[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:32

Het is in ieder geval veel zachter voor je billen. Vering er onder is het zelfde (een rubberen punt), maar een stoeltje is bekleed met zacht spul en een panzitting niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:42

Ik ben voor mijn mini van 85 centimeter ook op zoek naar een fijne sulky. Heb een tijdje een cavaletti geleend en die was toen ook best fijn. Ik hoor veel goede verhalen over HCA maar ik vraag me af of ik met mijn heup- en knieklachten fijn zit op een HCA. Al zie ik hier een HCA met bankje, dat heb ik nog nooit gezien, maar dat lijkt mij dan wel wat :)) Een andere die mij wel aanspreekt is de sulky Excellent, maar dat prijsverschil is zo groot :=

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:15

Ik sta er wel van te kijken dat die kleintjes gebruikt (gaan) worden voor een tweewieler met 2 mensen.
Ik vraag me echt af hoe die ukken dat doen of is dat struisvogel politiek?
Zag laatst ook een dame die echt flink aan de maat was(niet bot bedoelt) met een kindje ernaast op een cavaletti,beestje was kleiner als de mijne dus schat zo’n 90cm max.
Waarom dan geen maatje groter kopen?
Nou weet ik wel dat de ene veel meer power kan hebben als de ander maar bij sommige heb ik echt me bedenkingen.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 17:36

Ik heb jaren een cavalettie gehad en toen ik mijn huidige pony kocht, ben ik overgegaan op een HCA (ik vond hem er al niet veilig en mooi meer voor passen met zijn 1.06) en daar heb ik nóóit spijt van gehad. Ik reed met de cavalettie met een pony van 85cm, kreeg het ding met geen mogelijkheid in balans en kwam er altijd met rugpijn vanaf. Met mijn HCA heb ik uren in het bos en over het strand gereden, ik denk oprecht dat het de meest comfortabele sulky (en tweewieler) voor zowel pony als menner is. Door zowel balans als gewicht zou ik niet snel met meer dan één persoon op een tweewieler achter een pony van onder de 1.10 gaan zitten en dan is een HCA sulky al gauw een goede keus. Pony's van 1.05 en 1.06 (shet x welsh) voor een HCA met 19" wielen, ik ben 1.75:

Afbeelding
Afbeelding

Nynkster waar woon je? Je mag jouw pony gerust eens voor mijn 19" HCA zetten (staat in Eerbeek/Laag Soeren).


Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:04

Nadeel van iemand anders je HCA laten proberen is dat de HCA eigenlijk helemaal in evenwicht staat naar de menner, pony en tuig. Ik rij mendurance met mijn HCA (en daarbij nog een aantal menners) Een echt lange bosrit dus in voornamelijk draf en galop met keuring van conditie van de pony (waarbij dus goed te zien is of de sulky gewicht op de rug legt en als comfortabel wordt ervaren door de pony) Ik reed hiervoor het span voor een HCA marathonwagen. Ik merk geen verschil in hoe ik van de wagen af kom in mijn lijf.
O ja....ik ben 40+ incl de oude gewrichten en een lichamelijke conditie van niks

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:26

Ik denk dat de hca met stoeltje wel een stuk beter zit nog dan de hca tweezitter.

Mijn 90 cm pony trekt twee personen met gemak. Denk dat het erom gaat dat je de boel goed afgesteld hebt en het goed onderhouden is. En geen rulle zandpaden nemen dan.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 18:45

xJitskee schreef:
Ik ben voor mijn mini van 85 centimeter ook op zoek naar een fijne sulky. Heb een tijdje een cavaletti geleend en die was toen ook best fijn. Ik hoor veel goede verhalen over HCA maar ik vraag me af of ik met mijn heup- en knieklachten fijn zit op een HCA. Al zie ik hier een HCA met bankje, dat heb ik nog nooit gezien, maar dat lijkt mij dan wel wat :)) Een andere die mij wel aanspreekt is de sulky Excellent, maar dat prijsverschil is zo groot :=



Ik heb een excellent en kwaliteit is de prijs echt waard maar ik krijg hem moeilijk in balans. Mijn merrie van 89 cm stond hij achter niet mooi achter. Mijn andere merrie is 92 cm en heb nu nieuw tuig en moet nog kijken of nu wel lukt. Anders ben ik bang dat hij toch weer weggaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:13

Ik heb HCA maar even een berichtje gedaan met een prijsopvraag en of de sulky leverbaar is zoals Lante hem heeft. Ik ben bang dat mijn lichaam de houding in de sulky met panzitting niet erg prettig gaat vinden, wellicht dat het met een stoeltje nog gaat.

Ik zag een excellent tweedehands, moet zeggen dat je op die foto's de kwaliteit er ook echt wel vanaf zag. Alleen jammer dat het zo ver weg was ;( Maar fijn dat hij jou zo goed bevalt! Ik neem hem mee in de overweging :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-18 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:13

Zamora schreef:
xJitskee schreef:
Ik ben voor mijn mini van 85 centimeter ook op zoek naar een fijne sulky. Heb een tijdje een cavaletti geleend en die was toen ook best fijn. Ik hoor veel goede verhalen over HCA maar ik vraag me af of ik met mijn heup- en knieklachten fijn zit op een HCA. Al zie ik hier een HCA met bankje, dat heb ik nog nooit gezien, maar dat lijkt mij dan wel wat :)) Een andere die mij wel aanspreekt is de sulky Excellent, maar dat prijsverschil is zo groot :=



Ik heb een excellent en kwaliteit is de prijs echt waard maar ik krijg hem moeilijk in balans. Mijn merrie van 89 cm stond hij achter niet mooi achter.


Ja maar je moet je pony ook voor de wagen zetten... erachter gaat toch heel niet?!

*D


Ik ben persoonlijk helemaal genezen van de cavalettie. heb tweedehands een HCA kunnen overnemen, het in balans krijgen was even een dingetje omdat het allemaal best wel nauw komt. maar ik wil nooit anders meer.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:15

Jitske welke omgeving woon je'?

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:18

Lante schreef:
Ik denk dat de hca met stoeltje wel een stuk beter zit nog dan de hca tweezitter.

Mijn 90 cm pony trekt twee personen met gemak. Denk dat het erom gaat dat je de boel goed afgesteld hebt en het goed onderhouden is. En geen rulle zandpaden nemen dan.



Ja zou dat het zijn denk je?
Dan denk ik toch dat er iets niet klopt aan mn hca want ik denk dat die van mij (95cm) 2 personen echt niet grappig vindt.
Of het is gewoon een pony zonder power,dat zal dan wel eerder want hca is nieuw gekocht.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 21:07

Hca tweewieler is er ook met 2 stoeltjes ipv bankje.

Excellent bevalt mij dus niet super ivm in balans krijgen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:21

@Clinniz123: geen idee, de ene pony heeft misschien ook meer power, of misschien meer conditie, tuig zit misschien bij de ene beter dan bij de ander; you name it! Kan van alles zijn. Mijn pony is van het ranke, gespierde type. En hij heeft wel pit. Ergonomisch tuig.

Maar je moet het per pony bekijken wat haalbaar is denk ik.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:41

Ik rijd wel met een dubbelspan (fanatieke) shetten (82&85 cm). Die trekken met gemak een marathonwagen van 150 kilo met nog eens 2 personen erop. Dus denk idd dat het ook ligt aan de conditie of soort pony.

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:18

Ik heb mijn shet van 80cm voor een sulky cavalettie lopen (ooit zou ik wel graag een HCA willen denk ik, maar moet daar even voor doorsparen) en daar men ik meestal alleen mee, maar af en toe neem ik wel eens een 2e persoon mee en dat kan ze makkelijk :j Ik doe dan natuurlijk niet een heel zwaar persoon (en dat bedoel ik niet verkeerd!) en ik pak dan ook niet de meest mulle zandpaden (of ga gewoon over de weg) en ga ook geen mega groot stuk of heel hard galopperen steeds ofzo. Doe dit ook echt maar heeeel af en toe, maar ze kan het dus prima trekken :D

En wat leuk Jitske dat je met Angie gaat mennen! Het is zo leuk om te doen <3

Anouk_H

Berichten: 2166
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:57

Ik heb vandaag mijn nieuwe tuig ontvangen <3

Ik heb dit besteld omdat ik de touwstrengen van mijn 1e tuigje zat ben. Maar nu heb ik dus leren strengen met D-ringen aan het einde, maar hoe maken jullie die vast aan de zweng? Ik heb een sulky cavalettie

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:24

Marathonsluitingen :)
Wat voor tuig heb je gekocht? :DAfbeelding

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Anouk_H

Berichten: 2166
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:49

Jeetje wat zijn die krengen duur :oo

Zal zondag fotos maken! Komt iig bij Tjeu van de meulengraaf mensport vandaan.

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 15:20

Druppie7711 schreef:
Jeetje wat zijn die krengen duur :oo

Zal zondag fotos maken! Komt iig bij Tjeu van de meulengraaf mensport vandaan.



snelsluitingen zijn ook verkrijgbaar bij bootzaken. daar zijn een heel stuk goedkoper

- Bread may feed my body, but my horse feeds my soul ♥

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:12

@Zamora, Serieus? Pfft balen zeg want die staat hoog op het lijstje hier maar als ik lees dat jij moeite had met die van 89cm zal ons ukje van nog enkele centimeters kleiner al helemaal een probleem worden.

Snelsluitingen kan je inderdaad op andere plekken wel eens goedkoper vinden :o .


Hier eentje van 81 a 83cm en 95cm die voor 1 sulky moeten kunnen, HCA is echt verleidelijk maar het moet volledig met normaal bankje + voet stuk zijn omdat mijn moeder met rugklachten zit en ook haar benen zo niet kan houden. Al geïnformeerd ervoor eens maar liep toch ook wel aardig op direct qua kosten en dan nog de afstand vanaf ons, zitten tegen de Franse grens helemaal naar daar om een sulky op te halen is ook erg kostelijk direct -O- .

Anouk_H

Berichten: 2166
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:31

Heeft iemand toevallig er een linkje voor? :D

Insta: @anouk.hermsen voor foto's en filmpjes van mijn huisdieren <3

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:25

Dat is ook het enig min puntje aan de hca voor mij...de instap.maar die met bankje is en stuk duurder en zwaarder.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Nynkster

Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:28

Ik heb de snelsluitingen bij divoza, heb de kleine en die waren 15ps

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:32

Ah wat is nu duur? Bankje kost maar €85 extra, dat is niet veel. Ik heb hem besteld en moet €925,00 betalen,
gelijk na de zomershow rijden we door naar HCA en daar zal hij ook ter plekke door hun afgesteld worden.

Lous

Berichten: 24237
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:24

Iemand een idee wat ongeveer de prijs is van een HCA met 19 inch plaatwielen en stoeltje?

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 3 bezoekers