Het Friese paard

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 22:07

Misschien domme vraag maar hoe kun je lid worden van Wiki want met mijn bokt naam kan ik me niet inloggen..

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:04


Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:22

Nou ik had een aantal rassen gezien die ik wel kon vullen.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:33

Dat is altijd welkom! Lachen Maar als je nog geen wikischrijver ben kun je je artikelen gewoon op dit forum zetten.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:35

Ow, ok. Moet ik dan daarvoor een topic aanmaken?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:36

Yup, als je wil graag Lachen

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 16:37

Ok Knipoog

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 08:09

Hebben jullie nog een foto nodig van een Friese stermerrie met veulen?

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:51

Foto's kun je altijd plaatsen, dan is het makkelijker beoordelen Shelltje.


Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 12:29

Citaat:
De fries werd eerst vooral gebruikt om het land te bewerken


Volgens mij klopt dit niet. Zie je een een fries met knieactie al voor een ploeg lopen. Lijkt me niet heel erg handig Clown

Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:04

zou in principe ook fijn zijn als ik ook als schrijver in de wiki vermeld zou worden. aangezien een groot deel uit mijn stuk in de wiki staat.

Marlies1

Berichten: 3933
Geregistreerd: 03-06-07

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:07


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:10

friezen waren vroeger,z'on 200 jaar terug,harddravers...

Ania

Berichten: 6101
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:25


_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:34


Anoniem

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:38

Winkie schreef:
Citaat:
De fries werd eerst vooral gebruikt om het land te bewerken


Volgens mij klopt dit niet. Zie je een een fries met knieactie al voor een ploeg lopen. Lijkt me niet heel erg handig Clown


Door de weeks werden de Friese paarden ingezet in de landbouw, dus het klopt wel degelijk. Het meeste landwerk in het Noorden werd gedaan met de Friese paarden. In de vrije tijd van de boeren werd er mee gedaan aan draverijen en zondags trokken de Friezen de tilbury's naar de kerk.

mariska_emke

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:41

Ania schreef:
Samir schreef:
Het Friese paard

Het Friese paard staat vooral bekend om zijn chique uitstraling. Lange gitzwarte manen en staart, lange sokken en hij gooit hoog op mij zijn benen.

Geschiedenis

Het Friese paard komt oorspronkelijk uit Friesland. Het werd vroeger ook gebruikt voor de krijgsdienst in West-Europa. Het is in de loop der jaren gekruist met vele verschillende soorten rassen, zoals andalusiërs en arabieren. Het is ontstaan door kruisingen met andalusiers die weer afstammen van de arabieren. In de 18e en 19e eeuw is het Friese paard zich gaan beperken tot noord Nederland: Friesland. Daar werd het gebruikt voor zondaagse ritjes naar de kerk, maar ook voor vertier.dat was weer daarvoor, in die periode werd de fries een landbouwtuigpaard! Maar helaas was de fries niet goed genoeg voor te helpen met het land verbouwen. Daarom kruisten de boeren de friezen met de zogenaamde “bovenlanders”, zoals Groningers.klopt enigszins, dat kwam dus door de invloed van de overheid die maar een beperkt aantal hengsten beschikbaar steldeHierdoor is het Friese paard bijna uitgestorven. Nee! Het friese paard is bijna uitgestorven door de komst van auto's, door de smaak van de mensen van toen, de mensen hadden allemaal een automobiel en wouden dressuur en springpaarden. Aangezien de toenmalige fries daar als een landbouwpaard niet tussenpaste dunde het ras snel uit. Dan heb ik het ook over de periode van 1900 tot 1930. Rond 1965 groeide de welvaart weer op. De landelijke ruitersport nam toen een grote vlucht en werd heel populair. na 1985 werd de fries weer populair als koetspaard voor de oudere mensen[/b]
Op 1 mei 1879 is Het Friesche Stamboek opgericht omdat het ras bijna uitstierf.klopt niet. het is dan wel opgericht maar pas een halve eeuw later dreigde het friese paard uit te sterven.[b] In 1917 er waren maar 3 geregistreerde friese hengsten over namelijk: Tetman, Ritske en Age, die werden weer gekruist met zwarte rijpaarden zoals de oldenburger en westfries. Een honderdtal Friezen werden bij elkaar gehaald in Leeuwarden. Zo werd de fokkerij weer op gang gebracht.[/b] Hierdoor werd weer duidelijk wat voor prachtige paarden de Friezen zijn en werden de paarden weer populair onder de mensen.

Tips en aanvullingen altijd welkom!


Tetman is geboren op 20-05-1956
Ritske is geboren op 04-04-1955
Age is geboren op 14-04-1942

Geen van deze hengsten leefden dus in 1917.
Misschien een typefout, of bedoel je andere hengsten?

Ik heb trouwens ook nog wel foto's van een 1e premie stermerrie en andere friezen.

snoeppig

Berichten: 1034
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: papendrecht

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:33


Anoniem

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 01:35

Citaat:
en hij gooit hoog op mij zijn benen.


Beetje kromme zin, ik zou er van maken: hoge knieactie.

Anoniem

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 01:38

Verder komt het Friese paard oorspronkelijk niet alleen uit Friesland maar uit een groot deel van West-Europa. De bron van herkomst is het oude bospaard.
Samir, voor je jouw artikel definitief gaat posten zou ik nog maar eens 1. goed checken op taal en stijlfouten en 2. de informatie iets beter bijwerken want het is niet allemaal juist wat je schrijft.

Anoniem

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 01:49

Citaat:
Ondanks dat een fries een barok paard is, is het toch een warmbloed. Het Friese paard heeft als voorouders de Equus robustus. Dit paard is vermengd met Arabisch bloed via de spaanse andalusiers en is later gekruist met oldenburgers en westfriezen (allen warmbloedig).
Vroeger was de fries er ook in meerdere kleuren zoals vos, bruin en schimmel, dat is er in de loop der jaren uitgefokt. Zo worden hengsten die wit of vos vererven niet opgenomen in het stamboek.
Vooral in het begin was een fries een edel paard dat vooral door de rijken werd gebruikt als koetspaard en was het een veelgebruikt paard in de cavalerie. Pas later toen er kanonnen bij de cavalerie kwamen en die ook vervoerd moesten worden kwamen er trekpaarden in het spel, toen ook ging de overheid zich met de fok bemoeien en ging het Friese paard "verbeterd" worden naar een sterker cavalerie paard dat ook gebruikt kon worden in de landbouw. Het friese paard werd dus een landbouwtuigpaard, het was een edel maar toch sterk dier dat behalve de ploeg trekken ook mooi verheven voor de kar kon lopen zoals bijvoorbeeld de hackney. Sinds 1800 is het Friese paard min of meer zuiver gefokt. Vanaf 1800 kunnen we ook eigenlijk pas spreken van het ras, hoewel het stamboek pas in 1879 is opgericht. Toen zijn dus ook de raskenmerken, de kleur en de gebruiksdoel duidelijk vastgesteld. De fries is ook de enige echte nederlandse ras!
(bijdrage van Anya)
Deze info is veel betrouwbaarder. Alleen het stukje over de vosfactor klopt niet. Er zijn hengsten waarvan bekend is dat ze een vosfactor vererven en toch goedgekeurd zijn voor het leven, voorbeeld daarvan is Jillis. Verder is het zo dat het stamboek idd in 1879 is opgericht, om wel te wezen in herberg De Drie Romers in Roordahuizum te Friesland. (op initiatief van jonkheer Van Eysingha)
Voor verdere inside-information zie deze link en sneup eens in het boek Het Friese Paard van Kai Bouma...
http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=389

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 02:40

In de bit staat ook nog een stukje over de vosfactor met betrekking tot het stamboek. Ik kan dat stukje wel even overtypen en bij interesse naar je PB-en Bloos

Anoniem

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 02:48

Hier in het topic plaatsen kan ook, dan leren we er allemaal misschien nog wat van!!

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:18

Hmm.. is er misschien behoefte aan de foto van de fries die in het centrum van leeuwarden staat? Want daar kan ik altijd nog even een fototje van maken. Is toch een stukje geschiedenis die bij de Fries hoort Knipoog