Kleine bambi voor de sulky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Kleine bambi voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 08:15

Bambi is onze 6 jarige mini appaloosa van 83 cm.
We hebben de sulky al voor haar gekocht toen ze 3 jaar was, maar toen was ze echt nog te klein. We kregen hem niet in balans gehangen. Inmiddels is ze blijkbaar nog een stukje gegroeid en kan ze er wel voor.
Dit heeft ons wel de kans gegeven om alle stapjes tot aan het inspannen zelf lang en vaak te oefenen, waardoor ze nu nergens meer van opkeek. Het was inspannen en weglopen. Enkel naar haar balans moet ze nog erg zoeken.
Sinds begin september loopt ze ook onder het zadel, dus ze wordt lekker veelzijdig.
Verwacht niet te veel van de foto's, dit was de tweede keer dat ze echt de sulky trok, en de eerste keer los. We zijn totaal maar een kwartiertje bezig geweest omdat het nog best zwaar is voor haar. Zo gauw het kan gaan we de weg op, dat is hopelijk wat lichter.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kleine bambi voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:30

Wat braaf :) .

Je broek mag nog wel even naar gekeken worden, die mag verder naar voor vast.
Zweep mag ook een stuk langer, die hoor je eenvoudig ten hoogte van het schoftje aan te kunnen leggen, nu hangt de slag steeds ter hoogte van haar bil.
Een cap zou ook zeker niet raar zijn, zeker niet bij een groene pony.

Rij je met een sidepull? Weet je hoe die werken? Door teugel/leidsel druk tegen de hals door je hand opzij te doen (sidepull betekend opzij trekken). Daardoor is een sidepull niet geschikt voor het mennen omdat dit veel ruis geeft door de leidsel sleutels (daardoor kan het leidsel niet van en tegen de hals geduwd worden).
Ik vind haar ook erg tegen de hand. Ik denk dat in de optoming zeker nog wel winst te behalen is waardoor ze fijner je hand op gaat zoeken en er niet zo tegen in loopt.

Je ga zeker een hoop plezier krijgen als je je fijn laat begeleiden komende tijd :j .

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Kleine bambi voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:34

Persoonlijk vind ik het eigenlijk geen pony voor onder het zadel, ookal is het een lichte kleine ruiter vind ik het er niet zo fijn uitzien.
Wel tof dat ze het allemaal zo goed oppakt, altijd leuk als je zo iets kunt ondernemen samen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kleine bambi voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:38

Ik ben het met dieseltje eens. Misschien vertekent deze foto wat, maar ik vind het er onder het zadel niet fijn uit zien.
Voor de wagen gaat het vast een super leuke pony worden!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 13:54

Bedankt voor de tips Dennis :) Ga ik wat mee doen.
Hoofdstel hebben we na een lange zoektocht eindelijk gevonden, nu nog een bitje wat past.. We zijn ermee bezig. We waren er zelf ook van bewust dat mennen met bit beter is.
Eigenlijk stap ik ook nooit op zonder cap, maar hij ligt bij mijn zadels en niet bij de menspullen. Ik was hem gewoon glad vergeten. Volgende keer gaat hij dus wel gewoon op.

Mocht iemand een fijne meninstructeur weten in Zuid-Holland, hoor ik dat graag. Tot nog toe nog niemand gevonden die op locatie komt. De laatste meninstructeur die ik gehad heb was één grote flop. Het enige wat ze kon zeggen was 'EN NUHUHUHU DOOOHOOOHOORLOOOHOOOHOOPEEEEEN!' en de laatste rijinstructeur die zette mij volledig scheef in het zadel en kwam steeds een kwartier te laat, hield gedurende de les meerdere keren 10 minuten haar mond, etc. Ben er even klaar mee.

Voor mijn idee loopt ze onder het zadel juist een stuk makkelijker dan voor de kar. Voor de kar is echt een flinke klus voor haar, onder het zadel loopt ze veel soepeler. Waarom zou ze niet geschikt zijn om te berijden? Ik heb inmiddels wel een beter zadel voor haar, wat de druk beter verdeeld. Deze had ik goedkoop gehaald om te kijken of het uberhaupt zou lukken.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Kleine bambi voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:19

Welke omgeving in Zuid Holland zit je? Wierden staat nog als jouw woonplaats :D

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Kleine bambi voor de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 16:15

Nieuwkoop staan de paarden.
Zal het veranderen :)