Beginnen met endurance

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 22:56

Piekosjj, ben je op fb lid van de endurance pagina? Daar is recent dezelfde vraag gesteld en is aardig wat respons op gekomen :) Kan je vast wat informeel inlezen!

ieris

Berichten: 1757
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:21

Piekosjj, daar ben ik ook benieuwd naar, hoor namelijk van sommige bekende namen dat ze echt 6 weken rust in lassen, en weer anderen zeggen dat te veel rust ook kapot maakt.
Ben ook echt benieuwd wat nou precies het beste is.
Leuk dat je dat uit wilt gaan zoeken.

Piekosjj

Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:31

Ik ben inderdaad lid en lees zo nu en dan wat mee, al dan niet heel actief omdat ik op het moment toch geen paard heb. :o

Ik had in literatuur gevonden dat paarden 'pas' na twee maanden hun aerobe fitness verliezen zonder dat je daarna weer erg uitgebreid op moet gaan bouwen. Hoe het exact zit weet ik niet meer, ik had het plan vorig jaar geschreven en uiteindelijk een andere afstudeer opdracht moeten gaan doen. Had er een klein opzetje voor geschreven, die kan ik wellicht wel even opzoeken bij intresse.

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:02

Hallo allemaal

Ik gooi het topic even omhoog.
Is epe 31 maart goed te doen zonder evt een groom? Ik zag dat dat maar 40 min rijden is. Mijn fjord zit nu nog aardig i haar vacht. Mijn plan was de korte klasse 1.

Gisteren 21 km gedaan met een gemiddelde van 8. Dit ging haar goed af. Vandaar mijn twijfel of ik epe moet starten. Ipv pas als eerste Ommen

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Otti1977

Berichten: 3038
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:57

Ik denk dat epe goed te doen is zonder groom. Ik mn eentje rijd ik zelfde rondje.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:14

Ik heb een klasse 1 vrijwel altijd zonder groom gereden, ging prima. :j

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:09

Met een fjord in dikke vacht is wel iets anders dan een nrps hè SB ;-)

Ik zou de hartslag eens tellen na een rit, TS.
En is evt de hals er uitscheren een optie?
Ik heb gemerkt dat mijn haf wel heel erg blij wordt van een plens water halverwege, daarna loopt hij toch net weer een tandje viefer verder.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:29

Als ervaringsdeskundige endurance met koudbloedtype (mijn haflinger loopt klasse 3): ik denk dat het fijn is om een groom bij te hebben. Maar als dat niet lukt is epe volgens mij goed terrein om een korte klasse 1 te rijden, de temperatuur eind maart is vaak koudbloedvriendelijk.
Mijn advies zou zijn om in ieder geval een stuk van de hals uit te scheren. Je kunt een aantal koelflessen voor jezelf neerzetten op enige afstand voor de finish, dan kun je voor het finishen alvast koelen (houd er rekening mee dat je voor de finish niet mag stilstaan behalve als je paard moet plassen of voor op/afstappen en dat de je de finish rijdend op je paard moet passeren).
Na de finish kun je dan weer koelflessen neerzetten en even rustig koelen voordat je aanbied voor hr.
En nog even reclame: je kunt je opgeven voor een speciale endurance competitie voor koudbloeden, zie de facebookpagine koudbloedbloed en kruisingen endurance competitie!!

Wouter Klasse II+12, klasse III+7, klasse IV+1

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:49

Bedankt allemaal, ga even kijken maar de mogelijkheden. Ze liep gisteren iig als ee trein.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:52

Marije_jiplover schreef:
Met een fjord in dikke vacht is wel iets anders dan een nrps hè SB ;-)

Ik zou de hartslag eens tellen na een rit, TS.
En is evt de hals er uitscheren een optie?
Ik heb gemerkt dat mijn haf wel heel erg blij wordt van een plens water halverwege, daarna loopt hij toch net weer een tandje viefer verder.

Uiteraard, maar je traint ook weleens 30 km met een haflinger of fjord of wat voor type dan ook toch? Dan kan je wel een inschatting maken lijkt me of het wel of niet zal lukken. Maart is gelukkig ook nog geen zomer, mijn NRPS kan ook niet super goed tegen hitte maar ook niet tegen kou :') Dat is dus ook een uitdaging.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:49

Jawel, alleen boeit het bij een training niet hoelang de hartslag erover doet om weer onder de 60 te komen en in een wedstrijd wel.

Heb gaandeweg vorig seizoen met mijn eigen haf gemerkt dat het managen van een koudbloed toch net even iets anders werkt dan een arabier of warmbloed met Arabisch bloed.

En zeker als er nog fors wat wintervacht opzit kan dat een koudbloed behoorlijk dwars komen te zitten in de hartslag.

En dan is een groom die onderweg wat water aangeeft ook met koud(er) weer zeer welkom, is mijn persoonlijke ervaring.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

S_imonee

Berichten: 3843
Geregistreerd: 27-01-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:04

Ik heb al een hele tijd niks van mij laten horen, maar ik kom weer gezellig meekletsen hier :)

@JoycexEnya
Ik heb bijna al mijn klasse 1 wedstrijden, waaronder een keer Epe, zonder groom gereden. Het is prima te doen zonder groom. Ik nam altijd een zadeltas mee en daar konden een stuk of 4 flesjes water in. Die gooide ik voor de finish over mijn paard.
Ik ging bij het '2 km voor finish' bordje altijd al stappen. Paard had bij de finish altijd een hartslag van 60 of nog lager :)
Of dat met een koudbloed ook zo goed kan werken, weet ik niet.

Iedereen al weer aan het trainen?
Vorige week heb ik een hele fijne training gehad op de Lemelerberg van Monique de Boer. Zij heeft ook mijn trainingsschema bekeken en goed gekeurd. Wij kunnen weer lekker aan de slag gaan :D
Epe staat ook op mijn lijstje om als eerste te gaan rijden. Mooie wedstrijd om weer in het wedstrijd ritme te komen.


Casanova en Penny <3
Instagram: @dravercasanova

JoycexEnya

Berichten: 5944
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:41

Heb besloten Epe te starten, mijn moeder wilt evt mee om te groomen en anders, het idee van Simone. Heb er nu al in in.

Gaan weer even serieuzer trainen.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:31

Ik ben geïnteresseerd om in de toekomst wellicht eens endurance te starten. Ik kom uit de dressuur wereld (en ben dressuur een beetje zat). Ik ken niemand die endurance doet, dus ik voel me een beetje verloren :+ Is het nuttig om bijvoorbeeld eens met een van jullie mee te gaan naar een wedstrijd, krijg je dan een beter idee van hoe het gaat?

Edit: hierboven gaat het over een fb groep, welke is dat? :)

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:46

Net weer begonnen met trainen. Sinds oktober weinig gereden en ook een maand volledig rust ingebouwd. Noodgedwongen ivm stage en afstudeeropdracht. Drie weken geleden heel rustig opgepakt maar ponylief is toe aan meer. Vandeweek gekeken hoe hij weer een 20+ rit oppakt. Het werden er 30 en dat ging prima. Hij leek zich er juist lekker bij in zijn vel te voelen. Drie dagen later 24 gereden met iets meer tempo en vandaag 10 op hoog tempo. Ingeschreven voor mendurance Ysselsteyn vandaag. Weet alleen nog niet of ik ga scheren of niet.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

funnypony11
Berichten: 856
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:49

kimmysan schreef:
Ik ben geïnteresseerd om in de toekomst wellicht eens endurance te starten. Ik kom uit de dressuur wereld (en ben dressuur een beetje zat). Ik ken niemand die endurance doet, dus ik voel me een beetje verloren :+ Is het nuttig om bijvoorbeeld eens met een van jullie mee te gaan naar een wedstrijd, krijg je dan een beter idee van hoe het gaat?

Edit: hierboven gaat het over een fb groep, welke is dat? :)


Ik ben vorig jaar voor het eerst gestart. Daar voor ben ik twee keer bij een wedstrijd gaan helpen om te kijken hoe het allemaal werkte en wat je precies moest doen.
Ik vond het echt super fijn aangezien je bij een endurance wedstrijd toch wel moet weten wat er vooraf en daarna allemaal gebeurt. Dus ik zou het wel aanraden om bij eentje in ieder geval te kijken.
En je kan altijd vragen stellen aan iedereen daar! :)


Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:14

IJsselsteyn staat te springen om vrijwilligers op 10 maart. Dus als je wilt vrijwilligen bij een fijne overzichtelijke wedstrijd, zou ik me zeker daarvoor aanmelden.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Melissa0304

Berichten: 4448
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 04:33

*stille meelezer* lees al een tijdje mee maar nog nooit gereageerd :D ik ga 10 maart ook helpen bij IJsselsteyn. Mijn plan is ook om idd eerst een aantal keer te gaan helpen om zo te zien hoe het werkt

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:34

Hey everyone!

Hier ook een tijdje stil geweest, maar ik ben weer lekker aan het trainen. Ik heb besloten om te stoppen met werken en fulltime huisvrouw te zijn (lees, ik brei en rij paard en geniet van het lekkere weer :+)
Mijn nu man heeft 1 van zijn endurance paarden aan mij over gedragen. Tot nu toe heeft deze ruin nog maar 2 endurance wedstrijden uitgelopen. Reden daarvan is (gok ik) dat hij best heel nerveus kan zijn. Mijn man is met begin van een endurance ook altijd een beetje nerveus en zo werkt dat op elkaar in.
Paard let dus niet op waar hij gaat en heeft zo al 2x een blessure opgelopen en de wedstrijd niet uit gereden.

Nu ben ik hem aan het trainen en hebben we manieren om de spanning weg te laten vloeien. Hij is erg werkwillig en heeft heerlijke gangen.

Op 24 maart rijden we onze eerste 40km hier; http://www.sandune.com.na/horse-riding/

De dag ervoor rijdt ik met zijn andere paard mijn (hopenlijk) laatste 80km in de beginnersklasse. Als ik deze klasse goed uit rij mag ik dus sneller dan 16km/h rijden en FEI starten!

Zijn er in juni in NL toevallig endurance wedstrijden? Ik ben dan in NL en zou graag eens komen kijken hoe het er in NL aan toe gaat!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

funnypony11
Berichten: 856
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:05

Iriscope schreef:
Hey everyone!

Zijn er in juni in NL toevallig endurance wedstrijden? Ik ben dan in NL en zou graag eens komen kijken hoe het er in NL aan toe gaat!


In juni zijn er elke week wedstrijden. Zet ze even hier neer voor je:

zaterdag 2 juni Endurance Surae (Breda)
zaterdag 9 +zondag 10 juni Endurance Zuid Veluwe
zondag 17 juni Endurance Alive (locatie ?)
Zaterdag 23 uuni Endurance Grolloo

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:42

Super zeg, Zuid Veluwe is misschien wel mooi voor mijn man om te zien, aangezien hij nog niet op de Veluwe is geweest. Dank je wel!

"Anything forced or misunderstood can never be beautiful"- Xenophon

If it ain't light, it ain't right!

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:18

Iriscope schreef:
Super zeg, Zuid Veluwe is misschien wel mooi voor mijn man om te zien, aangezien hij nog niet op de Veluwe is geweest. Dank je wel!


Op www.endurancevereniging.nl zie je nog meer info over bovenstaande wedstrijden :)
Bijv welke klassen etc

Mistdancer

Berichten: 132
Geregistreerd: 14-09-17

Re: Beginnen met endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:20

Moet je een speciaal ras hebben voor endurance, of is elk ras mogelijk?

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:22

Mistdancer schreef:
Moet je een speciaal ras hebben voor endurance, of is elk ras mogelijk?


Ja joh, elk ras is mogelijk :)
Kijk maar eens op de endurance database hoe divers dat is

funnypony11
Berichten: 856
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:51

Mistdancer schreef:
Moet je een speciaal ras hebben voor endurance, of is elk ras mogelijk?


Dat is nou juist zo super leuk! Je komt op de wedstrijden echt vanalles tegen! Van Haflinger, Draver, KWPN'er, ijslanders tot natuurlijk ook de Arabische volbloeden.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers

cron