[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4638
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:41

Als die van mij het te warm heeft, doet ze het inderdaad ook niet.
Misschien dat het na verharen beter wordt?

Lotix
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-18

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:46

Haha dankjewel Kirsten. Indd, 3 weken is kort. Daarvoor heb ik wel minstens een half jaar aan de langelijnen gewerkt, wat enorm goed ging! Over dat tempo+uithoudingsvermogen is alles, springen, spelen, rennen, langelijnen, longeren, alles.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 21:48

Ik vind het schoftje niet helemaal lekker liggen, het lijkt te kantelen. Ook vind ik de oogkleppen veel te dicht op de ogen zitten, dat zit natuurlijk absoluut niet fijn voor je pony. Hangt je sulky goed in balans? Hij lijkt zo vanaf de foto's op de schoft te hangen. Verder zou ik op zoek gaan naar passende peesbeschermers (of achterwege laten als ze niet nodig zijn) , deze prikken zo te zien in zijn benen als hij die buigt.

Heb je hulp van een ervaren menner of instructeur?

Het is wel een heel leuk beestje en hij misstaat zeker niet voor de wagen :)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:08

Sowieso vind ik dat als je shet drie weken voor de kar loopt de galop nog helemaal niet aan de orde moet komen. Het is niet voor niets dat de galop in de mendressuurproef pas in de Z aan de orde komt. De belangrijkste oefening is halthouden en netjes stappen. Draf is een bonus.

Lotix
Berichten: 28
Geregistreerd: 21-03-18

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:44

Oké, bedankt Suzanne. Eerlijk gezegd had ik ook mijn twijfels over het schoftje. Aan de oogkleppen zal ik ook het nodige doen, anders maar een ander hoofdstel :j ik heb alles al eens na laten kijken, één dag nadat we de sulky hebben opgehaald. De sulky hing toen veeel te hoog, maar die mensen hebben er verstand van en zeiden dat het tuig goed zat. De peesbeschermers waren nu alleen voor de foto's, hihi.

kirsten4

Berichten: 2902
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 00:37

Lotix schreef:
Haha dankjewel Kirsten. Indd, 3 weken is kort. Daarvoor heb ik wel minstens een half jaar aan de langelijnen gewerkt, wat enorm goed ging! Over dat tempo+uithoudingsvermogen is alles, springen, spelen, rennen, langelijnen, longeren, alles.


Aaah okee ! :) Dan zou ik idd de bovenstaande tips meenemen en rustig aan doen en dan zie je vanzelf of het beter wordt! Kan door vanalles komen, maar omdat je nog maar kort bezig bent was het eerste wat bij me op kwam om het iets meer tijd te geven en te zien hoe je pony het gaat doen :)

En niet voor niets komt de galop idd pas in de Z. Toen ik m’n shet afgelopen jaar (midden augustus) voor de sulky beleerde stond ze al “volop in training” (als in een paar dagen per week afwisselend longeren, wandelen, lange lijnen, noem maar op) en we hebben de eerste weken echt alleen maar korte sessies gedaan, alleen maar gestapt en eigenlijk alleen rechtuit. Ze deed het allemaal helemaal geweldig, maar vond het wel zwaar, het is natuurlijk ook heel anders dan normaal. Dus pas na een week of 5/6 pas de eerste stukken draf gedaan en na 2.5 maand deden we ons eerste galopje tijdens een rondje langs de weg. Echt maar een paar meter over een zandpad, ze vond het geweldig maar heel zwaar. Nu zijn we 7 maanden verder en pakken we in het bos/op zandpaden vaak lekker een galopje mee, heerlijk is dat, maar het zijn alsnog maar hele korte stukjes. En in de wei af en toe ook, maar niet elke keer.

Nu mennen wij meestal maar 1 of 2x per week en hebben we regelmatig een weekje niet gemend door verschillende omstandigheden, maar ik merk bij mij in ieder geval dat het echt best wel zwaar is zo voor de kar dus ik zou lekker rustig aan doen en het even aanzien :j

Verder leuke pony en misstaatzeker niet voor de wagen! Succes :D

Rois
Berichten: 36
Geregistreerd: 02-01-14

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:43

Hoi
Ik ben aan het kijken om een HCA sulky van iemand over te kopen. Nu ben ik helemaal nieuw in het mennen en kon ik nergens echt duidelijk vinden wat de minimale breedte van je kar moet zijn om bij de A pony's in de dressuur en bij de vaardigheid te starten nu zag ik bij de knhs wel het reglement, maar daar staan allemaal verschillende maten in en ik kwam er niet uit ☺️Weet iemand hoe dat werkt met menwedstrijden? ☺️

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:51

Voor de dressuur is de spoorbreedte vrij en voor de vaardigheid (sulkyklasse) minimaal 90cm :) Je mag met een HCA dus zowel dressuur als vaardigheid starten.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 12:52

Staat gewoon duidelijk in het reglement.
Dressuur is er geen verplichte spoorbreedte.
Voor een A-pony voor een 4wieler is het 110cm. En voor een A-pony voor een 2wieler is het minimaal 90 cm.

Rois
Berichten: 36
Geregistreerd: 02-01-14

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:15

Oke bedankt! ☺️

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:12

Heb me al eerder gemeld hier. Toen was ik op zoek naar een sulky, deze hebben we gevonden; een hca.

Na wat afstelling super fijn in balans, dacht ik. In stap en draf blijft hij echt heel mooi vrij in de lichtogen. Klappert niet, hangt niet, echt netjes in het midden.
Nu wilde ik een galopje maken in het bos. Mooi vlak pad maar nu begon de sulky echt onwijs te klapperen.
Waar kan dit aan liggen en hoe los ik dit op? Zo is de lol van het galopperen wel snel af natuurlijk.
Vind het vooral lastig omdat de sulky in stap en draf wel in balans hangt. Alleen in galop dus absoluut niet..

Edit
Voorheen had hij dit probleem niet. Maar na een winterstop hebben we de sulky toch anders afgesteld omdat ik vond dat hij toch teveel voorover stond. Nu dus dit probleem :x

Vanuit daar geredeneerd; zou het dus verstandig kunnen zijn het stoeltje weer iets naar voren te zetten? Hij is namelijk wat naar achteren gegaan. Maar voordat ik het hele spul verander wil ik wel weten of dit dan het juiste is omdat hij in stap en draf wel heel mooi hangt :)

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:34

Ik weet zeker dat ik het eerder heb gelezen maar nu ik er naar zoek kan ik het helaas nergens vinden...

Weet iemand waar ik een nieuwe staalkabel voor mijn HCA kan halen? :)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:46

Bij de meeste bouwmarkten. Bij de Hornbach hebben ze een mooie siepele maar die voldoende dik is. Gaat nu bij mij al twee jaar mee (andere elk jaar vervangen) Zijn goed met kabelklemmen vast te zetten. Even goed je maat meten want doorknippen is lastig en dat gaat in de bouwmarkt vaak goed met de knipper die er hangt. Neem meteen 1 extra mee dan kan je even vooruit

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 10:37

Zouden jullie 16 of 19 inch (HCA) nemen voor een (fijn) miniatuurpaard van 104cm?

__Suzanne__

Berichten: 4296
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 11:29

Ik zou voor 19 inch gaan, dan kan je er beter overheen kijken.

Dit is mijn Marty van 1.02 voor 16 inch
Afbeelding

En deze is 19 inch (is een gewone sulky waar later een bankje op is gemaakt)
Afbeelding

Michelle_96

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-03-09
Woonplaats: Havelte

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:58

Hee allemaal,
Ik kom me hier ook maar melden.
Begin mei ga ik mijn nieuwe shetlander ophalen, een 4 jarige merrie van 86cm. Ze is al beleerd voor de kar en dit wil ik dan ook erg graag voortzetten als ze bij mij is. Nu ben ik hier nog een totale leek in, wel lees ik mij natuurlijk al in maar extra hulp en praktijkervaringen zijn erg fijn.

Ik ben opzoek naar een compleet enkelspan tuig, bit, en natuurlijk een sulky oid. Ik heb een redelijk budget maar 2dehands indien van goede kwaliteit is ook zeker welkom! Het hoeft er niet perfect uit te zien. Ik wil hem in eerste instantie alleen maar recreatief gebruiken, op de weg en heel zelden een keer naar het bos (water).

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 23:09

Jolynne schreef:
Zouden jullie 16 of 19 inch (HCA) nemen voor een (fijn) miniatuurpaard van 104cm?

Zou voor 19 " gaan

Afbeelding
104 voor 19"

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:28

Hoihoi, ik men recreatief al jaren met mijn haflinger van 145 cm met een Clever Marathon wagen. Maar aangezien ik vaak alleen op stap ga en zij liever in het gras loopt dan op de weg- zat ik te denken om een sulky aan te schaffen. Mijn marathonwagen weegt bijna 300 kg ... en een sulky dus een stuk lichter, waardoor het op onverhard terein vlgs mij voor mijn meisje minder zwaar is. Nu heb ik een leuke tweedehands lemerij sulky op het oog

Afbeelding
, 27 inch wielen, luchtvering, hydraulisch geremd, verstelbaar lamoen en bok op rails om uit te balanceren. Ik heb helemaal geen sulky ervaring. Ik lees hier allerlei verhalen over moeilijk balanceren en zo... wat is wijsheid?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:25

Wat een leuk ding. Ziet er comfortabel uit. Het is even wennen op het begin het het balanceren kost soms even tijd voor het perfect is maar dan kan je wel lekker op pad.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:49

Ja ik ga natuurlijk al heerlijk op pad onder het zadel en vroeger heel veel met de marathon wagen - kinderen uit school halen enzo :D maar omdat ik eigenlijk tegenwoordig meestal toch alleen op pad ga en ik ook meer onverhard opzoek... had ik zoiets van... is dit misschien wel een fijne aanvulling. Wat zijn de voor- en nadelen voor jullie mbt Sulky tov vierwielen?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:55

Ik rij ook altijd alleen. Lichtgewicht. Wendbaar. Stabiel. Fijn voor de pony. Voldoende comfortabel ook op lang ritten. Smal dus je past bijna overal door en samen met de pony en tuig te vervoeren in een normale trailer

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 19:56

Nadeel: die ene keer per jaar dat er een passagier mee had gewilt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:22

Daarom heb ik een sulky met een bankje. :D

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:07

Dat is een tweewieler. Nadeel daarvan is dat je het balans weer moet instellen als er een pasagier mee is

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:07

Napie schreef:
Nadeel: die ene keer per jaar dat er een passagier mee had gewilt
Kijk daar heb ik dan altijd de marathonwagen voor. Ik vroeg me vannacht alleen... zit je niet erg laag, heb je wel redelijk zicht?

Dat balanceren lijkt me ingewikkeld - maar aangezien ik er dan toch altijd alleen op zit, hoeft dat maar 1x toch? Op hobbelig terrein is dit dan extra vervelend voor de schoft van het paard? Zoveel vragen... sorry.
Afbeelding