[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scarlett89

Berichten: 436
Geregistreerd: 28-06-10
Woonplaats: • Zeist •

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 12:09

Ik volg al een tijdje dit topic, laat ik nu ook maar eens wat plaatsen...

Mijn eerste sulky was een sulky uit de mini-draverij. Ideaal qua gewicht, hij trok hem zo het hele bos door. Echter niet erg ideaal qua vering (0,0). Hij is natuurlijk bedoeld voor een vlakke baan. (Plus geen zweng dus met de strengen ook niet ideaal...)

Afbeelding


Toen kwam er een cavaletti... Echter ondanks dat hij die ook makkelijk trekken kon, paste hij er maar net voor maar niet ideaal af te stellen, plus vond ik hem idd ook niet zo stabiel... :/ (let even niet op de broek, die zit normaal wel netjes vast door het oogje maar heb daar even geen duidelijke foto's van de zijkant van)

Afbeelding


Vervolgens dacht ik het afgelopen augustus maar eens echt goed te doen en een nieuwe excellent aan te schaffen:

Afbeelding

Pony staat er mooier voor en hij was ook best redelijk goed in balans te krijgen. (Op de foto nog niet helemaal goed afgesteld, nu beter maar heb daar even geen foto van). Alleen nu ben ik ermee gaan rijden... en omdat deze sulky natuurlijk toch een stuk degelijker en van betere kwaliteit is, is hij natuurlijk ook een stukje zwaarder. En nu trekt mijn pony dat prima over de weg, dan kan er zelfs nog iemand naast me. Echter in het bos (waarbij ik wel altijd alleen ga!) trekt hij hem maar moeizaam en is hij eigenlijk gewoon te zwaar. Dit vind ik echt vreselijk jammer want ik vind deze sulky echt fantastisch! En voor op de weg en voor wedstrijden is hij ook zeker uitermate geschikt! Alleen ik wil heel graag ook het bos in kunnen met mijn pony dus ik denk dat ik toch ga overstappen op een HCA (eenzitter)... Heb de excellent met pijn in mijn hart dus maar weer te koop gezet...

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:23

Ik heb dus precies hetzelfde dilemma met de excellent. Hoe groot is jouw pony?
Ik heb alleen het probleem in de bak dat ze voor mijn gevoel er wat meer voor moet doen. Bij mijn merrie kan het ook een stukje bespiering zijn want ze is nog jong en niet gewend in de bak te rijden maar verder is de sulky zo fijn. Had hiervoor een HCA en twijfel er een bij te nemen.

Scarlett89

Berichten: 436
Geregistreerd: 28-06-10
Woonplaats: • Zeist •

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:46

Zamora schreef:
Hoe groot is jouw pony?


95 cm

Ligt er ook aan hoe zwaar je bak is. Op wedstrijd zijn ze vaak mooi glad en goed te doen.

Ik heb echter ook al een 4 wieler dus ik wilde de sulky echt voor in het bos gezien mijn 4 wieler daar sowieso te zwaar voor is. En om dan een extra sulky erbij te nemen vind ik een beetje too much, dan heb ik 3 karren...

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:55

Bedrijp dat aan de bak ligt maar we hebben geen zware bak en rijd ook geen wedstrijden.

Een HCA is echt heel stuk lichter dus goede keuze. Heb er altijd met plezier mee gereden. En vond makkelijk te stellen.

Mijn merrie is 92 cm trouwens. Vind wel de grens voor een excellent sulky. Mijn andere merrie van 89 cm kreeg ik m niet goed achter.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:56

Hoi allemaal,

Ik heb een shetlander van 86 cm die we aan het beleren zijn. Alles pakt ze super netjes op en ik ben ondertussen naar een sulky aan het kijken. Aangezien ik er helemaal geen verstand van heb, zie ik door de bomen het bos niet meer. Raden jullie nog een bepaald type aan?

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:31

Scarlett89 schreef:
Pony staat er mooier voor en hij was ook best redelijk goed in balans te krijgen. (Op de foto nog niet helemaal goed afgesteld, nu beter maar heb daar even geen foto van). Alleen nu ben ik ermee gaan rijden... en omdat deze sulky natuurlijk toch een stuk degelijker en van betere kwaliteit is, is hij natuurlijk ook een stukje zwaarder. En nu trekt mijn pony dat prima over de weg, dan kan er zelfs nog iemand naast me. Echter in het bos (waarbij ik wel altijd alleen ga!) trekt hij hem maar moeizaam en is hij eigenlijk gewoon te zwaar. Dit vind ik echt vreselijk jammer want ik vind deze sulky echt fantastisch! En voor op de weg en voor wedstrijden is hij ook zeker uitermate geschikt! Alleen ik wil heel graag ook het bos in kunnen met mijn pony dus ik denk dat ik toch ga overstappen op een HCA (eenzitter)... Heb de excellent met pijn in mijn hart dus maar weer te koop gezet...



Maar dan moet je dus weer heel veel inleveren op vering? Ik heb ook een marathon wagen - die vind ik te zwaar voor door de bermen en over de dijken (weinig bos hier maar wel een haflinger die niet graag op de weg loopt behalve als de fanfare ervoor gaat en zij denkt dat iedereen naar haar zwaait ipv naar de Sint *\o/* *D
Daarom heb ik een Van der Mee tweewieler gekocht (dus best zwaar voor een tweewieler maar maar de helft zo zwaar of nog minder dan mijn vierwieler) maar ik vind juist vering (naast dat ie minder zwaar is) heel belangrijk. Mijn kar is dan ook nog best zwaar.

Nadeel van een tweewieler vind ik tot op dit moment wel, dat als het terrein erg ongelijk is, ik het gevoel heb dat die schoft toch wel wat te verduren heeft, dat zal in het bos niet anders zijn?

Scarlett89

Berichten: 436
Geregistreerd: 28-06-10
Woonplaats: • Zeist •

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:56

sunny43 schreef:
Maar dan moet je dus weer heel veel inleveren op vering?

...

Nadeel van een tweewieler vind ik tot op dit moment wel, dat als het terrein erg ongelijk is, ik het gevoel heb dat die schoft toch wel wat te verduren heeft, dat zal in het bos niet anders zijn?


Nee een hca heeft ook vering...

En dat ligt er aan of je een vaste of losse draagriem hebt. Bij een tweewieler moet je eigenlijk altijd een losse hebben. Als je dan over ongelijk terrein rijd kan de draagriem meeschuiven door het schoftstuk waardoor de lichtogen ook meebewegen in het hoogteverschil en de schoft dus geen extra impact krijgt.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:18

lauret schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een shetlander van 86 cm die we aan het beleren zijn. Alles pakt ze super netjes op en ik ben ondertussen naar een sulky aan het kijken. Aangezien ik er helemaal geen verstand van heb, zie ik door de bomen het bos niet meer. Raden jullie nog een bepaald type aan?

Een 16 inch wielen hca. Ja het is duurder dan bv cavalettie en een 1 persoons, maar de kwaliteit is er dan ook naar qua dat de sulky veel meer kan hebben dan een cavalettie.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:50

Scarlett89 schreef:
[

Nee een hca heeft ook vering...

En dat ligt er aan of je een vaste of losse draagriem hebt. Bij een tweewieler moet je eigenlijk altijd een losse hebben. Als je dan over ongelijk terrein rijd kan de draagriem meeschuiven door het schoftstuk waardoor de lichtogen ook meebewegen in het hoogteverschil en de schoft dus geen extra impact krijgt.


Mijn vierwieler heeft bladveren, mijn tweewieler schokbrekers, die laatste veert echt een stuk beter.
Mijn draagriem kan doorschuiven - dus ik denk dat dat een losse draagriem is dan? Als de ene omlaag gaat, gaat de andere omhoog... En ik heb onafhankelijk bewegende bomen, wel handig omdat ik veel in de berm rijdt, en dan rijdt er vaak 1 wiel op de weg... maar toch heb ik het idee dat de bomen meer impact hebben op de schoft dan bij de marathonwagen...

Ik zit even op "de Menner" de kijken, bij een zilco tuig met losse draagriem - ligt de draagriem er gewoon bovenop??? Bij mijn zit ie wel door het schoftje heenonder het leer alsof ie vast ligt. Of is dan het erdoor schuiven alleen om 'm in te vetten als je 'm eruit haalt???

liekexwizzy
Berichten: 15
Geregistreerd: 27-10-18

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 15:11

hallo bokkers,

ik heb een vraag over de inches van een HCA sulky.

kan een pony van 100 - 108 cm (weet de maat niet precies) nog voor een sulky met 16 inch wielen, of is ze dan echt te groot?

Anissa_B

Berichten: 289
Geregistreerd: 14-05-09
Woonplaats: almere

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:07

Zouden jullie, ondanks dat de spoorbreedte vrijgegeven is voor a pony’s , spoorverbreders op een hca sulky laten zetten?

Meer met t oog op de toekomst dat ze de de minimale spoorbreedte niet weer om hoog gooien.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:37

Anissa_B schreef:
Zouden jullie, ondanks dat de spoorbreedte vrijgegeven is voor a pony’s , spoorverbreders op een hca sulky laten zetten?

Meer met t oog op de toekomst dat ze de de minimale spoorbreedte niet weer om hoog gooien.

Ik had ze al op mijn oude HCA omdat het toen nog moest. Nu even geleden een nieuwe besteld en ze er weer op laten zetten. Start trouwens ook altijd op 1.10

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:55

Hier komen ze er ook weer op. Kleine moeite voor als de KNHS zich weer bedenkt.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:49

Ik zou het er meteen op laten zetten, want als je het achteraf wil (niets is zo veranderlijk als de knhs) betaal je veel meer.

Anissa_B

Berichten: 289
Geregistreerd: 14-05-09
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:11

Susanne schreef:
Ik zou het er meteen op laten zetten, want als je het achteraf wil (niets is zo veranderlijk als de knhs) betaal je veel meer.


Ja zo zat ik ook te denken.
Bedankt voor t meedenken allemaal!

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:00

Anissa_B schreef:
Zouden jullie, ondanks dat de spoorbreedte vrijgegeven is voor a pony’s , spoorverbreders op een hca sulky laten zetten?

Meer met t oog op de toekomst dat ze de de minimale spoorbreedte niet weer om hoog gooien.


Dus er is een vrije spoorbreedte ook voor de vaardigheid?

Anissa_B

Berichten: 289
Geregistreerd: 14-05-09
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:01

NathalietjeB schreef:
Anissa_B schreef:
Zouden jullie, ondanks dat de spoorbreedte vrijgegeven is voor a pony’s , spoorverbreders op een hca sulky laten zetten?

Meer met t oog op de toekomst dat ze de de minimale spoorbreedte niet weer om hoog gooien.


Dus er is een vrije spoorbreedte ook voor de vaardigheid?


Wat ik begreep uit t reglement wel. MAAR ik zou t niet zeker weten. Dus vertrouw niet op mij volledig

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:03

Nee, spoorbreedte is niet vrij.
90cm staat in het reglement.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:00

Is een HCA sulky te gebruiken voor beurtelings een pony van 1.10 en een van 1.24?
En zo niet hebben jullie dan tips wat wel geschikt is. Misschien een tweewieler?

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:15

Voor mijn 2wieler heb ik pony van 125cm en vriendin reed met pony van 110cm in dezelfde maat lamoen weg.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:47

Voor verschillende maten pony's zou ik een vierwieler nemen. Mijn pony's schelen nauwelijks een cm in schofthoogte maar wel iets ander figuur en toch is de balans anders bij de pony's

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:51

Ik ben mij aan het verdiepen in de hca sulky. Dit omdat ik de cavelettie toch niet zo ideaal vind voor mijn mini van 79 cm.
En daar ik nu de mogelijkheid heb om een duurdere sulky aan te schaffen :o

Echter nu zit in dubio wat betreft mijn lengte 1.90 en de hca met voetsteunen. Op mijn uitrijkar voor mn draver vond ik dit niet altijd fijn.
Hoe is jullie ervaring hiermee? En is het mogelijk om deze bij iemand te proberen in noord limburg. :o :D

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:43

Ik heb een 19 inch Hca en ik ben 3 cm langer dan jij.
Mijn Hca heeft een langer lamoen gekregen van Andries. Dat werkt prima.
Ervaring met een 16 inch sulky heb ik niet. Maar de 19 inch bevalt mij erg goed.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:27

Apacheshadow schreef:
Ik ben mij aan het verdiepen in de hca sulky. Dit omdat ik de cavelettie toch niet zo ideaal vind voor mijn mini van 79 cm.
En daar ik nu de mogelijkheid heb om een duurdere sulky aan te schaffen :o

Echter nu zit in dubio wat betreft mijn lengte 1.90 en de hca met voetsteunen. Op mijn uitrijkar voor mn draver vond ik dit niet altijd fijn.
Hoe is jullie ervaring hiermee? En is het mogelijk om deze bij iemand te proberen in noord limburg. :o :D


Hier wel een HCA in Roermond. Maar die staat helaas op mijn 1,60 afgestemd, dus ik denk dat je daar niet erg vrolijk van word.

Kiekeboefje

Berichten: 1797
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 15:40