Welk spoortje om net even door te drukken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:05

Hillebill schreef:
Ayasha schreef:
Gelukkig zal deze reactie je wel vooruit helpen! +:)+ Succes er mee TS.

Thanks


Ik geloof niet dat jij sarcasme begrijpt.

Er worden ontzettend veel goede (en dezelfde) tips gegeven door bokkers die idd heel wat ervaring hebben.
Het zou je sieren TS deze adviezen op te volgen voor het behoud van je paard.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:08

Tja... Wat moet je nu met zo'n antwoord.
Je doet jezelf en je paard te kort zo.

Uitgebreide en nette antwoorden gooi je zo aan de kant.
En dat terwijl ik nergens de ... - loze mensen heb ontdekt.

Jammer

Anoniem

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:16

Als je de simpele basis al met een grof wiel moet rijden, dan gaat er in de basis toch al iets niet goed.
Zorg dat je de basis goed hebt, dat lijkt me toch wel een eerste vereiste. Werk aan zijn kijkerigheid, zie wat je daar aan kunt doen en maak kilometers. Kost tijd inderdaad, maar ik neem aan dat je daarvoor de tijd wilt nemen of moet het allemaal snel en het liefst meteen?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:28

Bij crossen moet je altijd de optie openhouden dat je helaas geen crosspaard hebt gekocht. Sommigen paarden zijn er gewoon niet voor gemaakt.

En eerlijk ts: jouw paard klinkt zo.
Dat kijkerige heb ik hele goede paarden om zien af gaan in zowel het springen als de cross. Vooral als ze wisselend zijn.

Een flink spoor gaat je een tijdje helpen, maar komt daarna als een boomerang terug en dan heb je niets meer om op terug te vallen en dan krijg je paarden die echt alles weigeren.

Edit: ik zag je filmpje van het spooky doen in de binnenbak. Dit paard mist basis in de breedste zin van het woord. Niet iets om met spoor op te lossen.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 23-07-21 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

miereneter

Berichten: 2530
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:30

Ongelofelijk. Je krijgt eensgezinde reacties - van ruiters die je echt niet als geitenwollen sok kunt bestempelen - dat een (scherper) spoor in dit geval niet de oplossing is. Zo eensgezind is Bokt bijna nooit hoor, het zou je toch aan het denken moeten zetten. Je krijgt goede tips in welke richting je het zou kunnen zoeken. Maar omdat het niet is wat je wilt horen, ga je mokken? Dus je wil echt liever je paard over die hindernissen prikken en absoluut niet samen met je paard werken aan de oorzaak?
Laatst bijgewerkt door miereneter op 23-07-21 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:34

Als je niet aan de kijkerigheid wil/kan werken is het paard misschien gewoon niet geschikt voor cross. Een scherper spoortje zal misschien tijdelijk werken maar zal er denk ik enkel in resulteren dat je paard "afstompt" en weer terug gaat weigeren.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:35

Ik denk ook dat je dan het verkeerde paard hebt. Je vraagt imo om een quick fix, die er in dit geval denk ik niet is.

En tja, ik denk dat je vraagstelling aan de verkeerde doelgroep is. Verder-dan-je-neus-lang-kijken is natuurlijk ook een hele zweverige doelgroep :+
Succes met de kortzichtige zoektocht :o

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:39

Haha was mijn paard maar zo braaf als jij denkt, dat is ze heus niet, ik ben precies dezelfde problemen tegengekomen. Superbraaf, werkwillig en normaliter ook prima aan het been tot ze aan het koekeloeren komt. Pushen levert bij haar precies het omgekeerde op. (Daarom ben ik na gaan denken wát nou eigenlijk het probleem was, en het was niet ongehoorzaamheid) Tijd geven, laten kijken, aanmoedigen met stem en belonen heeft bij ons best goed geholpen, nu door blessures helaas gestopt met crossen.
[Einde goed bedoelde adviezen die in de wind geslagen worden]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:49

Sunnda schreef:
Bij crossen moet je altijd de optie openhouden dat je helaas geen crosspaard hebt gekocht. Sommigen paarden zijn er gewoon niet voor gemaakt.

En eerlijk ts: jouw paard klinkt zo.
Dat kijkerige heb ik hele goede paarden om zien af gaan in zowel het springen als de cross. Vooral als ze wisselend zijn.

Een flink spoor gaat je een tijdje helpen, maar komt daarna als een boomerang terug en dan heb je niets meer om op terug te vallen en dan krijg je paarden die echt alles weigeren.

Edit: ik zag je filmpje van het spooky doen in de binnenbak. Dit paard mist basis in de breedste zin van het woord. Niet iets om met spoor op te lossen.

Zag het ook, kan het mis hebben hoor, maar ook daar is er behoorlijk spoorgebruik of het beeld moet vertekenen.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:52

Accepteren dat hij kijkerig kan zijn, accepteren dat je regelmatig misschien met een gekwetst ego word uitgebeld ( gebeurt de besten) en kilometers maken. Zodra je paard echt vertrouwen in je heeft en dus ervan verzekerd is dat het veilig is om te springen want de leider verteld hem dat, pas dan zal je stappen maken waar jij graag naar toe wil. Je kunt er scherpere sporen aanhangen en hem er daarmee doorprikken maar dit gaat even goed en dan houd het een keer op. Hij krijgt nog meer de associatie springen is auw.
De zweep lukt niet, gewoon spoor dus ook niet dan is er maar één ding over. Zorgen dat je een combinatie met je paard als partner word, die het volste vertrouwen in je krijgt en voor je het hout op wil vreten .
Dat duurt even, daarbij zal je goede begeleiding moeten zoeken die opnieuw met je aan de basis gaat werken en die niet voor het korte succes gaat. Pas dan ga je samen groeien ipv jullie als combinatie de vernieling in te helpen.
Zit er trouwens veel tuiger in je paard?
Laatst bijgewerkt door BigOne op 23-07-21 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:01

Er mist toch ook een hele hoop informatie hoe je dit hebt opgebouwd.

Jammer dat je veel als negatief commentaar ervaart, want de meeste tips zijn gelijk, vertellen je hetzelfde en dat is natuurlijk niet voor niks.

Ik ben in jouw ogen misschien een geiten wollen sokken muts, sowieso een (bijna) grijze, maar dat staat los van jouw probleem en de oplossing.

Waarom wil je dit probleem alleen maar oplossen met een ander spoortje? Wie maakt je dat wijs dat dat weleens de oplossing zou kunnen zijn?
Dat moet toch ergens vandaan komen dat jij denkt dat dat de oplossing gaat zijn?

In principe moet een paard goed aan de hulpen staan. Dat zijn alle hulpen, maar ook jouw houding. Als jij zelfverzekerd bent, vol overtuiging rijdt is dat ook al een hulp naast been, teugel, zit.

Bouw het wat meer op. Dressuur is en blijft altijd de basis. Bak bij dressuur eens balken werk en zoek uitdagingen en beloon je paard eens uitgebreid. Dat kan al even stil staan na een nieuw/intensief werkje zijn, maar ook afzadelen en lekker laten rollen bijv.

Doe niet teveel in 1 keer. Misschien moet het paard gewoon meer tijd krijgen om te leren en te ervaren. Niks mis mee.
Als je thuis springt, bouw het netjes op en varieer met je hindernissen. Speel met afstanden en overgangen op je zit en beenhulpen.

Rij je veel in het bos? Ga daar eens ontspannen rijden. Heel veel mensen rijden daar nog teveel. Laat het paard eens los, laat hem kijken en vertrouw je paard.
Ik zeg altijd; ik vertrouw mn paarden, maar veel belangrijker; zij vertrouwen mij. Geef ze ruimte om zelf verzekerder te worden. Dat kan ook zonder hindernissen.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:01

Ik heb net een filmpje in een binnenbak gezien waar hij bang is.

Door Ts haar OP dacht ik dat het om een paard zou gaan dat net voor de afzet even twijfelt. Daar waar soms een klein tikje op de schouder ook net genoeg kan zijn, of een tikje met de spoor.

Maar ik zie nu in dat filmpje een paard compleet bang. Met een ruiter die wat sleurt maar totaal geen geruststelling geeft.

Aub doe alle spoor uit. En ga werken aan samen werken. Leer hem dat wat jij aangeeft te vertouwen is. Geen spoor geen zweep en geen dwang. Dat is waar jij nu op rijd. Dwang
Dat paard gaat alleen maar banger worden zo.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:05

Ik heb t filmpje ook gekeken en ook ik zie niet meer dan een bang paard. Ik ga helemaal mee de adviezen die worden gegeven.

Is t echt zo moeilijk te accepteren dat je paard het eng vind en dat je er energie in moet stoppen aan zn zelfvertrouwen te werken?

Als jij bang bent voor spinnen, wil je dan liever in een keer in een kamer vol spinnen geduwd worden of denk je dar er ook andere mogelijkheden zijn om te leren dat spinnen niet eng zijn?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:10

Nu ook het filmpje gekeken :o ...
Dit lijkt inderdaad geen supersensitief kijkerig paard. Deze lijkt gewoon bangig. En ik denk ook dat dit geen echt cross paard is. Dat betekent absoluut niet dat je niet kunt crossen met deze, maar ik denk dat je in deze echt veel tijd moet stoppen. Wel een leuk paard overigens!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:23

Maar een paard kan wel veranderen door trainen.

Mijn ruin was weinig gewend, schrok heel vaak en overal. Kreeg hem nog niet over een straaltje licht in de bak of witte strepen op straat bijv.

Door heel veel training werd hij steeds sterker, maar dan moet er ook iets in je eigen hoofd om. Soms loslaten en het paard het vertrouwen geven, zelf laten kijken en ontdekken etc.

Diezelfde ruin kreeg later ook in de kudde een hele andere rol van hele stabiele factor. En ik kon hem overal door, langs en over sturen.
Dat heeft iets tijd gekost, maar op 19jr samen gereden te hebben, is dat echt niks.

In mijn ogen is angst bij springen ook echt een probleem en ook sneller een oorzaak van blessures. Je wil echt afstand en afzet kunnen bepalen. Dat je een keer niet uitkomt of wat inhouding voelt kan je wel begeleiden. Een goed paard en getraind paard zal wel goed uitkomen, maar elke keer is gewoon niet fijn.

Je kan ook zonder paard eens wat meer en verder om je heen kijken. Hoe anderen trainen en rijden bijv.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:38

Je bent pas sinds mei dit jaar overgestapt naar cross, meteen een paar oefencrossjes gereden en een paar lessen. Geen wonder dat hij het spannend vind.

Paard moet gewoon kilometers maken, hij springt verder braaf als je hem laat kijken.
Zweep en sporen zijn totaal niet nodig.

Je zegt in het topic ook bang/ kijkerig op rare dingen, ga alsjeblieft ook op de grond aan de slag met dit paard. De wil is er, hij mist zelfvertrouwen.

Ga gewoon eens schriktraining met hem doen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Re: Welk spoortje om net even door te drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 17:59

Dat filmpje is alweer oud nieuws ...
Hij is allang niet meer zo!
Hij is niet bang... denk dat ik mijn paard wel ken met bang zijn of meer wat hij raar vindt. Bij bangheid zou hij bang overkomen... ook nu... dat is zo.

Jemig... dit allemaal om 1 vraag......

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:01

Een maand geleden -> 3 juni oefencross gereden is oud nieuws?

Jeetje dan ben ik hoogbejaard :oo


Is toch logisch dat je gaat kijken bij een probleem waar het vandaan komt. En hoe je dat kan oplossen.
Jij grijpt meteen naar het makkelijkste maar zeker niet het vriendelijkste voor jouw paard.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:04

Ik heb meerdere foto's en ook de filmpjes bekeken, zo te zien is het er eentje die het een keer gezien moet hebben en dan is het goed. Inmiddels gezien dat er inderdaad 50 % tuiger inzit. Ik vind het een leuk dier maar ook ik ben van mening dat je gewoon op wedstrijd/oefenwedstrijd moet gaan en kilometers maken, veel kilometers. Paard is niet bang, denk ook niet dat hij zich zozeer afsluit maar is gewoon geen kouwe kikker. Gewoon weer veel dressuur rijden en dan , als het kan, op veel verschillende locaties waar veel hindernissen of rare zaken staan. Niet om te springen maar puur voor de ervaring. Ook qua voeding even kijken of wat extra magnesium bijdraagt aan de rust. Kun je gewoon bij een boerenbond halen, koeienmagnesium en elke dag 20 gram over de biks. Succes.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:45

Hillebill schreef:
Dat filmpje is alweer oud nieuws ...
Hij is allang niet meer zo!
Hij is niet bang... denk dat ik mijn paard wel ken met bang zijn of meer wat hij raar vindt. Bij bangheid zou hij bang overkomen... ook nu... dat is zo.

Jemig... dit allemaal om 1 vraag......

Vertel eens, wat denk jij dat de reden is dat hij kijkt? En ‘hij vindt het raar’ is geen uitleg. Tis een paard, alles wat wij van ze vragen is raar voor ze.

Het zou je verbazen hoeveel mensen angst en ‘stout’ met elkaar verwarren overigens. Je wil ze de kost niet geven.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:49

@TS je vraagt om advies en dat advies geven we. Zet dan ook geen topic op bokt als je geen tips op wil volgen. Er zitten echt goede dingen tussen om even over na te denken. Maar jij leest daar overheen en ziet alleen dat mensen een andere mening hebben over hoe jij rijdt. Geef jezelf eens een schop onder de kont en neem het advies aan. Niet door blijven drammen dat zus en zo, gewoon uitproberen. Je kan niet zeggen dat iets niet zou helpen als je het nooit geprobeerd hebt. Wij willen je helpen, niet afkraken!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:14

Ts is niemand verplicht om de gegeven tips of adviezen op te volgen. Het is echter wel zo dat je ook advies kunt krijgen waar je niet op zat te wachten.

Naar aanleiding van de reactie van ts op het filmpje, wat maakt dat zijn gedrag nu anders is volgens jou? Waar bestaat zijn kijkerigheid nu uit, wat doet hij dan precies? Reageert hij alleen op de hindernissen of ook op dingen in de omgeving? Kun je tussen de hindernissen door wel schakelen? Oprichting vragen of juist iets meer lengte geven?

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:21

Ik zie nu dat je een halve tuiger hebt. Leuk, dat is zo'n toffe fokrichting van het KWPN! Maar dan is kijkerig zijn niet heel gek.
Bij de tuiger die wij voor de wagen hebben (4 jaar oud, nog zo groen als wat) is het een kwestie van vertrouwen opbouwen.

Normaal sprong ik als groom nooit van de wagen om naast het paard te wandelen bij iets spannends... Bij dit paard hadden menner en ik bij een spannende situatie (paard wordt heel kijkerig) beiden zoiets: 'ga er als groom maar naast lopen. En gebruik dan hetzelfde commando als wat we op de wagen gebruiken om haar aan te moedigen'. Ze liep als een puppy braaf achter mij aan. En inmiddels groeit ze echt in haar zelfvertrouwen.

Eerder in dit topic had ik al een foto geplaatst van mijn benen met blauwe plekken. Ja... Dat gebeurde toen we zonder extra steun teveel van haar vroegen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 19:26

Kookaburra schreef:
Ik zie nu dat je een halve tuiger hebt. Leuk, dat is zo'n toffe fokrichting van het KWPN! Maar dan is kijkerig zijn niet heel gek.
Bij de tuiger die wij voor de wagen hebben (4 jaar oud, nog zo groen als wat) is het een kwestie van vertrouwen opbouwen.

Normaal sprong ik als groom nooit van de wagen om naast het paard te wandelen bij iets spannends... Bij dit paard hadden menner en ik bij een spannende situatie (paard wordt heel kijkerig) beiden zoiets: 'ga er als groom maar naast lopen. En gebruik dan hetzelfde commando als wat we op de wagen gebruiken om haar aan te moedigen'. Ze liep als een puppy braaf achter mij aan. En inmiddels groeit ze echt in haar zelfvertrouwen.

Eerder in dit topic had ik al een foto geplaatst van mijn benen met blauwe plekken. Ja... Dat gebeurde toen we zonder extra steun teveel van haar vroegen.

T is geen tuiger!
Hij heeft Gelders bloed. Totaal niets qua tuiger.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:44

Hillebill schreef:
T is geen tuiger!
Hij heeft Gelders bloed. Totaal niets qua tuiger.

Gelders is een type paard, die zeker vaker dan niet tuigerbloed bevat.
Je hebt 100% tuigpaarden die als Gelderse worden ingeschreven omdat hun type daaraan voldoet.