Util in memoriam

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 12:53

Er is een artikel uitgekomen over de loopbaan van het overleden paard van het Portugese dressuurteam Útil.
Is het wat om dat te vertalen?
link

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 14:14


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:11

Ik denk dat het voor de WIKI zeker interessant is :j Voor mij was het wel duidelijk over welk paard het ging, maar voor VN denk ik niet dat we er nog veel mee kunnen doen. De Wiki kan er zeker wel wat mee doen. Dus als je het voor hen zou willen vertalen, weet ik zeker dat ze er heel blij mee zijn.

Dit weekend is er ook HE, een aantal NR leden zijn daar aanwezig en met andere (standaard) algemene bezigheden kan het ook even duren voordat er een reactie komt. Als het echt enorm veel haast heeft is een pb sturen het beste wat je kunt doen.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 19:28

Ik dacht als simpel paginaatje achter het nieuws over hem, dat je dus door kunt linken.
Het is denk ik alleen interessant in combinatie met het nieuws. Ik denk niet dat het wat voor wiki is, zo'n lange loopbaan had hij niet, hij is jong en vrij roemloos gestorven, uiteindelijk.
Hij komt wel van een interessante stoeterij, van de vader van de amazone, want die fokt nl voornamelijk stierenvechterspaarden (hij is zelf stierenvechter en is in 1981 begonnen met fokken) en geloofd sterk in de Lusitano als all round top sport paard. De paarden worden zowel voor stierenvechten als dressuur getest na de inrijdt periode. Broer heeft dus ook nog met Útil aangetreden in de arenas...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:28

In principe is alles interessant voor de Wiki :D (ook zeker omdat we regelmatig op Vn doorlinken naar Wikiartikelen.

Er komt tzt nog wel een vooruitblik op de WEG, dus daarvoor zouden we het evt. nog kunnen gebruiken.

Ik stuur ze wel even langs van de Wiki :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:34

op zich wel Wikimateriaal ja :)
Heb jij misschien tijd en/of zin om gelijk een artikel over Util te schrijven Lusitana? :)

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:13

Ja, maar ik moet even zien waar copyright van de foto's rusten en of ik van Paulo (vader van amazone) wellicht er nog wat kan krijgen.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:02

Dat zou wel heel fijn zijn ja. Als je een mooi artikel kan schrijven met foto's dan is dat zeker de moeite waard Lusitana!

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:34

NT > WZ

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 17:39

Ik had gewoon een nieuw topic willen openen, maar blijkbaar verplaatsen jullie liever.
Beginnetje:

Útil

Útil is met name bekend geworden door zijn plotselinge overlijden aan een anafylactische shock na toediening van anti-biotica in de aanloop naar de WEG 2010 in Kentucky.
De Lusitano hengst van de stoeterij van stierenvechter en zakenman Paulo Caetano, was deel van het Portugese dressuurteam met amazone Maria Moura Caetano, dochter van de fokker.
Het duo debuteerde in de Grand Prix het jaar ervoor, 2009, op het Hipodromo Manuel Possolo in Cascais, Portugal.
Útil is 9 jaar geworden en heeft diverse nakomelingen die nog ter keuring gebracht moeten worden op de stoeterij waar hij geboren is en 2 al goedgekeurde nakomelingen elders. (Merrie Batuta (MMO) en hengst Dourado (SAZ))

Fokker: Paulo Caetano
Geboortedatum:02/03/01, gestorven 03/09/10
Schimmel, 1.62m, goedgekeurd voor de fok met 70.5 punten.

Afstamming:

v Maestro (CFR)= Neptuno (MV) (Firme (SA) x Uva (MV))
x Harpa (CFR) (Dragão (SA) x Nieta (CI))

m Zaquera (JCL)= Quito (CI) (Estribilho (MAC) x Cigana (FRM))
x Nieva (CI) (Estribilho(MAC) x Franqueza (CT))

Loopbaan:
Zoals alle paarden van de stoeterij, heeft hij na het inrijden een periode doorgebracht in Monforte (Alentejo, Portugal) waar de stammerries van de fokker zich bevinden, om getest te worden door zowel fokker Paulo Caetano, als zoon Jõao en dochter Maria in de disciplines stierenvechten en dressuur. Zowel vader als zoon zijn beroemde stierenvechters die bijna uitsluitend uitkomen op paarden van eigen stoeterij.
Maria had niet gedacht dat hij geschikt zou zijn voor dressuur vanwege zijn barokke voorkomen dat beter in het stierenvechten past dan in een modern dressuurpaard.
Maar al snel bleek dat hij buitengewoon geschikt was. Hij bleek buitengewoon leergierig en makkelijk om mee te werken.

