Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:45

Malenka schreef:
Ethelate,
Volgens mij is het de medium. Hij is zeer ruim verstelbaar. Hij past de arabieren hoofdjes die ik ben tegen gekomen en ook nog bij Nilay die toch echt wel een brede ooraanzet en kaak heeft in combinatie met een langer hoofd en smalle mond (half pleasure quarter half nrps met welsh cob in de lijn). Bij Nilay zit hij wel op zijn langst qua bakstukken. Due zitten er op deze foto echter niet aan.

Is de neusriem ook goed te verstellen?
Mijn arabiertje heeft boven Cob op grootste maat nodig en dan is het bij zijn neus veel te groot..
Wilde met een Rambo Micklem beginnen maar die is dus niet goed passend te krijgen.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Malenka

Berichten: 7516
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:15

De breedte op de neusbrug is niet aan te passen. De kinriem natuurlijk wel. Ik wil hem wel voor je opmeten.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:41

Hi allemaal!
Sinds de vakantie in Kootwijkerbroek kriebelt het bij mij om met mijn KWPN'er Endurance te gaan uitproberen. Ik merkte dat hij een vrij goede conditie heeft, en hij vind het natuurlijk superleuk om buiten te rijden. Ik heb alleen een aantal dingen waar ik niet helemaal uit kom in de voorbereiding. Ik wil wellicht proberen om hem voor Otterlo (9 september uit mijn hoofd) klaar te krijgen, omdat zijn basisconditie nu goed is en we nu ritten rijden met een gemiddelde snelheid van 10 km per uur. Ik zat zelf te denken aan K1 20 km :)
Dan ook gelijk mijn eerste vraag, waar moet je nu op mikken als je aan zo'n wedstrijd mee doet? Je hebt min en max snelheid, het lijkt mij voor de eerste wedstrijd handig om gewoon op de minimale snelheid te mikken?
Vervolgens, wat is handig om vooraf aan te houden als snelheid in de training? Is 10 km p uur een goede om ritten op te rijden?
Verder maak ik me een beetje zorgen om zijn temperament icm de hartslag die toegestaan is. Hij kan zich nog al druk maken, dus ik ben zo bang dat hij bij terugkomst (of zelfs al bij het begin) heel erg opgefokt is.. Kan je daar wat aan doen of is dat gewoon proberen?
En het laatste dingetje, ik las ook iets over darmgeluiden die goedgekeurd moeten worden. Hoe zorg je daar voor? Wanneer geef je eten? Hoeveel? En mijn paard durft niet uit andere bakken te drinken, is het problematisch dat hij dan niet zal drinken gedurende de rit en eromheen? (inclusief reistijd)

Ik hoop dat er iemand is die mijn waslijst wil beantwoorden :)
Groetjes!

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 10:51

Ik denk dat 10 km/u een prima snelheid is om op te mikken. Dan heb je ook nog ruim de tijd om naar de finish te stappen en eventueel te wachten met aanbieden, zeker als je merkt dat hij dan misschien wat drukker is.
Qua voeding geef ik altijd onbeperkt hooi voor de wedstrijd. Op de trailer geef ik normaal geen hooi. Verder kan een slobber of muesli met een beetje olie ook helpen.
Ik neem eigen emmers en water mee waar ze thuis ook uit drinken. Mijn pony drinkt echter zeer weinig.
Neem de eerste wedstrijd als proef.Stel je erop in dat je wellicht niet de snelheid of de vetkaart bereikt die je zou willen dan kan het alleen maar meevallen

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 11:30

Met trainen probeer ik ook rond de 10 km/u te rijden (voor klasse 1).

Houd wel in je achterhoofd dat er onderweg altijd iets kan misgaan waardoor je snelheid verliest. Daarom zou ik niet helemaal op de laagste snelheid mikken als je paard makkelijk iets meer aankan. Je kunt beter de laatste kilometer moeten stappen om onder de max. te blijven dan dat je op het einde ineens moet gaan haasten.

Het laatste stuk stappen kun je ook mooi gebruiken om zoveel mogelijk te koelen voor de hartslag en dan te hopen dat hij zich een beetje rustig houdt. Dat is vooral een kwestie van oefenen en wennen denk ik.

Voor de darmgeluiden is hooi altijd goed, maar die van mij had daar niet zo'n trek in op wedstrijd. Ik had ook een sobere muesli mee met veel structuur en daar at hij wel smakelijk van en van het gras. Dus zorgen dat je een paar verschillende dingen bij je hebt om aan te bieden kan handig zijn!

Bedankt nog allemaal voor de tips voor jerrycans! Dit weekend heb ik 10 literkannen van een stalgenoot mogen lenen (niet voor endurance maar voor crossles dit keer) en ik heb gemerkt dat ze niet zwaarder moeten zijn. Deze kan ik nog boven mijn pony tillen en leeggooien en ermee rondlopen zonder dat het mijn rug kost.

Zij heeft ze bij de plaatselijke snackbar vandaan waar er sauzen in zaten. Dus ik ga ook eens bij de patatzaak hier langs!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 13:07

Leuk Lieke! Vooral niet te veel doelen stellen zo'n eerste wedstrijd en lekker genieten samen :)
Zorg voor voldoende verschillende soorten eten en thuis oefenen met uit een emmer drinken.
Ik bood mijn lastige drinker na een training altijd een emmer aan, dan wennen ze er alvast aan.
En zorg ook dat hij bekend is met het voer dat je aanbiedt.

Malenka, zou je het kunnen meten wat de neus omtrek is?
Heb nu een Cob hoofdstel met Pony neusriem en dan nog moet die op het kleinste gaatje..

Ik vind die 5 liter kannetjes al groot zat. Hopelijk kan je er een aantal scoren. En anders vragen of ze willen bewaren, scheelt afval.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:37

Thanks voor alle antwoorden!
Laten drinken uit emmers ga ik mee aan de slag. Hoop dat het lukt, het is nog al een karaktertje. Waarom gaan jullie voor slobber/muesli IPV gewoon brok/biks?
Laatst bijgewerkt door ElSea op 23-07-18 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:45

Ik geef dat omdat ze dan dus ook vocht/water binnen krijgt.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:47

Ja, een goede bak natte slobber = extra vocht.
Plus het ruikt vaak wat meer, ze vinden het vaak lekkerder + eten het sneller/makkelijker weg.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:12

Van ervaren wedstrijdruiters heb ik begrepen dat het op wedstrijd belangrijk is dát ze eten, niet wat ze eten. Muesli vindt die van mij lekkerder dan slobber, dus dan gaat dat mee. Al zou slobber ook mijn voorkeur hebben!

Brok lijkt me erg zwaar op de maag liggen? Of is dat te menselijk gedacht?

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:15

Ik heb meestal ook bietenpulp bij me.
Daarmee geef ik vocht en vezels tegelijk.

En kwa training hangt het ook af in well terrein je traint en in welk terrein je wedstrijd wil rijden.

Toen ik in mijn trainingsgebied net aan 10 km/u haalde op de (lange) trainingen, reed ik in Teteringen met gemak 11,5 km/u.
Bij ons is het heuvelachtig technisch terrein met veel hekken. Teteringen was vlak en makkelijk terrein, daar ging het vanzelf veel vlotter door.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:21

Ik bedenk me trouwens dat ik de muesli ook meng met water waardoor het alsnog slobber wordt. :P

Marije goed dat je het zegt!

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:37

Mooiste is thuis iets harder te rijden dan op wedstrijd.
Op wedstrijd verlies je vaak met groomen ook nog wel wat tijd.

Dat drinken zou ik oefenen door thuis ook steeds emmer aan te bieden.
Je krijgt namelijk vroeg of laat een serieus probleem als ze niet drinken.


Voor zijn hartslag zou je gewoon eens moeten tellen oefenen met een simpele stethescoop dan weet je waar hij op zit na een stuk stappen of als je weer terug komt op stal.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:50

Hoe gaat het trouwens bij jullie met trainen en de warmte? Afgelopen weken ben ik nog gewoon doorgegaan met aanpassing qua tijden en tempo, maar de hitte wordt nu wel steeds erger...

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:57

scooby09 schreef:
Mooiste is thuis iets harder te rijden dan op wedstrijd.
Op wedstrijd verlies je vaak met groomen ook nog wel wat tijd.

Dat drinken zou ik oefenen door thuis ook steeds emmer aan te bieden.
Je krijgt namelijk vroeg of laat een serieus probleem als ze niet drinken.


Voor zijn hartslag zou je gewoon eens moeten tellen oefenen met een simpele stethescoop dan weet je waar hij op zit na een stuk stappen of als je weer terug komt op stal.


Is dat zo simpel als ik denk,gewoon een minuut timen en de hartslagen tellen?

Gelukkig zit ik qua terrein wel goed hier, zit dichtbij het bos en daar heb je van alle paden wat :) voornamelijk zandpaden die wat zwaarder zijn, dus ik gok dat het dan alleen maar mee kan vallen :)
Die groompunten, moet je dat zelf uittekenen of zijn daar bepaalde punten (met bewegwijzering) waar je je groom heen kan sturen?

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:59

Wijslander schreef:
Van ervaren wedstrijdruiters heb ik begrepen dat het op wedstrijd belangrijk is dát ze eten, niet wat ze eten. Muesli vindt die van mij lekkerder dan slobber, dus dan gaat dat mee. Al zou slobber ook mijn voorkeur hebben!

Brok lijkt me erg zwaar op de maag liggen? Of is dat te menselijk gedacht?

Die van mij eet dan weer alles, dus daar is hij niet moeilijk in. Hij krijgt naast zijn brok geen andere slobber of muesli, dus vandaar dat ik vroeg of het ook daar mee kan. Kan natuurlijk altijd een zakje kopen, maar dan is het niet wat ie normaal ook krijgt. En om nou muesli of slobber vast te gaan voeren voor die 1/2/3 keer per jaar endurance is ook weer zo wat :P

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:34

Veel mensen schijnen ook hier en daar proefzakjes te scoren om mee te nemen op wedstrijd, best slim!

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:48

Sowieso kan je brok ook gewoon weken. En je kunt er een paar handen luzerne of grasmix bij doen.

Ik voer zelf Nature's Best, en dat valt ook prima te weken en daar zijn ook zakjes van 3 of 4kg van.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:57

Of wat bij je stal genoten bietsen als die wat anders voeren.
Ervaring leert dat ze het op wedstrijd vaak net dat willen wat je niet hebt. :D

Ja hoor 15 sec en dan maal 4 kan ook.
Voordeel van een stethoscoop ik hoor dan ook de slag krachtig en vlug of juist al afnemend.
En op een gegeven moment weet je precies wanneer je paard goed is zonder te tellen.


Groompunten staan vaak omschreven heel luxe dus.
Vaak is het niet toegestaan op andere punten te groomen.
Veel info staat ook altijd in het boekje dat online komt.

ik train gewoon pas wel iets aan maar ze is nog wel aan het werk.

Wijslander

Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:31

Met 65 gereden kilometers zijn wij de afgelopen week toch goed doorgekomen, heerlijk om vakantie te hebben en vroeg te kunnen rijden!

Ik heb net alvast ingeschreven voor impuls Montferland... Nog meer die meedoen?

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:40

Nou Afgelopen week even pas op de plaats gedaan moest veel werken en kon het niet opbrengen er daarna met die hitte nog op te stappen.

Nee ik ben tijdens Montferland op vakantie helaas....zou ik bijna zeggen. :D

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:23

Voor de liefhebbers; Nicky en ik hebben afgelopen zondag de lange lus van Hoog Soeren gereden (we zaten er om 06:30 uur al op, wekkertje ging om 04:45 uur :o). Mooie route, wel zwaar (wij hadden echt geluk dat het de dag daarvoor had geregend). Nicky heeft er weer een mooi filmpje van gemaakt.

https://youtu.be/VYCBHCm0T58

www.bybaukje.nl
BioThane producten voor paarden en honden

scooby09

Berichten: 2200
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:32

Mijn achtertuin <3 .....Allemaal bekende stukken.
Is daar zo mooi...Wel verraderlijke boomstronken nu het zo extreem droog is.

Kon alleen niet zien waar hebben jullie geparkeerd...
De start locatie?


Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:37

Gaaf rijden daar!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers