[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
criollo_yess

Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:25

AnnoNiemand schreef:
criollo_yess schreef:
Ik heb aan mijn rekje een stel katrolletjes gemaakt, een klein stukje van de lamoenstok af, om het probleem van het klapperen van de sluiting/strengen tegen de lamoenstok te voorkomen. Was maar een probeerseltje, maar werkt super. Zit er nu al een klein jaar op, met tyraps. Niks meer aan veranderd sinsdien. Katrolletjes online gekocht, op diameter van de dyneema waarmee ik men. Voor een paar 10tjes klaar (inclusief dyneema).

[ [url=m/Zgqjfe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou heel bang zijn dat de knoopsluiting los gaat. Wat voor knoop moet ik in zoiets maken? Ik heb geen verstand van knopen maken. :+

Ik ben ook altijd aan het kloten met m’n staaldraad en dat het tegen m’n rekje of lamoenen aan klettert.


Ik gebruik met het dyneema koord de knoop uit dit filmpje. Iets ingewikkeld, maar zit nu bijna een jaar, gebeurt niks mee. https://www.youtube.com/watch?v=b9GLp1Esins. De knoop die ik bedoel begint op 2.48 minuut in het filmpje.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn


criollo_yess

Berichten: 1067
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:32

Lous schreef:
cinniz123 schreef:
Ik denk dat het geheel aan degene van HCA is wie het bedrijf verder zet of het bedrijf/model over koopt.
Zou wat zijn dat omdat je oud bent iedere gek je model over mag pakken waar je jaren aan gewerkt hebt.


Dat is dus ook de reden dat Tjeu ze niet meer mag maken.
Het is zijn levenswerk waar iemand anders mee vandoor gaat. En dat liet hij dus niet op zich zitten.
Wat ik van degene die het mij vertelde, heb vernomen.


Met beide heren heb ik goede ervaringen qua service en meedenken. Ik hoop van harte dat er idd iemand is die verder gaat met het maken van HCA sulky's en het leveren van service als Andries het niet meer kan. Het zijn prima wagens. Toch hoop ik ook dat Tjeu door kan met het maken van kwalitatief goede sulky's. Die hebben toch een aantal verschillen met de HCA die voor mij er zeer positief uitspringen. Dat is bijv. het zeer makkelijk af te nemen stoeltje, waardoor de Tjeu in de trailer mee kan. Verder zal de tijd moeten uitwijzen of de Tjeu's net zo degelijk zijn als de HCA's, ik heb mijn Tjeu pas een jaartje.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Ladygiroc

Berichten: 5075
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 12:21

Niemand zegt dat de een beter is als de ander. Enkel dat je als koper de voors en tegens tegen mekaar weg moet strepen.

Blijkbaar heeft HCA patent op de sulky en dan mag een ander dat idd niet kopiëren.

Maar ik denk dat heel veel menners het jammer vinden dat ze geen Tjeu, of welk ander merk dan ook, meer nieuw kunnen kopen. Sommige kiezen bewust voor géén HCA.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 20:12

cinniz123 schreef:
Dat is ook mijn ervaring en de vering is van hca ook beter.
En daarbij is het nogal een opdringerig iemand die om t minste geringste wat hij las je ging appen of opbellen en als je iets negatiefs schrijft hier op bokt helemaal.
Hij noemt het service maar heb van meerdere gehoord dat ze het nogal vervelend vinden.


Dit heb ik ook gehad, toen ik ging kijken was ik in eerste instantie enthiousast. Echter had de tjeu geen druppel. Heel lang getwijfelfd maar het stalken via facebook en whatsapp (had hem een keer gebeld voor een afspraak) deed voor mij wel de das om. De sulky die ik op dat moment had was een oud type HCA en die beviel prima. Heb die dus ook besteld.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

cinniz123

Berichten: 4391
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:34

Lillian__ schreef:
cinniz123 schreef:
Dat is ook mijn ervaring en de vering is van hca ook beter.
En daarbij is het nogal een opdringerig iemand die om t minste geringste wat hij las je ging appen of opbellen en als je iets negatiefs schrijft hier op bokt helemaal.
Hij noemt het service maar heb van meerdere gehoord dat ze het nogal vervelend vinden.


Dit heb ik ook gehad, toen ik ging kijken was ik in eerste instantie enthiousast. Echter had de tjeu geen druppel. Heel lang getwijfelfd maar het stalken via facebook en whatsapp (had hem een keer gebeld voor een afspraak) deed voor mij wel de das om. De sulky die ik op dat moment had was een oud type HCA en die beviel prima. Heb die dus ook besteld.


Ja we zijn niet de enige en indd via fb,bokt en telefonisch.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:44

cinniz123 schreef:
lies1998 schreef:
Op aanraden van mijn instructrice ben ik van een Tjeu sulky overgestapt naar een hca sulky. Ik merk wel degelijk verschil. De Tjeu sulky was in de bak niet mooi in balans te krijgen + de stoel is veel minder comfortabel (smaller en dunnere kussens). De hca is ook lichter dan de Tjeu. Ik ben super blij met mijn hca en zou iedereen aanraden om gelijk voor een hca te gaan ipv de namaak modellen.


Dat is ook mijn ervaring en de vering is van hca ook beter.
En daarbij is het nogal een opdringerig iemand die om t minste geringste wat hij las je ging appen of opbellen en als je iets negatiefs schrijft hier op bokt helemaal.
Hij noemt het service maar heb van meerdere gehoord dat ze het nogal vervelend vinden.


De vering is idd ook beter! Ik moet zeggen dat mijn contact met hem prima was maar ik ken inderdaad andere waarbij het ook erg opdringerig was.

Ik las hierboven nog iets over het vervoer, zowel mijn hca als de tjeu passen in de punt van mijn trailer.

Unleash

Berichten: 1049
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:03

Dames, even een vraagje.
Ik kan mijn hca sulky mooi in de punt van mijn trailer zetten. Heb ik zojuist gepast. Maar hoe zetten jullie de sulky dan vervolgens vast?

Ik heb vanmiddag alleen even de sulky 'los' in de punt gezet, dus leunend met de onderste balk op een poetskist. Die beunhaas oplossing kan natuurlijk niet tijdens het rijden met de trailer want dan gaat de hele zooi schuiven onder de borststang door.

Hoe doen jullie dat? Hoe vervoeren jullie de sulky in de punt? Hoe zet je dat ding goed vast (maar ook echt goed, niet zoals mijn 'oplossing' van de foto).
Plan B is om de lamoenen eraf te halen en het stoeltje vast te zetten. Dan klapt het stoeltje niet meer in met het neerzetten van de sulky op zn kont, en komen de lamoenen niet door het dak heen bij een hoge verkeersdrempel.


*Edit: bokt foto uploaden werkt blijkbaar (tijdelijk?) niet meer... foto houden jullie tegoed.

Oakley L1+2 & Boefje B+4

Ladygiroc

Berichten: 5075
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:10

De meeste die de sulky in de punt hebben, hebben er een plank voor staan zodat de wagen niet kan schuiven.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Anissa_B

Berichten: 289
Geregistreerd: 14-05-09
Woonplaats: almere

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:13

Ik heb hem in de punt staan en vastgeknoopt met touw aan het oog wat ik in de punt heb. Hij kan niet naar links of rechts, en ook niet naar achter schuiven richting de pony’s.

Murphy

Unleash

Berichten: 1049
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:18

Ja ik miste inderdaad een vastzet oog in de punt. Heb een nieuwe trailer, dus vind het zonde om extra gaten te boren. Maar het is ook zonde om nooit met de sulky op pad te kunnen. Dus ik geloof dat het toch maar een oog in de punt wordt. Een plank vind ik nog een stapje lastiger. Want hoe bevestig je die aan de borststang?

Oakley L1+2 & Boefje B+4

Twirre2006
Berichten: 123
Geregistreerd: 05-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:03

Past een sulky met 19 inch wielen ook in de punt van een twee paards trailer? Moet het stoeltje er dan af? Kan er dan ook nog een paard en een pony mee? Heel benieuwd naar jullie oplossingen?

welmoedz

Berichten: 1567
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:06

Mijn sulky hang ik met een stro touw aan de haak die aan het plafond hangt voor het hooinet. Ik zet 2 bakstenen bij de wielen zodat hij niet wegschuift. Voor de bakstenen wil ik nog wat anders verzinnen maar tot nu toe werkt het helemaal prima. Ik heb geen vast hekje, ik heb een raster gekocht bij de bouwmarkt die ik aan de voorste stang en aan de sulky wielen bevestig. Dit is een 19 inch maar 16 inch paste ook. Mijn mini en shetlander (1m) passen er nog makkelijk voor, die staan wel los omdat ze graag achterstevoren staan.

Afbeelding

:)

Unleash

Berichten: 1049
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:49

Bedankt voor jullie tips! :)

Oakley L1+2 & Boefje B+4

Ladygiroc

Berichten: 5075
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 09:01

Unleash schreef:
Ja ik miste inderdaad een vastzet oog in de punt. Heb een nieuwe trailer, dus vind het zonde om extra gaten te boren. Maar het is ook zonde om nooit met de sulky op pad te kunnen. Dus ik geloof dat het toch maar een oog in de punt wordt. Een plank vind ik nog een stapje lastiger. Want hoe bevestig je die aan de borststang?


Ik heb ook een nieuwe trailer. Ik heb geen HCA maar een Tjeu en die is een heel stuk groter. Ik heb mijn wagen zover als mogelijk in de punt.
Daarachter heb ik een hoge plaat (volgens mij een meter) die met tussenstangen precies qua lengte in de houder van de borststang past. Net boven de vloer heb ik 2 halve ogen waar ik de plaat onderin vast mee kan zetten. Dat is ook het enige wat er aan de trailer zelf "verbouwd" is. Nu staat mijn pony dus in het achterstuk zodat, mocht er wat gebeuren ik haar er zo uit heb, en door de plank kan ze ook niet met dr benen ofzo in de wagen terrecht komen. Ik zal als ik er aan denk eens een foto maken.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:18

Afbeelding
Ik heb de bilstang naar voren gezet en de borststang ondersteund de sulky. Verder heb ik hem vast staan met van die elastieken met haken en steunt het lamoen tegen het dak.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:54

Afbeelding

Afbeelding


Mijn vader heeft een deur in mijn trailer gemaakt zodat de pony’s niet bij de sulky kunnen. De deur kan ook naar de zijkant open gedaan worden (en vastgezet) zodat ik ook eventueel de hele binnenruimte kan gebruiken als ik de sulky niet meeneem. Ik heb achter de wielen een houten blokje liggen zodat hij niet om kan kiepen. De lamoenen zitten aan beide kanten vast met een elastiek aan een oog voor extra ondersteuning. Mijn sulky is 16 inch. Mijn 2 merries passen er dan nog achter. Ik kan zo helaas geen hele duidelijke foto’s vinden, die wil ik eventueel we voor je maken nog. Op de foto’s stond mijn Tjeu er in, inmiddels ben ik over naar hca en die staat op dezelfde manier vast.

Ladygiroc

Berichten: 5075
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:20

Ik heb ook even foto's gemaakt.
Ik heb dus wel een grote 2wieler en geen HCA met enkel een stoeltje ofzo. Het lamoen komt niet tegen het dak als ie vast staat, dat wilde ik niet. Bang dat ie er doorheen gaat met een hobbel ofzo. :o


Afbeelding
Pony past er precies achter

Afbeelding
Plank vast aan de stanghouder dmv een bilstang

Afbeelding
Mijn kar hetzelfde principe, staat vast met bilstang aan de voorstanghouder.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:31

Waar hebben jullie zo'n schot laten maken of hebben jullie dat zelf gemaakt?

Ladygiroc

Berichten: 5075
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 19:44

Ik heb die multiplex plaat op maat laten zagen bij een plaatselijke houthandel. Daarna trailer, plaat en kar naar de trailerboer gebracht en hij heeft mijn constructie verzonnen en gemaakt. Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf niet handig ben en het materiaal niet heb om aluminium te boren, of om het oogje waar de plank en staat net boven de bodem door te slijpen etc.
Ik heb mijn trailer gloednieuw gekocht, het hele zooitje naar hem gebracht en gezegd dat het veilig en degelijk moest zijn voor de pony en het liefst snel op en afgebouwd, en gezegd dat ie maar moest bellen als het af was :D .

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

MaritB

Berichten: 8621
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:59

Mijn 2-wieler gaat wel uit elkaar, anders past het niet. Mijn punt is redelijk smal. Mijn man heeft een deurtje gemaakt. Ik heb een hoge borststang daar rust het u gedeelte van het lamoen tegen aan en voor de wielen dus een houten betonplex deur. De scharnieren zijn afgerond en als de deur er uit is zijn er geen enge scherpe delen. Met de 2 wieler kan ik ook nog 2 pony’s kwijt. Mijn eigen pony is een Welsh van zo’n 120cm

Instructeur Human and Horse methode*
Instructeur Natural Horsemanship
Natuurlijk bekapper*
*in opleiding
Standplaats Bodegraven

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:21

_Nelleke_ schreef:
Waar hebben jullie zo'n schot laten maken of hebben jullie dat zelf gemaakt?


Wij hebben een eigen bouw- en montagebedrijf. De plaat komt uit eigen voorraad. Het is een betonplex plaat.

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:15

Hoe hebben jullie de HCA afgedekt? Ik ga zaterdag mijn sulky ophalen maar zoek nog naar goede oplossingen voor het afdekken. De sulky komt (voor nu in ieder geval) buiten te staan.

Rafi Tarzan


Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 23:34

Astrid_Brann schreef:
Hoe hebben jullie de HCA afgedekt? Ik ga zaterdag mijn sulky ophalen maar zoek nog naar goede oplossingen voor het afdekken. De sulky komt (voor nu in ieder geval) buiten te staan.


Of onder een afdak, binnen of eventueel een zeil.
Bij de Action zijn goede/grote afdekzeilen te koop.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 22:16

Ik heb nu een offerte opgevraagd om dit in de trailer te laten maken:

Afbeelding

Astrid, kan je je sulky niet in je trailer kwijt?

Astrid_Brann

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Wageningen

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 02:15

Afdekzeil was inderdaad de beste optie waar ik tot nu toe op gekomen was, dat wordt ook de eerste oplossing.

@_Nelleke_ ik heb zelf geen trailer en op stal staat er ook geen, anders was dat wel een goeie geweest!

Rafi Tarzan


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GaitMonster en 70 bezoekers