Opknappen menwagentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Opknappen menwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 00:18

Wij hebben per toeval afgelopen zomer een shetlander gekocht voor onze dochter met zadel, tuig en een menwagen. We hadden toch nog een stal vrij en die moest blijkbaar ook gevuld worden.

Aangezien mijn vrouw graag met haar Haflinger ment, zou ook de shetlander er aan moeten geloven. Gelukkig is Roos vele jaren recreatief ingespannen geweest en heeft d’r rondjes gelopen.

Na lang zoeken op het internet en met name hier op bokt zijn we er achter gekomen dat dit een zo genoemden Tally-ho wagen betrof tenminste tot zover we hebben kunnen achterhalen.

Na een grondige inspectie van de wagen bleek dat hij eigenlijk best wel slecht onderhouden was redelijk veel rotte plekken en de houtwormen hebben een feestje gehad.

Wat te doen? Een nieuwe zoveelstehands wagen? of opknappen??

Ik moet bekennen dat ik wel gecharmeerd van dit type wagentjes ookal is het niet hightech. We gaan er sowieso geen wedstrijden mee rijden, daar voor hebben de Haflinger met wedstrijdwagen, maar voor een ritje hier in het dorp en door de bossen is hij eigenlijk prima geschikt dus dat betekend opknappen.

Tot zover de inleiding

Komende tijd ga ik proberen jullie hier van op de hoogte te houden met enige foto’s.


Afbeelding

Dit is het project waar ik me mee bezig ga houden.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Opknappen menwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:00

Oh die ken jk ja die wagens! Houd er rekening mee dat die echt heel zwaar en lomp zijn over het algemeen, dus dat je een flinke maar shet er voor moet hebben wil dat echt goed gaan. Vooral omdat je zegt in het bos :)

Succes en ik volg mee!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Opknappen menwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:07

Deze wagens zijn inderdaad erg zwaar en lomp en zwaar te trekken. Persoonlijk zou ik er geen geld, tijd en moeite meer insteken, maar voor een andere 2dehandse recreatiewagen gaan.

De meesten van deze wagens kunnen nauwelijks onderdoor draaien, wat lastig sturen is en bovendien is de kans van kantelen/omslaan dan veel groter.
Het bijbehorend lamoen is vaak te lang en te smal, waardoor pony nauwelijks ruimte heeft om z'n kont te keren, en de uiteinden prikken dan vaak in de nek.

Het metalen "rekje" op het voorschot heeft overigens geen enkele relevante functie; het zorgt zelfs voor een onderbreking in de lijn van de leidsels. Die zou ik er sowieso afslopen.

De vering van dergelijke wagens is ook echt...... bagger te noemen. 1 kuiltje en je stuitert haast van de wagen/krijgt een klap in je rug.

Ik snap dat het niet allemaal high-tech hoeft te zijn, maar echt, ik zou er geen tijd en geld in stoppen in deze wagen. Dat is het gewoon totaal niet waard.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Opknappen menwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:56

Hier heb ik een vergelijkbare wagen en ik ben het met mijn voorgangers eens :j Op de lange termijn zijn we ook op zoek naar een lichter wagentje. Op de weg gaat het nog wel redelijk, maar het bos lijkt me wel erg zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:14

Vuistregel van wat een paard kan trekken:
- vlakke weg (asfalt) 3x zijn eigen gewicht
- onverharde vlakke weg 2x zijn eigen gewicht
- zwaar terrein (mul zand, heuvelachtig) 1x zijn eigen gewicht

En dat gewicht betreft dan het geheel. Dus wagen + mens(en) erop, spullen erin etc. Ik moet bekennen dat ik deze vuistregel alleen geschikt vindt voor sterke, kerngezonde en goed getrainde paarden. En dat je een wagen die aan de zware kant is heel snel zat bent.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Opknappen menwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:24

Het is inderdaad een mooie stelregel /richtlijn, maar het gaat voorbij aan het feitelijk gewicht van een wagen versus de rolweerstand.

Deze wagen zou in gewicht misschien wat lichter zijn dan een niet-houten wagen, maar kan bijv wel veel zwaarder trekken.

Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 20:34

Bedankt voor het medeleven van en het begaan zijn van onze pony het wordt gewaardeerd.


Inmiddels is de boel uit elkaar gehaald en wordt het tijd dat we een ritje langs de plaatselijke houthandel gaan maken


Afbeelding


Afbeelding

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Opknappen menwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:05

Ik zou er echt geen geld meer insteken en naar een ander wagentje op zoek gaan. Ze zien er zeker leuk uit, maar voor de pony moet het ook leuk zijn natuurlijk.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:48

Deze wagen is, sorry, in feite niets meer dan een hoopje schroothout op oud ijzer....

Zou er dan ook geen cent insteken.
Tenzij je daarvan te veel hebt en wanhopig een tijdsbesteding zoekt..
:=

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Opknappen menwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:10

Ik hoop dat je de geremde versie hebt.
Had er aan A-welsh voor en dat was bij afremmen toch een klus voor hem.
Ik heb er max 10x mee gemend maar vond het toch (veel) te zwaar trekken.

Gelukkig voor weinig aanschaft (125) en er weer hetzelfde voor gekregen.
Wel gemeld dat het eigenlijk te zwaar was voor een kleinere pony, maar zij wilde hem graag overnemen.

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:55

Hoe is het nu met de wagen gesteld?
Ben je al gevorderd?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70530
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:54

Ik verplaats dit topic naar aangespannen rijden.

Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 18:11

Door omstandigheden niet niet zoveel kunnen posten helaas.
Maar er is wel door gewerkt aan de opbouw

de onderkant is nu klaar en beide delen worden weer samengevoegd.

De lamoen wordt naar de lasser gebracht om deze beter opmaat te maken voor de pony.



Afbeelding




Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:34

Zo daar zit al flink wat werk in. Dat karretje krijgt een hoop liefde :)

Ga je ook nog verbeteringen doorvoeren zodat hij wat lichter loopt/weegt? Bijvoorbeeld bepaalde onderdelen weglaten of door een lichter (maar net zo sterk materiaal) vervangen. En een ander type wielen met minder rolweerstand?

En kunnen de wielen onderdoor draaien? Lijkt me ook een wenselijk verbeterpunt ivm de veiligheid. Dan loopt je minder risico op kantelen wanneer je eens een stukje achteruit moet bijvoorbeeld. Maar ik kan niet zo goed op de foto zien of dat al kon.

Succes nog met klussen.

Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Re: Opknappen menwagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 22:27

De lagers zijn alle 4 gecontroleerd en daar mankeert niets aan, de wagen loopt ook heel licht wat je misschien niet zou vermoeden

De wagen was al onderdoor draaiend alleen was er wat weinig ruimte zodat het draaiend frame het chassis raakte dit wordt opgelost door de slotbouten verdiepen in het hout en een grotere ruimte te creëren voor de draaikrans zodat alles vrij kan draaien.

Heel veel verbeterpunten zijn er (nog) niet, al keert het metalen rekje voor op, waar de teugels overheen liepen, niet terug