Koets of sulky?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Koets of sulky?

Koets
91 (74%)
Sulky
31 (25%)

Totaal aantal stemmen: 122


xTesske
Berichten: 2031
Geregistreerd: 03-07-10

Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 09:28

Hoi.
Ik wil mijn tinker gaan inspannen. Nu is ze al erg ver met beleren en ben ik aan het kijken naar een kar. Vroeger heb ik altijd met een sulky gereden dit vond ik erg fijn. Maar een koets lijkt mij toch ook wel fijn omdat ik meerdere mensen mee kan nemen.

Dus aan jullie de vraag. Koets of sulky?

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:32

Zelf rijdt ik aangespannen met mijn Welsh A pony.
Maar ik rij gewoon met een vierwieler. Idd kun je dan mensen meenemen, ik ga meestal samen met mijn man en ik vind een sulky ook echt veel te veel hobbelen en onstabiel

MJR_Tjelle

Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:40

Ik heb mijn fjordje met zowel sulky als vierwieler (marathon wagen) gereden.
Inmiddels mijn sulky verkocht (al mis ik hem nu wel in het winterseizoen, is iets makkelijker bij mij op stal in de binnenbak)
Maar m'n vierwieler gaat er nooit uit! :D

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:46

Ik heb een tweewieler (met bankje dus 2 personen kunnen erop), waar ik op zich erg blij mee ben. Maar als er een nieuwe wagen komt wordt dat wel een vierwieler. Dat eeuwige geklooi met de balans (ik rij met veel verschillende mensen en ook alleen) is de grootste reden om de volgende keer een vierwieler te willen, daarnaast hoop ik ook dat het iets comfortabeler is.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:27

Alles groter dan een Shetlander zou ik een vierwieler nemen. Tenzij je qua plek/vervoer echt een sulky nodig hebt, aangezien dat makkelijker is.

Je kan mensen meenemen, het rijd comfortabeler voor 9 van de 10 mensen ivm grotere pony's hobbelen meer in draf. Geen gedoe met evenwicht verstellen als je met 1 of 2 rijd of de ondergrond anders is.
Voor de rug met grotere sulky verkies ik ook een gewoon vierwieler met lamoen die gelijke druk geeft op het schoftje als je veel het bos in gaat met ongelijke grond.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:36

Het is idd net wat je wilt en zal daar een keuze moeten maken.
Koets is idd makkelijker met meerdere mensen, wat stabieler en hoef je niet aan te passen zoals een sulky (gewicht meer naar voren of achteren).
Sulky is dan weer lichter, wat wendbaarder en je komt niet zo snel in de knoop als je paard een paar stappen achterwaarts rent omdat hij schrikt bijvoorbeeld.

Zo heb ik voor nu voor het beleren van ons jonge paard een sulky gekocht. Voor het beleren vind ik dat zelf fijner, en met een koets kom ik hier bijna niet over de kleine landweggetjes in het bos heen door de krappe bochten en smalle doorgangen.
Met een koets ben ik al snel beperkt tot de 90km/u wegen hier.

Oehlala
Berichten: 4306
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:06

sulky om te beleren, ook omdat die niet kan omkiepen als je paard nog een keer een gekke sprong maakt, of achterwaarts gaat. daarna een koets. zo doen wij het in ieder geval. Ik vind een sulky achter een paard minder overzichtelijk, omdat je moeilijk over je paard heen kan kijken.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:16

4 wieler is veel comfortabeler. sulky voel je alle beweging van je paard.
tenzij je een luxe 2 wieler hebt van h. van der mee.
ik zou altijd voor een koets gaan.
( en ook een sulky kan omkiepen hoor. rij maar eens met 1 wiel per ongeluk over een flinke boomstronk..... :D )

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:42

Ik heb een luxe tweewieler van hans van der mee gehad maar na een jaar ongeveer heb ik die de deur uitgedaan en ben overgestapt op vierwieler.
Ik werd zo gek van steeds de juiste balans zoeken omdat er verschillende mensen meereden of dan weer alleen ik op de kar.
Moest soms 4 keer stoppen en dan nog was balans niet goed.
Hij reed heerlijk, en was zo mee te nemen op de trailer maar met de vierwieler heb ik zoveel meer rust.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:12

Onze tinker loopt nu 1 jaar voor de kar. De eerste 4 maanden met de sulky op pad geweest. Dan een vierwieler aangeschaft, een wagonette voor 8 personen. Mijn vrouw voelt zich veiliger op een vierwieler, terwijl ik dan weer de sulky verkies. Bij een vierwieler krijg je een bult of kuil telkens 2 keer te verwerken. We hebben na een jaar gemerkt dat ik meestal alleen, soms met 2, maar zelden met 3 mensen op pad gaan.
Daarom hebben we nu een vierpersoons vierwieler aangeschaft, waarvan het laatste deel afneembaar is en omvormbaar naar een tweewieler

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:05

judjuk schreef:
Daarom hebben we nu een vierpersoons vierwieler aangeschaft, waarvan het laatste deel afneembaar is en omvormbaar naar een tweewieler

Daar kan ik me nou echt niks bij voorstellen, maar ik ben heel nieuwsgierig. Heb je daar foto's van?

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:08

MelanieB schreef:
judjuk schreef:
Daarom hebben we nu een vierpersoons vierwieler aangeschaft, waarvan het laatste deel afneembaar is en omvormbaar naar een tweewieler

Daar kan ik me nou echt niks bij voorstellen, maar ik ben heel nieuwsgierig. Heb je daar foto's van?


Heb enkel foto van hele combinatie. Wanneer je het lamoen versteld vóór de achterwielen heb je een sjees of gig.

Afbeelding

ClassicToby
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-01-16

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:07

Persoonlijk vind ik een koets prettiger vanwege de twee extra wielen.

Furst
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:50

Een vriendin van mij rijd aangespannen met haar Haflinger en zij heeft een sulky. Zit wel lekker vind in :)

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:05

MelanieB schreef:
judjuk schreef:
Daarom hebben we nu een vierpersoons vierwieler aangeschaft, waarvan het laatste deel afneembaar is en omvormbaar naar een tweewieler

Daar kan ik me nou echt niks bij voorstellen, maar ik ben heel nieuwsgierig. Heb je daar foto's van?


Enkel nog lamoen even verstellen naar achterwielen.

Afbeelding

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 10:37

Hier heel verwend ...Heb 2 vierwielers eentje 6 persoons en een marathon wagen...
Afbeelding
Afbeelding

Ben er super blij mee en als je wedstrijdjes wilt rijden of oefen wedstrijden dan moet je helaas een vier wieler hebben...en ja is ook veel makkelijker dan kun je met meerdere mensen van je kanjer genieten...

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:30

Grappig ding judjuk, heb zoiets nog nooit gezien

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:59

@judjuk, als je niet weet dat het zo hoort lijkt het net alsof de kar doormidden is gebroken :oo .
Is het makkelijk in en uit elkaar halen? Of is dat niet iets wat je vaak doet?

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:08

assie schreef:
@judjuk, als je niet weet dat het zo hoort lijkt het net alsof de kar doormidden is gebroken :oo .
Is het makkelijk in en uit elkaar halen? Of is dat niet iets wat je vaak doet?


@assie, ik heb er de chronometer er nog niet bijgehaald. Echt iets voor lui die graag sleutelen. Het zijn 10 bouten en moeren die even uit en in elkaar hoeven. Achterste deel hangt vast met 4 bouten, lamoen met 6. Moet wel eerlijk toegeven dat ie veel beter rijdt als 4-wieler. Heel slechte balans wanneer ik met 2 wielen alleen op pad ga.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:37

Heel vroeg in de fase van beleren vind ik een sulky fijner omdat deze niet kan scharen. Maar qua comfort voor jezelf en het paard zou ik voor een vierwieler gaan.

Bij een sulky moet je altijd zo goed in de gaten hebben of hij wel in balans hangt. En je zit er zelf zo op te hobbelen.

judjuk

Berichten: 105
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: Antwerpse zuiderkempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 09:47

Gypsy schreef:
Bij een sulky moet je altijd zo goed in de gaten hebben of hij wel in balans hangt. En je zit er zelf zo op te hobbelen.


Bij de sulky in perfecte balans is het hobbelen quasi nihil en dat lichte deinen heeft ook zo zijn charmes. Voor het storm-op-zee gevoel pas ik ook wel hoor :D

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:49

Interessant. Ik rij een marathonwagen maar ben me in een sulky aan het verdiepen omdat die toch lichter zijn om te trekken bij onverhard terrein (en mijn haflinger heeft na een paar peesblessures de schurft aan draven op de verharde weg :( ). Ben alleen bang dat ik straks het toch veel te veel hobbel hobbel vind, en de sulky in de schuur belandt en ik vnl onder het zadel aan de gang ga... Dat balanceren is dat ingewikkeld of voel je dat vanzelf?

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Koets of sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:05

Voor training (kilometers maken) vond ik de (dravers)sulky fijn. Als je eentje hebt waar de zitting verstelbaar is of de wielen aan de achterzijde zijn geplaatst, is balans geen probleem.
Voor tochten en samen rijden is een vierwieler fijner.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:12

Ik vind het balanceren nog best ingewikkeld ja, als je eigenlijk met vaste vracht rijdt (dus altijd alleen of altijd met groom van hetzelfde gewicht) dan valt het wel mee. Dan is het 1 keer prutsen en dan niet meer aankomen. Je moet sowieso erg selectief zijn op wat je neemt, bij veel modellen is het nog maar de vraag of je ze goed in balans krijgt. Ik heb momenteel een kistje met gewichten erin achterop om het wat makkelijker te maken, want omdat ik zelf erg weinig weeg kwam ik er niet met alleen het verschuiven van een bankje.
Een tweewieler is sowieso bewegelijker, dus op onverharde wegen zal je wel relatief veel bewegen/hobbelen. Verder zit je natuurlijk direct boven de as, dus in mul zand trekt een vierwieler wellicht minder zwaar dan een tweewieler (omdat die er dieper in gaat ivm drukverdeling). Dus ik zou even goed bedenken of een lichte vierwieler met weinig rolweerstand niet handiger is.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:36

Ik heb een voorkeur voor de sulky, maar ik heb dan ook een aantal zeer angstige ervaringen gehad met onze koets(mini-boerenwagen), waarbij ik er als menner twee keer vanaf was gevallen. En ik heb mini Shetlanders, dus die kunnen sowieso niet voor een marathonwagen of iets in die trant ben ik zaterdag achter gekomen op paard en koets bij de Voskamp. Zelfs in tweespan zou het geen gezicht zijn, de enige wagen waar ze echt voor zouden passen is de mini-marathon wagen voor kinderen _O-
Met een Tinker zou ik wel voor een vierwieler gaan, is gewoon makkelijker in balans en als je een extra man mee wilt nemen, kan dat ook.