Nieuw in de menwereld: help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 19:13

Sinds een paar maanden hebben we een ontzettend leuk maar ook pittig en gevoelige 4-jarige welsh B pony.

Ze moet nog veel leren en zijn nu vooral bezig met dubbele longe en 1 a 2x per week wordt het rijden geïntroduceerd.

Volgend jaar willen we haar voor de kar laten beleren, maar aangezien ik nog niet bekend ben met het mennen, heb ik jullie hulp nodig!

Ik wil mij alvast gaan verdiepen in:
- goede menwagen en tuig passend bij onze wensen
- goede beleerder omgeving Noord Holland. Liefst eentje die gewoon bij ons op stal aan de slag kan gaan. En anders een plekje waar we haar heen kunnen brengen.
- goede instructeur: eentje die ons alle kneepjes van het vak gaat leren.

Oké.. Dan de menwagen. Wat we zoeken:
- geschikt voor een welsh B pony van 1,25 m
- ons doel is recreatief als eerste, maar daarna willen we serieus dressuur wedstrijden gaan doen. Dus menwagen moet geschikt zijn voor de hogere eisen in de latere klasses.
- we willen graag een marathonwagen
- en uiteraard goed bijpassend tuig en alles wat er bij hoort.

We gaan ons uiteraard in de tussentijd goed inlezen.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...


Diergnk

Berichten: 25
Geregistreerd: 14-11-18
Woonplaats: Baarlo

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 21:54

Leuk dat je opschrijft waar je mee bezig bent, keep me updated!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-18 22:18

@ Diergnk: dankjewel voor je reactie! Ik zie nu pas dat ik mijn beginpost niet heel duidelijk heb geformuleerd.

Ben op zoek naar tips over welke marathonwagens geschikt zijn voor mijn doel, maar ben ook op zoek naar een goede beleerder en instructeur.

Kan iemand met mij meedenken?

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:31

Voor wat je wilt is misschien de sportbuggy van gj van boven een optie ? Glinkowski heeft ook zoiets geloof ik, dat zijn mooie lichte wagentjes die voor de dressuur ook nog wel netjes zijn.

Stef_Diva

Berichten: 160
Geregistreerd: 25-02-10

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:47

Ik heb goede ervaring met Tjeu van de Meulengraaf. Zowel qua tuig als maranthonwagentjes voor pony’s.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 22:58

Ik heb een excellent shet marathon wagen voor mijn Welshjes, en tuig van Ideal.

Waar je vooral op moet letten dat de wagen niet te zwaar is en dat hij licht loopt, mijn wagen weegt 190 kg .

Ik zou wel bedenken of je veel recreatieve ritten wil gaan rijden , want een marathon wagen is niet heel prettig voor je passagiers om op te zitten.

Ik rij voornamelijk dressuur en vaardigheid wedstrijden, ik wil op den duur toch een recreatie wagen erbij aanschaffen.

En ben je van plan ooit dubbelspan te gaan rijden dan is het miss verstandige een wagen te zoeken waar je enkel en dubbelspan mee kan rijden.

Instructie kan ik je geen tips geven ik woon in Limburg .


Afbeelding

Afbeelding

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 00:24

:wave: Welkom in de menwereld!

Mijn tips:
1. Ga eerst je koetsiersbewijs halen (bij bijvoorbeeld Jan Tuin in Heemskerk! aanrader, hier mijn enkelspan gehaald).
Tijdens je lessen leer je hoe een tuig moet zitten, wat is goed, wat is fout. Hoe tuig je op/af en krijg je praktijk ervaring. Tevens kan Jan je (persoonlijk) eigenlijk alle antwoorden geven, welke je hier stelt.

2. Na het behalen van je koetsierbewijs, pony wegbrengen naar bijv. Stal Hulkesteijn. Hier in alle rust wordt je pony adeqeuaat opgeleid.
3. Aanmelden bij een club in de buurt, zoals Schimmelkroft. Zodat je verder ervaring kan opdoen met je paard in een veilige omgeving. Ook natuurlijk heerlijk in de duinen in Heemskerk kilometers maken. (let op, koetsiersbewijs verplicht, ruiter/kar ontheffing noodzakelijk).

Succes met verder oriënteren.
Belangrijk om dit op veilige wijze op te pakken, het is een serieus onderdeel van het omgaan met het paard. Hiermee bedoel ik dat een groene combinatie dus niet optimaal is (groen paard en groene ruiter/menner).

Begin met het nodige, doe daarna het mogelijke (Franciscus van Assisi, 1181-1226)

https://www.instagram.com/pluche_pluus/ Volg mijn instagram voor plaatjes van mijn ragdoll, maine coon en drumhorse.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 15:58

Iedereen bedankt! Hier heb ik echt ontzettend veel aan.

Ik zal eerst eens contact opnemen met Jan Tuin. Zie ook dat hij paarden beleert, maar zal ook eens kijken naar stal Hulkesteijn.

Ik vind het ook belangrijk dat we eerst zelf goed leren kennen. Want groen met groen maakt vaak blauw haha.

We zouden de pony pas van de zomer willen laten beleren, dat geeft ons mooi de tijd om de komende maanden te gaan lessen en ons koetsiersbewijs te halen.

Edit: wat toevallig.. stal hulkesteijn hebben we afgelopen jaar op Horse Event gezien en hun werkwijze sprak ons erg aan!

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:13

pluche_pluus schreef:
:wave: Welkom in de menwereld!

Mijn tips:
1. Ga eerst je koetsiersbewijs halen (bij bijvoorbeeld Jan Tuin in Heemskerk! aanrader, hier mijn enkelspan gehaald).
Tijdens je lessen leer je hoe een tuig moet zitten, wat is goed, wat is fout. Hoe tuig je op/af en krijg je praktijk ervaring. Tevens kan Jan je (persoonlijk) eigenlijk alle antwoorden geven, welke je hier stelt.

2. Na het behalen van je koetsierbewijs, pony wegbrengen naar bijv. Stal Hulkesteijn. Hier in alle rust wordt je pony adeqeuaat opgeleid.
3. Aanmelden bij een club in de buurt, zoals Schimmelkroft. Zodat je verder ervaring kan opdoen met je paard in een veilige omgeving. Ook natuurlijk heerlijk in de duinen in Heemskerk kilometers maken. (let op, koetsiersbewijs verplicht, ruiter/kar ontheffing noodzakelijk).

Succes met verder oriënteren.
Belangrijk om dit op veilige wijze op te pakken, het is een serieus onderdeel van het omgaan met het paard. Hiermee bedoel ik dat een groene combinatie dus niet optimaal is (groen paard en groene ruiter/menner).



Waarom alles ergens anders doen?
Misschien heft niet iedereen de middelen om de pony ergens te laten beleren.

Ik kan geen advise geven over instructeurs aangezien ik in de uk woon maar je kunt zelf een hele hoop doen om je pony te beleren..


Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 16:32

Als ik ervaring genoeg had dan had ik het zelf gedaan. Maar we moeten echt vanaf 0 beginnen. En dat i.c.m. een heel gevoelig diertje lijkt het mij beter om alles uit te besteden.

En als pony (en wij) het goed oppakken, dan wil ik graag de dressuur wedstrijden in. Dus dan is het fijn als we een goeie start en veel kilometers maken.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 19:52

Ik ben trouwens wel erg onder de indruk van de sport buggy van gerrit jan van boven. Weet iemand wat de prijzen zijn voor deze kar?

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Sunshinedaan

Berichten: 640
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:19

Ik sluit me aan bij het advies van pluchepluus.
Ik heb vorige maand mijn menbewijs gehaald, heel erg leerzaam!

En zeker met zo'n pittige, gevoelige pony is het denk ik verstandig om te laten beleren door een pro :)

Goed dat je er zo over nadenkt zeg!!

Ik heb vorig jaar een recreatiewagentje gekocht voor mijn mini.
Aangezien ik meer wedstrijden wil rijden en er vrijwel nooit iemand meegaat, ben ik aan het oriënteren voor een marathonwagen :)

Tjeu vd meulengraaf heeft erg mooie en netjes geprijsd.....
De rest ken ik niet of geen ervaring mee.

Succes met alles!

Volg mijn avonturen met welshpony Charlie in Portugal op Instagram

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:35

Beleren zou ik ook bij Hulkesteijn laten doen, prima adres. Qua instructeur voor privéles kan ik je Theo Beers uit Beverwijk aanraden, pb me tegen die tijd maar als je zijn nummer wilt. Hij geeft ook groepsles bij de Zaanse Ruiters, dat kan ik je ook erg aanraden. De menlessen zijn vanaf 2019 op woensdag (maar dan krijg je ook les van mij op toerbeurt doen we dat)

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:48

De sportbuggy is heel erg fijn, ik rij er zelf ook mee en geen moment spijt van gehad! Nieuw moet je denken aan 2500/3000 euro, beetje afhankelijk van je opties.

Eens bij de lessen bij de Zaanse ruiters kan ik aanraden. Ik start daar altijd graag mijn wedstrijden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:03

Wat betreft het beleren het echte inspannen zou ik ook uitbesteden.
Ik ben voorstander van eerst enkele keren in tweespan rijden daarna
enkelspan. En aangezien Cardy toch wel wat ervaring heeft met paarden zou ze het longeren zelf op kunnen pakken. Zo kan ze de pony goed leren kennen en al beginselen aanleren.

Menbewijs is een goede tip!

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 21:30

De sport buggy wordt toch even boven het budget.. 2x koetsiersbewijs, beleren, alle tuig en kar aanschaffen.. En dan ook nog kijken naar een aanhanger waarop de menkar vervoerd kan worden. Wordt allemaal al duur genoeg. Tenzij ik een mooie sport buggy 2e hands zou kunnen vinden.

Is een budget van € 1.000 - € 1.500 haalbaar voor een (2e handse) menkar? Zie genoeg staan maar kan ze nog niet goed uit elkaar houden.

Koetsierbewijs gaan we bij Jan Tuin en heb Hulkesteijn gemaild voor informatie wat betreft het beleren.

Ik zal je zeker tegen die tijd een pbtje sturen Ipsilonka!

Bedankt allemaal voor de tips qua instructie. Heb er nu al zin in.

En bedankt voor je compliment Spaikey! Ik heb zeker interesse in voorwerk te doen met haar.
Kan ik ergens informatie vandaan halen om te zien wat we al zouden kunnen doen?

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:51

Er staat nu een karrete te koop op bokt markt voor 900 euro, ziet er wel aardig uit.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:55

Ik ben erg te spreken over het (leren) rbc tuig, bevalt beter dan ideal! Veel plezier met mennen!

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 22:07

Ipsilonka schreef:
Er staat nu een karrete te koop op bokt markt voor 900 euro, ziet er wel aardig uit.


Die heb ik ook zien staan! Zou die passen bij onze wensen? En is het niet slimmer om de kar pas aan te schaffen als ze beleerd is?

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:13

Kom eens kijken op de vrijdagavond bij de commandeurs in Heemskerk. Jan tuin geeft daar les en doet daar ook de koetsiersbewijsen.

http://Www.boerderijcoaching.nl ik help jou de rust en ontspanning in jezelf terug te vinden, zodat je weer in verbinding komt met jezelf.

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:29

Spaikey schreef:
Wat betreft het beleren het echte inspannen zou ik ook uitbesteden.
Ik ben voorstander van eerst enkele keren in tweespan rijden daarna
enkelspan. En aangezien Cardy toch wel wat ervaring heeft met paarden zou ze het longeren zelf op kunnen pakken. Zo kan ze de pony goed leren kennen en al beginselen aanleren.

Menbewijs is een goede tip!



Deels wel, natuurlijk halt, stap en draf. Maar níet zelf het slepen gaan oppakken als je hier niet kundig in ben.
Dit is precies de basis, waarbij het zo belangrijk is deze in rust en juiste wijze te leggen.
Verpruts je dit (even zwart-wit geschetst) dan duurt het uiteindelijk beleren ook vele male langer doordat het vertrouwen/ niet adequaat gecorrigeerd is.


Andewi schreef:
pluche_pluus schreef:


Waarom alles ergens anders doen?
Misschien heft niet iedereen de middelen om de pony ergens te laten beleren.

Ik kan geen advise geven over instructeurs aangezien ik in de uk woon maar je kunt zelf een hele hoop doen om je pony te beleren..


Het is een advies, geen moeten. Vanuit persoonlijke ervaringen, kan ik hem van harte aanraden.
Ik ben het niet eens met onderstaande zin, je moet zelf niet willen gaan prutsen. Dit kost je uiteindelijk meer geld als het fout loopt, doordat je basis niet stabiel is. Hetzelfde met het beleren van een rij paard. Natuurlijk kun je veel oefenen, maar als je niet weet wat je doet, maak je zo snel een fout.

Ieder natuurlijk zijn eigen ding, vaak zal het goed gaan. Maar het kan ook zeker misgaan en dat is gewoon zo jammer voor beide partijen! :D

Begin met het nodige, doe daarna het mogelijke (Franciscus van Assisi, 1181-1226)

https://www.instagram.com/pluche_pluus/ Volg mijn instagram voor plaatjes van mijn ragdoll, maine coon en drumhorse.

Strobaal12

Berichten: 19
Geregistreerd: 21-12-18

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:11

Het lijkt mij verstandig om een kar pas aan te schaffen als je er echt de feeling voor hebt!

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:07

Inderdaad niet het slepen zelf oppakken. Maar longeren enkele / dubbele longe , sturen kun je haar al leren . Als je een tuig hebt kun je die ook stap voor stap introduceren, wel alle riempjes goed vast zetten .
Ik leer ze alles stap voor stap en ga pas verder als ze ontspannen alles doen. Hierdoor duurt het vaak wat langer maar uiteindelijk haal ik dat er ook weer uit.

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-18 01:29

Heb al even overleg gehad en we gaan inderdaad pas een kar en tuig kopen tijdens/na het beleren in overleg met de beleerder.

Dubbele longe (ook lijn achter de billen), lange teugel en lange lijnen (incl. er achter lopen) kan ze al.

Heb gezien op Horse Event hoe ze dat doen met een band erachter en.. Daar ga ik maar niet zelf aan beginnen haha.

Daroma, Roma (Wonderboy x Jetset-D) Z1+11 Van afgeschreven naar revalidatie
Novella è Bella, Nova (Total US x Wonderboy) Alweer 6 maanden oud!
Kyara, stoere Welsh-b pony (v. onbekend)

Lavita, Vita (v. Fair Play) Z1+12; 9 juli 1993 - † 30 september 2016 Just for now my friend... We say goodbye...

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:29

Cardy schreef:
Heb al even overleg gehad en we gaan inderdaad pas een kar en tuig kopen tijdens/na het beleren in overleg met de beleerder.

Dubbele longe (ook lijn achter de billen), lange teugel en lange lijnen (incl. er achter lopen) kan ze al.

Heb gezien op Horse Event hoe ze dat doen met een band erachter en.. Daar ga ik maar niet zelf aan beginnen haha.



Dan is ze al een hele stap vooruit om echt te laten beleren!

Nu zelf het mennen nog onder de knie krijgen!

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers