[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
gomir

Berichten: 25512
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:19

Ik vond BB op blote voeten prima te doen, maar ik rij ook niet zo hard met mijn ruim 1.75 grote dino ;)

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:20

Ik crossde met mijn vorige reus ook de B door zonder ijzers, ken zelfs iemand die dit tot het Z doet.. Lijkt me geen probleem.

Heb ze zelf wel als het kan altijd rondom op ijzers met kalkoenen.

Sim
Berichten: 31477
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:26

Altijd zonder ijzers gereden. Met vorige paard in L. Eerdere paard ook M. Nooit geen problemen/glijpartijen.

Fly_high

Berichten: 3256
Geregistreerd: 01-09-20

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:28

Ik heb paar keer B cross zonder ijzers gedaan, in het verleden ook meerdere keren B op het gras gesprongen zonder ijzers, nooit last van gehad :) ook niet als het nat was enz.

Ben dit jaar van plan om B/L ijzerloos te doen, ben benieuwd hoe ver we het gaan schoppen :P

Ook een ex-peesblessure patiënt hier overigens. We zijn wel al een stapje verder, inmiddels wat kleine parcoursjes aan het springen :o

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

xsensibel

Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:22

1 keer een training gereden met enkel voor ijzers en zonder stiften.. mijn merrie is altijd flink heet en heeft (te)veel power, met haar gleed ik dus lelijk uit..

Maar lijkt me dat als je er eentje hebt die rustig is en de bodem is goed dat het prima te doen is! :D

❥ Esprit

_Natasja_

Berichten: 4205
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:23

Als je paard stevig op zijn benen staat kan het zonder ijzers.

Die van mij staat alleen voor op de ijzers.
Cross lessen eigenlijk altijd zonder stiften.
Dan kan ik altijd een alternatieve mijn kiezen indien nodig.
Oefen cross en wedstrijd met stiften.

Mijn cross seizoen ligt ook even stil.
Vanwege een dikke buik :+

Afbeelding

Begin maart uitgerekend.
Wellicht dat ik een ander paard uit stal trek om wat cross lessen of oefen crossen te rijden als het erg gaat kriebelen van de zomer. :=

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

Fly_high

Berichten: 3256
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:11

xsensibel schreef:
1 keer een training gereden met enkel voor ijzers en zonder stiften.. mijn merrie is altijd flink heet en heeft (te)veel power, met haar gleed ik dus lelijk uit..

Maar lijkt me dat als je er eentje hebt die rustig is en de bodem is goed dat het prima te doen is! :D


Op ijzers zonder stiften glijden ze veel erger dan helemaal op blote voeten he, metaal op (nat) gras is echt een waardeloze combi. Dat zou ik dus weer niet durven, of ijzers weglaten of elke keer stiften indraaien :o

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:44

Hier vorig seizoen B op blote voeten. Niks geglij als je verstandig rijdt.

Wisten jullie dat op de Olympische spelen en half team op blote voeten heeft gesprongen? Oké dat was springen maar toch.

Als je paard het gewend is, je er mee traint en de voeten het goed houden zou ik prima zonder ijzers gaan crossen.

kamsel
Berichten: 3408
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 06:23

_Elke schreef:
Hier vorig seizoen B op blote voeten. Niks geglij als je verstandig rijdt.

Wisten jullie dat op de Olympische spelen en half team op blote voeten heeft gesprongen? Oké dat was springen maar toch.

Als je paard het gewend is, je er mee traint en de voeten het goed houden zou ik prima zonder ijzers gaan crossen.


Wist je dat ze met springen op de Olympische spelen op een prachtig geprepareerde Agterberg bodem reden?


JoycexEnya

Berichten: 5943
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 08:32

Ik kom even onder mijn steen vandaan,

Ik rijd alleen oefencrossen met mijn fjord en tinker, wil heel graag officieel maar vind 1m gewoon te hoog ook voor de paarden.

Maargoed waarom ik onder mijn steen kwam. Las 2 die peesblessure hebben, mijn fjord heeft ook 1 eerst aan oppervlakkige buiger en met opbouwen is ze in het draad blijven hangen en heeft ze het checklignament beschadigd.

Ik durf echt voorlopig niet met haar te springen of te crossen, de dierenarts zij toen wel dat ik alles weer kan. Nu moet ik pas in maart weer een echo. Door omstandigheden bij mij kon het niet eerder en ben bang dat er nog ijzel komt maar goed, denk dat ik met haar iig dit jaar niet ga crossen/springen durf ik niet.

Ik heb mijn ingeschreven voor de oefencross met mijn tinker in Den Ham.
40/50 cm heb er zin in, maar vind ook wel spannend, ze is heel kijkerig

Ga weer onder mijn steen vind super leuk in verslagen te lezen en evt gopro te kijken, heb hele playlist op YouTube met crossvideos

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

martinev

Berichten: 2567
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:49

_Elke schreef:
Hier vorig seizoen B op blote voeten. Niks geglij als je verstandig rijdt.

Wisten jullie dat op de Olympische spelen en half team op blote voeten heeft gesprongen? Oké dat was springen maar toch.

Als je paard het gewend is, je er mee traint en de voeten het goed houden zou ik prima zonder ijzers gaan crossen.


Ik sluit me helemaal aan bij Elke, ik heb geen van mijn paarden op ijzers staan. Met de een heb ik M gecrosst zonder ijzers, totaal geen probleem, ook niet in de natte, gladde springringen op het crossterrein.

LolaTFB

Berichten: 465
Geregistreerd: 08-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:23

Hier ook iemand die onder de meeleessteen vandaan komt.

Zal me even kort voorstellen: hoi, ik ben Laura en rijd sgw met Favreau (B/L).

Om even in te haken op de vraag m.b.t. ijzers: wij rijden met blote voeten. Heb voorheen een ander paard in het L gereden met alleen voor ijzers.

Ik heb meteen een vraagje aan jullie. We hebben nog niet heel vaak L gestart. Kunnen jullie mij misschien helpen met jullie ervaring bij een aantal wedstrijden? Gaat me dan met name of het bekend staat als makkelijk/toegangkelijk of juist pittig. Twijfel nog welke klasse ik waar ga starten.
Gaat om AlphenChaam, Etten-Leur, Leende en Maarsbergen. Hoor graag van jullie :) !

www.stalvanbeijnum.nl

Cookie2222

Berichten: 839
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 18:43

Mijn paard staat rondom op ijzers, is nog redelijk jong en wil nog wel eens stuwen achter. Merk dat ik in lang gras daardoor zelfs met kalkoenen soms grip verlies.

Hoi Laura!
Ik ben vorig jaar naar Leende geweest, in de B. Reed toen al L, maar kende Leende niet dus B gedaan. En vond die best wel pittig voor de B, laat staan de L. Zou niet mijn voorkeur hebben om daar een van m’n eerste rondjes L te rijden. De rest ben ik nog niet geweest.

Hier nog twijfels kwa planning. We gaan eind februari naar de Oefencross in Rijssen bij tcn. En ik twijfel of ik zowel alphen Chaam als maarsbergen meedoe of alleen maarsbergen. Voor beide eerst weer even B om in te komen, en ken deze wedstrijden nog niet. Daarna naar verwachting weer verder in het L

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

LolaTFB

Berichten: 465
Geregistreerd: 08-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:09

Cookie2222 schreef:
Hoi Laura!
Ik ben vorig jaar naar Leende geweest, in de B. Reed toen al L, maar kende Leende niet dus B gedaan. En vond die best wel pittig voor de B, laat staan de L. Zou niet mijn voorkeur hebben om daar een van m’n eerste rondjes L te rijden. De rest ben ik nog niet geweest.

Hier nog twijfels kwa planning. We gaan eind februari naar de Oefencross in Rijssen bij tcn. En ik twijfel of ik zowel alphen Chaam als maarsbergen meedoe of alleen maarsbergen. Voor beide eerst weer even B om in te komen, en ken deze wedstrijden nog niet. Daarna naar verwachting weer verder in het L


Ik kende Leende ook niet, vond het niet eenvoudig maar wel goed te doen. Paard is niet snel onder de indruk en springt altijd eigenlijk. Baasje is iets onzekerder soms :+ .

Ben heel vroeger in Maarsbergen geweest en Etten Leur ook maar kan me de moeilijkheidsgraad niet goed herinneren.

We rijden momenteel bijna iedere maand in Schaijk, daardoor houden we een zeker ritme vast, maar om aan het begin van het seizoen meteen L te starten op een plek waar ik niet bekend ben, dat weet ik ook niet :D

www.stalvanbeijnum.nl

Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:37

Alphen chaam zou ik dan niet L starten maar B om seizoen te beginnen en daarna de L weer op pakken


paljaslaura

Berichten: 2730
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 20:27

Ik heb met mijn onervaren paard van t voorjaar met voorijzers zonder stiften gereden in de training :+
Niet helemaal vrijwillige keuze omdat ze echt een muts was met opzadelen en voeten geven door de spanning. Maar goed dat ging dikke prima in de training.

Qua planning heb ik niks staan agz ik nog tot half mei in het buitenland zit. Mijn trainer gaat haar als het goed is wel een paar x starten :)

DenieesB

Berichten: 472
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:22

Ik wil dit jaar met mijn jonge en (heel) onervaren merrie wat springen/crossen oppakken.
Ik wil dus van het voorjaar beginnen met echt puppy lesjes.

Wat zijn daar fijne terreinen voor in het Zuid-Westen van het land? Ik kom zelf vanuit Hellevoetsluis.
Renswoude en Chardon staan bij mij op het lijstje. Is dit wat met een echt onervaren paard (en ruiter ook, alleen wat crosstrainingen gereden)?

Zijn er terreinen/instructeurs die jullie hiervoor echt aanraden?
Heb best een pittige merrie dus wil het meteen goed aanpakken.

Fly_high

Berichten: 3256
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 16:56

Ik vind Moordrecht een leuke cross voor puppy lesjes :) is volledig omheind wat een prettig gevoel geeft zeker als je met een pittig jonkie komt. Elly heeft ook een hele fijne, geduldige aanpak en kan goed omgaan met beginners en onzekere paarden / ruiters.

Voorhout heb ik weer mindere ervaring mee :+

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

SanneZofier
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:03

martinev schreef:
_Elke schreef:
Hier vorig seizoen B op blote voeten. Niks geglij als je verstandig rijdt.

Wisten jullie dat op de Olympische spelen en half team op blote voeten heeft gesprongen? Oké dat was springen maar toch.

Als je paard het gewend is, je er mee traint en de voeten het goed houden zou ik prima zonder ijzers gaan crossen.


Ik sluit me helemaal aan bij Elke, ik heb geen van mijn paarden op ijzers staan. Met de een heb ik M gecrosst zonder ijzers, totaal geen probleem, ook niet in de natte, gladde springringen op het crossterrein.


Ik heb hier even een vraagje over. 6 maart start ik de voor ons eerste oefencross van het jaar! Normaal staat mijn paard vierkant op ijzers en kan ik hier kalkoenen in draaien om te gaan crossen. Nu haal ik elk jaar mijn paard in de winter van zijn ijzers af en ik zou ze liever nog even af laten. Het komt er dus op neer dat ik deze oefencross wil gaan rijden zonder ijzers/kalkoenen. Mijn paard en ik zijn het dus niet gewend om op zijn blote voeten een cross te rijden. Heb je tips voor ons?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:00

Renswoude kan prima met een jonkie. Ze hebben nu cross hindernissen in de springtuin staan. Maar op het grote terrein ook alles van puppy niveau tot en met internationaal niveau.

esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:09

Zo ingeschreven voor Chaam.
Nu maar hopen dat er geen zondvloed, sneeuw of corona crisis roet in het eten gooit

Elin_

Berichten: 9617
Geregistreerd: 11-11-09

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:57

Ik kom even binnenvallen en hopelijk kan ik mee blijven praten. Ik heb me hier ooit aangemeld. Tijdens de zoektocht en net na aankoop met mijn pony. Toen ontdekte we zijn ziekte dus ging onze droom in rook op, maar voorzichtig durven we weer te dromen maar met realistische perspectief dat het bij wat oefencrossen op laag niveau blijft vanwege zijn aandoening. Nu heb ik bij aankoop een duur zadel gekocht van leer, want dit was nodig volgens de zadelmaker vanwege het crossen, maar zadel past inmiddels niet meer. Nu wil ik een ander zadel maar niet meer zoveel uitgeven (immers blijft zijn aandoening, dus echt de top wordt hem nooit) dus vraag ik me af.. kan ik ook met een wintec of thorowgood recreatief laag af en toe crossen? Voor ik straks iets verkeerds koop :+


Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:58

Ik cross met een wintec zadel.
Ik had een zadelmaker die zegt dat je leer nodig hebt voor crossen gelijk de deur wijzen. Wat een grote onzin _O-

Eerlijk? Ik vind mn wintec makkelijker qua onderhoud _O-


Elin_

Berichten: 9617
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:10

Cioccolato schreef:
Ik cross met een wintec zadel.
Ik had een zadelmaker die zegt dat je leer nodig hebt voor crossen gelijk de deur wijzen. Wat een grote onzin _O-

Eerlijk? Ik vind mn wintec makkelijker qua onderhoud _O-

Ah okee :)
Top haha


Ik ga het topic weer even wat bijleren. Voor ons nog een lange weg te gaan
Sowieso rijtechnisch en ook vertrouwen. Mijn brave langzame pony bleek vooral vanwege een pijnlijk lijf. Nu is het toch meer een heethoofd dan ik dacht dus daarin hebben we nog veel te leren.

Achteraf heel veel spijt dat ik niet bij de eventer uit dit topic ben gaan kijken. Geloof dat die van jou was Cioccolato



Ik wil me ook oriënteren op crossbeschermers. Zijn die van qhp prima om mee te beginnen?


Elin_

Berichten: 9617
Geregistreerd: 11-11-09

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 18:46

En nog een vraag. Misschien een hele stomme, maar met oefencrossen moet ik dan ook bij de paarden met een kleine D pony? (Ik ben 24 jaar)



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers