Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:36

Over tips bij het springen kan ik niet helaas niet helpen.

De les is pas vanavond Nana, ben benieuwd hoe het gaat verlopen.

@ Florence: naast de werking voor zijn fysieke toestand moet ik zeggen dat ik er ook heel tevreden over ben als staldeken/zweetdeken. Hij droogt er snel onder als ik hem kletsnat na het rollen in een plas dat deken opdoe. Tijdens de avondrit naar huis van clubles vorige week was de hals wel wat bezweet omdat hij had staan stressen op de trailer, maar zijn lichaam is droog gebleven (normaal is borst/schouders en flank dan ook nat). Hij heeft het niet op als ik hem buiten zet of op de paddock. Ofwel hangt dat dan binnen het kwartier vol modder, ofwel staat hij met mijn shet of tinker en kan ik het in reepjes oprapen. Daar is het mij iets te duur voor.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:43

De les gisteren was ronduit :D Liep heel fijn algemeen gezien: lekker voorwaarts en fijne reacties op been en zit, licht in de hand op 2 pinkjes te rijden, slechts af en toe even licht "verzet" maar op zich is dat wel normaal aangezien hij weer wat kracht en conditie moet opbouwen. En dan bedoel ik met verzet soms eens tegen de hand aan komen. Juist de overgang galop-draf was de eerste keren moeilijk met de neus in de lucht, na wat herhalen ging dat ook veel beter.
Hij gebruikt de rug veel beter, lengtebuiging is veel beter, kan mooi in het kader blijven bij het wijken én hij kan het veel beter volhouden. Ook rechtrichten en de schouder plaatsen gaat stapsgewijs makkelijker.
Enige nadeel was de wat onstabiele aanleuning als hij door de natte plekken op de piste moest, opspattend water tegen zijn neus vind ie echt niet leuk :Y)

Als dit de lijn is waarop we verder kunnen bouwen, dan ziet dat er heel fijn uit.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:11

Leuk Varekaj!!! :)

Hier geoefend voor zondag. Middengalop was top, maar terugnemen naar arbeidsgalop was wat anders. :') :') :') My god. Nogal loperig.
Middendraf ook geoefend, hij snapt al goed dat hij goe mag vertrekken. :j Is nog niet wat het moet zijn, maar het idee is er. :)
En veel verschieten dat hij deed amaai... Goeie oefening, hoe reageer ik op een paard die constant verschiet. :+ Kan perfect gebeuren op wedstrijd, dat hebben we dan ook weer gezien vandaag. :P 't Was bij hem van waaa verschieten :wow: en dan ow ok juist, dat waren we aan het doen. :+
Zal sowieso zaterdag eens moeten rijden, of 't komt niet goed met dat terugnemen zondag hehe. :P
Hij 'mag' wat kijkerig zijn zondag. Zolang hij zoals vandaag weer gemakkelijk het werk kan hernemen na verschietmomentje ipv heel de tijd gespannen blijven. :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:26

Succes zondag! En niet over de witte hekjes schieten vanuit middengalop :P

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 20:55

Hahaha m'n lesgeefster zei van ja je moet risico's nemen of anders rem je al veel te vroeg af of toon je amper een verruiming. Tis in Waregem binnen en de middengalop is niet richting het open gedeelte dus da moet lukken zegt ze want hij kan daar niet over de witte hekjes springen dan. :+

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 21:26

Antonius doet ook mee blijkbaar. :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:25

Oeh spannend :D

Ik heb vandaag buitenrit gedaan, zaterdag nog eens longeren met balkjes en zondag ga ik FHE onveilig maken. Heb je gezien dat je nu ook een gratis behandeling kan winnen bij J.elle? Ik ben alleen niet van plan om met een selfie op FB te gaan staan :+ Maar wil er zeker eens langs om informatie in te winnen ivm de halsartrose en dergelijke en of daar vanuit zijn vakgebied opvolging voor mogelijk enzo.

Ja verruimen is soms risico's nemen, dat klopt wel. Algemeen in een proef moet je dat soms doen. Ik twijfel of ik me terug ga laten afzakken naar B2 voor deze zomer, of dat ik toch in L1 ga blijven starten (als ik al dressuur ga rijden).

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 23:57

Die selfie weet ik nog niet, maarja een behandeling winnen 't is wel een schoon bedragje ze. :+
Ik ga morgen al met een vriendin. 't Weekend is mij te druk. :+ Rustig de standjes bekijken en dan naar 1m45 kijken. :D
Laat je weten wat Jelle zegt over die halsartrose enzo? Ben daar wel benieuwd naar. :j

Als er iemand eens Escape game wilt spelen: kom eens naar Waregem. Na dit weekend (laatste deel van opleiding) ben ik er 1 vd gamemasters. O:) Der is een gewone en ook een Virtual Reality Escape Game. Alletwee heel leuk! :j De gewone is in paardenthema. ;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:07

Escape games weet ik zo niet, maar ik wil wel die Air Games meedoen in Puyenbroeck :D Lijkt me hilarisch!

Ben nog steeds niet begonnen met extra sporten voor mezelf :o

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 21:38

Mijn wedstrijddagje was geslaagd! ;) Zeker gezien Luxor zijn kuren de laatste tijd, heb ik er vandaag amper/geen gehad! Juist wat kleine strubbelingetjes. 100% koekefraai zal hij tegenwoordig niet zijn. :+
Eerste proefje de I.2 ging goed! Grootste probleem is dat hij niet voor mijn been was waardoor we veel punten kwijt zijn geraakt op vlak van impuls. Bij veel oefeningen stond dit erbij als commentaar wat 100% terecht was. Tmocht wat losser allemaal. 64,...% waarmee ik zeker tevreden ben! En nog een fijne 5e plek van de 14 gehaald. *\o/*
Dan de allereerste keer N1.3... :+ Omdat Luxor bij de eerste proef niet echt goed voor het been was, wist ik dat dit een lastige zou zijn. In de inrijpiste was hij gemakkelijker voor het been te rijden. Maar in de ring zelf was het toch veel met mijn benen eraan zitten en tikjes van de zweep om hem wat actiever te proberen krijgen. Hij rijdt amper in een binnenpiste, dus tis mss wat minder zijn ding. :P
De basis van de proef is eigenlijk best wel goed. Gewoon qua afwerking, activiteit/impuls, ... nog werk aan. Wijken links negeerde ie mijn been enorm, dus daar wel een terechte 4 voor bvb. Maar waar ik wel heel blij voor ben is de cirkels 10m in galop een 7. Had schrik dat hij uit zijn kader ging komen omdat het toch wel kleine cirkel is voor paard met spanning. Laatste deel afwenden, halthouden en groeten ook 7. Verder voor nog iets een 7 en de rest tussen 5 en 6,5. Enkel dat wijken voor het linkerbeen dat echt een buis was. Eindpercentage was bijna 60% (59,...). Sowieso verwachtte ik onder de 60% maar het was best nog close. :) Daarmee een laatste plaats hehe. :+ Maar ik vind het niet erg, het kan alleen maar verbeteren. ;)
Daarna nog met Antonius en Ny in de waterbak geweest. Na 1 keer als een seut uithangen (achteruit gaan), ging hij er in! :D Niet vooruit te branden wel in het water. :') Maar op het eind in draf erdoor geweest, Luxor vond het nog plezant. :D

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:43

Leuke meeting gehad gisteren met Hanne :D

Ik was heel tevreden over Play zijn I.2 proefje, heel constant lopen, flink luisteren, echt tof! Hij had al eens een proefje gelopen, maar nog niet tussen hekjes moeten rijden, deed hij alsof hij ertussen geboren is, zal toch een dressuurpaard worden :P 68% en dat was ook wel verdiend vond ik ;)
Daarna nog eens in de waterbak gegaan, eens voetje achteruit, maar simpel te overtuigen en dan ging hij vlotjes van beide kanten erin.
Over Ny was ik niet tevreden, ze nam geen goeie verbinding van achter naar voor. Draf is haar beste gang, dus dan viel dat wel mee, maar galop is al hard werken om voldoende sprong te krijgen, als ze dan niet goed aanpakt, is dat dus beetje uitzitten en hopen dat de proef rap gedaan is...
Resultaat was wat hoog gescoord met 65% en 4e pl van 10.

Had vrijdag nog gesprongen met Ny op FHE, 1m deed ze fantastisch, in 1.10 had ik ook al geen verbinding meer met de mond en dan is het zo paniekerig reageren als mijn hand nog maar beweegt, laat staan om wat op te vangen dus was ook hier beetje uitzitten... 1 stuurfout van mij en moest volte draaien en 1 balk.

Vorig week was ik op crosstraining gegaan met Ny, zaterdag in Tilburg en zondag naar Baarle-Nassau. Beide een aanrader, maar wel heel verschillend van elkaar. Tilburg waren vooral massieve hindernissen met enkele moeilijke lijntjes in combinaties en veel smalletjes (echt smal :9 ) en apart van de oefencross zelf kon je ook in de waterbak, maar geen coffin, trakhener, afsprong. BN was dan eerder gericht op véél verschillende soorten kleinere hindernissen, minder combinaties, maar wel alles aanwezig (water, wal, coffin, trakhener, afsprong...). BN vooral geschikt voor een jong paard of onervaren ruiter, Tilburg eerder als test om wat hoger te starten.

Komende zondag gaat Play mee naar de jumpingcross van Moerbeke-Waas en de week erop mogen ze alletwee Heusden lopen.
Twijfel alleen nog wat ik in Heusden met Ny zou doen. In principe zou de grote cross geen probleem mogen zijn, alleen mss niet super fair gebouwd soms? Maar is wel de laatste keer in Heusden dat het daar doorgaat, dus zou precies toch nog eens de grote willen rijden...

Verder probeer ik mee te lezen, maar tijd ontbreekt vaak om te schrijven...

Hoe lopen de voorbereidingen hier bij iedereen voor de crossen? Wie heeft wat nog in het vooruitzicht?

winnie10

Berichten: 390
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:57

Leuk dat jullie dressuurdag geslaagd was, Hanne en Antonius!

@Antonius: zag idd op foto's dat die oefencross in Tilburg wel stevig gebouwde hindernissen hadden! Heb je filmpje ook gezien en zag er echt goed uit! BN heeft toch ook wel grotere hindernissen? of misschien is dat enkel als die oefencross georganiseerd wordt.

Hier gaan de voorbereidingen goed. Ik ben vooral aan de basis aan het werken en haar weer aan het been aan het krijgen, en mn harde werk begint eindelijk wat resultaat te geven. Ik kan eindelijk terug wat beginnen rijden zonder dat de handrem opstaat :D (en ik bij elke pas been moet geven)
Vorige week naar die indoor cross gegaan en was toch wel eens leuk om te doen! nog 8ste van de 22 geworden ondanks dat ik wel niet zo snel reed. Was nog niet zo simpel al die bochten. Had ook 2 keer een black out tijdens het parcour! Gelukkig wist ik binnen de seconde terug waar ik naartoe moest. Maar het was met ideale tijd zoals in de echte cross en je moest 450m/min gaan wat in zo'n binnenpiste toch niet zo simpel is. Jumping was ze redelijk heet maar wel foutloos.

Ik ging normaal dan zaterdag meerijden met een crosstraining van M.arcelle de K.am. Maar deze was dan afgelast omdat ze een ongeluk had gehad en in het gips zat. Super jammer! Maar in de plaats ben ik dan gisteren naar K.obe geweest om toch ook wat te trainen. Ging wel goed!
Volgende is Baarle Nassau bij mij en dan ook nog een crosstraining met K. D.onckers gepland en dan W.aregem. Ik twijfel nog tussen B en L dus dat is nog eventjes afwachten.

Weet iemand waar je goedkoop zo'n bommetjes voor een airjacket kan kopen? (point two) Ik koop deze normaal gewoon in een ruiterzaak in de buurt, maar daar zijn ze ondertussen al 27 euro en dat vind ik toch wel heel duur. Misschien kan het ergens goedkoper?

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 16:30

leuk dat iedereen aan zijn seizoenvoorbereiding bezig is :) Ik lees wel mee maar er ontbreekt ook vaak de tijd om te antwoorden :)

leuk hanne dat je toch een goed gevoel had bij beide proeven :)

Antonius: uw jonkie doet het precies ook weer goed :) Nyona blijft wel moeilijk in de mond precies. Foto's en filmpjes zagen er goed uit :)

winnie: heb je al eens op internet gezocht achter die bommetjes? Je vind ze in nederland wss stukken goedkoper. Wij zijn ook 1 keer naar indoor zeeland geweest. ik vond het wel leuk maar inderdaad wel bij de pinken zijn voor het parcours :p maar wel een leuke ervaring :)

Hier gaat alles rustig :)
Furrie nog altijd niet veel veranderd. ze mag stap, draf en kleine galop. We gaan vaak wandelen zeker nu met het mooie weer :)
Vozzie heeft eigenlijk heel de winter niet zoveel gedaan van wedstrijden. Enkele keren op jumping maar verder niks. Hij is wel rustig en loopt best goed. Wij gaan 10 maart naar westdorpe op oefencross. Eerst zouden we ook naar BN gaan maar die is dikke 2 uur rijden. Terwijl westdorpe maar een uurtje is :)
Met mijn ukkie gaat het ook goed. Hij is toch zeker al voor de helft rustiger geworden en minder bijten. Hij zit nu naast zijn mamie op de weide en dat vindt hij wel leuk :) veel doet hij nog niet. Gebonden staan en hoefjes en zo zijn allemaal niet echt een probleem :)

Verder wandel ik ook veel te voet :) we gaan een backpacking doen van 4 dagen in Luxemburg. Daar moeten we wel wat voor wandelen :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:32

Heb verslagje van Hanne al op FB gezien en de foto met Ny in de waterbak :D

Antonius meen je dat van Heusden? Spijtig! Wij hebben eetfestijn die dag dus staat niet op de planning. Had die anders graag later bij een volgende editie eens gedaan als oefening.

Bommetjes voor airjackets heb ik geen idee, heb dat zelf niet. Idd eens online kijken of in NL? Of eens wachten tot ze nog eens ergens zo een kortingsactie doen op een artikel naar keuze bij EJ of agradi ofzo?


Hier is het nog steeds stilaan algemene opbouw en basisconditie trainen. Ging vandaag stroever in de les dan vorige week, maar hij heeft zijn recuptex niet op gehad de laatste 2 dagen en vorige week wel.
Hij heeft ook wel wat last van zijn wintervacht ivm zweten, maar voor die paar weken ga ik niet meer scheren. Dat hij maar gewoon uitruift.
Wat de toekomst brengt, nog geen idee.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:03

Play heb ik niet gezien Antonius, Ny heeft idd momenten van spanning. hopelijk krijg je het opgelost!
De meeste zijn al volop met hun cross voorbereidingen bezig zie ik. Het weer leent zich er natuurlijk ook wel toe :D {:}

Winston is ook in zijn nopjes met dit mooie weer, hij is direct veel aangenamer en losser.

Dit weekend wordt het weekend dat we de veulens gaan scheiden van hun mamies (Eindelijk. Ik heb moeten zeggen het moet nu gebeuren) Het wordt echt tijd, Du.a L.ua is +6 maand en de andere is 9maand :+. Dusja het moet echt wel nu gebeuren. Eindelijk rust dan voor Canch :P.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:53

Verwacht je veel gestrubbel met de veulens PP? Kriebelt het om met canch weer de draad op te pakken :P

Ik ga stilaan beginnen werken naar de tussenwedstrijden springen bij de aspiranten. De eerste is ergens in april of mei, denk wel dat dat haalbaar moet zijn. In juni is het op ons eigen terrein en ik wil dat hij tegen dan al wat routine heeft. Dat ik niet lijk 2 jaar terug met ene onder mijn kont zit die dichtslaat omdat hij te druk is met rondgapen.

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:56

Gestrubbel niet, ze zijn al niet meer zo gehecht aan hun moeders en omgekeerd. Maar wel eerder het nu leren alleen naar de weide wandelen en terug terwijl het andere veulen moet wachten. Dat zal wat gesukkel zijn in het begin.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:58

En Dua was een eigenzinnige tante als ik me niet vergis? :P

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:26

spannend pp :) bij ons ging het best vlot als hij zin had :) maar als hij geen zin had dan stond hij daar :p wij namen een zweepje mee omdat hij er een spelletje soms van maakt. met een zweepje mee was hij duidelijk meer onder de indruk. je moet het zelf niet gebruiken :)
Nu met te castreren is hij duidelijk veel rustiger in zijn hoofd geworden. Gelukkig!

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:23

Ja ze is idd nogal eigenzinnig. Maar momenteel nog controleerbaar :P. Jammergenoeg heeft ze de slimmigheden van haar mama al mee en weet ze bv wnr je de weide inkomt met touw of zonder touw (cancha wist zelf volgens mij ook wnr ik mij rijbroek aanhad of niet :P). Ze was eerst altijd heel nieuwsgierig dus makkelijk te pakken, mr nu is ze al niet meer zo geïnteresseerd :P

mila_furrie

Berichten: 1224
Geregistreerd: 26-08-15

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:42

haha herken het ook.
onze paarden staan meestal al te wachten om naar hun stal te gaan als ze op de weide staan. maar als je hun gaat halen met rijbroek aan dan willen ze niet meer komen en maken ze er een drama van :p behalve chuck die vind alles altijd leuk (hij weet natuurlijk nog niet wat de rijbroek wilt zeggen :p)

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 14:33

Luxor moet ik nooit 'vangen', echt zalig! 't Maakt hem al niet uit. Het enigste is mss dat hij kan treuzelen om mee te gaan. :P Al de paarden op stal makkelijk om uit de wei te halen. Juist niet als dr ene heel fris is en nog maar net buiten staan. Dan is het nog even rondcrossen. :P

Morgenavond springles bij Ch*anel. Kben al benieuwd naar Luxor zijn gedrag. :+ Hij zal wel frisjes staan denk ik, gisteren kort gereden gewoon chill met touwhalster omdat ik mottig was door maagproblemen. Vandaag niets gedaan. Staat gewoon op de wei.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 14:35

Dua het veulentje van PP haar paard heb ik ook al gezien. 't Is echt een heel mooi poppetje en sociaal maar ge ziet dat ze een slimme kop op heeft en die mss ook wel es kan misbruiken. }:) ma zis zo leuk! :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:17

Een halster of een touw is genoeg hier om hun om te draaien en ergens op hun weide te gaan kamperen waar je er niet direct bij kan.

Zien dat ik de auto bij de trailer zet, idem dito. Icaro de avond voordien vlechten is ook problemen de dag nadien en heel vroeg toekomen ook. Witte broek of trainingsbroek idem.
Hij kent het allemaal al veel te goed verdorie. Zelfs met eten blijft het dan een kunst.

lene

Berichten: 369
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:48

Die van mij durft ook wel eens een paar passen testen of hij zich wel echt moet laten vangen :D gebeurt nooit als je eten komt geven maar met halster in de hand en rijbroek en zeker met vanne vooraan bij de wei daaaannnn durft ie wel eens denken ja daaaagg :p hij laat zich wel altijd makkelijk paaien als ik er maar niet achter begin te lopen. Gewoon diep zuchten en heel loom zeggen "neeee we gaan dat niet doen". En dan stopt ie

Vorige weekend in z.undert oefencross gereden. Leuk terrein met twee compacte delen vol hindernissen. Had mij eigenlijk opgegeven voor de les maar die werd jammer genoeg afgelast. Vooral zonde omdat ik graag wat op moeilijkere hindernissen wou trainen. Nu liep pony dus braaf rond op t lage parcours en zei de lesgeefster "doet ie braaf maar denk dat de andere hindernissen wat hoog voor hem zijn". Met wat aandringen toch nog paar mogen springen maar toch jammer dat we zo in onze (mijn ) safe zone zijn blijven hangen... Maar ah als opwarmertje wel fijn gevoel aan overgehouden.

Wie gaat er dit weekend ook naar de VLP jumpcross? Antonius zag ik al op de startlijst :-)