[HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:56

Hier ook alles overleefd. In het journaal was er een bus te zien die kanaal ingewaaid was. Dat is hier vlakbij. Echt bizar. Gelukkig was iedereen ongedeerd. Voorzover ik kon zien hier thuis geen schade. Hopelijk kom ik morgen bij daglicht thuis (maar vrees het ergste, want nog een oudergesprek en aanvraag voor onderzoek dus dat duurt weer paar uur). Hoop dan nog even Sam te kunnen longeren, want mennen is echt totaal geen optie meer. Zondag sinds tijden weer een wedstrijd (heb de laatste 2x wedstrijd af moeten melden), dus ben benieuwd. Kunnen dan in ieder geval in droge bak rijden ;-).

Amerigo (ruin): Welsh A, schimmel, 30 jr of veel ouder;
Thor (ruin): IJslander, vos, 13 jr M1+1, WE0, TREC0
Phantom (ruin): Zangersheide, schimmel, 8 jr, dressuur L2+1; springen 1.10 +19, sgw B+3, L2+1


janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:22

Hier windstoten tot 132 km per uur. Echt eng, het huis staat midden in de polder en vangt vol wind.
De schutting is over 40m kapot en de deuren uit de schuilstal van de paarden zijn ontwricht. De banden om de wei zijn op verschillende plaatsen gescheurd. De schuilstal van de schapen is als een wonder overeind gebleven. Kortom herstelwerk

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:43

Jeetje Janouk, wat een schade....

Als je schapen hebt, heeft meneer Anton geen leverbot?

Fiesta, freiberger, what else?

baudyh

Berichten: 4273
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:48

Ging heftig te keer in het westen. Hier viel het reuze mee. Af en toe wel heftige rukwinden maar
Alles heel.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:18

Janouk...pfff dat is best veel schade... :(:)
Tine..hoop dat er bij jullie idd ook geen schade is..
Vhu..die filmpjes was de wind in rotterdam waren echt heftig ..wat super dat er geen schade is bij jullie.

Vanmorgen de step in de auto en harnassen en lijn ingepakt, lekker naar het bos .... 2 hondjes mee,.... t' zonnetje kwam zelfs door.. **\O/**

Forever in our hart, you will be missed .......

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:19

Hier ging het ook te keer. Veel bomen om, waaronder bij de buren (200m verderop) op het dak.
Op mijn werk was een hoogspanningskabel extreem laag komen te hangen, een meter boven de grond, waarbij er koets.uiting in het magazijn was geweest. Verder veel schade aan auto's door die hoogspanningskabel
.Afbeelding

Fiesta, freiberger, what else?

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:20

Oja, de kabel landde op de bus met chauffeur en bewoners er in.

Fiesta, freiberger, what else?

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:29

Jemig Belker.... wat schrikken..jullie huis geen schade hoop ik..

Forever in our hart, you will be missed .......

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:37

Nee hier gelukkig geen schade. Zelfs de skischans, zonnepanelen op plat dak, staan nog.

Fiesta, freiberger, what else?

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:23

Belker schreef:
Jeetje Janouk, wat een schade....

Als je schapen hebt, heeft meneer Anton geen leverbot?


De symptomen passen niet bij leverbot besmetting. Maar ik zet het op het lijstje uit te zoeken.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen


VanHuisUit

Berichten: 6673
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:03

Zo Belker dat is gevaarlijk zeg :oo
Als de schapen goed behandeld worden is leverbot zo goed als uitgesloten maar je weet maar nooit idd...

Fred vandaag op trainingsprogramma in de stapmolen gezet, dat is 3 minuten stappen en 3 minuten draven en dat 36 minuten lang incl een keer andere kant op (dus 2x 18 minuten). Ondertussen kon ik uitmesten en slobber klaarmaken. En toen hup weer door (moet vanavond nog werken en ons B&B zit vol dus ff wat strak plannen). Was dus binnen een drie kwartier helemaal klaar incl beweging geven :+

En nu weer door :evaw:

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:39

Vanmiddag gebeld door de dierenarts. Helaas heeft Det een milde vorm van pssm. Nu goed inlezen en we gaan ons best doen om haar in een zo goed mogelijke vorm te krijgen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 22:44

Ips, klinkt serieus ... moet even wat pssm precies is. :(:)

Vandaag voor de eerste keer zelf op Inova gereden. Bodyprotector aan voor de zekerheid. Heb al zolang niet meer gereden dat ik het zekere voor het onzekere nam.

Afbeelding

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

baudyh

Berichten: 4273
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:08

Ipsilonka schreef:
Vanmiddag gebeld door de dierenarts. Helaas heeft Det een milde vorm van pssm. Nu goed inlezen en we gaan ons best doen om haar in een zo goed mogelijke vorm te krijgen.


Ja dat verklaard het inderdaad.
Zag dat je Vitalbix geeft, dus al goed bezig.
Succes met uitzoeken wat het beste is voor det. Wel fijn dat je nu iets weet.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

Ipsilonka

Berichten: 5859
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:11

Vitalbix lucerne en marstall force krijgt ze nu.
En Gem ik moet er ook nog veel over lezen hoor.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:30

Ips, deze jongen schijnt er veel van te weten.
I_Cee_Ebony schreef:
Hoi, ik ben die vriend van essiedepessie, mijn paard is ander halfjaar geleden gediagnostiseerd voor pssm type 1. Er zijn inderdaad 2 type pssm type 1 is een gen defect, type 2 is nog onduidelijk. Bij pssm is 1 allel (hetetozygoot) of zijn 2 allellen (homozygoot) defect. Daarbij is pssm een gen. Het paard heeft in beide gevallen last van de aandoening.

Bij pssm verloopt de omzetting van glucose naar glycogeen niet juist (bruikbare suiker voor de spieren) door een defect in het GSYS1 gen. het glycogeen die het lichaam opslaat (brandstof) wordt onbruikbaar opgeslagen en hoopt zich op in de spieren. De spieren hebben geen brandstof meer want de glycogeen is tenslotte onbruikbaar, de spieren raken hierdoor in paniek en er wordt door de spieren melkzuur aangemaakt. Dit doet het lichaam om de spieren te beschermen. Hierdoor ontstaat spierkramp, dus spierbevangenheid. Door de melkzuur en ammonia stoffen raken de spieren beschadigd wat de hoge ck ast en ldh waarden geeft bij bloedonderzoek. Het is belangrijk om je paard te laten testen. Dat kan bij van haeringen laboratorium doormiddel van haar met haarwortel of bloed. PSSM type 2 kan alleen via een spierbiopt. Mocht je paard op bloed of haar negatief zijn voor pssm type 1 dan is een biopt nog een mogelijkheid.

Het vervelende bij PSSM is dat het lijkt op RER, Insuline resistentie etc. In deze gevallen zal het PSSM dieet van toepassing zijn. Hierbij een korte omschrijving waarom:

Bij PSSM kan een paard slecht het foutief opgeslagen glucogeen verbranden. De enige optie is op zoek gaan naar een andere brandstof. Het enige wat overblijft is heel ordinair vet! Echter kan vet zonder een supplement genoemd L-Carnitine niet of moeilijk de spiercel inkomen (drager) om als brandstof gebruikt te worden. Tevens moet een hoog zetmeel (koolhydraten) en suiker percentage worden geëlimineerd (uit het voer, namelijk lager dan 15% tezamen per KG). Het vetpercentage is optimaal tussen de 7 en 12% (per kg). Dit kun je makkelijk beeinvloeden door het toevoegen van soja of zonnebloemolie. Het beste is maiskiemolie echter is dit wel de duurste van de 3. Het dieet voor een PSSM paard is volkomen veilig en zelfs gezonder voor een paard dan biks of paardenvoer waar veel zetmeel en suiker in zit.

Dat is aan jou de optie of je een vetrijk of een dieet volgt met een laag vet (7-12% per kg). Op basis hiervan moet je gaan beslissen of je L-Carnitine (hoog vet perc) of acetyl L - Carnitine (laag vet perc) moet supplementeren. Het vermoeden bestaat dat bij een hoog vetpercentage (400 tot 600 ml per dag) het kan voorkomen dat je paard insulineresistent kan worden let op kan worden. Er zijn namelijk pssm paarden die beter reageren op hoog vet, echter moet je deze optie als laatste bewaren.

Onderstaand de supplementen die je het best kunt gebruiken. Je zult zien dat er binnen 1 week een goede vooruitgang te zien is!

Dit is de belangrijkste: als je op de link klikt krijg je gelijk een uitleg wat het supplement doet


l-carnitine bij een hoog vet dieet 6000mg per dag http://www.bodyenfitshop.nl/l-carnitine/ai-sports-nutrition/l-carnitine-tartrate


Of


Acetyl l-carnitine bij een laag vet dieet 3000mg per dag http://www.bodyenfitshop.nl/acetyl-l-carnitine/primaforce/alcar-acetyl-l-carnitine

Kunt je bestellen bij http://www.bodyenfitshop.nl/home is gewoon voor bodybuilders binnen 1 dag in huis. supplementen voor mensen zijn goedkoper dan voor paarden.


Carnitine zorgt ervoor dat het vet in de spiercel terecht komt en te gebruiken als brandstof. Zonder dit supplement gaat dit bijna niet. Tevens ontspant het de spieren is gezond voor hart hersenen bloedvaten etc.


Bcaa hersteld de spieren en dwingt een laag melkzuur/Amonia af in de spieren. http://www.bodyenfitshop.nl/aminozuren-poeder/dymatize/bcaa-complex-5050


Citruline (dosering mens aanhouden) voer voedingsstoffen naar de spieren en voert afvalstoffen af. Tevens goed voor verbranden van vetten. http://www.xxlnutrition.nl/citrulline-malaat/xxl-nutrition


Bèta alanine (dosering mens verdubbelen) http://www.bodyenfitshop.nl/spieropbouw/body-fit-sportsnutrition/beta-alanine-pure

DMG 20 gr per dag http://www.dochorse.nl/synovium-dmg-650.html


Msm bij bv dochorse.nl


Multivitamine zonder suikertoevoeging bijv. vitella multi vit. http://www.vitella-webshop.nl/Pro-Vitamine.html

Magnesium-chelaat of oxide

geef je paard geen kuilgras maar hoor van de 3de snede. Zet je paard niet op stro maar op mot of vlas. Zorg voor een zoutblok. Laat je paard niet in de ochtend of na een koude nacht grazen ivm fructaangehalte in het gras. Fructaan is minder slecht dan suiker en wordt meestal goed verdragen maar t blijft oppassen.

Paarden met pssm moeten in tegenstelling tot spierbevangenheid bewegen, zelfs na een aanval! Het overtollige glycogeen moet verbrand worden en afvalstoffen worden afgevoerd. Of je paard lekker lang buiten zetten dat is het beste. Na een aanval 3 weken 2 x min 20 min. Of je paard lekker lang buiten zetten.

Het is een heel verhaal snel getypt mijn excuus alvast voor eventuele typfouten........

Succes!

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:41

Jessica, community manager hier op bokt een website opgezet met heel veel info. En op facebook is een groep van 500 eigenaren met pssm paarden. Die praktijk problemen en successen delen.

http://Www.pssm.eu


Voor wie meer wil weten, dit is een webinar van november met de meest recente wetenschappelijke informatie.
https://www.myhorseuniversity.com/singl ... SM-Disease

Helaas komt het veel voor, zonder mensen het weten. 70% van de geteste quarters heeft het, ook veel Tinkers en trekpaarden. Maar het komt in veel rassen voor. Het is erfelijk. Z3lfs dragers krijgen symptomen

Anton is recent getest op pssm 1 en daar was hij schoon van. Maar de test voor pssm 2 loopt nog in Amerika. Ik kende het niet, maar ben me erg aan het inlezen.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

janouk
Blogger

Berichten: 17846
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:57


Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

VanHuisUit

Berichten: 6673
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 23:58

He wat een rottige uitslag Ips :(:) -O-

En Gem, ik vind jullie GAAAAAAF als combi, wat leuk *\o/*

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 08:42

Ips... dat is idd heftig.. ik kende het niet..had me laatst al beetje ingelezen.. en veeeel info.... heel veel sterkte...

Gem, wat fijn dat je weer wat meer kunt doen, leuk zelf op Inova gereden, goed bezig.

Forever in our hart, you will be missed .......

VanHuisUit

Berichten: 6673
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:02

Kende het ook niet, tot jaartje terug ofzo weet niet meer via wie ik er ook alweer op gewezen werd maar was ivm Cathey.

Denk nu dat heel veel tying up / maandagziekte / vage koliekdieren gevallen wellicht PSSM kunnen zijn... geheel hangt erg samen met hele stofwisseling van dier icm omgeving / training etc ... wat ik bij Ips opvallend vind is dat Ips al een jaar of twee geloof ik aangeeft dat ze tegen problemen aanliep met het dressuurmatige trainen, kan maar zo dat dit toch ook hiermee te maken heeft gehad.
Het is soms bijzonder ingewikkeld om het met onze dieren zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen en te houden...

Wel leuk ik doe een opleiding sociaal maatschappelijk werk in combinatie met verzorging. Voor verzorging moet je allerlei dingen leren op gebied van gezondheid, besef je des te meer hoe alles met elkaar samenhangt, ook bij mensen dus. Huisvesting, beweging, voeding, welbevinden etc. Tegenwoordig wordt er ook veel meer gekeken naar de totale mens. En ook naar het totale paard. Gelukkig.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

marga1
Berichten: 888
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 19:16

Heftig Ips, sterkte ermee.

Spaikey

Berichten: 1307
Geregistreerd: 19-01-04

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:54

Ips geen prettige uitslag sterkte met Det!

Mennen Dressuur
Orlando B+28 L+25 M+13 Z+11 districtkampioen afdeling Zuid in de klasse Z en reserve kampioen hippiade 2022!Vaardigheid L+3 Neva B+2

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:24

Jeetje Ips.... Sterkte met Det. Idd geen fijne uitslag.

Fiesta, freiberger, what else?

baudyh

Berichten: 4273
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:51

Haal ik vandaag ikke op 3 benen uit de bak. Blijkt hij zijn ijzer tegen de bakrand te hebben gemept. ( meest voor de hand liggend) ijzer er scheef onder, lip in de witte lijn.
Gerrit heeft het ijzer er onder weggekregen. Goed afgespoeld en ontsmet. Liep daarna alweer een stuk beter. Net nog weer ff gekeken. Been is niet dik of warm dus het zal gelukkig wel mee vallen.

Gevalletje oeps

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers