[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:10

Ik galoppeer zeker, valt bij mij erg mee met stuiteren.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:25

Mijn sulky hobbelde te veel in de lichtogen in galop. Ik had niet genoeg 'marge' in de draagriem om de hobbels te corrigeren m.b.v. mijn eigen balans. Ik kon de lichtogen nog een gaatje omlaag doen en sinds die tijd heb ik mijn sulky vrijwel altijd zwevend in de lichtogen. Ook op ruig terrein (het bos is onze achtertuin).

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:24

ik rij in principe alleen over ruig terrein vandaar. En ben nog aan het finetunnen.
Wat bedoel je met "marge in de draagriem"? sakvis?

Als ik gewoon stap of draaf zweven de bomen meestal al wel halverwege de lichtogen.

Jorex

Berichten: 9942
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:08

Mijne hobbelt zodra de galop boven de 25 km/h uit gaat want dan kan ik zelf niet meer meekomen in de beweging. Maar in een handgalopje zeker niet. Op 1 of andere vreemde manier is de balans wel verandert, ik hoef nu niet meer een beetje naar achteren te leunen maar kan gewoon zitten. En er is niks aan de sulky verandert qua afstelling.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:13

Pony gegroeid? (Of jij zelf?)

Jorex

Berichten: 9942
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 23:22

Nee ik ben alleen nog zo'n hooguit 2 kilo lichter geworden. Maar dat zou het eerder moeilijker maken met het evenwicht, wel de strengen langer gemaakt, maar daarna had ik niet meteen die makkelijke balans. Dat was nog eens 2 weken later ongeveer. Conditie van de pony is wel vooruit gegaan en bespiering ook.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:36

Kunnen jullie mij helpen? Ik ben bezig met mijn sulky in balans te krijgen. Ik heb mijn bankje helemaal naar achter geschoven en het onderdeel in de blauwe cirkel al een gaatje naar achter gedaan. Maar nou zweeft hij nog steeds niet.
Afbeelding
(Pony kwam een paar pasjes achterwaarts dus let er even niet op dat alles slap hangt nu).

Nu ga ik de volgende keer hem in het meest rechter gaatje doen dus nog 1 opschuiven. Waar wat nou als hij dan nog niet fatsoenlijk zweeft. Past de sulky dan gewoon niet bij mijn pony of kan ik nog wat anders aanpassen? Pas als ik extreem achterover ga hangen gaat hij perfect zweven, maarja dat ment natuurlijk niet fijn.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:41

Zitten de lichtogen niet voorbij de stophaken?

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:53

De strengen mogen ook niet in een knik lopen, die moeten rechtstreeks van het borsttuig naar het lamoen gaan..

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:29

Juist een paar gaatjes naar voren doen bij de blauwe cirkel. Dan kantelt je hele wagen wat makkelijker naar achter.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:30

Inderdaad wat gaatjes naar voren doen in de blauwe cirkel

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:44

en je stophaak moet voor de lichtogen, nu werkt je broek niet en krijgt de pony de wagen op zn hakken.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 12:45

Dit is hoe het zweeft als ik overdreven naar achteren ga zitten.
https://youtu.be/fTdj8pV-8PY
https://youtu.be/S_dR9WvlrWE

Naar voren echt waar? Dat leek me juist het tegenovergestelde doen. Maar dan ga ik dat proberen de volgende keer!

Dat de lichtogen voorbij de stophaken komen komt dus omdat Geronimo achteruit ging, geduldig stilstaan is nog iets waar we mee aan het oefenen zijn ;)

Lillian__ schreef:
en je stophaak moet voor de lichtogen, nu werkt je broek niet en krijgt de pony de wagen op zn hakken.


Maar de broek staat nu toch strak tegen zn billen aan dus dat laat zien dat het wel werkt toch?

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:30

sunny43 schreef:
ik rij in principe alleen over ruig terrein vandaar. En ben nog aan het finetunnen.
Wat bedoel je met "marge in de draagriem"? sakvis?

Als ik gewoon stap of draaf zweven de bomen meestal al wel halverwege de lichtogen.


Door mijn eigen balans zweeft de sulky in de lichtogen. Op een vlak pad kan ik de sulky nagenoeg bewegingloos horizontaal laten zweven. De pony loopt dan echt tussen het lamoen en voelt de kar niet drukken, stuiteren of van links naar rechts wiebelen.
Ik heb een flexibele draagriem en die helpt om de kar zo stil mogelijk te laten hangen.

In galop op ruig terrein had ik niet genoeg 'marge' in de draagriem om de hobbels in het pad te corrigeren. De lichtogen had ik op het bovenste gaatje van de draagriem hangen. Nu hangen ze een gaatje lager.
Eerder hingen mijn lamoenen horizontaal als ik niks deed qua balans (dus als de sulky niet zweefde). Als ik de sulky liet zweven dan kwam het lamoen een klein beetje omhoog en hing het niet meer horizontaal.
Nu hangt het lamoen iets lager in stilstand (dit is echt een kwestie van misschien 2 cm). Zodra ik op de sulky zit dan hangt het lamoen nu in een horizontale balans.
Sinds ik dit heb zweeft de sulky ook in galop op een hobbelig bospad. Ik doe wel mijn best om vooruit te kijken en te anticiperen op wat ik zie qua bodem. Als we een redelijk vlak stukje pad hebben dan hoef ik niet heel erg mijn best te doen. Als het pad boomwortels heeft of wat glooiend is, dan probeer ik actief via mijn buikspieren en bekken kantelen de kar zo stil mogelijk te houden.

https://www.youtube.com/watch?v=KFnj0kP ... e=youtu.be
Dit filmpje heb ik afgelopen winter gemaakt. Hier hangt het lamoen mij dus te hoog. Er is weinig vrije ruimte voor de draagriem (de ruimte van het bovenste puntje van het lichtoog tot het ijzertje op het schoftje is klein).
Daar hoort ook onderstaande foto bij.
Spoiler:
(de foto is verder niet representatief in hoe mijn tuig normaal zit. Ik had net een borsttuig en een andere staartriem; ik was bezig om deze goed pas te maken).

Nu hangen de lichtogen een gaatje lager en heb ik mijn wagen ook in galop 99% van de tijd zwevend.
Ik heb een filmpje waarop goed te zien is dat de wagen in galop zweeft; die wil ik je per pb wel toesturen (via youtube wil dat filmpje niet).

Afbeelding


Druppie:
Als je het 'ding' in de blauwe circel naar voren doet dan kan je waarschijnlijk (ik heb nog nooit zo'n sulky gehad) veel makkelijker naar achteren leunen in het bankje en dan de sulky laten zweven. Nu hangt het bankje op de achterste stand en moet jij jezelf heel zwaar maken om iets te veranderen in de balans. Als het bankje (zonder mens erop) iets naar voren leunt, dan is het voor jou waarschijnlijk makkelijker om de boel te laten zweven.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 15:21

sakvis schreef:
Druppie:
Als je het 'ding' in de blauwe circel naar voren doet dan kan je waarschijnlijk (ik heb nog nooit zo'n sulky gehad) veel makkelijker naar achteren leunen in het bankje en dan de sulky laten zweven. Nu hangt het bankje op de achterste stand en moet jij jezelf heel zwaar maken om iets te veranderen in de balans. Als het bankje (zonder mens erop) iets naar voren leunt, dan is het voor jou waarschijnlijk makkelijker om de boel te laten zweven.


Dat klinkt logisch dankjewel! Misschien dat ik vanavond tijd heb om er even mee te stoeien.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:30

Is er toevallig iemand in Rotterdam om mij eens te helpen met het in balans brengen van mijn sulky cavalettie sport?? Het lukt mij niet.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 21:57

Afbeelding

Zijn dit soort sulky’s er ook voor B-pony’s?? (Stokmaat 1.25)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:09

Joyce schreef:
[ [url=m/8I4Cfo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dit soort sulky’s er ook voor B-pony’s?? (Stokmaat 1.25)


Ja is een hca je kan de inchmaat van de banden kiezen, als ik t goed zeg voor een b pony 19 of 21"

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 22:24

Dan zou je 21 inch nodig hebben maar het is dan wel de vraag of je nog makkelijk kan opstappen. Misschien kan je dan beter iets met een bankje nemen

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:09

Ok. Lijkt me zo ideaal, naast de marathonwagen. Maar zie ze steeds alleen met Shetlanders er voor.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 23:22

Tijdje terug was er iemand met een hca met 'n grotere pony er voor. Ik dacht dat dat toch niet zo'n succes bleek maar het hele verhaal weet ik niet precies meer dus kan het mis hebben. Er was toen wel een (itp) topic over.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:42

ik vraag me af he, is er iemand die met de sulky cavalettie sport in 2 span rijd? is dit werkelijk mogelijk? :')

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 13:43

Ik heb wel eens een tweewieler achter een tweespan gezien. Maar het lijkt mij niet helemaal fijn.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:23

Susanne schreef:
Tijdje terug was er iemand met een hca met 'n grotere pony er voor. Ik dacht dat dat toch niet zo'n succes bleek maar het hele verhaal weet ik niet precies meer dus kan het mis hebben. Er was toen wel een (itp) topic over.


Oke. Thnx.

Is er iemand die een sulky oxer sport heeft voor een B-pony en hoe bevalt dit?

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 17:14

Indi_Vito schreef:
ik vraag me af he, is er iemand die met de sulky cavalettie sport in 2 span rijd? is dit werkelijk mogelijk? :')

Mijn Cavalier heeft een tweespan boom erbij. Maar zie mijzelf nog niet gaan tweespan met tweewieler. ..