R (van drrraf) klinkt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:08

Silviabol schreef:
hahaha hoe doen onze menners uit het gooi dat eigenlijk?

ik had er ook een tijdje moeite mee maar heb echt een aparte rrr voor draf die ik normaal niet in mijn dagelijks leven zal uitspreken zeg maar.

Maar ik hoor inderdaad genoeg mensen deeeeraf zeggen dat werkt voor veel paarden ook wel hoor :j


Als exgooise zeg ik altijd maar eerst Let op, dan weet ze al dat er een commando gaat volgen en kan ik met mijn gooise R toch wegdraven ;-)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:11

Het is sowieso handig om vooraf Let op! te zeggen :) Heb het haar zo ook aangeleerd. Ook aan de lange teugel :)
Maar goed :+ ze luistert naar vanalles, als ze maar in een goede bui is.
Ze heeft de TS een beetje in de maling genomen denk ik :+

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:49

:+ Nogal. Wist niet zo goed waar ze naar luisterde en ze dacht lekker makkelijk :P

m'n verzorgshet luistert er wel naar, hij weet wat ik bedoel maar of hij op dat moment zin heb om aan te draven is weer anders, dan word ie oost-indisch-doof :(:)

Paarden hebben het inderdaad wel snel door, tijdens de eerste rit met Flip en met de zweep aansporen als hij niks deed, en 3 keer later draafde hij aan als ik het duidelijk zei. Nu draaft ie al aan als ik zeg 'FLIP...' nog voordat ik DRRRRRAF kan zeggen :+

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 13:55

Millanka schreef:
:+ Nogal. Wist niet zo goed waar ze naar luisterde en ze dacht lekker makkelijk :P

m'n verzorgshet luistert er wel naar, hij weet wat ik bedoel maar of hij op dat moment zin heb om aan te draven is weer anders, dan word ie oost-indisch-doof :(:)

Paarden hebben het inderdaad wel snel door, tijdens de eerste rit met Flip en met de zweep aansporen als hij niks deed, en 3 keer later draafde hij aan als ik het duidelijk zei. Nu draaft ie al aan als ik zeg 'FLIP...' nog voordat ik DRRRRRAF kan zeggen :+



Dan moet je snel nog maar eens komen :) dan zullen we haar eens naar je laten luisteren :) eigewijze donder is het :+

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:51

Ik weet dat dit een oud topic is. Maar verder kan ik er niks over vinden. Ik heb de mooie rollende r (tongpunt r) dus het tegenovergestelde van de topicstarter. Maar bijvoorbeeld bij woorden als Kerstbrood rolt de r van brood enorm maar de r van kerst bijna niet. Is dat normaal? Slissende S heb ik ook, is minder doordat ik bij een logepidiste heb gezetten. Daar ben ik wat minder trots op op die S. De G heb ik zowel zacht als hard. Ligt eraan welk woord ik uitspreek en als ik met Vlamingen praat of Brabanders neem ik de zachte g supersnel over.

Groetjes Myrddin

ValkWhitney

Berichten: 199
Geregistreerd: 24-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:39

Zelfde probleem haha. Inderdaad lastig. Uiteindelijk zal het paard/de pony je stem kennen en luistert die ook gewoon zonder de lange r. Bij mij is dat tenminste

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:55

Een tongpunt 'r' kun je heel gemakkelijk creëren door de 'r' in 'krentenbrood' te vervangen door een 'd'. Hoe sneller je het dan zegt, hoe meer het klinkt als een tongpunt 'r'.

Edit: Het werkt alleen als je alleen de eerste 'r' vervangt. De tweede 'r' na de 'b' moet je lekker zo laten staan, want bij die werkt het niet :P

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:58

Ik heb ook moeite met de rrrrrrrrrrrrr
Ik heb mijn paard aangeleerd om aan te draven op 2x klikken met de tong haha.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:01

Kom in Leiden wonen, heb je snel een bijzondere R te pakken :P

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:46

Ha, ik heb het ook geleerd met de kdentenbrood-truc :-) Als menner riep ik ook gewoon Duuuuhraf, maar toen ik Spaans ging leren, werkte dat niet. Ik kan het nu aardig, maar woon ook al bijna 8 jaar in Spanje. Toch denk ik dat die ‘r’ me altijd zal verraden.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:51

Je kunt ook een ander geluid aanleren voor draf. Zo was ik in Denemarken met een menner mee die zijn keel schraapte als er aangedraafd moest worden.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:24

MoniqueT schreef:
Ha, ik heb het ook geleerd met de kdentenbrood-truc :-) Als menner riep ik ook gewoon Duuuuhraf, maar toen ik Spaans ging leren, werkte dat niet. Ik kan het nu aardig, maar woon ook al bijna 8 jaar in Spanje. Toch denk ik dat die ‘r’ me altijd zal verraden.

Zie, door ergens in een regio te wonen ga je dat niet zomaar overnemen hoor :')
Jammergenoeg.. ik kan het dus ook niet, een beetje na de ‘b’ maar ik klink echt als een kleuter dan

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:26

YellowCorn schreef:
Een tongpunt 'r' kun je heel gemakkelijk creëren door de 'r' in 'krentenbrood' te vervangen door een 'd'. Hoe sneller je het dan zegt, hoe meer het klinkt als een tongpunt 'r'.

Edit: Het werkt alleen als je alleen de eerste 'r' vervangt. De tweede 'r' na de 'b' moet je lekker zo laten staan, want bij die werkt het niet :P


M'n vriend zit me aan te staren of ik niet helemaal wijs ben. :')

Corneeltje

Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-17
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:33

Hahahah arme jongen :') _/-\o_

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:48

Ik roep soms wel eens uit verkeerd aanspreken dlaf maar zelfs dan verstaat mijn pony me, hij aarzelt alleen wel wat meer. Alleen als ik verkouden ben, wil hij echt niet luisteren omdat dan mijn complete stem vervormt is _O-

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 18:55

Wat een grappig topic is dit :') TS, ik heb spraak op school om accentloos Nederlands te leren (had een flink Leids accent haha) en ik kan je vertellen dat het leren van een huig- of tongpunt R best kan, maar het wel wat oefening vraagt. Als je beiden niet kan kun je een keuze maken; de huig R kun je beter ontwikkelen door bijvoorbeeld te gorgelen. De tongpunt R kan ik zelf ook niet dus daar kan ik je geen tips over geven, maar mijn huig R is heel erg verbeterd door consequent oefenen. Succes ermee, lekker gorgelen zou ik zeggen!

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:24

Oefen veel met het woord varken waar je even vadde-ken van maakt.

Va ddde ken
Va dddde ken

Dan leer je met je tong achterin de R te maken in plaats van vooraan met je tong... iets wat jij waarschijnlijk niet kunt.

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:51

Castilja schreef:
Wat een grappig topic is dit :') TS, ik heb spraak op school om accentloos Nederlands te leren (had een flink Leids accent haha) en ik kan je vertellen dat het leren van een huig- of tongpunt R best kan, maar het wel wat oefening vraagt. Als je beiden niet kan kun je een keuze maken; de huig R kun je beter ontwikkelen door bijvoorbeeld te gorgelen. De tongpunt R kan ik zelf ook niet dus daar kan ik je geen tips over geven, maar mijn huig R is heel erg verbeterd door consequent oefenen. Succes ermee, lekker gorgelen zou ik zeggen!

Mijn tip zou inderdaad zijn dat de huig R ook kan rollen, en die makkelijker is aan te leren! Inderdaad door gorgelen, eerst met water en daarna steeds minder.

Knert schreef:
Oefen veel met het woord varken waar je even vadde-ken van maakt.

Va ddde ken
Va dddde ken

Dan leer je met je tong achterin de R te maken in plaats van vooraan met je tong... iets wat jij waarschijnlijk niet kunt.

Dit is juist met je tong voorin, maar de d wordt inderdaad gebruikt als hulpmiddel onderweg naar een rollende R (voorin de mond)

Ik studeer logopedie dus simpele vragen kan ik misschien nog wel beantwoorden. Overigens mag de R aan het eind van een lettergreep (zoals in varken) gewoon een "kakker R" zijn in het Nederlands :j

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:55

Ow dat kan ik ook erg slecht. Jaren terug longeerde ik een pony tijdens voltige lessen. Dat was wel lastig zonder die rollende R. :+

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:13

Hier ook een keel R en geen tong R. Volgens mij maakt het geen reet uit hoe je die R doet toch?

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: R (van drrraf) klinkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:18

Vanuit je tong rolt het lekkerder, maar volgens mij zal dat je paard een zorg zijn. Als je Spaans spreekt, is het wel handig ;-)

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:40

Ik denk ook dat ze je snel genoeg door hebben. Ik heb mijn pony bewust andere dingetjes aangeleerd. Mijn vriendin heeft heel erg de neiging om tegen haar pony te praten als ze rijdt en het is me met mijn vorige pony al een paar keer overkomen dat ze reageerde op de stem van mm vriendin als we samen rijden. Nu is draf bijv een kort fluitje tussen mm tanden. Versnellen is ' kom kom kom' .... werkt prima, t is maar net wat je ze aanwendt