Zilver voor het eerst in tweespan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 18:05

Afgelopen zondag was het zover. Mijn fries heb ik in het tweespan beleerd samen met de ruin van een vriendin van mij :)

Het idee begon vorig jaar. Ik wist een hele brave lieve ruin en heb aan de eigenaar gevraagd of ik hem mag beleren voor de wagen en dan mag gebruiken om mijn paard in tweespan te gaan beleren. Toevallig had een andere vriendin net haar tweespan tuig te koop.

Een halfjaar voorbereiding met de ruin en het tuig kopen, zilver heeft daarintegen een veulen gekregen en daarna nog maar 1x weer voor de kar gestaan. Maar ik weet dat zij er niet zo'n ding van maakt. Ze waren echt super braaf. Heel erg trots. Ook voor mij de eerste keer met tweespan mennen. Helaas was er net een riempje bij zilver afgebroken met inspannen. En ik zag dat ze dichter bij elkaar moeten voor de volgende keer, dus dichter bij de boom zetten en de strengen wat langer maken. Maar dit is voor een andere keer (mocht die komen) :j
Ik wil Zilver over 3 jaar in tweespan hebben met haar barock pinto dochter :D

Zilver fan Sweltsjes state
V. Pier 448 , 7 jaar
Loopt links

Otte
V. Abe 346 , 18 jaar
Loopt rechts

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Één of twee paarden?
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9.
Helemaal happy <3
Afbeelding
10.
Afbeelding
11.
Afbeelding
12.
Afbeelding
13.
Afbeelding
14. Mijn meisje <3
Afbeelding
15.
Afbeelding

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 05:59

Leuk vooruitzicht om straks met mams en dochter te mennen!

Ik heb nog wel een bemerking: je hebt je leidsels niet goed. Die horen aan de binnenkant, van het bit meteen te lopen naar het andere paard, en niet eerst door het lichtoog te gaan.
Verder zou ik mijn strengophouders nog iets naar achter proberen leggen. Nu liggen ze soms voor de heupkop.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: welk bit is dit? Is dit een menbit? Mij lijkt het behoorlijk streng en met weinig opties om lichter te gaan. De klassieke liverpool of een B-stangetje heeft meer opties dan.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 06:14

Het is een fries roosjesbit. Een menbit inderdaad
Bedankt voor de tips

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:35

Wat mooi <3 en wat doen ze het netjes!

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:12

Naast dat de leidsels niet goed door de leidselogen lopen, de leidsels horen ook door de leidselsleutels te lopen op het schoftje, op deze manier kun je ook geen correcte stelling vragen van beide paarden... Kijk maar op de foto's waar Ot bijna altijd naar rechts kijkt en Zilver niet, met correcte leidselvoering zouden beide paarden dezelfde kant op moeten kijken. Als ik jou was zou ik een keer les nemen ik het correct optuigen/inspannen van een menpaard, goede leidselvoering en optuiging is zo belangrijk. Het roosjesbit is inderdaad een streng bit, wees daar voorzichtig mee :)

Ik vind Otte wel heel leuk lopen zo voor de kar, mooie houding zeg <3 Je kan zien dat hij meer ervaring heeft voor de kar. Je hebt ze wel al leuk lopen samen zo voor de eerste keer, met een correcte optoming zullen ze nog beter gaan lopen als het goed is :)

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:25

Voor de eerste x ziet het er ja toch super uit.

Een paar nuttige tips heb je al gekregen dus dat gaat helemaal goed komen bij de 2de x

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 10:33

Lijkt me zo super gaaf om met een tweespan te rijden!

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 10:49

Grainey grappig dat je het zegt. Zilver heeft namelijk echt 4 jaar meer ervaring voor de wagen en Otte een halfjaar. De werking van een roosjesbit is bekend. Otte had vooral deze dag het gas erop en Zilver was nog wat moe van de wedstrijd de vorige dag :P
Dankje nog voor de tips. Ik doe maar wat hoor, weet dat ik het zo geleerd heb op een trainingsstal. Ik doe mennen puur op eigen gevoel, zulke tips zijn zeker makkelijk :j

Dankjewel allemaal!

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:15

Lukasje schreef:
Leuk vooruitzicht om straks met mams en dochter te mennen!

Ik heb nog wel een bemerking: je hebt je leidsels niet goed. Die horen aan de binnenkant, van het bit meteen te lopen naar het andere paard, en niet eerst door het lichtoog te gaan.
Verder zou ik mijn strengophouders nog iets naar achter proberen leggen. Nu liggen ze soms voor de heupkop.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: welk bit is dit? Is dit een menbit? Mij lijkt het behoorlijk streng en met weinig opties om lichter te gaan. De klassieke liverpool of een B-stangetje heeft meer opties dan.


Hier ben ik het niet mee eens (tenzij we hetzelfde bedoelen maar ik het verkeerd begrijp). De leidsels horen juist wel door beide lichtogen te gaan en daarna te kruisen. Zo wordt het bij het koetsiersbewijs ook geleerd.

