verkeerde foto in de Wiki

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-17 07:57

Hallo!

Bij de pagina over het Jakobskruiskruid staan twee foto's. De eerste foto is inderdaad Jakobskruiskruid maar de laatste is Boerenwormkruid. Dat zit hem in de bloemetjes :) Waar JKK echt bloemblaadjes heeft, heeft het BWK dat niet.

Thought you should know..

Groetjes,

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg


JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:24

Ben geen plantenkenner, maar ben dit zeker met je eens! Je ziet ook gewoon het verschil in bloemen tussen de 1e en 2e foto.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:47

ha dames, dank voor het berichtje. ZOals ik nu kan zien gaat het om de tweede foto in het artikel, correct? Ik ga het even checken :)

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 11:49

Is de 2e foto inderdaad. Dank voor het checken!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:49

Om het nog even leuker te maken: juist die verkeerde foto is vandaag de wiki foto van de dag. Hoe help ik verkeerde informatie de wereld in :?

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101645
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 09:04

Bij mij is dat een paard? :+

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:05

Dan is die zeker net aangepast, bij mij was hij vanmorgen om 8:49 uur toch echt de verkeerde foto van het JKK wat dus BWK is.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101645
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:07

Volgens mij zag ik eerder vanochtend ook al een paard maar ik kan mij vergissen. :+

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:20

Kan ook aan mijn mobiel liggen hoor, dat die nog niet ververst had...

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 13:18

Ik heb nu ook een andere pagina, maar het is natuurlijk een dag later :)

Ben benieuwd of ze de foto vervangen!

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:24

MInimus heeft helemaal gelijk :j

De tweede foto is geen JKK :-)

Om het nog even ingewikkelder te maken, er is in het westen van Nederland in het duingebeid een variant van JKK, zonder de blaadjes rond de bloemen. Maar dan ziet het er gewoon uit als JKK zonder de bloemblaadjes.

Op deze foto in de wiki is het hart van de bloem veel 'losser' samengesteld en is idd BWK.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:42

Apple schreef:
MInimus heeft helemaal gelijk :j

De tweede foto is geen JKK :-)

Om het nog even ingewikkelder te maken, er is in het westen van Nederland in het duingebeid een variant van JKK, zonder de blaadjes rond de bloemen. Maar dan ziet het er gewoon uit als JKK zonder de bloemblaadjes.

Op deze foto in de wiki is het hart van de bloem veel 'losser' samengesteld en is idd BWK.

Met de 'blaadjes rond de bloemen' bedoel je de straal- of lintbloemen? Of bedoel je de omwindselblaadjes? Straalbloemen ontbreken inderdaad bij Duinkruiskruid, maar het blad is nog steeds niet het geveerde blad met gezaagde bladrand zoals bij Boerenwormkruid.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:32


Iemand maakt het paard vet

mysa

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:35

Ja, dat lijkt me inderdaad boerenwormkruid.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:44

Ik zou daar niet met zekerheid een Boerenwormkruid van durven maken. Afwijkende bloei of ondersoort van Jacobskruiskruid zou nog steeds heel goed kunnen. Heeft de uploader toevallig ook foto's van de hele plant?

Schoentje, kerstmuts en [o]

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:52

De foto is inmiddels verwijderd van de pagina. Het is inderdaad boerenwormkruid.

L2 + 0 met de Bolle :) // Eindstand

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26210
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:24

Dank je wel voor het oppakken Marieke_K!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:12

Marieke_K schreef:
ha dames, dank voor het berichtje. ZOals ik nu kan zien gaat het om de tweede foto in het artikel, correct? Ik ga het even checken :)


De foto was wel degelijk Jakobskruiskruid, ik ben de auteur van die pagina en zie nu pas dat ie is aangepast. Je hebt Jakobskruiskruid met lintloemen, maar ook zonder lintbloemen ( Duinkruiskruid) de fot staat er heel bewust bij omdat het zeker geen boerenwormkruid is. Jammer dat het niet even is nagecheckt bij een plantenkenner. Ik vind het n ieder geval vervelend.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 01:10

EstherHegt schreef:
Marieke_K schreef:
ha dames, dank voor het berichtje. ZOals ik nu kan zien gaat het om de tweede foto in het artikel, correct? Ik ga het even checken :)


De foto was wel degelijk Jakobskruiskruid, ik ben de auteur van die pagina en zie nu pas dat ie is aangepast. Je hebt Jakobskruiskruid met lintloemen, maar ook zonder lintbloemen ( Duinkruiskruid) de fot staat er heel bewust bij omdat het zeker geen boerenwormkruid is. Jammer dat het niet even is nagecheckt bij een plantenkenner. Ik vind het n ieder geval vervelend.



Dit topic is van 2017 en je hebt nu pas door dat er een foto is gewijzigt? :wow:

Daarnaast is Oomens wel een plantenkenner en geeft hij al aan dat het ook om een ondersoort van JKK kan zijn.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 02:34

Fohadie, dan is het toch goed dat ze het alsnog meld?. Ik weet niet wat er bij de foto stond, natuurlijk moet daar wel de correcte naam bii staan.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:27

Ik had er niet voor niets bij gezet dat het Jakobskruiskruid zonder lintbloemen is. Oomens gaf het ook aan en toch is de foto verwijderd. Juist met dit soort planten moet je navragen. @fohadie, ik ben een aantal jaar ernstig ziek geweest, daarom meld ik het nu. Het lijkt mij beter dat de foto gewoon weer teruggezet wordt.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:32

oomens schreef:
Ik zou daar niet met zekerheid een Boerenwormkruid van durven maken. Afwijkende bloei of ondersoort van Jacobskruiskruid zou nog steeds heel goed kunnen. Heeft de uploader toevallig ook foto's van de hele plant?

Vast wel, maar dan moet ik terug zoeken, ik heb de foto zelf gemaakt in Kuinderbos maar dat was denk ik in 2006.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:34

EstherHegt schreef:
Ik had er niet voor niets bij gezet dat het Jakobskruiskruid zonder lintbloemen is. Oomens gaf het ook aan en toch is de foto verwijderd. Juist met dit soort planten moet je navragen. @fohadie, ik ben een aantal jaar ernstig ziek geweest, daarom meld ik het nu. Het lijkt mij beter dat de foto gewoon weer teruggezet wordt.


Maar het is dus duinkruiskruid en geen jacobskruiskruid, dan was de info dus niet helemaal correct waardoor de verwarring wel begrijpelijk is. Echter zoals ik begrepen heb zijn alle kruiskruiden giftig en dus zdker het vermelden waard, misschien is een nieuw stuk met een nieuwe titel toepasselijker waarin alle kruiskruiden als giftig benoemd worden en dan JKK nog eztra omdat het veel voorkomt.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:52

Maartje1990 schreef:
EstherHegt schreef:
Ik had er niet voor niets bij gezet dat het Jakobskruiskruid zonder lintbloemen is. Oomens gaf het ook aan en toch is de foto verwijderd. Juist met dit soort planten moet je navragen. @fohadie, ik ben een aantal jaar ernstig ziek geweest, daarom meld ik het nu. Het lijkt mij beter dat de foto gewoon weer teruggezet wordt.


Maar het is dus duinkruiskruid en geen jacobskruiskruid, dan was de info dus niet helemaal correct waardoor de verwarring wel begrijpelijk is. Echter zoals ik begrepen heb zijn alle kruiskruiden giftig en dus zdker het vermelden waard, misschien is een nieuw stuk met een nieuwe titel toepasselijker waarin alle kruiskruiden als giftig benoemd worden en dan JKK nog eztra omdat het veel voorkomt.


Duinkruiskruid, wetenschappelijke naam Jacobaea vulgaris subsp. dunensis. Dit is een ondersoort van Jakobskruiskruid. De wetenschappelijke naam van Jakobskruiskruid is Jacobaea vulgaris. en dat sub betekent ondersoort, dat is dunensis. Het hoort dus echt in dit artikel, het is geen andere kruiskruidsoort. Ze hebben precies dezelfde PA's alleen ontbreken de lintbloempjes bij de ondersoort. Om het nog ingewikkelder te maken, er is nog een ondersoort zonder lintbloempjes ( die heet gewoon Jakobskruiskruid zonder lintbloemen)

Het klopt dat alle kruiskruiden giftig zijn, zie mijn website. https://www.jakobskruiskruid.com/ op de fotogalerijen ook veel foto s

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:18

Voorheen was JKK ook bekend als Senecio Jacobaea.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers