Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:44

Pff Rubi was weer stout vandaag! Kben gevallen en daarna loopt ze 1 rondje maar komt ze dus meestal direct naar mij terug. Maar nu bleef ze maar lopen want er was een paard naast de piste ook zot aan het doen! Onze mooie piste zat vol putten -:(- maar ergens is het wel goed dat ze eens heeft kunnen lopen. Als ik haar te pakken had, direct terug opgekropen en weer verder gereden, maar ze liep zoals een pony!! Duurde wel eventjes voor ze weer ontspannen was...!
Iemand tips want soms is het er wel een beetje over! Ik kan gewoon niet lang genoeg rijden om al haar energie eruit te krijgen! Rij nu ongeveer 30 min en beginnende SB, travers, stukje wijken en pak 5min galop in totaal en ertussen veel stap.

Heb ook m'n eerste dressuurwedstrijdje vastgelegd! 28 januari in gaverranch :)

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:19

'k Zou het niet weten Winnie.. Shuddy en Luxor zijn beide opstappen en wegrijden met soms een fris momentje. Maar niet zo bij jou amaai!

Ohh leuk van die dressuurwedstrijd! Ik twijfel ook om dezelfde mee te doen... Anders kom ik wel kijken. ;) Welke proeven rij je?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:41

Minder stappen tussendoor? Of die stukken moeilijker maken, haar kop aan het werk zetten? Net als bij Hanne heb ik op dat vlak een doodbrave: opstappen en wegrijden. Mijn merrie had wel regelmatig kuren maar dat was vooral karakter en niet zozeer energie. Die moest ik constant uitdagen en bezighouden.

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:48

Als ik wat spanning voel, zet ik haar in schouderbinnen en dan is ze idd afgeleid daardoor en kan ik ervoor zorgen dat ze niet ontploft. Maar soms gaat het zo snel dat ik geen tijd heb om haar in schouderbinnen ofso te zetten!

Ik wou eigenlijk graag een proef tussen de I.3 en de N1.2. De N1.2 vind ik op dit moment nog iets te moeilijk en mss ook wel wat te belastend (overgangen stap-galop-stap en cirkels van 10m probeer ik nog te vermijden om dit moment.) dus het zal de I.3 zijn!

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:54

Tof Winnie, als ik meedoe zal het I.1 en/of I.3 zijn. Voornamelijk omdat Luxor vaker in de 1e proef wat minder goed is. *insert minions everywhere* :roll:

Misschien zal Luxor Aruba eens ontmoeten! ;) (oh wat zal hij in de hemel zijn. :') )

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:00

Hahahah! Dat hij haar maar niet begint na te doen :D

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:06

Hij zal eerder bang zijn van dat gedrag. :') Vorige winter in Waregem nog van Luxor gevallen omdat een ander paard dom deed. :P

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:15

hmm is longeren voor je opstapt mss een optie? Ik heb ook altijd een fris paard maar nooit echt stout, zij loopt meer. Van mij krijgt ze wel nerv control bij omdat ze anders echt van het minste schrik en nog meer loopt dan anders. dat helpt wel bij haar.

ik doe normaal ook mee eind januari :D maar dan in N1.2

ik had graag dit weekend nog op jumping geweest, maar in moorsele is het internationaal. Bij VM is er ook jumping. Maar dan kan of ik niet rijden of stijn niet rijden. Ik rij 90 cm en hij 1m10 of 1m20. Er zit veel te veel tijd tussen. En zelf ben ik nog niet klaar om 1m te rijden :o eerst nog wat km maken in de 90cm.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:54

Winnie: komt Aruba nog op de wei/paddock waar ze haar energie kwijt kan?

Daaphh: heel ambetant dat blits zo moeilijk doet en dat je niet weet waarom. Heeft Dirk er nog eens niet mee gereden? Zou hij evt toch nog last van zijn rug kunnen hebben?

Jessol: :(:) voor jou.
Laat je niets aanpraten door mensen hier op bokt die je van haar of pluim kent. Iedereen kan wat roepen, maar ik weet hier maar weinig dierenartsen zitten, dus echt deskundig gebied wat betreft foto's zou ik aan de echte dierenartsen overlaten.
Wel een vraagje, waarom zet je hem nu nog niet op pensioen? Heb je er echt plezier aan om zoveel te stappen met hem? Voegt het voor jou nog veel toe? Want voor het paard zelf, hoef je dat imo niet te doen. Dat een paard van aandacht gelukkiger wordt, ja, maar niet per sé door rijden. Want ik lees zo uit je berichten toch ook een beetje een 'sleur' dat je nu zo vaak 'moet' stappen?

Hanne: ik vind Luxor nu idd ook schraal staan, maar als hij gezond is, mag je het je niet aantrekken wat anderen zeggen! Je schreef dat hij 1.5 kilo krachtvoer per dag krijgt, is dat dan 's morgens 1 schep en 's avonds ook? of meer/minder?
Ik zou hem sowieso wel 2x per dag 2 scheppen durven geven en standaard pulp/slobber, niet enkel als hij gewerkt heeft.
We zijn ook rap geneigd een paard te belonen met eten (in jouw geval slobber) na het werk, maar het is beter extra eten te geven voor het werk (dus 's morgens) en als je de dag nadien niet rijdt, 's avonds geen extra eten te geven.

Vorige week ben ik op jumping geweest in a*alter, Fi had haar ijzer scheef getrapt, dus die bleef thuis (intussen recht gezet en gelukkig niet gevoelig).
Ny was foutloos in 1m, maar was vooral heel fier op het 'trainingspaard'. Ik heb hem in december helemaal zelf gereden, maar sinds januari rijdt de dochter van de eigenaresse hem omdat haar eigen paard mank staat. Hij wordt sindsdien veel minder gereden (ze komt maar 1/2 keer per week) en hij had niet meer gesprongen sinds de vorige jumping 3 weken eerder. Beetje onverwacht wou de eigenaresse dat ik hem ook reed in a*alter, dus die week nog 2x dressuur gereden.
Enkel een balkje op de 1 maar voor de rest netjes rond.
Heel veel commentaar aan de zijkant, want paard komt van daar, 2 mannelijke ruiters die hem niet rond kregen in parcours want hij liep weg (op pelham!) en hij sprong elke balk af en nu loopt hij netjes en simpel rond op een trensje, fier op mezelf :D
Komende zondag ga ik op jumping naar VM, mogen ze alle drie mee, Ny en trainingspaard 1m en Fi 1m en 1m10. Voor Fi is het ook alweer van oktober geleden dat ze parcours sprong, dus nog eventjes ook 1m starten om het gevoel beetje te krijgen.

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:16

Longeren is niet echt een optie met haar pees en ook ligt de longeerpiste echt niet goed! Dus dat riskeer ik liever niet. Heb haar 1 keer gelongeerd toen ik er eens vangevallen was en dan deed ze ook helemaal niets aan de longe buiten een sukkeldrafje...

Ze staat zeker 3x per week op de wei als het weer het toelaat voor ongeveer 3uur denkik. En ze is meestal wel rustig op de wei eigenlijk!

Goed van je projectje!! Is wel een leuk gevoel dat ze hem daar dan inderdaad kenden en dat het jou mooi gelukt is! Heb het filmpje van Nyona gezien en zag er echt goed uit!

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:41

Citaat:
Jessol: :(:) voor jou.
Laat je niets aanpraten door mensen hier op bokt die je van haar of pluim kent. Iedereen kan wat roepen, maar ik weet hier maar weinig dierenartsen zitten, dus echt deskundig gebied wat betreft foto's zou ik aan de echte dierenartsen overlaten.
Wel een vraagje, waarom zet je hem nu nog niet op pensioen? Heb je er echt plezier aan om zoveel te stappen met hem? Voegt het voor jou nog veel toe? Want voor het paard zelf, hoef je dat imo niet te doen. Dat een paard van aandacht gelukkiger wordt, ja, maar niet per sé door rijden. Want ik lees zo uit je berichten toch ook een beetje een 'sleur' dat je nu zo vaak 'moet' stappen?

Bedankt. _/-\o_
Ik voel mij inderdaad nu al wat meer gerustgesteld dat nog een dierenarts het heeft bevestigd. En je opmerking snap ik heel goed. Maar ik ben nog niet klaar om het "op te geven", hij is pas 3 maand compleet van mij, en het gedacht dat ik hem nu al op pensioen zou zetten, brr. Het uur stappen doen we niet onder het zadel hoor, meestal doe ik dat door middel van het rechtrichten op de grond waarmee we gestart zijn een aantal maanden geleden. Ik heb het "verplichte uur" wel losgelaten, want ik merkte inderdaad dat ik daar niet gelukkig van werd, ik probeer hem elke dag iets van beweging te geven, vaak is dat een 40 tal minuten, maar ik probeer mij niet meer vast te pinnen op het moet een uur tot op de minuut. Gisteren heb ik maar 20 minuutjes gestapt en dan wat vrijheidsdressuur met hem gedaan, ik voel dat ik er op die manier weer veel meer plezier uithaal, om mezelf niet die druk op de schouders te leggen. We gaan in het weekend altijd wandelen, en daar heeft hij ook geen enkele probleem, draf en galop, kan allemaal. Als de dagen lengen wil ik dan ook veel meer wandelen, en dan denk ik dat het beter is dat hij toch op gewicht blijft, en ik dus die dagelijkse beweging wat probeer aan te houden. Hij loopt in de piste ook niet mank, wel kort en stijf, maar dat doe ik niet zoveel, de vorige keer dat ik er opzat was hij heel energiek en wou hij niets anders doen dan lopen, dus hij heeft wel nog "de wil" en zolang hij het kan wil ik er nog het beste uithalen. Ik begin ook wel echt verschil te zien aan zijn lichaam, qua vermageren, dus alles begint wel wat op zijn plaats te vallen, het was ook gewoon even een moeilijke periode vor mij, en dan lijkt alles zo negatief. Hij is nog steeds druk en tripperelig buiten, maar het ongecontroleerde is er ook een beetje uit, dus dat geeft er ook weer een positieve draai aan. Zo ziet hij er nu uit, nog niet hoe het moet zijn, maar ik vind het toch al een verschil ten opzichte van de cross bv.
Afbeelding

Proficiat met de resultaten op jumping! Je mag terecht trots zijn op je vorderingen met het trainingspaardje! En veel succes volgende week. Het lijkt mij immens lastig om met 3 paarden te starten. Maar ik ben dan ook niets gewend. :')

Winnie: Da's wel echt niet fijn als ze zo druk is. Is er een optie om ze meer buiten te zetten?

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:57

Ik vind dat hij er nu wel heel goed uitziet hoor!! Blijft toch een fjord, ik ken geen enkele fjord waarvan je de ribben kan tellen :+
Wat zonde trouwens dat je hem nog maar zo kort hebt en nu al zo een zware blessure... Zal idd wel even slikken zijn. Als je nog kan gaan wandelen, en je doet dat graag, moet je dat idd zeker nog blijven doen!! Ik dacht dat je eigenlijk alleen nog maar mocht stappen, niets meer.

3 paarden rijden is op zich geen probleem, moet vooral mijn 'grooms' achter de vodden zitten :P
Helaas is 1 daarvan mijn man die zich door niets of niemand laat opjagen ~~}>

Winnie: staat ze alleen op de wei of met anderen?

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:58

haha Winnie! I feel your pain :P Ferro is echt exact dezelfde! Ik rijd idd wat SB, voltes, maar hij overreageert dan op mijn been. Als ik iets vraag is hij prikkelbaar en durft dan ontploffen. Er zijn dagen dat hij niet vooruit te branden is, andere dagen (als er springles in de piste is bvb.) dan ontploft hij.

Ik heb maandag springles gehad met Ferro *\o/* *\o/* *\o/* Grootste deel van de les eerder springgericht werk. Balkjes galopperen, 8tjes rijden over balkjes,... en op het einde dan wat sprongetjes genomen. Hij was wel wat minder handig met de balkjesoefening, voor zijn blessure deed hij dat zeer vaak en was hij daar wat beter in, maar dat komt wel terug zeker. Dit weekend starten we 90cm in hulsterlo. En daarna neem ik hem eens mee op springles bij D*onaat. Dat zal ook weer vuurwerk geven vrees ik.
Mijn vriend zit in het buitenland dus ik profiteer ervan om 2 dagen op wedstrijd te gaan.

Antonius: daar mag je terecht trots op zijn! Heel netjes gereden :) Ny gaat ook goed he!

Jessol: Het is inderdaad echt niet fijn dat je enkel maar miserie hebt gekend. Ik gun het jou echt dat hij er terug doorkomt :(:)

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:41

Soms met 2, maar meestal alleen. Wel altijd naast een weide met een ander paard in. Ze gaat in de wei nooit echt van haarzelf zot doen, tenzij er een ander paard begint dan doet ze wel mee!

Oh leuk Florence! Ik heb deze week ook eens paar balkjes gelegd, deed ze wel flink eigenlijk!

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:50

Amaaie tis toch een heet pateetje Aruba! Zou dat niet zo fijn vinden om er elke week eens te moeten afdonderen :P. Canch was op dat vlak super braaf, nooit van die rodeo acties gehad eigenlijk. Winston is echter wel ook zo een ei dat in eens durft een bok te geven en te gaan lopen. Ik heb niet meteen tips, aangezien longeren geen optie is. Proberen elke dag te rijden mss?
Het weer van de laatste weken helpt natuurlijk ook niet, het is best winderig...
Ik merk met Winston dat hij veel schrikkeriger als er veel wind is, daarom rij ik nu altijd met oornetje, scheelt een stuk!

Zag er heel netjes uit Antonius met beide! Ga je crossen met het projectje ook? Jammer van Fi gaan ijzer...

Jessol, negeer bokt maar, iedereen heeft hier altijd mr zijn mening op basis van ...???

Ik ben geslaagd voor jury cursus N1, dus beware allemaal ~~}> ... (4 geslaagden van de 12, dus best wel trost dat ik 1 vd 4 ben :P, en ik sta al op equibel bij de officiëlen van dressuur :D.

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:04

Ja met die wind is het idd beetje erger! Een oortje zou ik eens moeten kijken of dat helpt, wie weet! Ze ontploft meestal op geluid! Een meisje van op stal heeft een speciale kap voor op het hoofd waar haar paard rustiger van wordt! Heel speciaal, mss hebben ze dat ook als volledig pak en kan ik met dat pak rijden Hahahaha
Ik probeer inderdaad elke dag te rijden en dat helpt wel! Want tis meestal als ik een dag tussen laat dat ze erger is. Maarja examens zijn er ook nog he...

Proficiat voor je jury-cursus!! Wel cool!

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:24

pp: wow proficiat zeg! wat mag je dan doen? jureren tem Niveau 1 in dressuur? ook in eventing?

florence: goed met ferro dat het zo goed gaat. jij gaat wss op zondag naar hulsterlo? Ik ga zaterdag met mjin vriending mee naar hulsterlo.
Succes ook in je Z1 debuut :)

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:40

MF: ja ik start de zondag :) Zaterdag ga ik op dressuur. Het is ons debuut niet meer, we zijn 1x gestart eind augustus en toen een 6de plaats. Maar helaas was het er ondertussen niet echt meer van gekomen :)


PP: dat oornetje is een goede tip! ik ga dat eens uitproberen met Iskander, die reageert ook wel op domme geluiden soms.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:07

Nu mag ik idd jureren de initiatie proeven en Niveau 1.
Eventing normaal B en L, maar in praktijk meestal alleen de B.


Ik ga mij eens zo een oornetje aanschaffen met dikke voering, zal nog meer schelen.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:16

Nog eens proficiat PP! :D Al zal ik je niet tegenkomen wss op de provinciale wedstrijden. :P Tegen dat ik mijn punten heb om over te gaan.. :roll: Tenzij dat ik komende zomer veel punten rij, maar dat zal wss niet. :P

Luxor kan ook zo reageren op geluiden, maar 'k heb lijk dn indruk dat hij niet supergraag een oornetje aanheeft. M'n autistje.. alles wat anders is, is vaak raar bij hem. :')

Succes met de komende wedstrijden iedereen!

Ik hopelijk 2 februari op mijn verjaardag naar oefenjumping. (laag, 60 cm maar) Heb al gevraagd aan stalbaas. :+

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:28

oh sorry florence. Ik had inderdaad wel gelezen dat je Z1 ging starten maar dacht dat je dan niet kon door een blessure ... zal me vergist hebben :)

pp: oh dan zal ik je mss wel eens hebben op een wedstrijd al jury :D

die oornetjes wil ook proberen. Alleen ik had er besteld die zo wat dikker zijn toen ze geblesseerd was, nu vindt ik die oortjes nergens meer terug :( heb al overal gezocht maar niks gevonden :(

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:12

Hanne, je kan PP wel tegenkomen als jury, ze mag alles jureren tem N1 :P

Proficiat PP! Blijkbaar geven ze bij de VLP hun diploma's niet cadeau, fijn om te weten! Heb er wel alle vertrouwen in dat je een correcte jury gaat zijn. Ik heb nog steeds mijn motivatiebrief niet verzonden :+ Hij staat wel klaar, lidmaatschap VLP is aangevraagd bij een club in de buurt (nu wachten op mijn nummer zodat ik licentie kan aanvragen) maar 't is een beetje druk momenteel.

Antonius, proficiat met Nyona en je projectje! Had de filmpjes al gezien op FB. Vooral Nyona is zoooo fijn om te zien, die is al serieus aan het ontwikkelen trouwens. Vond ze echt naar de sprong toe trekken, enthousiast maar braaf en geduldig. Projectje vond ik soms lomp overkomen, alsof je hem echt er naartoe moest rijden/duwen, die leek meer ondersteuning en "push" nodig te hebben. Hij lijkt me wel fijner gereden dan toen we hem voor 't eerst zagen op film. Uiteraard dikke pluim die je verdient dat jij hem kan rondrijden! Je rijdt je paarden zo licht en vriendelijk mogelijk, en toch streng maar rechtvaardig. Het lijkt allemaal zo makkelijk als ik u bezig zie. Een vrouw met ballen, exact wat ze nodig hebben :))

Over oornetjes kan ik niet meepraten, ik heb ze iig niet nodig om geluiden buiten te houden. Icaro zal eerder spoken op iets wat hij ziet dan op iets dat hij hoort. Heb er wel 2 liggen, maar die zouden puur "ter decoratie" zijn als ik die gebruik.

Winnie, kan Aruba niet vaker naar buiten? 3x/week 3u is best weinig vind ik zelf, ook al worden ze om de dag gereden. De mijne zou niet flippen maar hij zou er toch zeker niet vrolijker van worden. Hij beweegt alleen ook best weinig als hij buiten staat. Door omstandigheden staat mijn tinker ook op pension, dat zijn beste vriendjes en ik zet ze nu met 2 buiten. Dan is hij wel constant aan het spelen, rondstappen, soms eens een goeie sprint trekken en ongein aan't verkopen. Sedert dien zit hij een stuk beter in zijn vel...

jessol: zo lang hij niet mankt of onregelmatig loopt zou ik persoonlijk toch durven proberen om hem in het "werk" te houden. Lange lijnen, vrijheidsdressuur, buitenritten, eender wat zolang er maar geen korte wendingen in zitten. Die stijfheid kan ook door op stal te staan en het weer. Er zijn genoeg dieren en mensen die bij het huidige weer zo stram zijn als een verroest scharnier en bij beter weer geen krimp geven.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:13

@Antonius: Ik heb met de dierenarts al gesproken over zijn voeding. Hooi en slobber was zeker voldoende voor haar zei ze, dat ik goed bezig was. Qua eten krijgt hij 1 schep 's morgens en 2 's avonds. Veel meer kan ik 's morgens niet laten geven, want de paarden moeten dan naar buiten en is er dan niet zoveel tijd om alles te laten op eten. En Luxor staat samen met ander paard dus kan daar geen korrels laten voeren. Enkel hooi. Dus zou 's avonds moeten bijgeven. Ik zou maïsolie moeten bijgeven in de eerste plaats. En ik zal ook luzerne aanschaffen normaal.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:13

Ahjaa juist ja. :+ 10 mei dressuur in Waregem staat al genoteerd bij mij. :D

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:46

We zijn met meer dan 20 begonnen en uiteindelijk 13 (niet 12) begonnen aan de examen. 2 waren er al niet door voor de praktijk en mochten geen schriftelijk en mondeling doen. En dus nog velen gebuisd bij het mondelinge ... had het niet verwacht dat er zoveel niet gingen slagen...

Denk dat je nog tijd hebt tot 27 januari voor je kandidaat te stellen, het staat ergens op de v.lp.