Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:13

Dank voor de tips, ga ik zeker doen. Ik ben dit jaar al met trainingen begonnen en heb Beesd gereden. Paard was heel erg afgeleid door de hindernisjury in de gele hesjes die erg dicht bij de hindernissen stonden of zaten! Dus kms maken.


Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:15

Wat ik zelf ook prettig vind als ik zelf begin met een jong paard is de wedstrijden in de buurt rijden. Waarvan ik weet dat ze vriendelijk gebouwd zijn, het liefst zonder dressuur om de dag nog kort te houden. Tot ze redelijk safe zijn in het springen en de cross en dan pak ik ze met dressuur.


vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:32

Paard is niet jong maar onervaren in de cross. We zijn Z1 dressuur en springen gaat ook heel goed, dus dat is het probleem niet....maar de concentratie in de cross is iets dat hij moet leren!

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:44

Die enge hindernismensen ook :')
Over het algemeen vind ik bos crossen makkelijker om te rijden dan open veld. In het open veld zien ze vaak meer uitwegen dan alleen de route :')

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:14

Jong, onervaren. Komt ene beetje op hetzelfde neer als het om de cross gaat. Voordeel van een ervaren wedstrijdpaard is dat de vreemde omgevingen niet nieuw zijn. Wat bij een jong paard dan wel zo is.
In dat geval zou ik sneller met dressuur gaan starten.

Boscrossen zijn ze idd meer opgesloten. Tenzij je een gekkie hebt die door bomen heen wil. Dan vind ik boscrossen niet zo tof _O-


kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 09:42

vosje2010 schreef:
Ik wil ook volgend seizoen B SGW gaan starten voor het eerst.
Hoe vinden jullie de crossen van Etten-Leur en Alphen Chaam? Te doen of lastig om mee te beginnen?


Alphen-Chaam zou ik inderdaad niet mee beginnen om bovenstaande redenen, staat bekend als een pittige cross en je kan daar ook niet oefenen want normaal mag je niet in het bos daar rijden. Etten-Leur vind ik altijd goed te doen, heb ik met mijn vorige paard ook als eerste cross gereden! Geloof dat daar ook een oefencross wordt gehouden voordat de officiele is, dus misschien is het een optie om dan beide mee te rijden? Als simpele crossen heb je nog Heerjansdam en Vrouwenpolder, deze zijn mei en juni/juli. Maar die liggen richting/in zeeland, dus ligt eraan waar je vandaan komt.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 10:05

Cioccolato schreef:
Jong, onervaren. Komt ene beetje op hetzelfde neer als het om de cross gaat. Voordeel van een ervaren wedstrijdpaard is dat de vreemde omgevingen niet nieuw zijn. Wat bij een jong paard dan wel zo is.
In dat geval zou ik sneller met dressuur gaan starten.

Boscrossen zijn ze idd meer opgesloten. Tenzij je een gekkie hebt die door bomen heen wil. Dan vind ik boscrossen niet zo tof _O-


:') die van mij vond de hindernismensen ook raar. Sta je dan ineens in de bosjes :')

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 22:40

Ik rijd inmiddels een paar seizoenen eventing. Helaas in mijn eerste seizoen een ongeluk (compleet met ambulance en ziekenhuis) gehad in Alphen-Chaam, ik reed toen nog bij de B-pony's. Helaas nek en rugletsel aan overgehouden en (erger) een flinke knik in het wederzijds vertrouwen. Jaar erop weer Alphen-Chaam gestart om over de vrees heen te komen, maar ik vond hem ook écht heel pittig voor een B cross. Ik kwam toen o.a. een (ik zal niet zeggen flink, maar zeker geen kleintje) trakehner tegen.

Wat betreft greppels, mijn paard deelt de fobie. Ik ben in Heerjandsdam een klein greppeltje tegengekomen (uit stap er over heen gestapt), Beesd een klein trakehnertje (na 2 weigeringen gesprongen)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 08:55

MarZarascha schreef:
Ik rijd inmiddels een paar seizoenen eventing. Helaas in mijn eerste seizoen een ongeluk (compleet met ambulance en ziekenhuis) gehad in Alphen-Chaam, ik reed toen nog bij de B-pony's. Helaas nek en rugletsel aan overgehouden en (erger) een flinke knik in het wederzijds vertrouwen. Jaar erop weer Alphen-Chaam gestart om over de vrees heen te komen, maar ik vond hem ook écht heel pittig voor een B cross. Ik kwam toen o.a. een (ik zal niet zeggen flink, maar zeker geen kleintje) trakehner tegen.

Wat betreft greppels, mijn paard deelt de fobie. Ik ben in Heerjandsdam een klein greppeltje tegengekomen (uit stap er over heen gestapt), Beesd een klein trakehnertje (na 2 weigeringen gesprongen)

Goed te weten! Thanks. Sterkte met het opbouwen van vertrouwen, dat kan zo lastig zijn!


vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 17:13

Ja maar ik zag ook in de filmpjes van Etten-Leur een trakhener zitten....hoe was die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 20:13

vosje2010 schreef:
Ja maar ik zag ook in de filmpjes van Etten-Leur een trakhener zitten....hoe was die?


Klopt. Ik heb hem uit (zo'n beetje) stilstand kunnen doen volgensmij. Voor de L was er vorig jaar wel een flinke trakehner. Voor het L in Beesd was trouwens ook een flinke trakehner. Ik vond Beesd dit jaar in de B best flinke hindernissen hebben. Sterker nog, zo'n 8 hindernissen waren voor zowel de B als de L en werden niet in hoogte of breedte aangepast. Dus, of de B was moeilijk, of de L makkelijk.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 06:18

Ik vind het Amsterdamse Bos ook een vriendelijke B cross. Maar daar zit wel 2x een afsprong in.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:15

Het is altijd lastig om af te gaan op makkelijk of moeilijk gebouwde crossen van de vorige jaren.
Zo zijn we afgelopen jaar naar Staphorst geweest, was aan het begin van het seizoen en had gehoord dat het een relatief eenvoudige cross was geweest in 2017.

Dat had de organisatie ook gehoord en daarom was er nu een veel pittiger parcours neergezet, met de lastigere hindernissen en lijntjes in de eerste helft en de wat eenvoudigere in de tweede helft. Waar heel ruiters dus niet eens aan toe gekomen zijn.......

Verder leuke cross hoor, met als het ware een herkansingsmogelijkheid, zij het in een andere vorm. De officiële cross wordt op de zaterdag voor Pasen gereden en op 2e paasdag is er een Boscross. Een rit van bijna een uur met veel (niet allemaal) crosshindernissen uit de officiële erin, waar je overal langs kan en ook alles overnieuw mag springen en je dus altijd helemaal uitrijdt.

Kelan

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:28

Dat is inderdaad het lastige. Het veranderd ieder jaar *D

Hier dezelfde ervaring in Staphorst en Beesd dit jaar. Waarbij ik Staphorst dit jaar eigenlijk gewoon niet fair vond voor de jonge onervaren paarden.

In Beesd vond ik het een wat rare keuze om de eerste helft de B en de L hetzelfde te laten zijn. Daarna ging de B omlaag en de L omhoog qua moeilijkheidsgraad. Waardoor dus voor de B de opbouw was dat de 1e helft pittiger was dan de 2e helft. Idealiter zou je dat op andersom doen.

*****************************************

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:40

Sim schreef:
Ik plan er 1 a twee in de maand met liefst twee weken ertussen. Soms zit er een week tussen. Ik kies de crossen die ik mooi vind om te rijden. Afstand speelt voor mij geen rol. Voor de klasse B vind ik elke cross prima te doen waarbij er wel verschil is in sommige wedstrijden. Barchem is bv pitiger dan ede Putten of Heerjansdam of Beesd.


Voor de hindernissen die technisch uitdagend zijn is er vaak een alternatief, dus de pittigheid heb je voor een deel zelf in de hand. Daarom vind ik Barchem een prima afsluiter vinden van een succesvol seizoen in de B.

liekec schreef:
Dus de laatste drie die je noemt zou je eerder aanraden aan mij als ik het goed begrijp :)


Nee hoor, jij weet toch niet hoe je seizoen gaat verlopen? Jij en je paard gaan waarschijnlijk ook gewoon lekker doorgroeien als combinatie. :j

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 14:10

Aangezien de kalender nu online is bij deze mijn schrale planning tot nu toe. Heb eigenlijk alleen wedstrijden genomen die hier in het topic genoemd zijn, nu wil ik daar omheen nog aanvullen. Maar met welke wedstrijden dan _O-

Alpen Chaam 17 maart (hoor ik verschillende verhalen over, twijfel nog)
Maarsbergen derby 13 april
Etten Leur 14 april (moet dus nog kiezen tussen deze en Maarsbergen)
Ede 22 juli
Lisse 17 augustus
Beesd 5 oktober

Nu de rest nog.. tips? Ik zou het liefst om de week doen zodat ik de andere week les zou kunnen rijden.

kikkerdril4
Berichten: 661
Geregistreerd: 08-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:32

liekec schreef:
Aangezien de kalender nu online is bij deze mijn schrale planning tot nu toe. Heb eigenlijk alleen wedstrijden genomen die hier in het topic genoemd zijn, nu wil ik daar omheen nog aanvullen. Maar met welke wedstrijden dan _O-

Alpen Chaam 17 maart (hoor ik verschillende verhalen over, twijfel nog)j
Maarsbergen derby 13 april
Etten Leur 14 april (moet dus nog kiezen tussen deze en Maarsbergen)
Ede 22 juli
Lisse 17 augustus
Beesd 5 oktober

Nu de rest nog.. tips? Ik zou het liefst om de week doen zodat ik de andere week les zou kunnen rijden.

Alphen als eerste wedstrijd zou ik niet zo snel kiezen! Kan best een overdonderende wedstrijd zijn en zeker in het begin van het seizoen.Ede ken ik zelf niet maar de rest kan prima :) Lisse is alleen goed sturen tussen de bomen haha

Saaams

Berichten: 13246
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:36

Renswoude vind ik ook heel goed te doen. Die heb ik twee keer gereden met mijn onervaren pony (wat betreft een eventingwedstrijd, crosslessen genoeg..)

Laerkens Beauty

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:11

Ik zou Alphen alleen kiezen als je ruim van te voren kan beginnen met lekker buiten trainen. En ze geen enorme schrik hebben van water. Dat water is namelijk wel grooootttt.


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 20:17

Saaams schreef:
Renswoude vind ik ook heel goed te doen. Die heb ik twee keer gereden met mijn onervaren pony (wat betreft een eventingwedstrijd, crosslessen genoeg..)

Ohja die moet ook nog op de lijst! Klopt.

Ik twijfel dus omdat de antwoorden idd heel anders zijn haha. Water vind ie niet eng, tenzij hij er in moet via een grote hindernis en gelijk natte voeten.

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:44

Ik zou ook lekker cap filmpjes kijken van dit jaar! Ideale uitvinding. Daarop beoordeel ik ooo wedstrijden


LuffB

Berichten: 1298
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:50

Ook ik kom hier om advies vragen!

Zit te twijfelen over alphen Chaam. Pak wat indoor trainingen/ wedstrijden mee (2 in Jan, 1 in feb, 1 in maart) en zou nog naar minderhout willen gaan om daar nog wat water training ge doen. Zou dit voldoende voorbereiding zijn? Op de go pro’s van afgelopen jaar lijken me er geen dingen in te staan die ik en de pony nog niet in onze voorbereidingen vorig jaar zijn tegengekomen.. we starten B paarden (pony is een ster in afsprongen en greppels/ thrakeners)


Edit: ik zie Oudkarspel ook voor de B op de lijst staan. Wat zijn de meningen daarover?

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 22:17

LuffB schreef:
Ook ik kom hier om advies vragen!

Zit te twijfelen over alphen Chaam. Pak wat indoor trainingen/ wedstrijden mee (2 in Jan, 1 in feb, 1 in maart) en zou nog naar minderhout willen gaan om daar nog wat water training ge doen. Zou dit voldoende voorbereiding zijn? Op de go pro’s van afgelopen jaar lijken me er geen dingen in te staan die ik en de pony nog niet in onze voorbereidingen vorig jaar zijn tegengekomen.. we starten B paarden (pony is een ster in afsprongen en greppels/ thrakeners)


Edit: ik zie Oudkarspel ook voor de B op de lijst staan. Wat zijn de meningen daarover?


Goeie tip Chiocco!

Ik kijk nu capfilmpjes van AC en vindt er best veel afsprongen en hoogte/diepte verschillen in voorkomen. Weet niet of dat ons sterkste punt is zo vlak aan het begin van het seizoen. Ik ga liever opzoek naar een ander alternatief. Het is voor ons ook niet echt naast de deur en om er dan na hindernis 3 al klaar mee te zijn zou zonde zijn.

Denk als je pony er wel goed in is dat het dan geen moeilijke cross is. Vind de combinaties meevallen en de losse sprongen lijken me niet zeer hoog/moeilijk.

LuffB

Berichten: 1298
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 22:27

Ik heb qua start locatie echt veel geluk. De meeste dingen zijn ong een uur met de auto, waarvan enkele uitschieters naar anderhalf uur en andere naar zo'n 45 min. Dus dat is echt super.

Oké nieuwe stelling...

Derby maarsbergen of Etten leur?

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 00:02

Ik heb alleen de wedstrijd Maarsbergen gereden dus geen idee wat de met de derby doen.
Naar horen is Etten leur wel vriendelijk. Maar kijk ook gewoon even een cap filmpje van dit jaar.

Geweldige uitvinding. Bathmen heeft ook BB aan het begin geloof ik. En Markelo? Had even op de kalender gekeken vanmiddag maar jullie zoeken echt B he?



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers