[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:14

Oh dat ziet er goed te doen uit!!
Met wat training nog wel, voor ons vertrouwen vooral want die hindernissen an sich kunnen we gewoon.
Moet alleen dan wel blijven zitten :P

Actions really do speak louder than Words
and Promises mean nothing without Proof

When a flower doesn't bloom you fix the enviroment in wich it grows, not the flower.
[RIJ-ITP] Wat plaatjes van Krisje B & Bowlers Baby

Cioccolato

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:14

Ik zou Renswoude niet als eerste B cross gaan rijden.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:19

DoretteK schreef:
Hmm, ik vind hem zelf wel altijd uitdagend gebouwd. Maar omdat het altijd wat later in het seizoen is, vind ik dat meestal geen probleem. Maar dat is natuurlijk nu net wat anders.

Heb je zelf dingen die je moeilijk vindt? Er zit eigenlijk van alles wel in in Renswoude, veel water ook.

Dit was de cross vorig jaar daar.
https://es.mycoursewalk.com/coursewalks/16880

Grappig om zo het parcours te zien, maken zij dat van te voren?

Ik heb nog geen B gestart dus het kan aan mij liggen, maar de sprongen ogen best hoog :')

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:27

Ik zou dan Ede als eerste B cross doen i.p.v. Renswoude. Zeker als Leende niet helemaal vloeiend ging..
Dat is trouwens niet l*llig bedoeld, maar Renswoude is echt een stuk pittiger dan Leende.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 30-06-20 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:43

Hoe bedoel je maken ze het parcour? Dat wordt gebouwd door een groep van hun bouwers. En getekend door een parcour bouwer.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:45

Persoonlijk, mijn paard is een beetje een bange poeperd en ik rij juist het makkelijkst rond op Renswoude.

Horonae• Z1
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:47

Bedoel uit die link de route dat je ziet welke hindernis met foto erbij.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:48

Renswoude staat eigenlijk overal wel een beetje bekend als de cross waarop je baseert of je klaar bent naar je volgende niveau. Ze bouwen niks dat niet mag voor het niveau, maar wat er staat is vaak wel de max aan hoogtes. Denk verder aan veel aankleding (bloemen, planten, bomen, molens, veel verschillende soorten hindernissen) en verschillende “secties” (de galopeerbaan, grasveld bij het water, grasveld daarvoor, apart weiland met de bulten en de brug, stuk pad achter de bosjes achter de galopeerbaan) waardoor er veel voor de paarden te zien is. Als je in Renswoude foutloos rond ben wordt er vaak wel gedacht dat je een niveau omhoog ook aan kan (de simpelere L crossen zijn soms te vergelijken met de B van Renswoude, dat idee een beetje.) om die reden zou ik goed nadenken over Renswoude als B start te doen. Hoe is die in zijn BB crossen geweest, hoeveel heb je er daarvan gedaan, heb je het gevoel een stijgende lijn te pakken, hoe reageert hij als er veel te zien is etc. Als je paard heel vertrouwd is met de opdrachten die je van hem vraagt en zich zelfzeker voelt zal hij makkelijker rond lopen en nog weer meer vertrouwen opbouwen. Als die nog twijfelt en het paard het puur “voor jou doet” zou ik Renswoude nog even laten gaan of eerst een andere doen zodat je niet het vertrouwen bij het paard weg gaat nemen.

Los daarvan vindt ik wel dat Renswoude eerlijk bouwt, maar het is wel een test voor paard en ruiter

Ook altijd een goede tip, kijk helmet cams van voorgaande jaren. Dan kan je een beetje een beeld krijgen hoe het terrein eruit ziet en wat er voorgaande jaren in stond.

Dreamguide: train jij zelf veel op Renswoude? Dat het daarom makkelijker gaat?

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 22:56

kamsel schreef:
Ik zou dan Ede als eerste B cross doen i.p.v. Renswoude. Zeker als Leende niet helemaal vloeiend ging..
Dat is trouwens niet l*llig bedoeld, maar Renswoude is echt een stuk pittiger dan Leende.

Oke. Vat het ook zeker niet zo op!
Heb het meeste aan eerlijke woorden :)
Kom in die week net van instructiekamp af, met paard 2,5 a 3 uur in de trailer en zondag oefencross bij Grandorse staan. Niet fair om dan Ede ook nog te doen helaas. (Weer dik 1,5 uur rijden enkel)
Misschien goed om even te kijken hoe we dat door komen en dan echt te beslissen.

Waarom niet Cioccolato? :)

Oh dat maakt veel duidelijk LuffB!!
Ik kreeg juist te horen dat Renswoude goed te doen was, alleen dat ze soms flinke afsprongen hadden voor de B.

Filmpjes heb ik idd gekeken maar denk dat ik me daarmee toch wel wat verkijk op de hoogte en moeilijkheid van de hindernissen.

En Schaijk/Geffen? Wat weten jullie daar van? :o

When a flower doesn't bloom you fix the enviroment in wich it grows, not the flower.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:12

LuffB schreef:
Dreamguide: train jij zelf veel op Renswoude? Dat het daarom makkelijker gaat?

Nee, niet meer dan op andere locaties in ieder geval.

Ik denk dat het dat open 'weidse' gevoel is waar mijn paard zich comfortabel bij voelt. Op een bospaadje is ze altijd een beetje spooky.

Horonae• Z1

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 23:14

Ik vind er veel ingepropt. Alles wat en vooral veel technisch. Leuk om te rijden als je wat verder in de klasse bent en naar een overgang aan het kijken bent.
Voor een eerste keren B zie ik liever een cross met minder technische dingen. Lekker galopperen en aantal sprongen onderweg.
Of ga bb in renswoude. Daar kun je zelf wat in wisselen en vind ik ook erg leuk om mee te beginnen of om juist richting de B te gaan.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 02:10

dreamguide; toch grappig hoe paarden zo hun voorkeur hebben he. hou je daar dan ook rekening mee met welke wedstrijden je wel of niet doet?

pattypaard; volgens mij is oudkarspel (geestermerambacht ofzo) nog voor renswoude. die is vriendelijker dan renswoude in mijn ogen.
Ik hou van al mijn (oefen)crossen een overzicht bij. wat scoorde ik in de dressuur, wat waren de fouten in het springen en wat gebeurde er in de cross. dan kan je naast hoe iets voelt ook het met feiten vergelijken. ik schrijf dan ook bodem type en temperatuur op en wat voor omgeving (bos, wei, afwisseling etc) zodst ik evt feiten aan elkaar kan knopen. (bijv ver buiten de tijd op een hele diepe mulle natte ondergrond ondanks dat die snel voelde of 1ste cross van het seizoen 1 weigering op welk type hindernis en buiten de tijd 3de cross bijv al geen weigering meer. zo kan je dus ook een stijgende of dalende lijn ontdekken of zien waar je nog op moet oefenen (snelheid of juist greppels, heksenogen of hagen) ik hou van feiten :D

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 07:35

LuffB schreef:
dreamguide; toch grappig hoe paarden zo hun voorkeur hebben he. hou je daar dan ook rekening mee met welke wedstrijden je wel of niet doet?

Nee, eigenlijk helemaal niet. :D
We zijn echt nog in het stadium van kilometers maken, dus ik wil juist graag dat ze zo veel mogelijk ziet en ervaart.

Horonae• Z1

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:57

Ik zou Renswoude ook niet als eerste B wedstrijd kiezen. Naast wat Nalin aangeeft is het voor een eerste wedstrijd vaak makkelijker om bijvoorbeeld Ede te rijden, waar ze wat minder keuze hebben en wat minder te zien hebben.

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:09

Veel ingepropt zou ik niet willen zeggen. Wat ik wel denk is dat sommige wedstrijden echt heel simpel bouwen, ook qua aankleding. Ik kan daar wel van genieten als alles er mooi strak uit ziet :j

Ik ben heel benieuwd hoe die van ons 6 juli aanpakt. Hij gaat pas laat van start zag ik, eind van de middag mogen ze.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:41

@ susan; ik ben het met je eens dat sommige crossen "simpel" staan en zou hier persoonlijk zelf ook iets meer een lijn in willen zien.. aan de andere kant zijn sommige van de simpelere crossen dan juist wel weer heel fijn om je paard vertrouwen te geven en een lekker rondje te rijden. en ook op die simpele crossen zie je nog genoeg weigeringen en valpartijen.

verder is veel natuurlijk subjectief. tilburg had in 2019 haar eerste cross en veel mensen vonden hem vervelend omdat er veel 90 yot 180 graden draaien in zaten om naar het volgende deel van het parcours te komen. ikzelf vond hem met mijn kleine wendbare pony heerlijk (ondanks dat ik eraf gevallen ben).

Kentucky van Equi Center
Yes we Ken

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:14

Dankjullie wel voor alle ervaringen en tips!! Heb ik veel aan!
Mijn paard reageert niet direct om allerlei aankleding, die is al redelijk wat van mij gewend.

Zo jammer dat veel crossen allemaal zo ver weg zijn. Ede is ook 2,5 uur rijden vanaf ons.
Evt. te combineren met een weekendje weg maar dan staat mijn andere paard alleen thuis. Misschien dat ik een pony bij de buren kan lenen om daar bij te zetten en de buurvrouw kan voeren. En dan de honden nog. Of ik neem een vriendin mee ipv mijn vriend :P (Die heeft echt 0 met paarden)

Maargoed, net afgesproken met onze crossinstructrice dat zij volgende week woensdag een rondje met Baby gaat doen :D. Zal heel goed zijn voor het vertrouwen van mijn paard in haar zelf.
Daarna kan instructrice ook beter aangeven wat ze denkt dat goed mogelijk is of wat ik beter anders kan doen in mijn bedachte planning.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:18

Ik ben het er wel mee eens dat Renswoude een goede test is om te kijken of je klaar bent voor een hogere klasse. Wat ik er wel fijn aan vindt is dat er een hele gevarieerde cross staat. Voor een heel groen paard is dat niet zo handig, maar wel als je de oefencross rijdt en dan zelf kunt beslissen wat je wel of niet gaat doen.

Patty, SGW Ysselsteyn gaat ook door, en over 2 weken de Peelbergen. Dat is nog mooi in de buurt. Verder zou je in een normaal jaar ook nog Hulsberg en Arensgenhout hebben op ongeveer 1 uur en een kwartier. En Melderslo heeft andere jaren in september ook een oefencross gehad, ik weet niet of daar nog iets gaat gebeuren.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 11:24

Als ik jullie zo hoor kunnen we Renswoude dan waarschijnlijk beter overslaan en volgend jaar evt. mee pakken. Ze hebben er geen BB deze keer.

Had ik inderdaad gezien Scum. Ysselstyn wou ik ook inschrijven, daar hebben we vorig jaar BB gereden.
En Velden heeft ook trainingen en een oefencross op 19&20 sept.

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:07

Bij de officiële cross hebben ze nooit BB in Renswoude. En idd dat sommige crossen minder technisch/simpeler zijn is wel fijn voor vertrouwen, zeker bijvoorbeeld in het begin van het seizoen.

Ysselsteijn is ook leuk altijd, zal het hier eens doorgeven zou leuk zijn als mijn man en Hocus daar B kunnen starten.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:32

Pattypaard schreef:
Dankjullie wel voor alle ervaringen en tips!! Heb ik veel aan!
Mijn paard reageert niet direct om allerlei aankleding, die is al redelijk wat van mij gewend.

Zo jammer dat veel crossen allemaal zo ver weg zijn. Ede is ook 2,5 uur rijden vanaf ons.
Evt. te combineren met een weekendje weg maar dan staat mijn andere paard alleen thuis. Misschien dat ik een pony bij de buren kan lenen om daar bij te zetten en de buurvrouw kan voeren. En dan de honden nog. Of ik neem een vriendin mee ipv mijn vriend :P (Die heeft echt 0 met paarden)

Maargoed, net afgesproken met onze crossinstructrice dat zij volgende week woensdag een rondje met Baby gaat doen :D. Zal heel goed zijn voor het vertrouwen van mijn paard in haar zelf.
Daarna kan instructrice ook beter aangeven wat ze denkt dat goed mogelijk is of wat ik beter anders kan doen in mijn bedachte planning.

Bedoelde niet Ede maar Oudkarpsel :+ (Ede valt helaas samen met Grandorse)

Vorig jaar was in Ysselstyn in de B wel een heftige picknicktafel vond ik :oo Was blij dat we die niet hoefden haha.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:06

Oss/Geffen in de B paarden was vorig jaar prima te doen, bodem op het stukje strand is wel iets om rekening mee te houden. Renswoude vond ik voor de B wedstrijden in de omgeving van Limburg aan de zware kant, qua technische dingen in het tempo waarmee die achter elkaar kwamen.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Sannexspikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:00

@pattypaard haha ja die tafel weet ik nog wel. Stond ik daar tijdens t cross lopen, maar vond hem nog wel fijn te doen gelukkig alleen paard werd iets te enthousiast dus voor de veiligheid even dr langs rustig teruggenomen en opnieuw aangereden. Zusje zei later dat de hindernisjurys niet eens doorhadde dat die er niet over ging zo hard gingen we oeps...

Verder vond ik ysselsteyn vorig jaar wel heel fijn rijden, wel wat technische dingen maar niet onwijs lastig/veel vergeleken met sgw kronenberg dat jaar vond ik hem reuze meevallen.

Scheelt misschien wel dat we daar heel vaak oefenen

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 23:12

De bodem op het stukje strand voor mulheid of waar moet je rekening mee houden? :)

Sanne, Oh die waren dus niet zo best aan het opletten :') Fijn dat hij toch te doen was!
Denk wel dat het scheelt waar je vaker oefent. Hoewel anders met de wedstrijd toch weer anders kan staan.

2 foto's van zondag
Afbeelding
Afbeelding

paljaslaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:20

Baby is zo leuk!
Ik had mij blijkbaar al ingeschreven voor de oefen cross in elst met mijn vijf jarige :+ Nu ook nog maar Lisse opgegeven haha
Even kijken hoe hij gaat met zn shenanigans en anders wellicht ook nog oefen rijden in Renswoude volgende maand. Of nog extra trainingen... Keuzes (en uitstel gedrag om m te starten :D )

Mickey Finn ღღ L springen & L1 dressuur & B SGW paljaslaura @ [SGW-ITP] Eventingseizoen met mijn spook
Harvey ღღ Beleerd Youtube: Klik Instagram: Klik