Welke menwagen/sulky?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Welke menwagen/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 13:58

Ik zoek voor mijn shetlander een geschikt wagentje om mee te gaan mennen. Het enige probleem is dat mijn wagentje buiten zal komen te staan waar in princiepe iedereen bij kan, hierdoor wil ik dus geen hele dure wagen aanschaffen (oa roest en diefstal)

Mijn pony is ongeveer 1.07. Wat raden jullie mij aan? Budget is ongeveer max €500, tweedehands mag, graag zelfs!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Welke menwagen/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:22

Ik verplaats dit topic naar Aangespannen rijden.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:29

Moet ze het nog leren?

Je kunt trouwens sowieso een hangslot eraan hangen, net als met een fiets ;)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Welke menwagen/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:08

Hoevaak wil je gaan mennen? En heb je intenties om ook wedstrijden te doen of alleen zondagsritjes om het zo maar te noemen. Dat is natuurlijk ook belangrijk als je gaat zoeken

leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 21:24

Sophie_Wind schreef:
Moet ze het nog leren?

Je kunt trouwens sowieso een hangslot eraan hangen, net als met een fiets ;)


Ja, ik ben nu bezig om hem te gaan beleren.

leonieb23
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 21:26

Nynkster schreef:
Hoevaak wil je gaan mennen? En heb je intenties om ook wedstrijden te doen of alleen zondagsritjes om het zo maar te noemen. Dat is natuurlijk ook belangrijk als je gaat zoeken


Ik ben wel iemand die echt fanatiek wil gaan mennen, toch wel minimaal 3/4x per week als omstandigheden het toe laten en dan wel flink door het bos crossen. Wedstrijden zijn hier niet dicht in de buurt, maar mocht dit ook mogelijk zijn vind ik dit onwijs gaaf.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Welke menwagen/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:29

Ik denk dat je dan een geremd koetsje het best kunt nemen, maar dan zit je al snel met 4 banden, hoewel je daar ook wel goed mee kunt rennen.
Of je neemt een sulky maar dan zit je een beetje met dat die geen rem heeft (in het bos met heuvels of mensen) en dan moet je pony zichzelf en het koetsje stoppen. Mijn pony vond dat heel erg eng toen het koetsje tegen zijn benen aan kwam...
En je kunt niet erg goed galopperen met een sulky, want die zit erg dicht achter de achterbenen. Echt gemaakt om te draven.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:33

Afbeelding

Zoiets misschien? Staat vaak tweedehands wel ergens te koop, ook niet te duur.
En typisch shetlander koetsje.
Je moet ook goed weten of je wel of niet nog wilt renoveren +:)+

(gewoon plaatje van internet haha makkelijk te vinden :Y) )

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:36

Kun je geen afdakje o.i.d. maken? Zou toch gaan voor een HCA sulky; uitstekende boscrosser! Stevig, goede vering. Maar zou hem niet zomaar buiten zonder bescherming laten staan - uiteindelijk is dat voor geen enkele sulky/menwagen goed.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Welke menwagen/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:51

@Sophie_Wind: Als de koets tegen de benen aan komt gaat er sowieso iets fout. Bij een ongeremde wagen hoor je een goed afgestelde broek te gebruiken.

TS: voor een Shet is een HCA meestal wel het handigst, niet te zwaar en fijn geveerd. Het is wel even prutsen om hem lekker in balans te krijgen, laat dan ook even iemand met verstand van tweewielers meekijken.
Buiten zonder enige bescherming is voor geen enkele kar goed, maar mijn ervaring is dat je met een goed zeil en op droge ondergrond al een heel eind bent wbt bescherming tegen roest etc. Een afdakje is wel nog handiger, want in de regen of harde wind een zeil over je wagen proberen te spannen is niet altijd leuk :+

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:02

mooney schreef:
@Sophie_Wind: Als de koets tegen de benen aan komt gaat er sowieso iets fout. Bij een ongeremde wagen hoor je een goed afgestelde broek te gebruiken.

TS: voor een Shet is een HCA meestal wel het handigst, niet te zwaar en fijn geveerd. Het is wel even prutsen om hem lekker in balans te krijgen, laat dan ook even iemand met verstand van tweewielers meekijken.
Buiten zonder enige bescherming is voor geen enkele kar goed, maar mijn ervaring is dat je met een goed zeil en op droge ondergrond al een heel eind bent wbt bescherming tegen roest etc. Een afdakje is wel nog handiger, want in de regen of harde wind een zeil over je wagen proberen te spannen is niet altijd leuk :+


Ik ben altijd met iemand anders die erg veel weet over koetsieren (koetsiersbewijs gehaald) bezig met mijn shetlander, beetje raar dan dat zij niet weet van een goed afgestelde broek. Kan best zijn dat het niet echt tegen zijn benen aan komt, maar dat hij daar bang voor is.
Puur uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat gaat er dan fout?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:09

Sophie_Wind schreef:
Ik ben altijd met iemand anders die erg veel weet over koetsieren (koetsiersbewijs gehaald) bezig met mijn shetlander, beetje raar dan dat zij niet weet van een goed afgestelde broek. Kan best zijn dat het niet echt tegen zijn benen aan komt, maar dat hij daar bang voor is.
Puur uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat gaat er dan fout?

Ten eerste zijn er wel geremde sulky's, ten tweede hoort je broek ervoor te zorgen dat de sulky in de afdaling niet tegen de benen aankomt. Dat is je rem bij een ongeremde wagen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:12

Sophie_Wind schreef:
mooney schreef:
@Sophie_Wind: Als de koets tegen de benen aan komt gaat er sowieso iets fout. Bij een ongeremde wagen hoor je een goed afgestelde broek te gebruiken.

TS: voor een Shet is een HCA meestal wel het handigst, niet te zwaar en fijn geveerd. Het is wel even prutsen om hem lekker in balans te krijgen, laat dan ook even iemand met verstand van tweewielers meekijken.
Buiten zonder enige bescherming is voor geen enkele kar goed, maar mijn ervaring is dat je met een goed zeil en op droge ondergrond al een heel eind bent wbt bescherming tegen roest etc. Een afdakje is wel nog handiger, want in de regen of harde wind een zeil over je wagen proberen te spannen is niet altijd leuk :+


Ik ben altijd met iemand anders die erg veel weet over koetsieren (koetsiersbewijs gehaald) bezig met mijn shetlander, beetje raar dan dat zij niet weet van een goed afgestelde broek. Kan best zijn dat het niet echt tegen zijn benen aan komt, maar dat hij daar bang voor is.
Puur uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat gaat er dan fout?

Als de wagen ongeremd is hoort hij te remmen op de broek (je weet wel welk deel van het tuig dat is?). Dus de wagen stopt niet doordat hij tegen de pony aan rolt, maar door het aantrekken van de riemen van de broek die aan je lamoen zitten. Als je geen broek gebruikt of de broekriemen te los zitten of ze verkeerd aan het lamoen zitten dan gaat het dus niet goed in combi met een ongeremde wagen. Welke bij jou het geval was kan ik zo vanachter de computer niet raden natuurlijk.

wieke_alex
Berichten: 3
Geregistreerd: 18-01-18
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:15

Als je ermee door het bos wilt crossen lijkt mij een geremd marathonwagentje het beste;)

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:16

Wel buiten je budget maar ik raad toch zeker een HCA aan.

Stevige wagen en voor Shetlanders mooi licht.

Afbeelding

Ze zijn niet geremd maar die rem mis ik absoluut niet.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Welke menwagen/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:39

Afbeelding

Ik heb een HCA sulky deluxe. Heerlijke 2 zitter voor mijn 1.07m shet. Maar die zijn er niet zo veel volgens mij.
Is een oude foto. Heb nu een ander ruig en hij is iets anders afgesteld.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Welke menwagen/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:49

Die tweezitters van hca zijn er inderdaad niet veel. Afstelling is wel een kunst bij dat ding; met twee personen is het evenwicht anders dan in je eentje. Kun je oplossen door bijv contragewicht aan de rugleuning te hangen, maar is wellicht niet ideaal.

Wij staan op de Utrechtse Heuvelrug; mijn stalgenootje heeft haar Shet voor een hca. Gaat altijd goed, ook heuvel af en over dunne takken (hoewel ze ook een tak van 10 cm doorsnee heeft genomen met se sulky, maar dat zat niet zo lekker).

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke menwagen/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:17

Hier raad ik ook een HCA aan.

Voor dat budget kan je ook een cavalettie kopen, maar die is wat klein voor jou pony en die is binnen een jaar weg geroest.