Voor mij is dit echt iets helemaal nieuws na meer dan 30 jaar alleen maar dressuur onder het zadel gereden te hebben en ik had ook geen idee of het iets zou zijn voor mij, maar inmiddels heb ik een paar maanden les bij iemand thuis met haar pony's en ik moet zeggen, ik vind het ontzettend leuk! Het heeft ook wel iets om gewoon helemaal vanaf nul te moeten beginnen, me af en toe een ontzettende kneus te voelen omdat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben of hoe een bepaald onderdeel van het tuig heet of vast moet, dat geeft ook weer een heel stuk uitdaging juist. Ik zit nog regelmatig op de bok "been te geven" en moet dan eigenlijk wel om mezelf lachen want ja dat werkt dus niet he. Vast herkenbaar voor mensen die van rijden naar mennen zijn overgestapt.
Nu zijn we dan ook echt begonnen met het omscholen van mijn Groninger merrie Veronia. Als alles goed gaat, dan mag haar dochter Elonia komend voorjaar volgen en heb ik zelfs 2 leuke paarden waarmee ik zelf aan het werk kan

Veronia pakt het voorwerk tot nu toe echt supergoed op en ik heb echt het gevoel dat ze het zelf ook heel leuk vindt! Alle eerste keren tot nu toe doet ze zo ontspannen en alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, dat geeft alvast veel vertrouwen.
Dit is het beeld dat we van ons gewend zijn normaal gesproken:

En dan staan we voor het eerst een tuig te passen en proberen. Nog geen idee hoe alles hoort te zitten hier, maar braaf paard dat het helemaal niet eng is

Volgende stapje, longeren met het spul

Nu het wat serieuzer begint te worden, moet er natuurlijk ook een wagen worden aangeschaft. In overleg met mijn instructrice is het deze Clever geworden. Ik denk dat we hier heel heel blij mee kunnen zijn straks.

Het lamoen is inmiddels 40 cm verbreedt zodat ze er lekker de ruimte tussen heeft straks. Dan kan hij nu nog mooi een beetje gepimpt worden voordat hij echt in gebruik wordt genomen.

Dat lijkt al wat beter.

Volgende stapje, dubbele lijnen. Nooit eerder gedaan, maar ze loopt er zo braaf mee weg en laat zich heel goed sturen, trots op haar

Sinds gisteren is het serieuze werk dan begonnen, degene die haar gaat beleren is geweest. Het tuig is nu helemaal mooi op maat gemaakt en we hebben huiswerk voor de komende 2 weken. Longeren aan de dubbele longe op deze manier. Over 2 weken mag ze gaan slepen en dan zijn we er toch al heel dichtbij

Het lijkt me leuk om in dit topic onze stapjes verder bij te houden voor als mensen dat interessant vinden.