verkeerde foto in de Wiki

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:12

Marieke_K schreef:
ha dames, dank voor het berichtje. ZOals ik nu kan zien gaat het om de tweede foto in het artikel, correct? Ik ga het even checken :)


De foto was wel degelijk Jakobskruiskruid, ik ben de auteur van die pagina en zie nu pas dat ie is aangepast. Je hebt Jakobskruiskruid met lintloemen, maar ook zonder lintbloemen ( Duinkruiskruid) de fot staat er heel bewust bij omdat het zeker geen boerenwormkruid is. Jammer dat het niet even is nagecheckt bij een plantenkenner. Ik vind het n ieder geval vervelend.


EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:27

Ik had er niet voor niets bij gezet dat het Jakobskruiskruid zonder lintbloemen is. Oomens gaf het ook aan en toch is de foto verwijderd. Juist met dit soort planten moet je navragen. @fohadie, ik ben een aantal jaar ernstig ziek geweest, daarom meld ik het nu. Het lijkt mij beter dat de foto gewoon weer teruggezet wordt.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:32

oomens schreef:
Ik zou daar niet met zekerheid een Boerenwormkruid van durven maken. Afwijkende bloei of ondersoort van Jacobskruiskruid zou nog steeds heel goed kunnen. Heeft de uploader toevallig ook foto's van de hele plant?

Vast wel, maar dan moet ik terug zoeken, ik heb de foto zelf gemaakt in Kuinderbos maar dat was denk ik in 2006.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 15:52

Maartje1990 schreef:
EstherHegt schreef:
Ik had er niet voor niets bij gezet dat het Jakobskruiskruid zonder lintbloemen is. Oomens gaf het ook aan en toch is de foto verwijderd. Juist met dit soort planten moet je navragen. @fohadie, ik ben een aantal jaar ernstig ziek geweest, daarom meld ik het nu. Het lijkt mij beter dat de foto gewoon weer teruggezet wordt.


Maar het is dus duinkruiskruid en geen jacobskruiskruid, dan was de info dus niet helemaal correct waardoor de verwarring wel begrijpelijk is. Echter zoals ik begrepen heb zijn alle kruiskruiden giftig en dus zdker het vermelden waard, misschien is een nieuw stuk met een nieuwe titel toepasselijker waarin alle kruiskruiden als giftig benoemd worden en dan JKK nog eztra omdat het veel voorkomt.


Duinkruiskruid, wetenschappelijke naam Jacobaea vulgaris subsp. dunensis. Dit is een ondersoort van Jakobskruiskruid. De wetenschappelijke naam van Jakobskruiskruid is Jacobaea vulgaris. en dat sub betekent ondersoort, dat is dunensis. Het hoort dus echt in dit artikel, het is geen andere kruiskruidsoort. Ze hebben precies dezelfde PA's alleen ontbreken de lintbloempjes bij de ondersoort. Om het nog ingewikkelder te maken, er is nog een ondersoort zonder lintbloempjes ( die heet gewoon Jakobskruiskruid zonder lintbloemen)

Het klopt dat alle kruiskruiden giftig zijn, zie mijn website. https://www.jakobskruiskruid.com/ op de fotogalerijen ook veel foto s

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:34

Aurora3 schreef:
Het lijkt mij prima om de foto terug te zetten met de extra uitleg van EstherHegt erbij.

@EstherHegt: Ik begrijp dat het frusterend is dat het artikel is aangepast zonder dat jij dat wist. Voor een project als onze Wiki is het feit dat iedereen eenvoudig kan en mag bijdragen zowel een kracht als een beperking. De Wiki-mods proberen dat zoveel mogelijk in goede banen te leiden, maar af en toe gaat er wel eens iets mis.
In elk geval bedankt dat je nu meldt hoe het echt zit zodat we het artikel weer verder kunnen verbeteren.


Oke, prima, ik schrok er gewoon een beetje van. Overigens heb ik net op mijn website ook een foldertje toegevoegd met wat tips om Jakobskruiskruid te herkennen en niet te verwarren met andere plantjes. Er staat ook een mooie JKK zonder lintbloempjes op.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:39

Apple schreef:
Voorheen was JKK ook bekend als Senecio Jacobaea.

Ja dat klopt! Mijn mede auteur Pieter Pelser is gepromoveerd op deze naamsverandering. Dat heeft met DNA van de plant te maken, https://en.wikipedia.org/wiki/Pieter_B._Pelser Ik zal eens vragen of hij tijd eeft daar een blogje over te schrijven. Er zijn toendertijd meerdere planten anders ingedeeld. Je hebt nu de groep Jacobaea, maar ook een groep Senecio.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:53

EstherHegt schreef:
Aurora3 schreef:
Het lijkt mij prima om de foto terug te zetten met de extra uitleg van EstherHegt erbij.

@EstherHegt: Ik begrijp dat het frusterend is dat het artikel is aangepast zonder dat jij dat wist. Voor een project als onze Wiki is het feit dat iedereen eenvoudig kan en mag bijdragen zowel een kracht als een beperking. De Wiki-mods proberen dat zoveel mogelijk in goede banen te leiden, maar af en toe gaat er wel eens iets mis.
In elk geval bedankt dat je nu meldt hoe het echt zit zodat we het artikel weer verder kunnen verbeteren.


Oke, prima, ik schrok er gewoon een beetje van. Overigens heb ik net op mijn website ook een foldertje toegevoegd met wat tips om Jakobskruiskruid te herkennen en niet te verwarren met andere plantjes. Er staat ook een mooie JKK zonder lintbloempjes op.

Eens kijken of dit lukt https://www.jakobskruiskruid.com/downloads/

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:22

Het is nog niet goed, ik zag ergens juni en dan spelfout verbeterd, daar staan de foto s nog goed met uitleg.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 16:36

Ja ik maak ook een fout, het is de foto waar duinkruiskruid bij staat, die foto is overigens niet door mij gemaakt, die komt van de grote wiki. Ik wil overigens wel even zoeken of ik niet een duidelijkere foto heb., die met lintbloemen komt wel van mij. Waarom ik het punt maakte is dat de plant zonder lintbloemen wel belangrijk is i.v.m. hooi maken,
Op mijn website heb ik een klein foldertje neergezet met uitleg over buis en lintbloemen, die mag hierbij op de wiki eventueel. Foldertje staat onder downloads en heet Een kleine folder om Jakobskruiskruid te herkennen of uit te sluiten, ik heb geen idee hoe toe te voegen.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:16

Het probleem bij deze foto is dat als je er direct op klikt, je dan ziet staan bloemen boerenwormkruid, dat was het.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:28

@silverdapple, ik begrijp het even niet. Wat ik bedoel is als je op de foto die nu in de wiki staat klikt je dit te zien krijgt Grootte van deze voorvertoning: 800 × 587 pixels. Andere resoluties: 320 × 235 pixels | 2.798 × 2.053 pixels.
Oorspronkelijk bestand ‎(2.798 × 2.053 pixels, bestandsgrootte: 895 kB, MIME-type: image/jpeg)
Bloemen Boerenwormkruid.


Het is wel Jakobskruskruid. ( Jacobaea vulgaris) Misschien heeft iemand er een foute naam aan toegevoegd?

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:13


EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 20:29

Aurora3 schreef:
@ EstherHegt: De omschrijving bij de foto is aangepast, thnx voor al je moeite. Ik had hier even overheen gekeken toen ik het artikel aan het aanpassen was. Zou je nog 1x willen checken of de omschrijving klopt zoals het er nu staat? Zie: https://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Bloeme ... kruid.jpeg


Ja klopt, maar deze is dus zonder de lintbloemen. Ik zou hem voor het gemak duinkruiskruid noemen.
De folder die ik heb gemaakt om JKK te herkennen zoals silverdapple aangaf mag je gebruiken als gehele folder. Sorry voor mijn late reactie. Er kwam nogal wat tussen en keek er overheen.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 20:19

Prima. sorry voor late antwoord, er kwam nogal wat extra werk tussen, bijvoorbeeld deze, die gaat over het misverstand dat blijkt te bestaan over stapeling van JKK, schade stapelt, maar niet in het dier zelf. Het zou fijn zijn om dit blog te delen in nieuws. https://www.jakobskruiskruid.com/Blog/2 ... chaamsvet/

Ik suggereer dit als nieuws, Planten en grazers hebben over miljoenen jaren samen geleefd. Gedurende die tijd hebben plantensoorten giftige stoffen ontwikkeld om er voor te zorgen dat ze niet opgegeten worden. Dieren hebben zich daar op aangepast door giftige planten grotendeels te vermijden, maar dat betekent niet dat vergiftiging nooit voorkomt. PA’s kunnen in planten met behulp van gaschromatografie aangetoond worden omdat planten PA’s maken en opslaan. Dieren doen dit niet en PA’s verlaten het lichaam doorgaans te snel om ze aan te kunnen tonen. Dat betekent dat het heel moeilijk is om er zeker van te zijn dat leverschade door JKK veroorzaakt is of dat een andere plantensoort de schuldige is, of dat de leverschade een hele andere oorzaak heeft,

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:36

Ja, is prima, een goed idee zelfs. Zeker omdat het voorjaar weer aanbreekt.
Neem maar even contact op hoe en wat.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: verkeerde foto in de Wiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 09:23

Ja dat is prima, ik heb al wat ideetjes. We zullen de rest via PB gaan uitwerken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers