[WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:17

Wij hebben het niet laten stofferen. Gewoon bankje en rugleuning uit nieuw hout gezaagd, maar iets groter. Op de markt dikker schuim gekocht en skai. Schuim op hout geplakt en toen de skai er overheen straks getrokken en gaan nieten met de machine. Aan de achterzijde de randjes dubbelgevouwen en vastgeniet dat het netjes is. Was echt niet moeilijk en bij elkaar zo een 60 euro. HOut hadden we al, maar schuim en skai was zoiets denk ik.


_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 20:20

Vandaag weer even bezig geweest... pfffff wat een werk!!

Eerst laag verf op de as
Afbeelding

Eerste laag verf op het bovenste gedeelte... dat gaas.... help iemand tips dat goed te doen?
Afbeelding

Bankje vanavond ook alvast iets open getrokken... zat nog eerdere bekleding overheen en het hout is aardig verrot..
Afbeelding

Morgen meer :o

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 23:42

Voor het bankje en de rugleuning hebben we gewoon nieuw/beter hout genomen. Maar we hebben de rugleuning wel hoger gemaakt en hebben dikker schuim. Zitting wel dikker dan rugleuning. Net als skai van de markt gehaald.

Dat rooster hebben we gewoon met de rest samen gespoten.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 00:00

Ik heb ook niet zo heel lang geleden mijn inmiddels verkochte cavalettie opgeknapt.
hij zat onder de roest en gebladderde verf. Lagers van de wielen waren aan vervanging toe en mn bankje was door gezakt.
Het hout van de zitting konden we weggooien, bij de Karwei twee stukken 5 laags plexi hout gekocht.
die op de maat van de leuning en de zitting gezaagd, hoeken afgeschuurd, en drie lagen lak tegen vocht erop gesmeerd.
Bij een webshop heb ik een nieuw kussen voor mijn bankje gekocht. Dit is het zelfde spul wat ze gebruiken bij motor zittingen. Mijn moeder heeft op de lapjes markt in utrecht skai leer gekocht en het eronder geniet.

Al het ijzer werk schoongemaakt met Amonniak, afgeschuurd en meerdere lagen hamerite gesmeerd.

Lagers bij de fietsenmaker laten vervangen, binnen en buiten banden waren al eerder dit jaar vervangen.

Ik had nog een oud model cavalettie (met de zweng bovenop, rechte as ) Ik kon geen vervangende wielen vinden :(

Dit was mijn bankje :=
Afbeelding

en dit de krammen, die zaten helemaal vast geroest in het geraamte, het hout trok ik er zo af, de krammen konden we een voor een afzagen
Afbeelding

Door gezakt ijzer
Afbeelding

Plankjes op maat
Afbeelding

het eind resultaat

Afbeelding

Afbeelding

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 09:02

Had jij hier een topic overgemaakt? Dan heb ik die gezien! Dat was inspiratie voor mij om het toch te doen :p

Bij mij zat de zweng ook bovenop hoor, maar ik heb een super handige stiefvader die mij geholpen heeft met lassen :o

Mag ik vragen welke webshop je dat kussen dan gekocht hebt?

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-17 16:51

Vandaag weer verder geverfd..

Ook het bankje gesloopt, de zitting viel nog erg mee vergeleken met de rugleuning... die was helemaal verrot en er zaten houtwormen in :r

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met 2 man de bouten er proberen uit te krijgen..
Afbeelding

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-17 13:32

Betonplex platen voor het bankje op maat :o
Afbeelding

RSDICBS

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-03-08

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 15:03

Leuk hoor! Maar wel een heel project haha

Alleen foto's in topic bekijken: &if=1


Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 23:46

_xDyan schreef:
Had jij hier een topic overgemaakt? Dan heb ik die gezien! Dat was inspiratie voor mij om het toch te doen :p

Bij mij zat de zweng ook bovenop hoor, maar ik heb een super handige stiefvader die mij geholpen heeft met lassen :o

Mag ik vragen welke webshop je dat kussen dan gekocht hebt?


Ik zal de webshop even voor je opzoeken.
Nee geen topic op bokt wel een post op de shetlander men facebook

https://www.schuimwinkel.nl/polypress-s ... -maat.html
Deze heb ik toen besteld, deze worden o.a gebruikt voor de zittingen van motoren
De afmetingen waren 78x31x5 zonder de verzend kosten was ik 10,90 kwijt

Mijn vader en ik hebben trouwens het bankje weer vast gezet aan het geraamte met een boutje en een borgmoer (inplaats van een een kram boven op en een moer aan de onderkant van het bankj).

Bout bovenop met evt een plaatje ertussen en een borgmoer aan de onderkant. Dan kan je het bankje bekleden zonder dat deze al vast zit in het geraamte want daar kom je mee in de knoop. De achterkant en de leuningen zitten dan in de weg. Ook kan je de zitting en de rugsteun dan makkelijker van het geraamte afhalen mocht dat een keer nodig zijn.
Een kram zet zich helemaal vast in het hout en beschadigd het hout ook. Kan eerder vocht bijkomen ect.

Ik kan het niet makkelijker uitleggen :')

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

lieveboris

Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-16
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 15:15

Wat leuk om je projectje zo te zien! :)
Toevallig heb ik van de zomer ook eenzelfde cavaletti op de kop getikt en opgeknapt, maar met de wielen helaas nog geen geluk gehad. Misschien toch ook maar eens kijken naar Thomos wielen! Rijden met een wiel waar een slag in zit is niet echt comfortabel en aan te raden. :') Ons karretje staat dus nog te wachten op goede wieltjes voor we er echt mee verder kunnen.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-17 18:59

Heb je handige mensen in je omgeving? Mijn stiefvader heeft mijn wielen nog redelijk moeten ombouwen omdat ik een doorlopende as heb en de lagers niet de goede maat hadden...

Maar als jij dat ook kan raad ik zeker Thomos wielen aan! Even langs een brommer sloop en je kunt ze goedkoop op de kop tikken! Ze zijn suuuper degelijk en ik vind ze ook nog mooi! Ik vind ze steviger dan die originele wieltjes..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 18:30

Wij zouden ook wel nieuwe wielen mogen. Onze zoon weet het verschil niet tussen een sulky en een marathonwagen.......:(

We hebben wel nieuwe lagers erin gedaan enkele jaren terug, maar ze hebben beiden een flinke slag erin. Lagers kwamen bij een shop vandaan die ook de cavaletti en onderdelen levert. Ze zijn anders moeilijk te vinden in de goeie maat.

lieveboris

Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-16
Woonplaats: Enschede

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 21:15

Ik heb gelukkig een hele handige vriend, dus die zal vast wel een eind moeten komen denk ik. :) Ik ga zeker eens kijken! Dankjewel voor de tip. :D

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 08:05

Maar lagers hebben de maat van je wiel én je as nodig, daardoor pastten die van Cavaletti ook niet (ivm de Thomos wielen) dus dat was echt balen toen, want nu heb ik hele dure lagers.. t was niet anders.. maar wel hele mooie wielen nu :o

T ligt nu ff stil allemaal omdat ik druk ben met andere leuke dingen en ik wacht op mn leer gereedschap. Als dat allemaal wil dan ga ik skai leer kopen en zelf naaien. Heb dan alleen nog goed schuimrubber nodig voor de zitting dus als iemand tips heeft?

lieveboris

Berichten: 9
Geregistreerd: 01-06-16
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:52

Klopt inderdaad! Dat is het probleem waar ik tot nu toe steeds tegenaan ben gelopen met alle wielen die we tegenkwamen. Kreeg bijvoorbeeld als tip om BMX wielen te proberen, maar daar helaas ook niet de juiste maat bij gevonden.

Voor de zitting hebben wij het oude schuim hergebruikt, dat was verder nog prima. Het naaien was nog een behoorlijke klus (moeders heeft een naaiatelier gelukkig _/-\o_ ). Ik wou eerst ook skai gebruiken, maar het meeste was vrij dun. Als je een goede stoffenzaak in de buurt hebt kun je ook proberen te kijken naar motorleer! Bij ons hadden ze nog een restje liggen wat genoeg was voor de zitting en de rugleuning en dat voor maar een paar euro! :)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:54

Ik ga voor hele nieuwe wielen met as en nieuwe bevestiging aan het wagentje door middel van beugels. Het asje is toch makkelijk los te halen dus leek het ons makkelijker om te doen.

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-17 13:51

lieveboris schreef:
Klopt inderdaad! Dat is het probleem waar ik tot nu toe steeds tegenaan ben gelopen met alle wielen die we tegenkwamen. Kreeg bijvoorbeeld als tip om BMX wielen te proberen, maar daar helaas ook niet de juiste maat bij gevonden.

Voor de zitting hebben wij het oude schuim hergebruikt, dat was verder nog prima. Het naaien was nog een behoorlijke klus (moeders heeft een naaiatelier gelukkig _/-\o_ ). Ik wou eerst ook skai gebruiken, maar het meeste was vrij dun. Als je een goede stoffenzaak in de buurt hebt kun je ook proberen te kijken naar motorleer! Bij ons hadden ze nog een restje liggen wat genoeg was voor de zitting en de rugleuning en dat voor maar een paar euro! :)

Ik ben alleen al langs de stoffeerders geweest voor een offerte om het door hun te laten doen.. ik vind het dan zo stom om dan opeens te komen om het zelf te doen :')
Wel hebben we een hele grote stoffen hal in de buurt en daar hadden ze ook heel wat soorten. Ik ga het wss daar halen.


aikon schreef:
Ik ga voor hele nieuwe wielen met as en nieuwe bevestiging aan het wagentje door middel van beugels. Het asje is toch makkelijk los te halen dus leek het ons makkelijker om te doen.

Klopt, de as zit niet heel moeilijk vast :) Dan kun je dat inderdaad ook doen!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:19

Lillian__ schreef:
_xDyan schreef:
Had jij hier een topic overgemaakt? Dan heb ik die gezien! Dat was inspiratie voor mij om het toch te doen :p

Bij mij zat de zweng ook bovenop hoor, maar ik heb een super handige stiefvader die mij geholpen heeft met lassen :o

Mag ik vragen welke webshop je dat kussen dan gekocht hebt?


Ik zal de webshop even voor je opzoeken.
Nee geen topic op bokt wel een post op de shetlander men facebook

https://www.schuimwinkel.nl/polypress-s ... -maat.html
Deze heb ik toen besteld, deze worden o.a gebruikt voor de zittingen van motoren
De afmetingen waren 78x31x5 zonder de verzend kosten was ik 10,90 kwijt



ik quote mezelf nog even een keer TS,

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-17 16:56

Dankjewel! Sorry die reactie is mij helemaal ontgaan.. :o Ik ga er eens naar kijken!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:57

Ik heb schuim en skai op de markt gekocht. Schuim had die man in diverse soorten en diktes, dus voor zitting hebben we iets dikker dan de rugleuning genomen. Zit veel beter dan het was, maar wij hebben rugleuning ook hoger gemaakt.

Skai hadden ze ook in kleuren en soorten. Alles vastgezet met nieten.

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 22:00

Het heeft even stil gelegen want je weet wel.. ben je een keer goed bezig dan gebeurd er vanalles.. auto kapot.. paardje koliek.. Maargoed, alles weer beter en met dit mooie weer begint het ook nog eens te kriebelen dus toen ik in contact kwam met een leverancier van de sulky onderdelen maar weer eens verder gegaan!

Het karretje staat nu weer in elkaar! Alleen nog het bankje.. deze laat ik hoop ik zsm stofferen!

Afbeelding

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 12:30

Hier moet het lamoen nog een beetje in model gebracht worden en de wielen er onder. Als het goed is ......... word dat dit weekend gedaan. Maar vriend laat het wat afweten met afspraken na komen :(

Helaas geen foto's meer van het opknap proces. SD kaartje heeft zich zelf gewist _-:( -:(- Alle foto's die er op stonden foetsie |(

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)

_xDyan

Berichten: 1351
Geregistreerd: 22-01-12
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 13:28

aikon schreef:
Hier moet het lamoen nog een beetje in model gebracht worden en de wielen er onder. Als het goed is ......... word dat dit weekend gedaan. Maar vriend laat het wat afweten met afspraken na komen :(

Helaas geen foto's meer van het opknap proces. SD kaartje heeft zich zelf gewist _-:( -:(- Alle foto's die er op stonden foetsie |(

Oh wat jammer! Ook geen voor foto meer? Ook leuk om voor en na foto naast elkaar te zetten :)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: [WIP] Sulky Cavaletti opknappen! Ook tips gevraagd.. :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 10:58

Misschien dat ik die nog ergens op FB terug kan halen, maar anders. Nope. ;(

Vind het wel jammer. Leuke serie over het uit elkaar halen van de bekleding en het nieuwe er weer op zetten.
Maar oké, met het nieuwe kaartje ga ik sulky rondom mooi op de foto zetten. :D

DE AANHOUDER WINT........................IK DUS! :)
ik ben jong van jaren, nog jonger van geest in een oud lijf ^)
Ik ben extreem ................ Mezelf :Y)



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers