Trekschuit in draf?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pieter53
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-11

Trekschuit in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 11:40

Trekschuit.

Ter informatie:
In uw artikel op uw Wiki over de trekschuit staat dat deze in draf getrokken wordt.
- U vermeldt daarbij een snelheid van 7 km/u. Waarvan elders op dit forum gezegd wordt, dat dit 'stap' is.
- Bijna alle afbeeldingen van schuiten met jaagpaarden tonen paarden, die het vrij 'kalm aan' doen. (Zie ook mijn vraag)
- Een trekschuit is geen BOOT maar een schuit of een scheepje.

Vraag:
Hier en daar wordt beweerd dat men op sommige trajecten de trekschuit (voor passagiers) met twee paarden in draf voorttrok. Daarbij zou een GEMIDDELDE snelheid van 15 km/u gehaald zijn. Tegenwoordig zet men daarvoor dan toch minstens 50 paardenkrachten in een schuit. Dit verhaal lijkt me daarom vrij sterk.
Hoe zit het nu werkelijk? Kan men echt met twee paarden zoiets logs als een trekschuit met een snelheid van 15 km/u door een vaart voortjagen?
Het gaat hierbij dan niet om een eenmalige wedstrijd, maar om een dagelijkse dienstregeling. Is zoiets voorstelbaar?


pieter53
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Trekschuit in draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 14:48

Bedankt voor de reacties!
Toch even een aantekening bij wat Geert Mak schrijft. Hij heeft het niet uit de eerste hand!
Daarom wilde ik graag weten of paardenkenners zoiets voor mogelijk houden.
Een dergelijk scheepje weegt niet niets. De weg is geen vrij geveegde renbaan en naar het schijnt is het trekken van een schip met zijn grote massa toch niet zo makkelijk voor een paard.

pieter53
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:10

Ik vond op Google books een beschrijving uit 1840 daarin wordt gesteld dat de 'Vliegende Schuit' de 25 mijl tussen Amsterdam en Utrecht in 4 uur aflegde; dat is dus een gangetje van ruim 10 km/u. De gewone schuit had er 7 uur voor nodig en ging dus een 6 km/u. Dit zijn dus verwachtte gemiddeldes.


pieter53
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-12-13 15:58

Bedankt voor de reacties!
Het jagen van een schip is me bekend.
AfbeeldingFoto Han Visser.
De enige(?) echte Scheepsjager (links) van Nederland zie je op de foto aan het werk.
Op Binnenvaarttaal staan twee uitweidingen; Het Scheepsjagen door Han Visser en het Jagen.
Dit is wel een beetje reclame voor mijn eigen werk! Ik weet niet of dat mag. :o

pieter53
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-13 14:46

Het komt inderdaad meerdere malen voor dat de jager wel op zijn paard zit. Het lijkt meer te maken te hebben met de ervarenheid van de jager dan met waar het is. Bij het jagen van vrachtschepen zit de jager dan meestal schrijlings op het paard. Het is echter, naar men zegt, meermalen voorgekomen dat wanneer de jaaglijn bleef haken en de jager zat te suffen, dat deze met paard en al in de plomp verdween.
Afbeelding
In de vaarten en kanalen werd meestal met één a twee paarden gejaagd. Op de rivieren nam naar mate men hogerop kwam het aantal toe. Bij Lobith bedroeg het aantal, naar men zegt een 6 tot 12 paarden.
Assmanhausen (Rüdesheim) aan de Rijn was een beroemd punt van waaraf men extra paarden in moest zetten. Men sprak dan ook van het paardencircus te Assmanhausen. Afhankelijk van de grootte van het schip en de stroomsnelheden liepen er tot 30 paarden voor de schepen.
Zie ook Rheinschifffahrtgeschichte.de.
OOk ijsbrekers werden vroeger gejaagd.
Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers