Onze koeien in de ochtendzon II

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:05

Prompter, ik ook! We hebben nu alleen nog maar zwarte witrikken, ik hoop via 1 van deze dames eens een rode te fokken :D

Ruitje, Dankjewel! :)

Balko, wat gaaf! Hebben jullie vaker embryo's aangekocht? :D


juniper

Berichten: 1573
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:40

Wat interresant om te lezen dat er bij melkkoeien ook zo wordt nagedacht over de hengst stier keuze. Dat wist ik niet. Wat bepaald welke stier je kiest?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:11

Spruit schreef:
Prompter, ik ook! We hebben nu alleen nog maar zwarte witrikken, ik hoop via 1 van deze dames eens een rode te fokken :D

Ruitje, Dankjewel! :)

Balko, wat gaaf! Hebben jullie vaker embryo's aangekocht? :D


Ja jaren geleden wel, nu willen we ook graag weer wat embryo’s van Holsteiners en dan dus BS, 3 en dan elk kind vernoemen :D. Misschien doe ik er ook nog een en dan mezelf ook nog vernoemen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:35

juniper schreef:
Wat interresant om te lezen dat er bij melkkoeien ook zo wordt nagedacht over de hengst stier keuze. Dat wist ik niet. Wat bepaald welke stier je kiest?


Net zoals bij een hengst eigenlijk, je wilt de koe verbeteren. Alleen zijn er nog veel meer cijfers bekend bij koeien dan bij paarden.
ZO (link) ziet een pagina eruit van een stier met al zijn fokwaarden. In dit geval Caps Angelo (de vader van 1 van de twee pinkjes een pagina terug).
Waar wij naar kijken is gehaltes vet en eiwit, uiergezondheid (gevoeligheid voor uierontsteking), vruchtbaarheid en frame (met hierin verwerkt o.a. de kruisbreedte, inhoud en openheid in de koe, maw, hoeveel ruimte er in een koe zit voor de organen en hoeveel ruimte is er voor het kalf om eruit te komen). Liefst hebben wij dan ook fokstieren, die al dochters aan de melk hebben. Hiervan zijn de cijfers nauwkeuriger. Minder kijken we naar liters , uier en de beenstand moet gewoon gemiddeld zijn. Een stier is een 'nee' als zijn fokwaarden er als een kerstboom uitzien (dus de balkjes die afwisselend flink naar links en rechts gaan), als de stier flink inlevert inhoud+openheid en als de stier de gehaltes ontzettend doet dalen.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, want sommige stieren met negatief verervende gehaltes zijn bv weer heel goed gebouwd en hebben een goede gezondheid.
Daarnaast zijn er stieren die kalveren hebben die met een groot formaat geboren worden. Deze doen wij dan niet op onze smallere koeien of oude koeien. Op onze oudste koeien hebben wij daarom zelfs Jersey gedaan, dan weet je dan je kleine hertjes als kalveren krijgt.

Daarnaast gebruiken wij aAa (triple A) als methode om stieren aan koeien te paren. Hier (link) staat uitgelegd hoe het werkt. In het kort; deze methode gaat ervan uit dat als de koe fysiek goed in elkaar zit, de productie vanzelf komt. Dus goede stieren die een code hebben waarvan wij niet veel koeien in de stal hebben, daar bestellen wij maar 5 rietjes van of zelfs helemaal niets.

Heb ik zo je vraag wat beantwoord? :D

Balko, Ik duim mee, laat je weten wat jullie gekocht hebben? :D

juniper

Berichten: 1573
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:58

Pfff,...ingewikkeld met een hoofdletter I (voor een leek dan :P )

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:39

Afbeelding
Twee nieuwe aanwinsten! De grote en de kleine :))
De linker is een koekalf, Sakai x Jeeves x Savard. Echt een monster, >50kg. Moeder is echter zo groot dat die niets van de extra kilo's heeft gemerkt :D
Rechter is een Youri x Prince x Crown en een stiertje. Zijn volle zus gevalt ons, moeder een goede en ontzichtbare koe (behalve in de melkput, ze melkt wat taaier dus blijft ze altijd als laatst over), hij is met 35 a 40kg, lang en wat smaller geschikt als pinkenstier. Dwz, over een jaar mag hij bij de oudste pinken om ze drachtig te maken, net zoals af en toe een koe die wij zelf niet drachtig krijgen. Hem heb ik Jouke genoemd :D

Sky_As

Berichten: 4687
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:44

ik had ze al gezien, maar wat een joekel!
En dat voor een koetje!
Mocht ook wel, na alle pech :-)

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 18:29

tijd om dit topic weer nieuw leven in te blazen.
Ons eerste Maine Anjou kalfje...naam moest met een U beginnen dus de kleine spruit heet Udo :)
Mooi bescheiden formaat zoals we hoopten (en waar we de stier op uit hadden gezocht)
Binnen 3 kwartier had hij helemaal zonder hulp de bar gevonden.
En ook minder vrolijk nieuws, onze oude dame, ouwe Bes (19 jaar) heeft haar laatste adem uitgeblazen. We vonden haar 's ochtends dood in het strohok. Dat was in ieder geval wel zoals ik het had gehoopt.




Afbeelding

maj0

Berichten: 6568
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:12

Aah wat lief
Hoeveel kalfjes verwachten jullie dit jaar?

Ach wat sneu voor bes. Is 19 beetje normale leeftijd voor een koe?

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:48

nog 16 kalfjes te gaan.
Vrees dat we nog wat moeten gaan verkopen, aangezien er weer wat grond afgejat is door de experts in Den Haag :(
19 is wel bejaard hoor. En ze was ook echt op.

prompter

Berichten: 11034
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:07

Goh ja 19, wat een mooie leeftijd. Ben benieuwd hoe de kalfjes het gaan doen :) !

Extremely rare and Beyond Compare

Gemma_99
Berichten: 94
Geregistreerd: 21-03-16

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 12:21

Ohh dit topic is echt genieten met al die leuke koeiensnuitjes!! <3 Zo leuk om over hun verschillende karakters te lezen.

En wat sneu van Bes, maar ze heeft een mooie leeftijd bereikt!

maj0

Berichten: 6568
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:32

Wat jammer dat je wat kalfjes weg moet doen.

Dan heeft ze mooie leeftijd gehaald.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 26 bezoekers