De africhting van de paarden van de stoeterij heeft voor allen dezelfde basis, en hoewel Útil al snel als dressuurpaard gezien werd, heeft hij wel degelijk ook een paar keer in een arena in Spanje aangetreden met João Caetano om te zien of hij daarvoor geschikt was.

Er werd besloten dat voor Útil een loopbaan in de dressuur was weggelegd en het paard was dus voor Maria.
Daar die op dat moment studeerde en tijd had voor maar één paard en ze op dat moment bij de Young Riders reed met White Cedar, bleef Útil nog in handen van de vader wat opleiding betrof.
Toen Maria eindelijk met hem aan de gang ging, bleek hij ontzettend snel te vorderen en ze beloot hem te trainen voor wedstrijden. Dit was half oktober 2008. Zodra ze aan de oefeningen van de Prix St Georg waren begonnen, wist ze dat ze een Grand Prix paard had. Ze besloot hem uit te brengen en wel meteen in de Grand Prix, op het Festival Internacional do Puro Sangue Lusitano in Cascais in 2009. Haar eerste score met hem was 61.915%
Daarna heeft ze hem nationaal uitgebracht om ervaring op te doen.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:28

Tweemaal "buitengewoon" na elkaar zal ik veranderen.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 22:53

Útil

Útil is met name bekend geworden door zijn plotselinge overlijden aan een anafylactische shock na toediening van anti-biotica in de aanloop naar de WEG 2010 in Kentucky.
De Lusitano hengst van de stoeterij van stierenvechter en zakenman Paulo Caetano, was deel van het Portugese dressuurteam met amazone Maria Moura Caetano, dochter van de fokker.
Het duo debuteerde in de Grand Prix het jaar ervoor, 2009, op het Hipodromo Manuel Possolo in Cascais, Portugal.
Útil is 9 jaar geworden en heeft diverse nakomelingen die nog ter keuring gebracht moeten worden op de stoeterij waar hij geboren is en 2 al goedgekeurde nakomelingen elders. (Merrie Batuta (MMO) en hengst Dourado (SAZ))

Fokker: Paulo Caetano
Geboortedatum:02/03/01, gestorven 03/09/10
Schimmel, 1.62m, goedgekeurd voor de fok met 70.5 punten.

Afstamming:

v Maestro (CFR)= Neptuno (MV) (Firme (SA) x Uva (MV))
x Harpa (CFR) (Dragão (SA) x Nieta (CI))

m Zaquera (JCL)= Quito (CI) (Estribilho (MAC) x Cigana (FRM))
x Nieva (CI) (Estribilho(MAC) x Franqueza (CT))

Loopbaan:
Zoals alle paarden van de stoeterij, heeft hij na het inrijden een periode doorgebracht in Monforte (Alentejo, Portugal) waar de stammerries van de fokker zich bevinden, om getest te worden door zowel fokker Paulo Caetano, als zoon Jõao en dochter Maria in de disciplines stierenvechten en dressuur. Zowel vader als zoon zijn beroemde stierenvechters die bijna uitsluitend uitkomen op paarden van eigen stoeterij.
Maria had niet gedacht dat hij geschikt zou zijn voor dressuur vanwege zijn barokke voorkomen dat beter in het stierenvechten past dan in een modern dressuurpaard.
Maar al snel bleek dat hij wel zeer geschikt was. Hij bleek buitengewoon leergierig en makkelijk om mee te werken.

De africhting van de paarden van de stoeterij heeft voor allen dezelfde basis, en hoewel Útil al snel als dressuurpaard gezien werd, heeft hij wel degelijk ook een paar keer in een arena in Spanje aangetreden met João Caetano om te zien of hij daarvoor geschikt was.

