Heel veel vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Heel veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-21 17:00

Ik heb al veel gelezen op bokt en sites, maar ik kom er toch nog niet helemaal uit dus ik vraag het hier.
Mijn shetlandermerrie wordt morgen 4 jaar en ik wil graag beginnen met mennen voor de sulky. Ze is 4 jaar en rond de 80 cm.

1. Ik wil dit niet zelf doen, maar ik wil haar in training zetten bij een professionele menner die paarden beleert. Ik woon in Overijssel, rondom Deventer\Rijssen. Weet iemand waar ik mijn shetlander in training kan laten zetten? Ik weet niet of ze eigenlijk alleen pony's beleren met een sulky of menkar. (en of dit uitmaakt)

2. Ik wil zelf natuurlijk ook menlessen nemen en het makkelijkste is natuurlijk dat dit op dezelfde locatie kan als waar ik mijn shet in training wil laten zetten (is geen must, maar wel zo makkelijk). Als jullie goede meninstructeurs weten, laat het me weten.

3. Ik weet ook niet hoe je een pony moet ''optuigen'', ga je dit ook leren als je menles neemt?

4. Waar kan je het beste een sulky\tuig kopen en wat is er een beetje een ''normale'' prijs voor? En moet je die ook laten keuren? Het liefst wil ik geen tweedehands, want daar kan zo veel mis mee zijn wat de verkopers kunnen verbergen met een likje verf. Zit er uberhaupt veel verschil tussen verschillende soorten sulky's en tuig?

Huidverzorging is mijn passie
Sterre & Flash, mijn shetlanddames


Poldermenner
Berichten: 101
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Heel veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 18:21

Misschien is het een idee om te beginnen met je koetsiersbewijs te halen. Daar leer je alle basisdingen over tuig, verkeer e.d. er zijn dan ervaren paarden waar je de beginselen goed mee kunt leren.


isa06x

Berichten: 243
Geregistreerd: 25-10-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-21 22:03

Poldermenner schreef:
Misschien is het een idee om te beginnen met je koetsiersbewijs te halen. Daar leer je alle basisdingen over tuig, verkeer e.d. er zijn dan ervaren paarden waar je de beginselen goed mee kunt leren.


Dankjewel. Weet je misschien waar/hoe je dit kunt doen en hoeveel dat kost?

Huidverzorging is mijn passie
Sterre & Flash, mijn shetlanddames

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Heel veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:47

Goed dat je je deze vragen stelt en het ook allemaal goed wil leren. Mennen is zo veel meer dan een pony voor een kar binden en vooruit maar.

Om een pony professioneel te laten betuigen moet je toch gauw min. 800€/maand rekenen. Hou er rekening mee dat ze niet overal uitgerust zijn een mini te beleren. Ik weet een fijn adres maar dat is in België en maw, best ver weg voor jou.
Die persoon kan jou natuurlijk aanleren hoe je correct optuigt en inspant

Wat de kar betreft is het erg belangrijk het gewicht in de gaten te houden. Persoonlijk heb ik liever 2ehands tuig en kar van een beter merk, dan nieuwe brol uit China of Polen.

Alvast veel voorpret !

Don't take anything for granted

senna21

Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 01:54


Books, minds and umbrella's only work when they are open.

janouk
Blogger

Berichten: 17811
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:23

Mijn tip is om vooral eerst zelf te leren mennen met ervaren pony's en te kijken of je het leuk vindt. Mijn ervaring is dat niet iedereen zich comfortabel voelt op de bok, vanwege de afstand tot het paard. Sommigen vinden het zelfs eng. Dus voordat je investeert in sulky, tuig en beleren van je pony, eerst eens uitzoeken of je het zelf leuk vindt.

Succes, want mennen is hartstikke leuk vinden wij.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Poldermenner
Berichten: 101
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:40

Poldermenner schreef:
Misschien is het een idee om te beginnen met je koetsiersbewijs te halen. Daar leer je alle basisdingen over tuig, verkeer e.d. er zijn dan ervaren paarden waar je de beginselen goed mee kunt leren.


Ik heb het zelf heel wat jaren terug in Emmeloord gedaan. Kosten zou ik niet meer weten. Misschien een idee om bij de menvereniging in de buurt te vragen of ze het aanbieden.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:53



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers