Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:39

Hanne: chapeau dat je aangezet bent zelfs! Ik weet niet of ik zou vertrekken op wedstrijd met zo een weer :P

Ik zou ook het risico niet nemen om te crossen in zo een weer, dus ik snap de ruiters hun beslissing wel. Het is alleen jammer van de wedstrijd, ik ga andere jaren ook soms gaan kijken maar dit jaar bleef ik toch maar liever in een cosy zetelke met de wereldruiterspelen op tv. Hebben jullie gekeken? Dat paard van de winnares is echt een fijn paard! Zo alert.

Ik ben zaterdag nog eens op jumping geweest met Ferro (het was geleden van voor mijn reis naar Mauritius). Een 0 rondje in het basisparcours, in de barrage wat risico genomen en 1 af in de dubbel. De dubbel stond super kort en hij zat te dicht op de 2de. Verder weel heel gecontroleerd en mooie afstanden :)


Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 11:16

Ja ik heb gekeken, Florence :D Heerlijke merrie, die Alice! Wat een jaar hebben die twee gehad!

Proficiat Hanne en Florence met de resultaten :)
Hier mag Genesis deze week weer mee op training. Ben benieuwd hoe het zit met haar vertrouwen! Verder vordert de stal heel mooi. Deze week de plankjes op maat zagen en helemaal winddicht zetten. Weekend hopelijk folie en drainage leggen voor de piste :)

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 13:05

Haha, die-hard é :') Maar twas geen storm ofzo. Gewoon veel regen. ;)

Proficiat met je rondje Florence!

Ik heb ook gekeken naar de finale van jumping! Oververdiende winnaar en idd heerlijk paard. :)
Heb ook maar eens naar de finale van mennen gekeken. :P Zag er ook moeilijk uit amai.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:24

@ Madelene, droog in de auto is eh... relatief. We hadden tussen 2 proeven een uur wachttijd zitten omdat er ter plekke wat geschoven was met de starttijden. We hebben die tijd gebruikt om de protocols uit te rekenen en (meermaals) na te tellen. Er was toen nog tijd over dus ik ging die al wegbrengen naar het secretariaat en tegelijk sanitaire stop. De WC-wagen stond helemaal aan het begin van het terrein, mijn auto/ring helemaal de andere kant. Het miezerde toen ik uit mijn auto stapte en naar secretariaat/toilet ging. Het regende toen ik van toilet vertrok. Het GOOT toen ik doorweekt weer in mijn auto sprong :') Ik kan wel zeggen dat mijn conditie in geval van nood niet zo slecht is als ik dacht :))

Ja ik ben ook verschoten dat er in onze ring geen enkele uitvaller is geweest! Iedereen heeft gereden. Bij de proeven L-M en groepsdressuur zijn er wel redelijk wat afmeldingen geweest en B is dan uiteindelijk afgelast.

@ Hanne: regen of niet, ik zou toch ook twijfelen om voor een oefenwedstrijd te vertrekken met zo'n weer of als er niks van bijzonderheid aan vasthangt. Maar ik kan op wedstrijd wanneer ik wil, jij hebt nog vervoer nodig dus begrijp wel dat je dan iedere kans pakt die je krijgt.

@ Florence: proficiat met je rondje! Ik heb de finale ook gekeken, heerlijke combinatie idd. Die merrie Blue Movie, amai. Zag er mij ook geen simpele uit. België heeft 2x brons in het mennen zeker?


Zaterdag springles gehad en paar kleine euveltjes. Misschien hebben jullie tips?
Boven sommige sprongen gooit hij zijn hoofd omhoog, ook bij een goede afzet. Kan dat te maken hebben met dat hij boven de sprong nog beter moet leren basculeren?
En dan zijn aandacht erbij houden. Zolang er niks bijzonders te zien is springt hij superfijn en is hij best eenvoudig te motiveren. De streken van proberen uitbreken of weigeren zijn compleet van de baan. Eens er echter bij wijze van spreken een mug achterstevoren passeert is dat zooooo veel interessanter dat hij uit lompigheid over zijn eigen voeten zou struikelen. :roll: Dressuurmatig rondrijden gaat prima maar voeten opheffen voor balkjes of een hindernis, dat is op dat ogenblik even moeilijk als een kleuter vragen om de relativiteitstheorie uit te leggen.

Een lijntje zetten of toch doorrijden naar een hindernis is vragen om accidenten. Hebben we geprobeerd en hij is zodanig afgeleid dat hij letterlijk over een balk valt of door een hindernis loopt.

Dus bij deze: iemand tips? Behalve oogkleppen?

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:19

Een lijntje zal veel helpen al denk ik. Of hoger zetten :P ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:28

Het stond op 80 :') Eerder al soortgelijke lijnen gesprongen op andere plekken in de piste waarbij hij wegsprong van de afleiding. Ging vlekkeloos. Hij komt ernaast en ineens gedraagt hij zich alsof hij water ziet branden.

Op rare dingen op/onder/langs de hindernis kijkt hij dan weer amper.

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:31

Voor het hoofd omhoog zou ik ook veel lijntjes, oefeningen springen. Ook veel balken doen. Twenty had dat probleem ook in het begin, bij haar bleek dat echt een evenwichtsprobleem te zijn. Ik train met haar nogsteeds heel veel op zulke dingen:
Grondbalk kruisje grondbalk rechte grondbalk grondbalk rechte/oxer grondbalk

Nu basculeert ze (meestal) heel netjes en is haar evenwicht ook veel beter geworden :) Aandacht erbij houden zou voor mij misschien zelfs eens kwestie zijn van hem is goed 'de fout' te laten pakken. Laat hem er maar is een paar keer met zijn knieën tegenspringen... Ik geef ook les aan een paard dat gewoon geen moeite doet. Veel V-tjes leggen, goed verzamelt rijden, maar vooral soms ook echt die fout uitlokken zodat ze scherp blijft. Misschien niet de meest nette manier, maar als het op de zachte manier niet kan...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:59

An sich is hij heel voorzichtig, dat wil ik echt heel graag behouden! Als er al een balk getikt wordt of valt is het vooral omdat het gewoon totaal niet uitkomt of ruiterfout.
Ook (heel) enthousiast en naar de sprong toe trekken, soms zelfs teveel om goed te zijn maar ik kan dat wel redelijk in de hand houden.
Dat hij dan ineens als een pudding ineen zakt qua focus stoort me persoonlijk heel erg.

Als hoofd de lucht in gaat ivm onbalans en evenwicht is dat geen ramp, oefeningen genoeg in gedachten daarvoor :) Het is alleen iets wat ik nog niet ben tegengekomen dus twijfelde evzn over de mogelijke achterliggende oorzaak/reden.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 22:00

Herken veel van mijn les in vorige tips. :) Is niet erg dat ze fouten maken in de training, lijntjes, ...

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 08:42

ik zou ook lijntjes zeggen :)

iemand ervaring met een hengst waarvan 1 bal niet zakt? Ik zou heel graag nu in het najaar mijn jaarling castreren maar hij heeft nog steeds maar 1 bal. dierenarts komt binnenkort kijken en voelen of hij in de lies zit of niet. het zal zowiezo kliniek worden. iemand daar een idee van qua kostprijs?

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:23

Lene: nog een hele dikke proficiat zeg met je overwinning in Merendree!!! Toppie!!! Rij je Zw.ijnaarde mee?

Maddy: al nieuws over je knie? Echt balen zeg!!

Hanne: proficiat met je 2e proef, dat zijn al mooie percentages hé!

Florence: toprondje met Ferro! Is dat dan lrv?

Laurie: je stal vordert idd heel snel! Wanneer wil je graag de paarden erin hebben?

Varekaj: laat hem maar eens vallen over zijn eigen voeten. Hij zal eens goed moeten schrikken om bij te leren. Zeker in een lijntje is het heel safe, inkomen over drafbalk, dan kan je geen foute afstand hebben en laat hem het ertussen maar oplossen. Ik doe af en toe dus drafbalk, enkele in-uitjes, galopbalk op 1 foulé en dan hoge rechte of brede oxer, afhankelijk van wat je wil bereiken.
Heb gisteren met Ny getraind op balkjes. Ik had op een cirkel ene kant 3 drafbalken gelegd en andere kant 3 galopbalken. Bedoeling was dat ze snel schakelde, dus ik neem de drafbalken, aanspringen, de 3 galopbalken, weer draf, drafbalken... Als ze ertussen ging drammen, stilzetten en dan meteen draf voor de drafbalken of galop voor de galopbalken. Dan worden ze wel sneller in de reflexen.

Mila: ja, wij hebben ook eentje gefokt (is intussen 9) die maar 1 ingedaalde bal had, in de winter toen hij 2,5 was hebben we die laten castreren in Moerbeke. Kostte toen €850 als ik mij goed herinner en wij hadden een verzekering bijgenomen ginder voor moest hij in de operatie blijven of iets voorhebben bij het ontwaken, denk dat dit een €60-70 was. Dan was hij verzekerd voor een waarde van €4500.
Operatie zelf goed verlopen, eens thuis wel een kleine infectie (maar komt heel dikwijls voor bij dit soort operaties). Hebben toen AB poeder moeten geven, na week of 3 stond dat goed.

Nu zondag ga ik Z.wijnaarde starten met onze Play. Ben aan het twijfelen om Ny ook mee te pakken voor de 80 als oefenrondje... Ik ga ze zelf starten in An.zegem, wel B. KC kan niet omdat hij al met vele uren lesgeven zit, dus hij gaat ze dan in Me.rksplas nog eens J starten.
90-100 in Zw.ijnaarde vind ik niet paardvriendelijk dus dat zou ik sowieso niet starten.

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:37

afgelopen zondag is mijn knie/been helemaal ingetaped. met kinesiotaping.
nu kan ik er op staan en voorzichtig mee lopen zonder krukken.
eerst nog een paar dagen afwachten, en dan donderdag naar de huisarts.
maar ik denk dat er niks gescheurd is, anders kon ik er nu niet op staan en voorzichtig lopen.
Dus laten we hopen dat het met een sisser afloopt, en ik de laatste wedstrijd in merksplas nog kan rijden 21 oktober.

*een paard zonder ruiter is altijd een paard, een ruiter zonder paard is slechts een mens*
http://www.campingrozenhof.nl
groetjes madelene

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:41

bewust moerbeke? Of zou je het in gent ook laten doen? Chuck gaat nu wel maar 1.5 jaar zijn. maar zou toch echt niet veel langer meer willen wachten :(

Wrm zou je het niet doen? Ze kan maar weer kilometers maken? Is mss niet de mooiste cross, je hoeft daarom ook niet te rijden of je leven er van afhangt. gewoon een vertrouwens rondje?

maddy: hopelijk idd niks ernstig. Ik moet wel zeggen dat mijn ene knie de meniscus ook een scheurtje heeft en ik nog steeds ga lopen en zo zonder pijn. Ik zou dus niet durven zeggen dat er niets gescheurd is. Mijn andere knie is geopereerd aan een scheurtje in de meniscus die begon plots wel pijn te doen en dan was het tijd om te opereren :)

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 09:51

Antonius: we hoopten eerst 1 oktober, maar da man die de piste kwam aanleggen heeft ons laten zitten dus we moeten nu nog last minute opzoek naar hulp om alles gedaan te krijgen... Dus nu schuiven we op naar midden oktober hopelijk :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:23

Icaro is in Gent laparascopisch gecastreerd, kosten waren 800€. Bij hem was alles wel ingedaald en hij was 6 jaar. Is er nu 10. Hij heeft wel complicatie gehad waardoor ze alsnog alles hebben moeten openmaken paar dagen later maar qua prijs zat ik nog niet torenhoog.

Dan gaan we hem maar eens tegen de muur laten lopen. Zou moeten lukken dat hij daar zo van verschiet dat hij begint te stoppen zeker?

Heeft Ny dat rondje echt nodig of is het eerder "omdat het kan"? Staat daar veel wat het voor haar echt uitdagend maakt om te leren?
Nog een late gelukkige verjaardag trouwens!

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:59

varekaj: das de castratie via kijkoperatie zeker? Ik hoorde daar wel gemengde meningen over. hij is dan achteraf toch nog normaal gecastreerd ( toch de ballen eruit genomen) ?

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:22

Mila: ik ben geen voorstander van mere.lbeke voor onderzoeken/operaties waar je niet bij kan blijven. Ik weet uit verschillende 1e handen dat studenten veel mogen doen, wat uiteraard soms ook fout gaat want het zijn studenten voor iets, maar ik wil dat niet met mijn paard.
Pas op, ik ga daar wel naartoe, vb voor tandcontrole en tand trekken enzo, omdat ik daar bij ben en dus controle heb over wie wat doet (en mere.lbeke is veel goedkoper dan een gewone kliniek natuurlijk).
Wij hebben ook eens een dummy veulen binnengebracht in Mere.lbeke, kostprijs in totaal €4000, hadden we dit in gewone kliniek gedaan, was prijs x2. Maar die eerste dagen heb ik letterlijk met een boek ganse dagen naast dat veulen gekampeerd om alles in de gaten te houden.

Wij hadden zolang gewacht omdat mijn veearts zei dat er toch nog waterkansje was dat zijn ene bal alsnog zou indalen. En ja, verschil tussen €100 en bijna €1000... De onze vertoonde ook wel totaal geen hengstenmanieren, liep zelfs nog tussen merries.

Varekaj: Ny heeft qua sprongen momenteel niets nodig om te leren, maar wel het blijven correct aanpakken aan mijn been, niet door mijn hand lopen, vanuit ontspanning ipv tss hand en been moeten houden... Dus daarvoor zou rondje 80 wel nuttig kunnen zijn, maar langs andere kant is het daar niet bepaald een 'propere' cross...

Laurie: je gaat toch stuk meer stallen hebben dan je paarden hebt. Komen er bij, of ga je training aanbieden of pension? Ga je alles zelf doen?

Maddy: toch maar voorzichtig hoor met je knie!!

Laurievc

Berichten: 4414
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:32

Ja klopt, het plan is om 'tijdelijke' verblijven aan te bieden. Zadelmak maken, doortrainen, uitbrengen op wedstrijd, mensen die op vakantie gaan, ziekte, examens, ... Zulke dingen :) Ik ga inderdaad alles zelf doen!

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:05

Hmmm oh oke. Ik ben altijd naar Gent geweest voor alles. Zal toch nog eens luisteren wat de veearts zegt hij heeft tonnen ervaring en zzlbwel zeggen wat hij denkt:-) toch bedankt voor uw reactie :-)

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:01

Om even terug te komen op de faculteit in Merelbeke. Ik studeer hier zelf en het is echt niet zo dat studenten veel mogen doen, we kunnen amper castreren na onze studie :p. En als we wat mogen doen, is dat onder toeziend oog en wordt ingegrepen bij moeilijkere handelingen :)

Dancerstar van de Hoge Dijken

Aldislamp2
Berichten: 179
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:46

Ik kruip even van onder mijn steen. Niks te melden hier, alles rustig op paarden vlak, veulen is gespeend dus kan nu eindelijk doortrainen.
Heb mooie prestaties zien passeren en ook wel uitdagingen hier en daar.

Varekaj ik denk dat ik je gezien heb op het provinciaal tornooi.

Mila wij hadden ook een Klophengst en laten opereren in Gent, zat in de lies. Heel tevreden van de opvolging en service. Het heeft ons 630€ gekost.

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 14:04

geen ervaring met klop hengsten, ooit vroeger mijn 1ste veulentje mogen meehelpen met castereren toen hij 1 jaar was.
Ik vond het mega geweldig, want uiteraard wilde ik vroeger Dierenarts worden, maar helaas....ben niet zo gezegend met een stel hersenen die dat niveau aankonden _O-
Maar ik dus ook compleet mee gedesinfecteerd en ik mocht met zo'n soort tang met 3 van die klemmen eraan de zaad en bloedstreng doorknippen en klemmen := :D ...ik was er mega trots op.
Gelukkig helemaal geen complicaties gehad.

Volgens mij heb ik zelfs nog ergens de mesjes liggen waar toen de zak mee opengesneden is geworden....dus als Edwin lastig is 8-) 8-) }> }> := :=

*een paard zonder ruiter is altijd een paard, een ruiter zonder paard is slechts een mens*
http://www.campingrozenhof.nl
groetjes madelene

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:40

mayadeby schreef:
Om even terug te komen op de faculteit in Merelbeke. Ik studeer hier zelf en het is echt niet zo dat studenten veel mogen doen, we kunnen amper castreren na onze studie :p. En als we wat mogen doen, is dat onder toeziend oog en wordt ingegrepen bij moeilijkere handelingen :)


Ik ken zelf 2 dierenartsen die recent afgestudeerd zijn, hoor ik toch een ander verhaal :+
Maar het is intussen misschien veranderd, dat kan!
Zoveel te beter natuurlijk als je hier tevreden bent, ik ben er ook zeker tevreden voor de behandelingen die ik laat doen (maar laat dus niet alles hier doen :D )

Met onze hengstjes die gewoon gecastreerd kunnen worden, help ik ook altijd mee. Veearts komt aan huis, plat op de wei, iemand die de veearts idd helpt met klemmen en knippen en iemand om paard in de gaten te houden op evt wakker worden. Kost véél goedkoper en hier hebben we nog nooit miserie mee gehad qua infecties. Maar ja, bij niet ingedaald moet je wel anders natuurlijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:22

Was idd gesloten castratie via de lies. Het wondvocht resorbeerde niet voldoende waardoor alles enorm onder spanning kwam te staan, dus mocht hem terugbrengen. Ze hebben dan alsnog de "zak" of wat over was open gemaakt zodat alles van vocht er zo uit kon. Ik had gesloten gekozen ivm infectiegevaar ivm tijd van het jaar, zat ik alsnog weken met een paard met 2 giga open wondes :roll: maar bon, alles is goed gekomen.

De Morrette zit eigenlijk ook niet zo veraf.

Goh, als het mooi weer is en bodem goed zou je Ny daarvoor wel kunnen meepakken. Dan is het puur concentratie daarop. Bij slecht weer met glijden en schuiven bij is dat lastiger...


Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:27

Hier ook altijd op de wei gecastreerd. Is tot nu toe altijd goed gegaan maar ook wel geen klophengst.

Ik heb vandaag Jomo eens meegenomen naar de les. Ging super, doodbraaf, eerst alleen, toen kwamen er paarden in de piste, vond hij allemaal niet erg.

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers