Overdreven stelling naar links (tweespan)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Overdreven stelling naar links (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 10:04

Met mijn nieuwe paard loop ik tegen dit probleem aan. Hij heeft een overdreven stelling naar links. Waardoor hij niet goed te controleren is (stelling rechts). Gelukkig heb ik een ervaren paard er naast lopen. Mijn instructeur heeft de leidsels al versteld. Het gaat wat beter en we proberen het voorwaarts op te lossen dan gaat het ook wat beter. Ook stellen we ze regelmatig om. Ze lopen 2x per week voor de wagen vaak in een 20x60 bak is het weer slecht een 45x20 bak.
Heeft iemand nog meer tips?
Spoiler:
Of moet ik wat geduldiger zijn :)) En hem wat meer tijd gunnen.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Overdreven stelling naar links (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:11

Misschien is je paard scheef ? En zou je bv onder het zadel of aan de hand kunnen werken met recht richtende oefeningen ? Ook omspannen kan daarin mee helpen .

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:15

Heeft hij dit ook in enkelspan?

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Overdreven stelling naar links (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 11:03

Ik heb hem nog niet in enkelspan gehad. Het is een hele sensibele jongen die zo nu en dan vreselijke plotseling "ik moet hard akties" heeft. Met mijn ervaren jongen er naast heeft hij dat niet.
Hij zou scheef kunnen zijn...... maar onder het zadel heeft hij dit naar rechts.....Balans?...

hagelslag
Berichten: 9021
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Overdreven stelling naar links (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:55

En wat als je hem van plaats verwisseld in het span.
Of houd je ervaren paard daar niet van?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Overdreven stelling naar links (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:01

Waar staat hij in het span?
En van waar komt hij en wat deed hij daar?
Want bv een jong paard die bv enkel in 2-span gereden werd en bv altijd rechts stond,zoekt/zocht dan steun bij de buurman/vrouw en loopt dan scheef.
Als daar niet naar gekeken wordt,creƫer je dus echt een scheef paard en als je die aan de andere kant in het span zet,valt zoiets dus enorm op.
Zet hem idd eens aan de andere kant,als het daar ok lijkt,gok ik dat hij gewoon constant aan dezelfde kant in 2-span gelopen heeft.
Zou hem ook echt in enkelspan gaan trainen en rechtrichten alvoor hem terug in 2-span te zetten.
Eerst op eigen benen recht leren lopen zal hier waarschijnlijk noodzakelijk zijn.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:08

yarrah schreef:
Ik heb hem nog niet in enkelspan gehad. Het is een hele sensibele jongen die zo nu en dan vreselijke plotseling "ik moet hard akties" heeft. Met mijn ervaren jongen er naast heeft hij dat niet.
Hij zou scheef kunnen zijn...... maar onder het zadel heeft hij dit naar rechts.....Balans?...


Lange teugel eraan, zelf in men positie en ga baan maar es in voorwaarste stap rond met alles erop en eraan kwa rechte lijnen, voltes en omzetten, zelfs de zijgangen (als ie dat snapt :P )


Zie je vanzelf kijkend over zijn ruglijn wanneer ie inbuigt, hoe die inbuigt en waarom ie stelling ergens aanneemt zonder dat ie wordt belast ergens mee !
Probeer niks te doen op zijn hoofd kwa richting of tempo, laat em zelf het uitzoeken en voel daarbij wat er gebeurd met het gewicht in jou handen: is dat gelijkmatig of ongelijk steeds een kant uit ?
Sturen kun je prima doen door niks voor te doen maar het tegen gestelde achterbeen te activeren, maar dat zul je als menner wel weten :)
Dan heb je handen beschikbaar om te voelen wat paard teruggeeft.

Zet em ook es achteruit paar passen, dan laten ze vaak heel goed zien wat hun voorkeurs kant is,vooral in het moment van vaarwaarts naar abrupte halt en vlot direct achteruit, vrijwel elk paard trekt direct krom en scheef, vaak al bij halthouden.
en hoe moeilijk het ook is voor je : NIET gaan corrigeren in deze fase, en ga zelf geen dingen bewust willen zien omdat ie onder belasting iets doet.
Je wilt hier juist zelf kunnen zien wat paard je toont en daar kun je mee verder in je rechtstel trainingen.
Alles bovenstaande heeft alleen nut als je paard voor je ontspannen maar wel actief is, nageeflijk en luchtig in je handen.
Blijft ie dat, kun je gerust ook stukje draf meepakken (als je conditie dat toelaat).
Is bak hiervoor te zwaar, is rechte stuk op harde voor jezelf ook fijner.

Zet ie zijn koppie erop, zet rug strak of is zwaar in de hand is dit allemaal zinloos kwa signalen.


en: je hebt een prachtig stel jongens voor je kar, ben er weg van +:)+ en lijkt me feestje van trots voor jou en beide paarden om hiermee op pad te zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Overdreven stelling naar links (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:25

Balans probleem. Moet eerst verticaal in balans komen. Dus recht tussen de schouders. Geduld, hij moet sterker worden in het werk en rechter.
Aan de longe kan je al veel werk verrichten om hem niet op de binnen of buitenschouder te laten lopen, maar recht tussen de schouders.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 08:43

Veel naar buiten! En rechte stukken rijden en proberen hem daar recht te laten lopen.
Ik rijdt met mijn 2 span met 2 enkelspanleidsels. Zo kan ik per paard precies sturen en rechtrichten zonder de ander te storen. Werkt perfect.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Overdreven stelling naar links (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 09:38

Als je hem liever niet in het enkelspan wil zetten omdat hij zo sensibel is dan zou je ook de dubbele longe kunnen overwegen

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:43

Dit soort problemen kun je in het tweespan ook niet oplossen, van tweespan rijden worden ze namelijk nooit rechter.

Wat capopjekop hierboven zegt; als enkelspan niet gaat, is dubbele longe een zeer goede optie om ze wat rechter te krijgen en individueel met ze bezig te gaan.

Ook omdat je in een smalle bak rijd is het voor een ervaren tweespan al lastig om correcte stelling/buiging te vragen, laat staan met een onervaren paard dat verticaal nog niet in balans loopt.
Dus eerst basis voor elkaar en dan meer kunnen/willen vragen.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Overdreven stelling naar links (tweespan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 15:28

Iedereen bedankt voor de tips. Ik kan er wel wat mee.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 12:34

Even een update. We hebben de jongste de afgelopen maanden alleen in het enkelspan laten lopen. Afgelopen weekend weer in het dubbelspan en het ging prachtig. Hij loopt mooi rechtdoor. We weten ook wat het probleem is. Hij houd vast op links. Oplossing, heel simpel.... niet aankomen :j . We hadden de leidsel ook versteld, maar alles zit weer op zijn normale plek. Hij loopt nu rechtsvoor. Alleen de oudste moet nu weer leren dat hij ook de kar moet trekken -O- . Paarden..... zucht. Ach, het houd je bezig en dat maakt het zo leuk.