Mijn shrimpies (garnalen)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-23 23:33

Een jaar geleden kreeg ik van de buurvrouw een paar garnalen voor in mijn kleine aquarium en zo ben ik besmet met de garnalen gekte! En na zoeken naar info over deze beestjes kom je erachter dat ze in allerlei prachtige kleurtjes bestaan..


Afbeelding


Zodoende ga ik met een groepje garnalen beginnen met kweken, ik heb dinsdag mijn kleine aquarium naar beneden gehaald en gevuld met water en filtermateriaal van mijn huidige aquarium en hopelijk kan ik over 4 weken er een groepje garnalen in verhuizen en kan het kweken z'n gang gaan. Wachten duurt laaaaaang!

Afbeelding

De garnalen waar ik mee ga kweken zijn dwerggarnalen, neocaridina garnalen genaamd. Ze worden zo'n 3-5 cm groot (klein).

In dit topic ga ik het kweek avontuur bijhouden en als het goed gaat met de eerste kweekgroep ga ik meerdere kleuren kweken!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:47

Oh ik vind ze zo gezellig haha

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 00:02

Ze zijn zo cute!

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 00:11

Je weet al dat ik een beetje verliefd ben :D

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 00:12

Oh leuk!! Ieniemienie gambas! :)

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-23 10:10

Wat een leuke reacties al! Ja ik vind mijn garies ook heul erg schattig! Vooral als ze op m'n hand gaan zitten, dat kriebelt enorm.

https://vm.tiktok.com/ZMYLB7hLV/

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-23 13:43

1 van mijn Blue Jellie garnalen heeft eitjes!

Afbeelding

Emj_23
Berichten: 1153
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:48

Oh wat leuk! Ik kom volgen.

Biebz

Berichten: 5471
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 13:50

Wat leuk!! Ik ga je volgen :)

Wij hebben een bak met Blue Dream garnalen die zich ook goed laten kweken! Er leuk om naar te kijken.

maitestar23

Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:15

Oh garnalen zijn zo leuk <3 <3
Mijn bak was vol met Red Chrystal en Blue Dream garnalen, maar blijkbaar zit er 1 vis tussen die ze graag eet want alles is verdwenen ;(

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:33

wat leuk zeg! ik ga je ook volgen! wij hebben 2 aquaria. Een 60cm met blue dreams die ook prima kweken (maar waar ook een koppel honing goerami's in zwemt dus extreem gaat het niet) en een aquarium van 180 cm met vissen, een stuk of 40 japonica garnalen (die kweken niet, alleen in brak water) en iets van 150 neocaridina's. een hele mix ploeg van marktplaats gehaald want we willen gewoon dat ze lekker de bak schoon houden en wat kweekt dat kweekt en wat niet is ook prima.

Daarnaast zitten in het grote aquarium ook 5 aziatische waaierhanden en 5 afrikaanse waaierhanden. Ook ik ben heeeeeeelemaal gek van garnalen geworden en het zijn mijn favo bewoners van onze aquaria.

Ben heel benieuwd wanneer je je eerste baby's hebt!

ga je je focussen op 1 kleur? want het lijkt nu alsof je van alles door elkaar hebt? Kunnen leuke combi's uit komen maar uiteindelijk zullen die allemaal wildkleur worden.

Zomaar voor iemand aardig zijn... Is voor jezelf, maar ook voor de ander fijn!

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-23 16:08

__danielle__ schreef:
wat leuk zeg! ik ga je ook volgen! wij hebben 2 aquaria. Een 60cm met blue dreams die ook prima kweken (maar waar ook een koppel honing goerami's in zwemt dus extreem gaat het niet) en een aquarium van 180 cm met vissen, een stuk of 40 japonica garnalen (die kweken niet, alleen in brak water) en iets van 150 neocaridina's. een hele mix ploeg van marktplaats gehaald want we willen gewoon dat ze lekker de bak schoon houden en wat kweekt dat kweekt en wat niet is ook prima.

Daarnaast zitten in het grote aquarium ook 5 aziatische waaierhanden en 5 afrikaanse waaierhanden. Ook ik ben heeeeeeelemaal gek van garnalen geworden en het zijn mijn favo bewoners van onze aquaria.

Ben heel benieuwd wanneer je je eerste baby's hebt!

ga je je focussen op 1 kleur? want het lijkt nu alsof je van alles door elkaar hebt? Kunnen leuke combi's uit komen maar uiteindelijk zullen die allemaal wildkleur worden.


Ja dat klopt, ik ben met een groot aquarium begonnen met alles door elkaar. Vind ik niet erg want ik vind elke garnaal leuk. Soms komen er best mooie uit en soms minder mooie maar die is net zo welkom. Ik heb een klein aquarium opgestart en daarin ga ik me op 1 kleur richten, denk Orange Sakura en als dat bevalt wil ik meer kleurtjes gaan kweken. En ik ga ze dan uitselecteren om de kleur optimaal te houden en dan mogen de minder goed gekleurde in het grote aquarium.

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:21

Super schattige diertjes <3

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

luuntje

Berichten: 13929
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 17:42

Wat een leuke beestjes.
En mooi al die kleuren.

[o]

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16089
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:52

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben toevallig voor het eerst een baby gezien.(Zit tegen het buisje aan)
De eerste 2 weken zitten ze heel goed verstopt ;)
We hadden 3 zwangere garnaaltjes dus hopelijk komen er nog meer tevoorschijn.

ElfBeau_067

Berichten: 1964
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:00

Wat leuk! Ik volg!

Essen roddelt, berken plaagt,
Beuk is koppig, linde klaagt

Een tweeling met als tweeling zus Coco4life

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:10

Wow wat leuk zou ik ook graag in mijn aquarium gaan houden. Ik heb alleen een aquarium met lavasteen bodem dit is waarschijnlijk niet geschikt?

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 16:10

Noukie123 schreef:
Wow wat leuk zou ik ook graag in mijn aquarium gaan houden. Ik heb alleen een aquarium met lavasteen bodem dit is waarschijnlijk niet geschikt?


Ik denk dat lavasteen te scherp is voor ze anders zou het wel kunnen als het bijv losse stenen zouden zijn

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:23

fjordjes schreef:
Noukie123 schreef:
Wow wat leuk zou ik ook graag in mijn aquarium gaan houden. Ik heb alleen een aquarium met lavasteen bodem dit is waarschijnlijk niet geschikt?


Ik denk dat lavasteen te scherp is voor ze anders zou het wel kunnen als het bijv losse stenen zouden zijn


Het zijn wel losse stenen, is een biorb aquarium en er wordt net gezegd dat het ook voor garnalen kan maar durf het inderdaad ook niet aan omdat het te scherp lijkt voor die diertjes.

Jojoju

Berichten: 3787
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: Mijn shrimpies (garnalen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 17:57

Wat leuk!

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 18:00

Noukie123"
[quote="fjordjes schreef:
Noukie123 schreef:
Wow wat leuk zou ik ook graag in mijn aquarium gaan houden. Ik heb alleen een aquarium met lavasteen bodem dit is waarschijnlijk niet geschikt?


Ik denk dat lavasteen te scherp is voor ze anders zou het wel kunnen als het bijv losse stenen zouden zijn


Het zijn wel losse stenen, is een biorb aquarium en er wordt net gezegd dat het ook voor garnalen kan maar durf het inderdaad ook niet aan omdat het te scherp lijkt voor die diertjes.[/quote]

Toch als ik erop google wordt het juist gebruikt in aquascapes en omdat het poreus is gaan daar algjes op groeien en dat vinden garnalen juist fijn want dat eten ze graag. Dus het lijkt me wel dat het kan.

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:23

Ik wist vroeger ook niet dat garnalen er in allerlei leuke kleuren waren tot ik een docu zag.

Welke kleuren heb jij? Kan je ze mss met een foto voorstellen ?

Don't take anything for granted

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:29

Noukie123 schreef:
Het zijn wel losse stenen, is een biorb aquarium en er wordt net gezegd dat het ook voor garnalen kan maar durf het inderdaad ook niet aan omdat het te scherp lijkt voor die diertjes.


Ik weet niet wat voor pomp er in de Biorb zit maar zou even nagaan of je geen garnalen gehak kan krijgen :+

Hier ook garnalen fan.
Momenteel alleen nog maar de Caridina Taiwan Bee Blue panda’s


Afbeelding

Afbeelding

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 18:30

Gaaf! Wij hebben red sakura’s in een aquarium. Zo leuk om te zien!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-23 18:43

Lukasje schreef:
Ik wist vroeger ook niet dat garnalen er in allerlei leuke kleuren waren tot ik een docu zag.

Welke kleuren heb jij? Kan je ze mss met een foto voorstellen ?


Ik heb:

Vuurgarnalen low grade (cherry garnalen)
Orange rilli
Green Jade sakura
Blue Jellie
Blue Dream
Citroen (yellow)
Oranje
Wildkleur (bruin/grijs)
Doorzichtig
Zwart/donkerbruin
Blue carbon rilli
Red sakura

Heb niet overal foto's van, merendeel zijn uitgeselecteerde garnalen dus die voldoen niet aan bepaalde kleur eisen. Behalve de green jade, Orange rilli en blue Jellies dat zijn wel garnalen die mooi op kleur zijn.

Engelse en Nederlandse termen worden nogal wat door elkaar gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gelato, Yom en 6 bezoekers