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:34

Volgens mij zit het leidsel op de fotos aan de binnenkant nu zowel aan t bit als aan het oog op t borsttuig bij hetzelfde paard..
Het moet echter aan t bit en dan meteen naar t andere paard en dan daar door de 2 ogen..

Ik denk dat jullie t zelfde bedoelen maar t idd net anders uitleggen

Leuk dat ze t zo braaf oppakken samen!
Ik zou ook eens iemand vragen om met je mee te kijken naar hoe je het inspannen en afstellen goed kan doen.. dat scheelt een hele boel gedoe en dan ga je er nog meer plezier van hebben :)

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 11:46

Ah ik snap hem. Voor de volgende keer zal ik het aanpassen.
Aan plezier geen gebrek hoor :D Inspannen gaat ook altijd goed en weet nu de verbeterpunten. Komt allemaal goed. Waarschijnlijk wordt het toch pas over 3 jaar dat ik het weer doe

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 11:51

Licor schreef:
Volgens mij zit het leidsel op de fotos aan de binnenkant nu zowel aan t bit als aan het oog op t borsttuig bij hetzelfde paard..
Het moet echter aan t bit en dan meteen naar t andere paard en dan daar door de 2 ogen..

Ik denk dat jullie t zelfde bedoelen maar t idd net anders uitleggen

Leuk dat ze t zo braaf oppakken samen!
Ik zou ook eens iemand vragen om met je mee te kijken naar hoe je het inspannen en afstellen goed kan doen.. dat scheelt een hele boel gedoe en dan ga je er nog meer plezier van hebben :)


Oh ja, je hebt gelijk! Door beide lichtogen en daarna gekruist naar het andere paard. (wij doen ook het binnenleidsel met de gesp richting het paard zodat ze elkaar niet kunnen beschadigen met de gesp. Je hebt er stuntels bij die het met de gesp maar binnen ook voor elkaar krijgt maar tot op heden heeft het hier al wat leed bespaard)

Edit: TS echt heel mooi span. Ze gaan op sommige moment al mooi gelijk op. Als je nog even wat meer tijd neemt voor het oefenen dan gaan ze als 1 lopen. Heel netjes!

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 12:05

Oh dan doe ik het met droog oefenen ook al een paar jaar verkeerd bij de mijne. Ik deed ook schofttuig en dan kruislings naar het andere borsttuig. Volgende keer maar even goed doen dan. Nooit te oud om iets nieuws te leren. :o

Leuk span verder! Knap van Otte dat ie dit zomaar doet en zo soepel oppakt.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:32

Voor de veiligheid zag ik liever een rijtuig waarbij de disselboom en de aantrek hoger zit, die is bij deze wagen erg laag, daardoor gaat de disselboom van achter naar voren zo schuin omhoog, deze zit als het goed is meer richting horizontaal dan nu, helemaal diagonaal.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 17:28

vierspan schreef:
Voor de veiligheid zag ik liever een rijtuig waarbij de disselboom en de aantrek hoger zit, die is bij deze wagen erg laag, daardoor gaat de disselboom van achter naar voren zo schuin omhoog, deze zit als het goed is meer richting horizontaal dan nu, helemaal diagonaal.

Nee dit is de enige manier dat kan

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:16

Licor schreef:
Volgens mij zit het leidsel op de fotos aan de binnenkant nu zowel aan t bit als aan het oog op t borsttuig bij hetzelfde paard..
Het moet echter aan t bit en dan meteen naar t andere paard en dan daar door de 2 ogen..


Dat bedoel ik ! :)

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 18:47

Ik lees her en der 'lichtogen'. Lichtogen zijn die dingen waar het lamoen in hangt bij enkelspan ;)

Leidsels gaan door leidselogen. Leidselogen op de halsriem van het borsttuig en leidselogen op het schoftje.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:10

Ibbel schreef:
Ik lees her en der 'lichtogen'. Lichtogen zijn die dingen waar het lamoen in hangt bij enkelspan ;)

Leidsels gaan door leidselogen. Leidselogen op de halsriem van het borsttuig en leidselogen op het schoftje.

Ik zat er ook al raar tegenaan te kijken. Ik noem het de sleutels.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 19:14

Kabayo schreef:
vierspan schreef:
Voor de veiligheid zag ik liever een rijtuig waarbij de disselboom en de aantrek hoger zit, die is bij deze wagen erg laag, daardoor gaat de disselboom van achter naar voren zo schuin omhoog, deze zit als het goed is meer richting horizontaal dan nu, helemaal diagonaal.

Nee dit is de enige manier dat kan

Deze wagen staat laag op de wielen dus hij zal niet hoger kunnen. De boom steekt wel te ver naar voren uit. De strengen moeten langer.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 19:24

Pillow is bekend , zie openingspost

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:30

Kabayo schreef:
Grainey grappig dat je het zegt. Zilver heeft namelijk echt 4 jaar meer ervaring voor de wagen en Otte een halfjaar. De werking van een roosjesbit is bekend. Otte had vooral deze dag het gas erop en Zilver was nog wat moe van de wedstrijd de vorige dag :P
Dankje nog voor de tips. Ik doe maar wat hoor, weet dat ik het zo geleerd heb op een trainingsstal. Ik doe mennen puur op eigen gevoel, zulke tips zijn zeker makkelijk :j

Dankjewel allemaal!


Als Zilver het afgelopen half jaar er maar 1 keer voor heeft gestaan, en Otte vaker neem ik aan, dan heeft Otte in mijn ogen momenteel meer ervaring, die lijkt op dit moment beter doorgereden voor de kar, zo bedoel ik dat.

Ik blijf het onverstandig vinden van mensen om 'maar wat te doen' bij het mennen, ik zou eerst liever een goede basis zien, deels veiligheid, maar ook omdat je het dan je paarden een stuk gemakkelijker/comfortabeler maakt door het tuig/kar goed in orde te hebben. Maar dat is mijn persoonlijke mening/methode, ieder zijn ding natuurlijk :)

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-22 23:34

Er zijn altijd leermomenten he... zo ook nu en zal het tuig de volgende keer correct zijn... heb al spijt van het topic. Wou wat leuks delen.... en natuurlijk er iets van leren is altijd mooi meegenomen. Maar nu wordt er wel erg doorgehamerd op wat er allemaal wel niet fout is. En nee, otte heeft gewoon niet meer ervaring voor de wagen dan Zilver. Otte was op die dag gewoon heel heet en drukte zich op, terwijl zilver haar normale relaxte rondje liep

Verder uiteraard bedankt voor de tips. Die worden altijd meegenomen. Dit was gewoon de eerste keer, elke eerste keer zijn er verbeterpunten. Enkelspan gaat altijd goed met passend tuig, op maat. Dat heb ik al geleerd. Hoe dat precies zit met tweespan wist ik nog niet helemaal. Maar nu wel ;) wel heb ik het borsttuig en alles passend gemaakt. Voor het mooie moesten de strengen nog wat langer. En die leidsels iets anders is echt geen ramp. Maar voor de andere keer zal ik dat even goed doen. Veel meer is er ook niet fout dan de strengen en de leidsels... lijkt mij niet vreselijk oncomfortabel of onveilig. Ze hadden hun vrijheid voor de kar, botsen niet tegen elkaar, geen schurend tuig. Maar die 2 dingen worden mooi opgelost over 3 jaar wanneer ik mijn andere merrie inspan :Y)

Qua doorgereden voor de kar. Er is niks dressuurmatig doorgereden. Alleen rechtuit op straat..

"Om maar wat te doen" is wellicht verkeerd verwoord. Het is mij zo geleerd vanuit een trainingsstal die dagelijks zo'n 20 paarden inspant ;) dus ik hou nog altijd aan hoe iemand met heel veel ervaring al zijn paarden inspant..

Tot zover mijn verantwoording :+
Ik ben heel trots op ze en ik waardeer de tips van de strengen en leidsels. Ik neem ze zeker mee !!

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 07:42

Grainey schreef:
Kabayo schreef:
Grainey grappig dat je het zegt. Zilver heeft namelijk echt 4 jaar meer ervaring voor de wagen en Otte een halfjaar. De werking van een roosjesbit is bekend. Otte had vooral deze dag het gas erop en Zilver was nog wat moe van de wedstrijd de vorige dag :P
Dankje nog voor de tips. Ik doe maar wat hoor, weet dat ik het zo geleerd heb op een trainingsstal. Ik doe mennen puur op eigen gevoel, zulke tips zijn zeker makkelijk :j

Dankjewel allemaal!


Als Zilver het afgelopen half jaar er maar 1 keer voor heeft gestaan, en Otte vaker neem ik aan, dan heeft Otte in mijn ogen momenteel meer ervaring, die lijkt op dit moment beter doorgereden voor de kar, zo bedoel ik dat.

Ik blijf het onverstandig vinden van mensen om 'maar wat te doen' bij het mennen, ik zou eerst liever een goede basis zien, deels veiligheid, maar ook omdat je het dan je paarden een stuk gemakkelijker/comfortabeler maakt door het tuig/kar goed in orde te hebben. Maar dat is mijn persoonlijke mening/methode, ieder zijn ding natuurlijk :)



Volgens mij is zilver braaf genoeg om zo in gespannen te worden en ermee weg te rijden.


Niet alles is altijd direct perfect

Kabayo neemt eigenlijk altijd alle tips aan die handig zijn.


Ik ga er vanuit dat het na een paar keer oefenen al heel wat beter uit ziet.


Rome is ook niet op 1 dag gebouwd

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 07:44

Wat een mooi span zo!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zilver voor het eerst in tweespan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 07:47

Super gaaf joh! Leuk span samen