Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 19:22

Vorig jaar hebben we ons eerste seizoen in de klasse 1 super gereden, 7 wedstrijden, waarvan 2 korte en 5 lange.

Nu dit jaar begonnen met de klasse 2 kort. Maar sinds dat we klasse 2 rijden is ze veel sterker geworden met rijden buiten.

Heb verder niets veranderd in dr voer, en qua training ook niet veel meer dan vorig jaar.
2x per week dressuur/cavaletti
2x per week naar buiten waarvan 1 korte rit van 1/1,5 uur en een lange van 2/3 uur.

Ze is altijd wel heel voorwaarts geweest, maar even inhouden en ze bleef op tempo. Nu blijft ze constant doordrammen dat ze harder wil. En als ze dat dan niet mag gaat ze ineens schrikken van niks om toch harder te kunnen.

Rijd dr al 3 jaar op een myler Level 1 bustrens, wat altijd goed ging.

Nu twijfel ik wat te doen. Een ander bit, of hiermee doorgaan en de aanhouder wint.. de laatste wedstrijd 42 km lang in moeten houden. Ik was op. En zij had zo nog een rondje gekund..

Of misschien een stapje terug?


Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:26

Tandarts laten kijken? Zit het tuig verder prima? Osteo langsgeweest? Medisch alles uitgesloten?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:30

Wat voor voer krijgt ze? Wat is het stalmanagement? Misschien teveel energie / conditie?

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 19:35

Medisch is alles in orde. Ze zit juist té goed in dr vel.

Qua voer aan energie ben ik juist geminderd ivm die drukte van haar.
Maar merk gene verschil..
Ze kreeg 1 kg pavo condition per dag.
En nu 0,5 kg pavo condition en marstall force.

Conditie teveel lijkt mij ook sterk, we doen eindelijk even veel als vorig jaar qua trainen.

Misschien psychisch, meer drukte in klasse 2 met andere paarden?

Hele gedoe met haar adhd gedrag is begonnen vanaf onze eerste klasse 2 eind maart.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:55

Is ze thuis wel braaf? Of is ze dan ook zo druk?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 20:01

Eerder wel braaf, maar nu thuis ook zo druk na onze 2e klasse 2

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:03

Buiten gaan dressuren.
Overgangen, wijken, tempowisselingen in de berm tot je de aandacht hebt en controle weer terug is.
Op een grasveld wat harder en dan weer terug, volte, stap, weer een stukje galop en weer op de volte.
De werels is ook gewoon een grote rijbaan, maar dan zonder hek.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-05-18 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:04

Mij lijkt het niet dat het dan per se aan die klasse ligt. Denk dan toch dat er lichamelijk iets niet helemaal lekker zit of dat het psychisch is. Misschien voor het rijden longeren? Dat ze haar energie kwijt is?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:11

Krachtvoer halveren en magnesium toevoegen?

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 20:18

Voor het rijden longeren dan kan ik lang bezig zijn. Ze loopt aan 1 stuk door, zit geen grens op en hoe warmer ze is hoe drukker.

Krachtvoer is al gehalveerd, merk geen verschil. Met de marstall force is de magnesium ruim dekkend.

Verder staat ze 24/7 buiten in een hele grote weide.

Denk zelf misschien de ritten weer wat korter maken thuis. Want na een half uur begint ze vervelend te worden.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:20

hoe oud is je paard?
mijne is op zijn 7e nog ff begonnen met puberen (laatbloeier) en is nu ook een bommetje vergelijking met vorig jaar. hij is gewoon een stuk sterker en de training word mentaal te makkelijk...
lichamelijk overigens nog niet, nu hopenlijk iets meer in goede banen te lijden na osteopaat bezoek, maar dat terzeide

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:20

Pepperrr schreef:
Mij lijkt het niet dat het dan per se aan die klasse ligt. Denk dan toch dat er lichamelijk iets niet helemaal lekker zit of dat het psychisch is. Misschien voor het rijden longeren? Dat ze haar energie kwijt is?

Als je 42 km aan de rem moet trekken, zal een rondje longeren van te voren niet helpen.

Heb je iets aan je paard gemerkt tijdens de massastart, TS?
Die is vnl anders dan klasse 1, behalve natuurlijk ook de pauze en het tweede rondje.

Ik had vorig jaar een sterke haf naarmate hij fitter werd dmv training, meer km maken.
Het gaat na een winter lang wekelijks dressuurles op de rijvereniging stukken beter in het managen daarvan.

Ook nu ik hem weer fit heb voor de lange klasse 1 van over 1,5 week is hij niet perse drukker dan anders.

Hoe hij op de massastart in klasse 2 gaat reageren weet ik nog niet. Als alles volgende week goed gaat rijden we in september onze eerste klasse 2 pas.

Maar wie weet helpt het om je trainingen mentaal anders aan te pakken.
Wat technischer ivp alleen op afstand/snelheid en ook wat dressuurmatiger buiten?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

agesus

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:25

Heel herkenbaar dit. Had ik met mijn vorige paard ook. Hoewel die van het begin af aan altijd hard wou en doordramde. Is helaas nooit over gegaan. Bij 80km dramde hij 60km door en bij 120km en 160km dramde hij 80 tot 100km door. Ze worden namelijk steeds fitter en beter getraind. Je wordt er zelf doodmoe van.
Met een beetje geluk kun je wel heel ver komen met zo'n paard. Moet je hem wel tegen zichzelf beschermen, anders loopt hij zich over de kop. Hopelijk lukt het jou, op den duur wel om hem beter bij je te houden. Succes.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 20:32

@agesus.
Die kans zit er dik in ja. Ze vind het allemaal te leuk heb ik t idee.
Bij de massastart bleef ze wel netjes bij me, alleen de hele tijd dat gedram, dat ben ik niet gewend van haar. En t vertrouwde bitje die werkt niet zo goed meer dan, ze gaat er gewoon inhangen.
Heb gemiddeld 14,6 km.u gereden, in de vetgate meteen aangeboden, hr 48 en op de nakeuring ook 48 dus die conditie heeft ze genoeg.

Denk dat ik 2 keuzes heb, of conditie terug laten lopen zodat ze wat rustiger wordt, of zelf meer gaan sporten zodat ik haar bij kan houden en misschien een ander bit wat beter overkomt


BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:37

Fit paard, ware karakter komt nu misschien boven maar aangezien het ook gewoon in training is zou ik eerst de ligging van je zadel eens heel goed laten nakijken. Want dat kan dit gedrag ook zeker veroorzaken, weglopen voor de pijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

agesus

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:04

Ik heb een hele serie bitten en hackamore uitgeprobeerd, niets hielp. Ben altijd weer teruggegaan naar een simpel dubbelgebroken bit. Maar misschien helpt het bij jou paard wel.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 21:11

Ja hackamore heb ik ook al geprobeerd. Dat was iig geen succes. Wat werd ze kwaad zeg! Mocht er niet aankomen, en deed ik dat wel dan ging t hoofd in de lucht en ging ze als een gek dribbelen

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:19

Waarom dan geen ongebroken pelham met twee teugels?
Wie weet is het dan wel gewoon klaar, bij drammen even de stangteugel oppakken en bij braaf weer los en ontspannen.
‘Even’ 42 km hangen en wurgen lijkt me echt vreselijk vermoeiend.
Voor je paard is dat ook niet fijn lijkt me zo, ik zou gaan voor een pelham.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:44

Ik volg even. Loop hier ook tegen aan.

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:49

Tja, je kunt er wel van allerlei bitten in hangen maar waarom een rugprobleem door een niet meer fijn liggend zadel eerst onderzoeken, na zo veel training veranderd een paard enorm dus ook de rug.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 23:00

Rugproblemen zijn er niet. Ostheopaat is recent nog geweest en zadel ook recent nagekeken

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:02

Zo herkenbaar dit.....
Arabier?

Ik geef sinds kort pavo nerv control en ben gestopt met de vitaminebrok metazoa, wel eerste snede hooi onbeperkt, we zijn er nog niet maar de scherpe randjes zijn er wel af....
En leeftijd idd 7 jaar....

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 23:12

Ze is een draver van 15 jaar oud.
Dus iig geen pubertijd.
Wel ga ik even tijdelijk met ons "oude" barefoot zadel rijden

Zo weet ik t zeker wat zadel betreft. Heb nl sinds 6 weken een wintec pro endurance (helemaal netjes aangepast aan haar) Die moet volgens de zadelmaker goed liggen en de ostheopaat kon niets bijzonders vinden. Maar je weet maar nooit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:15

Is er niet iets bij jou veranderd sinds de tijd dat je klasse 2 rijd ?
Emotioneel , hormonaal , stress etc ?

Wellicht reageert ze op jou , en uit ze dat op die manier.
Dat je zelf een spanning of enthousiastme hebt dat ze oppikt.

Mandy_89
Berichten: 1355
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Paard sinds klasse 2 steeds sterker/drukker geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 23:21

Nee totaal niet. Enige wat ik verder kan bedenken is dat ik in de wintec anders zit? Weet nog niet of dit t juiste zadel is. Heb met dit zadel nl een probleempje wat ik nog nooit gehad heb, en dat is dat ik schuurplekjes krijg. Misschien zit ik onbewust gespannen hierdoor?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers