Omdat ik zo trots op hem ben..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:17

Nu ruim twee jaar geleden, nadat een paard mijn zelfvertrouwen volledig had verwoest, heb ik Victor, een grote D-pony, gekocht. De bedoeling met Victor was om rustig mijn zelfvertrouwen op te krikken, wat wedstrijden te rijden en dan wanneer ik zou vastlopen opzoek gaan naar een paard. Nu na twee jaar liepen we dan toch echt vast in de wedstrijdsport. Victor kon het lichamelijk makkelijk aan maar tussen zijn oren werden de hindernissen te groot en begon hij te weigeren. Dus zoals ik met mezelf had afgesproken zette ik hem te koop. Na twee kijkers die beide "gelukkig" afhaakte besloot ik dat ik hem toch echt niet meer kwijt kon. Maarja wat doe je dan.. Pony van 12 die nog lang niet toe is aan zijn pensioen, fanatieke wedstrijdruiter en geen ruimte voor een extra paard.... juist dan zoek je iets waar je beide plezier aan beleefd. Zo kwam ik uit bij de aangespannen sport. Dus tuig gekocht, wagen aangeschaft en oefenen maar (uiteraard met goede begeleiding).

Zo reden we tot april nog rond
Afbeelding


De wagen
Afbeelding

Eerste keer voor de wagen ( zo trots :o )
Afbeelding

Uitstappen samen met mijn groom/moeder :)
Afbeelding

Voor het eerst naar het bos, wat een mijlpaal aangezien hij het geluid van de wagen op zand/grind nogal spannend vond in het begin. Kan iemand nog trotser zijn?
Afbeelding

Afbeelding

De volgende mijlpaal voor ons was toch wel het galopperen. Ik durfde dit tot twee weken geleden nog niet aan. Maar Victor gaf zelf aan dat het tijd was voor ons dus hup daar gingen we. Wauw was alles wat ik kon zeggen.. Krijg er nog de kriebels van in mijn buik :o
Afbeelding

Afbeelding

De droom is natuurlijk wedstrijden rijden en het liefst samengesteld. Mam en pap zijn beide erg enthousiast over onze nieuwe hobby, mam staat bij mij achter op de wagen en gaat trouw elke keer mee, dus is inmiddels mijn vast groom. Ik word aan alle kanten door ze gesteund en ben daar super dankbaar voor. Pap heeft onze bus zelfs helemaal verbouwd zodat de menwagen er in pas! *\o/*

Afbeelding

Ik kan alleen maar zeggen hoe trots ik ben op Victor! Hij pakt het zo ontzettend goed op en doet elke keer weer zijn uiterste best! Zelf vind ik het mennen veel leuker dan gedacht wat natuurlijk ook komt omdat Victor zo'n topper is! We trainen samen rustig verder en ik droom er stiekem van onze eerste dressuur deze winter te kunnen starten :j

Zo ontzettend trots op hem! <3
Afbeelding

Bedankt als je het hele verhaal gelezen hebt! +:)+

oedsje

Berichten: 1538
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: oldebroek

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:25

Wauw wat een leukerd! Heel veel plezier nog samen

josje4

Berichten: 1594
Geregistreerd: 20-07-11
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:27

Wat een gave switch! Heel stoer dat je verder hebt gekeken en dat het dan zo goed uitpakt voor jullie :) Veel succes met de wedstrijden!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:33

Met zo'n klik kan het niet anders als dat je iets zoekt wat wel bij jullie past
Super gaaf!!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:49

Bedankt voor jullie toffe reacties :) :D

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 11:30

Misschien ook nog even leuk om te delen zijn deze filmpjes. eentje van 8 mei toen stond hij een week of twee voor het zadel en eentje van afgelopen week waar we voor de derde keer galopperen.




Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:11

Die hoeft niet te wachten tot de winter om eens B te starten hoor!
Ik denk dat je de klasses er mee door vlieg als jullie zo door gaan.

Ziet er super uit hoor. Mennen is gewoon zo leuk, zeker geen 'oude banketstaaf sport'!

jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:14

Geweldig !
En mijn respect heb je dat je zo goed kunt omdenken. (Menigeen zou een andere keuze hebben gemaakt).
Super.
En hoe leuk hoe meer gezinsleden hier ook zoveel plezier aan kunnen beleven.

CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:22

Wat leuk dat je bent gaan mennen, het is zo ontzettend leuk!
En wat een knap paard!

janouk
Blogger

Berichten: 17853
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:33

Welkom in de menwereld. Veel plezier. je hebt een mooie mencombinatie. Ziet er goed uit.

Tip: leer jezelf aan met handschoenen aan en de zweep in de hand te rijden.
Beiden zijn in de wedstrijdmensport verplicht en het is beter de zweep in de hand te hebben om bij te drijven of je paard te laten wijken of te voorkomen dat hij draait.
En heet hangijzer hier op bokt, maar wij rijden altijd met cap.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:41

Ik ga mee met Janouk over de cap. Handschoenen en zweep ben ik dan zelf ook weer niet van :D

Leuke combinatie zijn jullie hoor! Galop wordt in de dressuur pas in de klasse M gevraagd dus dat maakt niks uit. Wel vind ik dat je in de galop iets vriendelijker mee mag gaan met je hand. Dan wordt de sprong wellicht ook wat beter.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:48

Leuuukk een nieuwe pony menner :D Welkom! Je wordt nog veel verliefder op de sport, let maar op :d

Gave combi zo, denk dat je zo de klasses doorvliegt!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 12:54

Bedankt voor alle leuke reacties!

janouk schreef:
Welkom in de menwereld. Veel plezier. je hebt een mooie mencombinatie. Ziet er goed uit.

Tip: leer jezelf aan met handschoenen aan en de zweep in de hand te rijden.
Beiden zijn in de wedstrijdmensport verplicht en het is beter de zweep in de hand te hebben om bij te drijven of je paard te laten wijken of te voorkomen dat hij draait.
En heet hangijzer hier op bokt, maar wij rijden altijd met cap.


Bedankt voor de tip, ga ik zeker mee aan het werk! Normaal gesproken rij ik al wel met handschoenen maar ben met de zweep nog wat onhandig. Wist niet dat dat verplicht was :) . Over de cap heb je zeker gelijk! Moet ook strenger voor mezelf zijn dat ik een cap op zet, maar vergeet het regelmatig (schaam schaam)


Ipsilonka schreef:
Ik ga mee met Janouk over de cap. Handschoenen en zweep ben ik dan zelf ook weer niet van :D

Leuke combinatie zijn jullie hoor! Galop wordt in de dressuur pas in de klasse M gevraagd dus dat maakt niks uit. Wel vind ik dat je in de galop iets vriendelijker mee mag gaan met je hand. Dan wordt de sprong wellicht ook wat beter.


Je hebt helemaal gelijk, ik vind het loslaten nog best moeilijk omdat ik het paard nu niet voel en doordat mijn pony ook nog wat onzeker is soms dan tempo neemt. We zijn hier met de instructie ook mee aan het werk. dat is zeker mijn grooste uitdaging tot nu toe

Anoniem

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:03

Yes, weer een menner erbij!
Een hele andere sport dan onder het zadel, maar ik zou niet kunnen kiezen ;)
Heel veel plezier met deze knappe pony!
En over een tijdje maar eens B-dressuur starten?

Zweep in de hand is trainen, trainen, trainen. Ik was er ook onhandig mee, maar een zweep is voor mennen erg handig. Mochten ze schrikken, kun je ze nog enigzins begrenzen ;)

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:04

Cap gewoon aan je wagen laten hangen ;) . Zo doe ik het ook, kan je hem ook niet vergeten.
Zweep heb ik ook altijd in mijn hand, handschoenen juist weer bijna nooit (alleen op wedstrijd of als het echt heel koud is).
Het gaat zeker wel goed komen, gewoon lekker kilometers maken en misschien al eens hobbyklasse starten.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 13:10

Dennis schreef:
Cap gewoon aan je wagen laten hangen ;) . Zo doe ik het ook, kan je hem ook niet vergeten.
Zweep heb ik ook altijd in mijn hand, handschoenen juist weer bijna nooit (alleen op wedstrijd of als het echt heel koud is).
Het gaat zeker wel goed komen, gewoon lekker kilometers maken en misschien al eens hobbyklasse starten.


Ik wou dat dat kon maar heb hem nog nodig om andere paarden te rijden ;) maar wel een goede tip, misschien dat ik wel een tweede helm aanschaf die ik dan kan laten hangen op de wagen :)

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:11

Mijn cap hangt aan mijn tuigkar. Vergeet m echt nooit.
Ik vind al dat jullie het super goed doen hoor. Echt heel erg leuk. En samengesteld is ook heel gaaf!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 14:04

Bedankt voor alle complimenten! Ik ga mn cap bij mn tuig hangen dan kan ik hem niet meer vergeten :j

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 20:51

Dennis schreef:
Cap gewoon aan je wagen laten hangen ;) . Zo doe ik het ook, kan je hem ook niet vergeten.
Zweep heb ik ook altijd in mijn hand, handschoenen juist weer bijna nooit (alleen op wedstrijd of als het echt heel koud is).
Het gaat zeker wel goed komen, gewoon lekker kilometers maken en misschien al eens hobbyklasse starten.


Hobby klasse kan dat ook zonder menlicentie?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:57

Ja, dan hoef je alleen lid te zijn van de KNHS, maar licentie hoeft niet. Mooi om er even aan te proberen. Beetje het BB idee, maar dan rij je gewoon een B proef (of in de vaardigheid een L parcours).

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 21:14

Dat is inderdaad een goede manier om rustig aan wat kilometers te maken. Bedankt!

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:11

Dat ziet er erg netjes uit! Super, dat je zo je pony kunt houdrn, en wie weet, hoe ver jullie nog gaan komen :-)

En wat een toffe pa heb je *\o/*

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 10:17

Getup schreef:
Dat ziet er erg netjes uit! Super, dat je zo je pony kunt houdrn, en wie weet, hoe ver jullie nog gaan komen :-)

En wat een toffe pa heb je *\o/*


Bedankt! haha wie weet ;)
Ja zeker, een zeer toffe pa! Gelukkig is hij zo handig :D

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:08

leukleukleukleukleuk, hoe fijn dat je samen kan blijven genieten

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Omdat ik zo trots op hem ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:43

Dat is inderdaad met alle recht iets om enorm trots op te zijn!
Wauw, prachtige aanspanning om te zien. Jullie zullen vast veel plezier gaan beleven samen. Pas maar op; mennen is zéér verslavend voor zowel mens als dier! :D

Qua tips ga ik mee met het zweep in de hand houden. Je zweep is nu eenmaal één van de belangrijkste (zoniet, dé belangrijkste) hulp bij het mennen. Het sturen, aanleggen, bijtikken, wijken voor de zweep.... zowel recreatief als straks in de sport zul je dat echt nodig hebben. Dan kun je er beter maar meteen aan wennen. Spreek ik uit ervaring; toen ik ooit begon heb ik ruim 7 mnd gemend met de zweep vrijwel standaard in de zweepkoker. En gut, wat was het toen lastig toen ik les kreeg en ineens de zweep constant in de hand moest houden.

Handschoentjes is persoonlijk, maar idd verplicht tijdens dressuur (en vaardigheid volgens mij ook); dus ook daar zul je aan moeten wennen.

Enneh, natuurlijk ben je ons wel 'verplicht' om regelmatig updates te plaatsen he???! :D