[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 09:38

Ik heb gisteren een 2e hands hca sulky gekocht. Maar nu blijkt 1 van de wielen te wiebelen en maakt lawaai. Ik denk de lagers kapot. Is dit makkelijk zelf te vervangen? Wie heeft hier ervaring mee?

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 14:44

Tja tweedehands kan leuk zijn maar... ze vertellen er niet alles bij, hier ook zo'n gevalletje maar dan een Van Der Mee... toch eigenlijk de Mercedes onder de sulky's, eerst was balanceren moeilijk want, blijkbaar was ie voor een lang en zwaarder iemand gebouwd (kom ik met 166 cm en 54 kg) met een contragewicht gelukt, toen bleken de bomen niet gelijk, ook opgelost, maar nu blijft het toch nog iets scheef... vlgs mij is die kar ooit over de kop gegaan en dus ietwat verwrongen... baal baal!

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 15:28

Uk heb ze bij HCA laten vervangen want ze zaten zo vast dat ik ze er niet uit kreeg. Bij de marathonwagen wel altijd zelf vervangen

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 18:59

Heb het ooit eens voor de hoofdprijs bij HCA laten doen. Nu ga ik naar een smederij/ijzerhandel en dat scheelt zo’n 50 euro

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 21:16

Mijn marathonlagers waren in totaal al 200 euro. Voor mijn sulky hoefde ik niet te betalen want dat viel onder garantie (het was een slechte partij)

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 23:11

Heb het ook gehad met een 2de hands hca maar daar kwam ik pas achter toen ik hem weer doorverkocht had.
Ik had geen idee,dacht dat het erbij hoorde aangezien mn oxer ook altijd piepte en kraakte en die was nieuw.
Die gene heeft hem ook weer doorverkocht en is ook voor een nieuwe gegaan.

50plusser

Berichten: 253
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 22:00

Ik ben een meelezer op dit forum en heb hier al veel geleerd over de sulky's maar krijg in praktijk het afstellen van mijn hca niet voor elkaar. Dus nu mijn vraag of er op dit forum iemand is die er wel verstand van heeft en mij tegen vergoeding hier mee kan helpen. Ben woonachtig in putten ( gld ).

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:20

Hans van der Mee vertelde mij dat steeds meer handelaren van goedkope sulky's ermee stoppen omdat het in balans krijgen echt een probleem blijkt, tja als producent moet je wel echt heel goed weten wat je maakt en hoe het werkt, Hans rijdt zelf sulky en koets en dat meerdere malen per week... Ik begin het ook te snappen maar jeetje wat een gedoe als ie niet on balans is en je kunst en vliegwerk moet uithalen zoals contragewichten e.d.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:10

Vergeet niet dat ook veel sulky eigenaren niet eens goed het tuig voor elkaar hebben en met weinig ervaring en begeleiding maar iets doen. Eenmaal goed afgesteld heb je er geweldig veel plezier van. Maar ik heb al aardig wat sulky' s in balans gezet waarbij het probleem al primair in de manier van optuigen zat

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:12

Napie schreef:
Vergeet niet dat ook veel sulky eigenaren niet eens goed het tuig voor elkaar hebben en met weinig ervaring en begeleiding maar iets doen. Eenmaal goed afgesteld heb je er geweldig veel plezier van. Maar ik heb al aardig wat sulky' s in balans gezet waarbij het probleem al primair in de manier van optuigen zat


woon je in de buurt van rotterdam? ik krijg dat rotding ook niet in balans

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:42

kan het helpen je lichtogen 1 gaatje te laten zakken om hem te laten zweven? hij zweeft net niet namelijk

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:40

Het lichtoog een gaatje laten zakken kan helpen. Maar het kan ook een de verkeerde kant op gaan en je balans juist verslechteren. Heb je een goede foto vanaf de zijkant?

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:32

Ik wil echt niet dat mijn langboom in de lichtogen zweeft. Dan gaat ie namelijk klapperen in draf en galop. Mijn bomen leunen net in de lichtogen, verplaats ik mn gewicht iets naar achteren dan kan ik ze optillen maar wil absoluut niet dat ze gaan klapperen. De pony heeft dus een minimaal gewicht in de lichtogen/op zijn rug.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 20:51

Ik liet hem eerst ook steunen omdat hij ging klapperen, maar heb hem nu zwevend zonder te klapperen (geen HCA, tweewieler met bankje). Met de kanttekening dat ik hem in mijn eentje zwevend krijg in stap en draf, maar dat ik niet kan galopperen zonder klapperen. Als ik mijn groom mee heb kan ik wel galopperen zonder klapperen. Maar dat komt omdat ik in mijn eentje (klein en dun persoon) een contragewicht gebruik en met groom erbij is dat niet nodig, en contragewichten verschuiven niet even het gewicht op verzoek :+ .

Moet wel zeggen dat ik het balanceren echt een crime vindt, helemaal met 2 personen. Echte fijne balans komt best wel nauw, en helemaal met passagier zou het soms wel fijn zijn dat die gewoon lekker kunnen zitten zonder na te denken over gewichtsverdeling. Ooit wil ik dus wel over naar een marathonwagen, pony is er groot genoeg voor. Vind een tweewieler wel lekker handzaam en makkelijk te manoeuvreren.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:50

Napie schreef:
Vergeet niet dat ook veel sulky eigenaren niet eens goed het tuig voor elkaar hebben en met weinig ervaring en begeleiding maar iets doen. Eenmaal goed afgesteld heb je er geweldig veel plezier van. Maar ik heb al aardig wat sulky' s in balans gezet waarbij het probleem al primair in de manier van optuigen zat


Helemaal waar. En 9 van de 10 aanspanningen betreft dan een shet, die er gewoon even voor geknoopt wordt.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 23:17

Een sulky kan je eigenlijk ook alleen maar voor 1 persoon in balans zijn. Mijn sulk is super in balans maar als iemand anders erop gaat zitten die iets langer of zwaarder is of net een andere houding heeft dan werkt het al niet. Daaeom komt een tweewieler met bankje ook nooit perfect in balans als je soms alleen en soms met z n tweeen rij

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:40

Moet zeggen dat mijn tweewieler van Cavalier echt goed in balans hangt. Voor 2 personen doe ik alleen bankje stukje naar voren en dan ook perfecte balans.
De hca duurder langer om af te stellen. Nou heb ik ook 3 schoft hoogtes natuurlijk. 104 105 en 109. 109 gaat lichtoog stukje omlaag.anders blijf je stellen.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:06

Kan iemand mij vertellen hoe ik de sulky van de lemerij in balans kan brengen? Bij 1 pony klapperd het lamoen in de lichtogen. Ik zie onder mijn zitting 2 knoppen met schroefdraad.hoe werkt het?

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:30

Ik heb een tweewieler maar geen sulky van de lemerij, bij mij zitten onder het bankje inderdaad twee knoppen die je losser kan draaien om zo het bankje naar voor of achter te schuiven. Als het goed is kan dat met jouw zitting ook.

Ik heb wel een model dat achteraf berucht was vanwege het moeilijke in balans krijgen. Ik heb dan ook wat extra aanpassingen gedaan, maar wie weet heb jij meer geluk

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:54

Nu die klapperd in draf,moethet bankje(metbokstoel) dan naarvoren of naar achteren

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:09

Dan moet het stoeltje naar achteren.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:48

Dank je wel

hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:31

Is er iemand die mij kan helpen de (hca) sulky goed af te stellen? Ik woon zelf in Amersfoort. Pony staat in Voorthuizen/Stroe. Ik kan je eventueel ook oppikken.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:58

Ik zou graag een achteruitkijkspiegel op mijn sulky plaatsen, zodat ik wielrenners enzo beter aan zie komen, wie heeft er eentje en welke werkt?

Cactusknuf

Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 18:05

Heb ook een vraagje ik wil ontzettend graag mennen met mijn shetje, hij is 8 jaar oud maar hij kent het langlijnen en iets achter zich al. Dus denk dat dat geen probleem zou zijn. Het liefst wil ik een tweedehands hca sulky voor een mooie prijs (mocht iemand nog wat weten ;) ) maar wat zouden jullie adviseren een hca sulky of toch een 4 wieler? Of een heel ander soort sulky? Shet is ongeveer 85/90 cm.