Er werd besloten dat voor Útil een loopbaan in de dressuur was weggelegd en het paard was dus voor Maria.
Daar die op dat moment studeerde en tijd had voor maar één paard en ze op dat moment bij de Young Riders reed met White Cedar, bleef Útil nog in handen van de vader wat opleiding betrof.
Toen Maria eindelijk met hem aan de gang ging, bleek hij ontzettend snel te vorderen en ze beloot hem te trainen voor wedstrijden. Dit was half oktober 2008. Zodra ze aan de oefeningen van de Prix St Georg waren begonnen, wist ze dat ze een Grand Prix paard had. Ze besloot hem uit te brengen en wel meteen in de Grand Prix, op het Festival Internacional do Puro Sangue Lusitano in Cascais in 2009. Haar eerste score met hem was 61.915%
Daarna heeft ze hem nationaal uitgebracht om ervaring op te doen.

Verdiensten:

Nationaal:

Wedstrijden om de Portugese dressuurcup 2009:
Beloura: 3e plaats Intermediair II - 64,370% en 2e plaats Grand Prix - 69,800 %
Ponte de Lima: 3e plaats Grand Prix B - 65,390%
Coimbra: 4e plaats Grand Prix Special - 64,100%, en 2e plaats Grand Prix Kür - 70,770%

2010:
CDN Arruda dos Vinhos: 2e plaats Intermediair - 68,158%, en 2e plaats Grand Prix - 66,241%
CDN Ponte de Lima: 2e plaats Grand Prix - 67, 163%, en 2e plaats Grand Prix Special - 66,181%

Internationaal:

11/12/2009 CDI *** Arruda dos Vinhos, Portugal.
Grand Prix 7e - 61,362% , Grand Prix Freestyle to muziek 3e - 66,450%
02/03/2010 CDI *** Vejer de la Frontera, Spanje.
Grand Prix 10e - 65,574%, Grand Prix Special 8ste - 65,417%
09/03/2010 CDI *** Vejer de la Frontera, Spanje.
Grand Prix 28ste - 62,681%, Grand Prix Special 8ste - 66,292%, Freestyle to music 7e - 67,700%
15/03/2010 CDI *** Vejer de la Frontera, Spanje.
Grand Prix 10e - 65,106%
26/03/2010 CDI **** Composta, Portugal.
Grand Prix 3e - 64,723%
28/04/2010 CDIO *** Saumur, Frankrijk.
Grand Prix 28ste - 62,553%, Grand Prix Special 18e - 65,583%
28/05/2010 CDI*** Nambroca, Spanje.
Grand Prix 2e 68,851%
Grand Prix Freestyle to music 1ste - 71,650%
06/08/2010 CDI*** Vidauban, Frankrijk.
Grand Prix Freestyle to music 2e - 67,362%
07/08/2010 CDI*** Vidauban, Frankrijk.
Grand Prix Freestyle to music 1ste - 72,050%

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:03

Dat ziet er al goed uit Lusitana! Mooi stuk :) .

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 23:30

Ik heb de site geschreven waar de brontekst vandaan komt voor toestemming van gebruik van de info en een foto.
Ik heb het telefoonnummer en e-mail adres van Maria Caetano zelf, maar dit is geen tijd om haar lastig te vallen met dit soort dingen.
Alle ruiters zijn helemaal down hier, haar faceboek pagina wordt overladen met betuigingen.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:14

Ja, dat is inderdaad wel begrijpelijk. Dan wachten we even tot een later moment met het plaatsen van het artikel op de Wiki. Dan kan het ook tegelijk met de foto's. Wel zo leuk natuurlijk :j .

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Util in memoriam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 00:28

Ja precies.
En de datum van plaatsing is op wiki niet echt van belang.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 19:57

Lusitana, heb je ondertussen contact op genomen? Of wil je liever nog even wachten :) ?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 20:29

Ik heb (in het begin al) contact gehad met iemand van de portugese dressuursite vanwege de tekst en foto's. Ze (verantwoordleijke)zou foto's sturen, nooit gekomen. Maar ik heb wel toestemming om ze te gebruiken, alleen kan ik niet van de site kopiëren, dus vandaar dat ze ze moet sturen (ze zijn op de site ook niet van gewenste grootte). Ik kan inmiddels de fokker (vader van de amazone) wel benaderen denk ik, er is veel publiciteit rond zijn bedrijf op dit moment en hij wordt deze maand geëerd. Wil ik nog een nieuwsberichtje over maken.