Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:29

Dankzij Florence nog een bestemming op mijn bucketlist :D

Ik heb mijn tinker nog eens aan de longe gezet onder het mom als ie op pension is kan hij ook werken/draad oppakken/spekjes eraf werken.
Ik weet alweer waarom ik dat vroeger weinig deed.... k*tbeest is gewoon een tank die de volle kracht inzet als hij een andere kant op wil en anders oostindisch doof speelt {:)-:(
Eerst maar weer eens opvoeding geven en uit zijn comfortzone sleuren. Dan piept die wel anders ~~}>


Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-18 22:49

Tibor mag eraan geloven. :P

Hier een topdagje gehad. Geheel onverwachts. :D Ik ging 2 proefjes rijden met vooral het gedachte om hem voor mijn been te rijden. Bewust inrijden kort gehouden zodat hij nog voldoende frisheid had.
Beide proefjes heel goed gevoel, zeker bij de eerste! Tweede proefje moest ik nog een tikkeltje meer aan zitten. Maar wel vrij foutloos. Eerste proef omloopfout. :') Cirkel bij verkeerde letter. :+ Maar das gewoon een half procentje minder. Ik had geen verwachtingen qua ranking. Heb ik die proef gewoon gewonnen met 4-5% verschil met de tweede. :') Amai ik was geschrokken en ook superblij. :D Tweede proefje zonder verwachtingen gereden en omdat het gevoel een tikkeltje minder was, zeer tevreden met m'n 4e plek!

Deze zomer ging jumping goed en dressuur wat minder. Nu omgekeerd. Kan het gewoon niet allebei goed gaan? :+ :+ Maar het springen zal toch niet voor direct zijn. ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:29

Had het op FB al gezegd maar dikke proficiat, je hebt hier hard voor gewerkt en dan ook dik verdiend! Het mag ook een meezitten nietwaar :)

Ja Tibor mag aan de bak. Gisteren rap simpel hoofdstelletje gehaald (zijn vorige is al een hele tijd terug geneuveld) en vandaag gelongeerd met hoofdstel. Direct heel ander beeld. Simpel 20 minuutjes geoefend op de overgangen stap-draf-galop en op het einde liep er ook ander paard in de piste. Hij is enorm braaf geweest, juist van draf naar stap op het einde werkt hij soms tegen (hij blijft doordraven). Stilletje aan opbouwen, hij heeft 0,0 conditie en mettertijd balkjes en dergelijke erbij pakken. En bij rustig weer eens kijken of ik er zonder zadel wat mee kan rondhobbelen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:45

Alé hup we zijn alweer iets wijzer.

Na een hoop stress om er deze ochtend op tijd te geraken (1u over 18km!!!) en een hoop onderzoeken verder is er eigenlijk uitsluitend lichte facetartrose in de halswervels T6 en T7 naar voor gekomen. Dit is onder echo geïnfiltreerd.
De eerstkomende 2 weken mag ik uitsluitend longeren met nadruk op voorwaarts neerwaarts. Nadien 3 tot 4 weken beginnen opbouwen onder het zadel, ook voorwaarts neerwaarts. Altijd gecombineerd met rechtrichten. Als die periode achter de rug is moet ik telefonisch doorgeven hoe het gaat en dan zien we verder.

Mocht het niet beteren zouden ze nog een scintigrafie kunnen doen, maar die stap ga ik niet zetten. Ten eerste omwille van de prijs, ten tweede omdat dat hooguit indicaties kan geven waar er misschien iets zit. Met die indicaties is het dan alsnog met trial and error proberen uit te vissen wat er echt speelt, wat op zich een heel traject van dokteren kan meebrengen. Dat vond de DA niet nodig en ik evenmin.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:39

Hanne: dikke proficiat, mooie opsteker hoor!!!

Varekaj: die artrose die ze nu ontdekt hebben, kan dit effectief de klachten veroorzaken die je voelt in het rijden? Wisten ze meteen in welke richting ze moesten zoeken toen je jouw verhaal bracht? Via RX ontdekt? Verwacht de DA dat je nog volop kan sporten met hem, of eerder recreatief rijden?
Mag ik vragen hoeveel de onderzoeken en behandeling jou alles samen gekost hebben?

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:46

Goed dat er iets uitgekomen is! Heb eigenlijk allemaal dezelfde vragen als Antonius :D.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 14:41

Hanne: dikke proficiat! Het is je gegund! Je ziet he, nooit opgeven is de boodschap :)

Varekaj: enerzijds goed dat je weet wat het is, anderzijds ook minder goed nieuws. Wat is de prognose? Sowieso heeft elk paard (en mens) wel wat arthrose vanaf een bepaalde leeftijd. Dat is ergens wel normale slijtage

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 15:03

Merci! :D

Moet wel zeggen dat ik mijn punten een 4tal% minder geschat heb. Beetje aan hoge kant gepunt.
Maar soit 't is de plaatsing die me blij maakte zondag in beide proeven. :P
Hier filmpje van 1e proef, er is ergens een rare overgang maar ik heb omloopfout (de verkeerde cirkel) eruit geknipt. ;)




Ben ook benieuwd Varekaj! Idd goed dat je weet wat het nu is maar is ook geen leuk nieuws. Icaro is toch zo oud niet?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:38

Icaro is er nu 10, maar hij is pas van eind augustus.

De prognose... dat kan nog alle kanten op. Pakt de infiltratie goed en ga ik zorgvuldig om met training, dan moet basissport in principe kunnen. Topsport niet maar dat is ook mijn doel nooit geweest. Alles daar tussenin is dan extra.
Pakt het niet, dan blijft het bij recreatief rijden en kijken wat er daarbinnen nog mogelijk is. Maar rijden hoeft absoluut niet afgeschreven te zijn.

De klachten van protest op bit, vastpakken, hals/schouder blokkeren etc zijn absoluut kenmerken van deze diagnose. Niet elk paard uit het op deze manier en niet elk paard reageert er zo snel op.
De klachten zijn er immers beginnen komen omdat ik meer ging oppakken en begrenzen vooraan. Dat maakt de tussenruimte in de wervels logischerwijze nauwer.
Zijn compacte bouw speelt ook een rol.

Het scheefzetten vonden ze opmerkelijk omdat je dat blijkbaar heel weinig tegenkomt in vrije beweging. Ze hadden daarbij vermoeden van ataxie oftewel coordinatieprobleem vanuit de hersenen voor de plaatsing van dat achterbeen. Die test gaf echter perfect resultaat, dus ze gaan ervan uit dat hij het doet ter compensatie van het probleem vooraan.

De hals was heel snel een aandachtspunt. Ze vroeg hoe hij voelt onder het zadel als ik wou oppakken en hij gaf protest. Ik zei daarop "alsof de energie van achteruit wel onder mij doorvloeit, maar vanaf de schoft/halsaanzet blokkeert en niet verder door kan afvloeien". Blijkbaar is dat iets kenmerkend ook.

De artrose is gezien onder RX.

De kostprijs zal minimaal €1000 bedragen gok ik. Het keuringsonderzoek (buigproeven, voordraven, op harde en zachte bodem, onder de man, uitverdoven van beide kogels achter, flexieteste ) alleen was al €385. Daar komt dan nog de ataxie-test bij, foto's hals en rug, echo en de infiltratie onder echo. Ze moesten echter de factuur nog vervolledigen dus ze gaan ze opsturen.

Een scintigrafie zit rond de €1400 gemiddeld. En dan weet je nog bitter weinig meestal,hooguit waar je nog kan zoeken.

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:45

varekaj: je weet nu op zin minst wat er hem scheelt.

Hier is de osteo gisteren geweest voor beide paarden. Onze vos zoals altijd een blokkade na het zadel en ter hoogte van zijn bekken en kleinere blokkade in de onder hals. Altijd beetje dezelfde blokkade's die terugkomen bij hem. Was nu een andere osteo die kwam, hij vond hem vrij stijf zag ook dingen zonder veel te vertellen wat ik best positief vond.
Furrie vond hij erg soepel een kleine blokkade in de onderhals verder niks van problemen. Hij was erg positief over haar. Volgens hem ben ik goed bezig met haar gezien ze erg weinig problemen had :p maar ze doet ook wel niet zoveel natuurlijk :) Kon natuurlijk wel ergens met problemen zitten, ze heeft toch 6 maand weer intensief gewerkt na haar vorige controle.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:13

Voor de beeldvorming: de artrose zit bij Icaro in 2 wervels onderaan de hals, vlakbij de aanzet in de borst. De problemen situeren zich dan ook bij (relatieve) oprichting. Ik zal hem dus nooit geheel compact in de hals kunnen rijden, voor het mooie zal zijn halslijn dus altijd te lang zijn/tonen.
Heb hem nu 2x gelongeerd. De beenzetting met linksachter begint al meer te sporen als ik er echt actief op werk. Balkjes zijn daar ideaal voor dus dat ga ik vaak meepakken. Vwnw is op rechts makkelijker in stap en draf dan op links, in galop zakt hij tot boeghoogte en blijft dan nog wat steken.

Ga hem om de dag in het werk zetten, soms eens 2 dagen opeenvolgend als het lukt qua tijd maar ik heb de tinker dus ook nog die ik moet bezighouden. Mijn vriend is sedert gisteren weer thuis, het steekt allemaal nu weer wat nauwer qua planning.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:47

Hanne: heb je filmpje bekeken, ziet er netjes uit! Voor het mooie mss nog iets meer impuls?

Varekaj: niet zo een best nieuws toch van icaro... hopelijk kan die infiltratie wat betekenen voor hem. Ik zou denken dat springen dan op zich minder belastend is dan dressuur rijden, omdat hij bij het springen niet zo in het frame moet?

Ik had ny toch opnieuw de osteo erbij gehaald. Het oorspronkelijke probleem was nog steeds zo goed als weg (zoals 2 maand geleden dus) maar een nieuwe blokkade in bekken op andere plaats dan vorige keer dus. Hij heeft ze van boven uit helemaal losgemaakt. De voet oppakken om van daar ook los te maken ging absoluut niet. Ze was echt stout, duidelijk pijn, want zo is ze echt niet. Is nu een week geleden en moet wel zeggen dat ze nu véél beter aanvoelt. Heb toch de stille hoop dat ze nu eindelijk eens vooruit zal gaan.

En ik heb héél goed nieuws gekregen vandaag. Ik deed mee aan een interne promotie en heb een nieuwe job! Ik word teamleider meteropname oost-vl, team van 50 man. Bijna letterlijk, 4 vrouwen, rest mannen :+ waren zeer spannende weken, weinig slaap dus ik ben heel opgelucht dat ik die stap kan zetten.
Wellicht zal ik met de paarden een klein stapje terug zetten komend jaar. Play zal geen probleem zijn, met 3,4 keer rijden per week mag het geen probleem zijn om B te rijden. Ik had stille hoop om met Ny in de loop vh seizoen bij de 6 jarigen in te stromen, maar dat zal moeilijk haalbaar zijn verwacht ik. Wellicht dus sowieso een jaartje L, met 4x rijden per week zou dat wel moeten lukken hoop ik.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 00:32

Proficiat met de promotie!

Fijn dat de osteo toch resultaat heeft kunnen boeken bij Ny. Specifieke plannen met beide om echt mee te draaien in de competitie of vooral kilometers maken en het jaar nadien dan er weer vol voor gaan?
Hoe gaat het met Fi en de dracht?

Goh, slecht nieuws... aangezien ik geen echt hoge ambities had/heb valt het voor mij persoonlijk wel mee. Tis niet dat ik zo'n talent ben dat ik gigantische kansen zou missen :') Zowel springgericht als dressuurmatig zie ik nog steeds wel mogelijkheden. Het zal rijtechnisch aanpassen zijn, da's waar. Het zal niet exact volgens het ideale plaatje zijn zoals de meeste het willen zien maar er zijn meerdere wegen naar Rome.

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:23

Proficiat!

Hier weer lekker op wedstrijd geweest; Twenty kreeg in 1m een foutje en Genesis (voor het eerst sinds juni weer mee) kreeg een stopje omdat ik zat te prullen. Maar wel heel fijn gevoel! Nu hard doorwerken :D

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:02

Proficiat met je promotie! 3-4x werken per week lijkt mij voldoende. Bij mij werken ze ook even veel. Er is uiteindelijk nog een leven naast de paarden ;) hopelijk met ny terug back on track.


Laurie: goed nieuws dat je met Gen terug op jumping kan. Welke hoogte ben je gestart?

Hier een dressuurwedstrijdje meegepikt na mijn citytrip. De combinatie van niet veel werken en mijn moeder die ze niet wou buiten zetten omwille vd regen was duidelijk voelbaar }> Iskander was een ramp, verschieten aan de cafetaria, wegspringen, met zijn hoofd schudden. Nog schappelijke punten gekregen van een gekende jury :j

Colorado was zeer hevig, proef was niet slecht maar wel wat slordigheden en iets te fel. 6de plaats

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:22

Ook 1m. Dan moesten we niet te lang blijven en ik was nog wat onzeker over de dubbelsprong. Op 1m zou ik ze er nog over genepen hebben gekregen maar was niet nodig :D Ze deed het vanzelf!

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 22:44

Proficiat Antonius!!

Je hebt gelijk, impuls is een dingetje bij ons. :j
Week ervoor op oefendressuur was het een ramp. :+

Haha je hebt je werk gehad Florence. :D

Hier vandaag een kruisje in de piste gezet. Luxor was irritant de laatste tijd. Liep altijd top tot en met dressuurwedstrijd en dan was het ineens van ik ben even klaar met dat dressuurgedoe. :+ Altijd maar gedressuur in de piste. (ook soms klein wandelingetje of longeren) Heb expres de felblauwe balkjes gebruikt.
Eens afwisseling en klein beetje uitdaging. ;) Helemaal geen uitdaging, we hebben het gewoon met touwhalster gedaan. :+ Was een lol met de knol ritje. ;) Luxor had er veel deugd van.

Zal het springen langzaam aan weer oppakken thuis. Zo beetje cavaletti/gymnastiek. We hebben een maand niets gedaan van springen, ook geen balkjes. Thuis voel ik wel dat Luxor dat wat mist die afwisseling met wat springen. Dus daarmee beginnen en op verplaatsing zal maar volgend jaar zijn denk ik. Mss bij m'n coach een springgerichte dressuurles met balkjes enzo.
'k Word geopereerd 3 januari en nog geen flauw idee of ik al dan niet/hoe lang out ga zijn. Heeft geen zin om ervoor het springen weer 'volop' op te nemen om dan niet eens in een goede flow te kunnen doorgaan.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-18 00:34

Stilletjes hier. :P

Hier vandaag voor 't eerst dressuurles gehad van A. Hostyn omdat zij toch al lange tijd naar stal kwam voor les. Geen onbekende voor paar van jullie. ;)
Heel fijn gevoel aan overgehouden. Liep tegen wat dingetjes aan. Heel bruikbare tips gehad en Luxor liep suuuuperfijn! :D Wijken en schouderbinnenwaarts (voor t eerst) geoefend en ging best goed! Voor linkerbeen wijken is nog wat lastiger omdat daar kuitspieren ontbreken door de beperkte mobiliteit van m'n linkerenkel. Dus heb wat extra hulp nodig van de zweep en daar moeten we nog wat opbouwen. Schouderbinnenwaarts op linkerhand ook beetje vanuit het wijken moeten doen. Ineens 10 m wijken gaat nog niet maar mits wat opbouwen snapt Luxor het spelletje. :j
De nieuwe dingen zoals schouderbinnenwaarts waren wel goed voor Luxor, tis eens wat nieuws en is hij wat gemotiveerder. Ze zei dat ie slim is. :+ (heb al paar keer gehoord van lesgeefsters. Maar hij is ook slim genoeg om het smeerlapje uit te hangen. }:0 :+ Heeft zijn voor- en nadelen. :P )Pikt goed nieuwe dingen op maar het kan snel 'saai' worden voor hem waardoor hij tegendraads begint te doen. :+ Maar dus nu hebben we nieuw huiswerk. :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:07

Hier is het rustig aan nog. Icaro heeft nog moeite met stelling behouden bij het longeren op momenten. Voor de rest begint het redelijk te gaan. Deze week heeft hij voor het eerst ooit in vrijheid een boksessie gegeven... amai. Was content dat ik daar niet op zat.

Tibor is ander paar mouwen. Die heeft me gisteren met longeren een buiklanding bezorgd. Meneer wou naar zijn maatje op de paddock dus ineens *wham* pijlsnel omgedraaid en in volle galop vertrokken. Had de tijd niet om de longe te lossen. De klap deed geen deugd.
Hij heeft ook de sch*tgewoonte om te vertikken van te stappen. Altijd maar doordrammen en rondjes vliegen, in de longe hangen etc. (Hij kent het principe van longeren perfect hoor. Tis gewoon een str*nteigenwijze bulldozer). Paar keer serieus stevig aangepakt, gisteren ook na zijn stunt en het lijkt nu toch door te dringen dat er geen optie is behalve luisteren en meewerken.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 10:03

Stilletjes idd, iedereen in winterslaap :).

Idd een bekende persoon zondag ;) Iskander had er geen zin in :P. Mijn excuses dat ik vroeg belde, had nog niet gezien dat hij aan het spoken was :P.

Verder niets te melden eigenlijk. Over een week of 4 wordt het veulen van canch gespeend (het is zo adorable :+: echt een knuffel kont, maar ook dul genoeg :P ) Daarna canch nog beetje laten bekomen en dan eens zien wat het geeft aan de longe. Ben er al voor aant stressen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 12:40

Waarom al stress PP? Verwacht je dat ze in haar kuren gaat hervallen?

Winterslaap, bwoah. Valt mee. Ze werken allebei regelmatig maar 't is nu niet dat rondjes longeren zo spannend zijn. Al geloof ik wel dat iedereen hier zich een kriek had gelachen moest mijn vlucht en landing op video gestaan hebben.

Ben wel beetje aan het twijfelen wat ik ga doen moest wedstrijd rijden met Icaro echt compleet afgeschreven zijn.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:44

Nee, of ze terug goed gaat zijn of niet... Ze is geblesseerd he, ze gaat 1.5 jaar rust gehad hebben.


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:48

:)* juist, was het eventjes vergeten omdat ze inderdaad al zo lang vakantie heeft.

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:19

Varekaj: normaal zou je nog kunnen springen toch met hem? En als enkel oprichten het probleem is kan je ook nog L dressuur rijden.

Pp: wat zijn je wedstrijdplannen nog met winston?

Hanne: ze geeft goed les he. Ik heb er eens een clinic bij gereden en vond dat zeer leerrijk. Bij wie volg je normaal dressuurles?

Ik heb vrijdag springles gevolgd met ferro. Moeder had het verkeerde hoofdstel mee dus heb met ene van hen gereden met lage neusriem. Ik weet niet of het daar aan lag maar man, wat knalde hij op de sprongen. Gaf een zalig gevoel. *D

Vandaag met colo op jumping geweest na een jaar, wel lekker laag en dubbel 0. Niet van plan met hem terug hoger te gaan maar als afwisseling voor al het dressuurwerk is het wel eens leuk.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 15:23

@Florence: Ja idd, ze begrijpt ons/Luxor echt goed en wist oplossing/oefening voor de lastige dingen. :) Bepaalde oefening na een tijdje begon Luxor echt lastig te doen omdat hij het niet leuk/lastig vond. Van sommige lesgeefsters zou ik door moeten doen tot het goed gaat. Maar bij A. is het dan iets anders doen om het koppetje van Luxor te focussen op iets anders. :P Die 'lastige' oefening moet ik dan maar zelf tijdens mijn ritjes kort herhalen zodat Luxor er sterker in wordt. :) (op cirkel snelle overgangen galop-draf-galop-draf-... doen)

Vroeger les van J;essica Gh*ekiere. Ook goed maar twas al goed stuk transportkosten + ik sta nu nóg eens 20 minuten verder. De prijs scheelt al minstens 20 euro met A. Vandaar dat ik nu ga blijven lessen bij A. :) M'n 3e dressuurlesgeefster al :o Maarja 'k moet ook wel denken aan de centjes. ;)

Ga je volgende keer weer met lage neusriem rijden? :P
En leuk van Colo! ;)

@Varekaj: Tibor zal altijd beetje een speciale blijven zeker. :=

@PP: Ik duim voor Canch!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers