[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:53

Filmpje van lieve Duvel.
Het mooist is als hij zo er achter ligt.

Ik red dat niet omdat ik met verschillende pony's rij. Dus heb de beste middenweg gekozen.

Vandaag is mijn eerste staalkabel gebroken. Paniekhaak klapperend tussen Benno's benen terwijl we lekker galopeerde. Maar hij stond (hupselend) binnen 3 sprongen stil dus zo braaf. Wel even hulp gevraagd met uitspannen, hij stond nog wat strak en gespannen dus leek me wel verstandig.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:13

Dennis schreef:
Filmpje van lieve Duvel.
Het mooist is als hij zo er achter ligt.

Ik red dat niet omdat ik met verschillende pony's rij. Dus heb de beste middenweg gekozen.

Vandaag is mijn eerste staalkabel gebroken. Paniekhaak klapperend tussen Benno's benen terwijl we lekker galopeerde. Maar hij stond (hupselend) binnen 3 sprongen stil dus zo braaf. Wel even hulp gevraagd met uitspannen, hij stond nog wat strak en gespannen dus leek me wel verstandig.


Duvel is de pony van dat filmpje waarin uitgelegd wordt hoe hij moet?

Hoe heb jij ‘m achter je pony’s liggen? (Welke middenweg?)

Zo dat is wel even schrikken! Ik
Vind die staalkabels sowieso best raar eigenlijk :+ gelukkig is hij braaf!

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:15

Bij HCA krijg ik hem ook niet helemaal zwevend in de lichtogen bij een Aars Stadwijck, cavalier en cavaletti lukt het mij wel.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:26

Hebben jullie ook allemaal een schoftje met een losse draagriem?

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:31

Joyce schreef:
Hebben jullie ook allemaal een schoftje met een losse draagriem?


Ik wel. Ik ben er groot fan van! Als je onder mijn naam op 'geplaatst' drukt en even terug zoekt in mijn berichten dan staat er wat filmpjes op van een hca sulky die goed zweeft in de lichtogen.
Mijn sulky zweeft 99% van de tijd in de lichtogen.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:59

Ja, Duvel is de stippel, van Patricia_86.

Ik heb geen losse draagriem.
Middenweg is dat hij net niet zweeft maar ook weinig druk geeft en niet klappert. Als ik iets achter over hang zweeft hij wel (bij de ene pony meer dan bij de ander).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:17

Afbeelding
De mijne altijd wel zwevend halverwege het lichtoog

Waarom bel je noet gewoon even met HCA....dan heb je meteen antwoord

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Susanne

Berichten: 11591
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:37

Hier ook een losse draagriem (Zilco schofttuig), super tevreden over. Mijn hca zweeft in alle gangen in de lichtogen.

Hiervoor had ik een schoftje zonder losse draagriem, daar zweefde hij ook bij. Dat ging opzich ook prima, maar je merkt wel, bijvoorbeeld in het bos op een minder gelijke ondergrond, hoe goed een losse draagriem zijn werk doet.

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:45

Hoe bedoel je een losse draagriem? Ik heb veiligheidsogen om de bomen in te dragen. BIj mij zweeft het vaak wel maar zeker omdat ik vnl op ongelijk terrein rij, klappert ie ook wel'ns wat... Ik rij ook met een D-pony en niet met een... shet.

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:54

@sunny: hier even een oude uitleg van bokt door JoyCiej007

Met draagriem wordt de riem bedoeld waar de lichtogen aan vast zitten, en die dus aan het schoftje 'vast' zit.
Een 'losse' draagriem loopt dóor het schoftje heen, dus kan idd naar boven en onderen dóor het schoftje heen bewegen.
Een vaste draagriem zit gewoon vast in het schoftje zelf, vaak kun je die er wel uithalen voor bijv. het vetten van je tuig, door de leidselogen van het schoftje te schroeven, daar zitten ze vaak in het schoftje mee vast gemaakt.

Met een 4wielige wagen heb je meestal een vaste draagriem, al zou je een losse evt. ook kunnen gebruiken.

Met een 2wielige wagen móet je eigenlijk een losse draagriem hebben (en dus niet een vaste, zoals PocoGaucha hierboven wel suggereert) en wel omdat het bij een 2wielige wagen van belang is dat hij in evenwicht hangt. De bomen van het lamoen horen min of meer te 'zweven' in de lichtogen als je aan het rijden bent. Natuurlijk gaat dat wel eens deizen/klapperen, bijv. als je door een kuil gaat. Gebruik je dan met een 2wieler een vaste draagriem, dan worden die schokken direct via het schofttuig door je pony opgevangen. Terwijl, als je een losse draagriem hebt, de lichtogen dus gewoon mee naar onder en boven bewegen. Die vangen dus de schokken al op.

Daarom is het dus juist wél van belang om een losse draagriem te gebruiken als je met een 2wieler rijdt :)

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 13:57

Kaaaren schreef:
@sunny: hier even een oude uitleg van bokt door JoyCiej007

Met draagriem wordt de riem bedoeld waar de lichtogen aan vast zitten, en die dus aan het schoftje 'vast' zit.
Een 'losse' draagriem loopt dóor het schoftje heen, dus kan idd naar boven en onderen dóor het schoftje heen bewegen.
Een vaste draagriem zit gewoon vast in het schoftje zelf, vaak kun je die er wel uithalen voor bijv. het vetten van je tuig, door de leidselogen van het schoftje te schroeven, daar zitten ze vaak in het schoftje mee vast gemaakt.


En dan heb je nog de Zilco menschoftjes waarbij de draagriem over het schoftje heen loopt. Ervaring leert dat losse draagriemen die door de schoft heenlopen vaak nog heel erg stroef gaan, omdat de Zilco eroverheen gaat beweegt deze helemaal vrij.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 14:21

Idd goede aanvulling!

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:18

Ik heb ook eens twee versies naast elkaar vastgehad en die van Zilco is een stuk soepeler in de beweging inderdaad. Gaat er heel mooi door, als hier eentje komt is het ook een van zilco :j .

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:01

ja ik heb ze ook wel eens naast elkaar gehouden, mijn oude van pfiff en mijn nieuwe van zilco, niet normaal het verschil. :=

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 01:04

Is zilco het enige merk met de draagriem buiten langs?

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:32

Oh dan heb ik vlgs mij een losse draagriem... had dat bij mijn vierwieler en dus ook bij mijn tweewieler... Zeker omdat ik mijn tweewieler heb om in de berm te rijden, rijdt er vaak 1 wiel op de weg, en dan is het denk ik nog belangrijker. Nou heb ik ook onafhankelijk bewegende bomen...

Bij mij zit de draagriem (Clever tuig) door het schofje en kan ik dus wel heen en weer bewegen. Heb 'm er voor invetten nooit helemaal uit gehaald, ben zo bang dat ik 'm er niet goed terug in krijg.
Laatst bijgewerkt door sunny43 op 13-11-18 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 08:33

Mijne van pfiff schuift nog zeer soepel erdoor heen. Ik wil ooit een combi tuig zodat ik zowel enkel als tweespan met het tuig kan rijden en inderdaad wel een schoft met losse draagriem behouden, want ook in een gewone draf over asfalt schuift het iets heen en weer.

Alex en Jorie <3

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:25

mijn pfiff schoof alleen soepel heen en weer met de draagriem van die ooteman tuigjes.
Floor had ook steeds blokkades rond de schoft zitten met het oude tuig, na het laatste bezoek van de osteopaat niet meer. Zij vroeg ook al welk schoftje erop lag aangezien zij meerdere men pony's had met dezelfde klachten *D

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:25

Kaaaren schreef:
Is zilco het enige merk met de draagriem buiten langs?

ja volgens mij wel.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:38

Alex heeft geen blokkades in zijn schoftgebied gehad, dus het zal bij pfiff wel per schoftje verschillen.

Alex en Jorie <3

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:47

Mmm... ik had tot voor kort ook geen blokkades in het schoftgebied, maar nu laatst dus wel... ben recent overgegaan van marathon naar tweewieler... zou die de schoft echt zoveel meer belasten? Ik rij vnl. onverhard dus de bomen zweven wel maar... bewegen wel een stuk meer...

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:20

Ja het komt best nauw hoor sunny, als je lamoen klappert kun je nog proberen de buiten singel een gaatje strakker doen, dat Heeft bij mij wel echt een verschil gemaakt

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:49

Oh... ik zat juist te denken om 'm nog wat losser te doen zodat ie meer speelruimte heeft... denk ik dan onlogisch na? Ik gebruik wel veiligheidsogen...

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 12:32

had mijn buitensingel zo los mogelijk, bleef klapperen, nu op z'n 'strakst' en ligt die mooi in balans.

met strak bedoel ik zeker niet ingesnoerd trouwens, kan nog steeds twee vuisten boven op mekaar kwijt :=

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(


sunny43
Berichten: 1054
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:13

ik ga het gewoon 'ns proberen. Maar eerst nog ff met de grote kar... want op de tweewieler passen de sint en de pieten niet ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers