Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 22:53

Wijslander schreef:
Gaaf ja, voor mij alleen veel te ver weg.

Morgen zit ik bij de start van klasse 1, maar ervoor ga ik nog bij de voorkeuring kijken om de kunst van het voordraven af te kijken. De dierenarts die ons na de rit heeft afgekeurd loopt daar nu ook, dus ik ben benieuwd hoe anderen het aanpakken en hoe er beoordeeld wordt.


Wat wil je daar precies gaan zien dan? De momenteopname van jouw afkeuring staat los van de manier van keuren morgen en is als het goed is ook zeker niet afhankelijk van de DA op dat moment :)

Ik zou goed kijken naar de kern van de afkeuring, in mijn geval zagen zij wel degelijk iets wat ik nogal afdeed als “verstapt, zie het niet echt” en dat bleek toch wel meer te zijn dan dat. En dat hadden de dierenartsen op wedstrijd dus echt gewoon heel goed gezien!! :j

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:52

Ik wil gaan zien hoe andere mensen hun paard voorbrengen en hoe de dierenartsen dat willen zien, zodat ik daarop kan oefenen. :)

Inmiddels staat mijn paardje op beslag en verwacht ik hier geen problemen meer mee, maar wie weet wat er te leren valt. Vast genoeg!

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 06:47

Wijslander schreef:
Ik wil gaan zien hoe andere mensen hun paard voorbrengen en hoe de dierenartsen dat willen zien, zodat ik daarop kan oefenen. :)

Inmiddels staat mijn paardje op beslag en verwacht ik hier geen problemen meer mee, maar wie weet wat er te leren valt. Vast genoeg!

Nu beslag hebben kan zeker schelen als dat een probleem was.
Thuis oefenen in vlot mee lopen zonder aan te paard te trekken met het touw losjes.
Dan hebben ze het spelletje zo door.
Eerlijk vind ik dat als ik soms naar het voorbrengen kijk het wel logisch dat zo`n DA er bij niks van kan maken.
Maar vaak krijg je dan ook wel gelijk een tip voor de volgende keer.
Maar het blijft goed voorbrengen is echt lastig en zeker aan te raden thuis te oefenen.
Tot vanmiddag misschien. :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 06:52

Ik ben inderdaad al aan het oefenen, het lastige is dat het met zweepje heel goed gaat (dan hoef ik hem niet aan te raken, even zwaaien als toverstafje is genoeg), maar zonder heeft hij na 2 keer zoiets van "dit is onnozel, doe het zelf maar" en vorige keer bij de nakeuring moesten we 5x heen en weer.

Dus nu probeer ik het zweepje af te bouwen en te vervangen voor beloning, we hebben nog een maand om te oefenen...

En dan is het ook nog een IJslander, wel een diagonaal aangelegde maar toch. :7

Misschien tot straks!

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:02

Ik heb bij die van mij er een geluidje aan gekoppeld.
En niet reageren was ook echt een tikje zij was wat lui aan gelegd idd en vond het maar stom.
Nu op mijn geluidje vertrekt ze gelijk.. :D

5x heen en weer moeten is ook niet motiverend ….
Thuis met iemand er achter wil ook wel helpen.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 07:11

Stemcommando's kent ie van longeren, dus die gebruik ik er nu bij. En ik loop er zelf een beetje achter met lange lijn om hem niet af te remmen van voren.

Zo maar eens zien of ik nog wat trucs af kan kijken. Om dat voordraven maak ik me meer zorgen dan de hele rit zelf. :P

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:01

Wijslander schreef:
Stemcommando's kent ie van longeren, dus die gebruik ik er nu bij. En ik loop er zelf een beetje achter met lange lijn om hem niet af te remmen van voren.

Zo maar eens zien of ik nog wat trucs af kan kijken. Om dat voordraven maak ik me meer zorgen dan de hele rit zelf. :P

Haha dat laatste is heel herkenbaar..
Mijn pony kan soms zo eiig lopen omdat ze dan denk dit is stom....
Ondertussen snapt ze het wel maar in het begin was het echt oefenen oefenen oefenen.

Malenka

Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:34

Heel belangrijk is dat je bij het voordraven netjes terug komt naar stap voor het einde van de baan. Dan rustig omdraaien terwijl jij aan de buitenkant loopt. Desnoods eerst heel even stoppen. Dan eerst recht vooruit stappen voordat je weer aandraaft! Dat rustig draaien en recht stellen helpt echt om ze elke stap zuiver te houden.

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:20

En wijslander nog wat opgestoken vanmiddag?

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:53

Malenka schreef:
Heel belangrijk is dat je bij het voordraven netjes terug komt naar stap voor het einde van de baan. Dan rustig omdraaien terwijl jij aan de buitenkant loopt. Desnoods eerst heel even stoppen. Dan eerst recht vooruit stappen voordat je weer aandraaft! Dat rustig draaien en recht stellen helpt echt om ze elke stap zuiver te houden.


Bedankt voor de goede tip en uitleg, dit viel mij vandaag bij de voorkeuring ook op en ga ik zeker toepassen.

Was een gezellig en nuttig dagje, heb heel wat ruiters uitgezwaaid. :D En jij?

Waren er nog deelnemers uit dit topic eigenlijk? Voor mij is dit een goede optie voor volgend jaar.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:35

Net weet thuis na het computerwerk. Na de nodige softwareproblemen de boel weer netjes erin.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 20:28

Napie schreef:
Net weet thuis na het computerwerk. Na de nodige softwareproblemen de boel weer netjes erin.

Leuk je ontmoet te hebben.. :D

Super dat het gelukt is hopelijk de uitslagen snel online.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 05:06

Ik heb zelf inderdaad ook een stemcommando gekoppeld aan voordraven. Het handigst is om thuis iemand te hebben met een stick (of longeerzweep) die precies tikt indien het paard niet binnen 2 tellen reageert.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:19

We oefenen nu standaard even voor en na het rijden. Hij is gesteld op routine, dus dan maken we hier maar een nieuwe gewoonte van. :D

Vandaag ging zonder zweep goed, als ik maar een beetje naast zijn achterhand blijf lopen.

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:01

Ik kreeg een heel mooi compliment met voordraven, heb het toevallig op film. Zien?

Had zelf altijd mega problemen omdat hij gigantisch achter mijn kroop of de hengst uithing. Nu gaat het steeds beter, maar het blijft oefenen. De dagen voor de wedstrijd ben ik er dan ook heel bewust mee bezig. Ik heb hem geleerd mijn vingers aan te raken net voor ik hem vraag aan te draven, zo is hij netjes recht en naast mij met zijn hoofd.

www.bybaukje.nl
BioThane producten voor paarden en honden

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:28

Goede reminder dit. Ga het meepakken in de opleiding van mijn jonkie.
Hebben onze eerste buitenrit (lees 40 min stappen) er op zitten en hij deed het zo braaf, waren de oprit af en meneer liep voorop!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:33

Smart, videomateriaal is uiteraard welkom! Kan de kunst niet genoeg afkijken. :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:33

Ethelate schreef:
Goede reminder dit. Ga het meepakken in de opleiding van mijn jonkie.
Hebben onze eerste buitenrit (lees 40 min stappen) er op zitten en hij deed het zo braaf, waren de oprit af en meneer liep voorop!


Ah dat is leuk! Mijn 5-jarige heeft vorige week zijn allereerste bosritje gehad. Heerlijke momenten zijn dat. :D

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:56

Nu het eindelijk wat minder heet is, het trainen weer opgepakt.
Afgelopen week 62 trainingskilometers gereden met Elmo en tussendoor nog een dressuurlesje. Nu een paar dagen vrij en dan nog een trainingsblok en dan zijn we als het goed is netjes 2 weken voor Montferland zo ver dat we niet meer hoeven te trainen, alleen nog onderhouden.

Heb me ingeschreven voor onze eerste klasse 2 wedstrijd, ben erg benieuwd hoe dit zal gaan.
Gelukkig maar max 15 deelnemers in een klasse, dat is voor een eerste massastart al "massa" genoeg _O-

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

agesus

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:42

Leuk Marije. Zie ik je waarschijnlijk bij de start. Verary en ik gaan ook daar onze eerste klasse 2 rijden.
Voor Verary is het wel fijn een massastart, die haalt daar juist zekerheid uit, denk ik.
Hopelijk wordt het een mooie rit. Wilde deze wedstrijd allang een keer rijden. Ben daar nog nooit geweest.
Ben ook flink aan het trainen op de heuvels in Amerongen. Deze week nog paar keer het bos in, dan 10 dagen vakantie en daarna nog een paar ritjes.

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 06:53

Ja temperaturen zijn beter voor de paarden nu en voor ons
Straks ook weer even een blokkie om.
Ik had vorge week pittige eifel week training dus deze week even rustig aan.
Nu nog paar keer een prikkel en dan mag ze otterlo gaan doen.

Wat super leuk Agesus….Ik ken Verary uit de tijd dat hij nog van Carola was.
Heb toen samen met haar veel gereden.


Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 07:26

Lekker hoor! Mij lijkt een massastart ook veel fijner, net als dat je in draf of galop kan finishen.

Wij hebben ondanks de hitte doorgetraind en plukken daar nu de vruchten van. Gister en eergisteren totaal 50 km getraind als blokje en nu even rustig aan, mijn vakantie is na vandaag voorbij... Zó jammer! :D

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:03

Nou, je paard heel houden tot de volgende wedstrijd blijkt dus ook moeilijker dan gedacht... Gisteren op de laatste 100 meter van een training in Montferland (wat is het daar onwijs mooi!) ineens belastingskreupel op linksvoor.

Thuis de duplo's uitgespoten, maar daar werd het niet beter van. Diertje heeft in al die jaren nog nooit iets gehad, dus ik vervloek mezelf behoorlijk. Heb al terug zitten bladeren in ons dagboekje om te bedenken waar het is misgegaan qua training... Hopelijk knapt hij snel op, sneu dit.

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 07:28

Dat klinkt niet fijn geen flinke steen mee gepakt daar..?
Paar dagen rust en dan kijken en anders even de DA erbij..

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 15:37

Balen zeg, Wijslander.
Beterschap voor je paard.

Elmo begint fit te worden, wij zijn bijna klaar met trainen voor onze eerste klasse 2 wedstrijd, 15 september in het Montferland.

Dit weekend ruim 54 km gereden, en hij was vandaag wel moe, maar niet uitgeput en ging thuis in draf de wei weer in.

Blij mee.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers