Geitenlammetjes geboren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 22:36

Onze eerste geitenlammetjes zijn geboren en dat wil ik toch even delen <3 Wij verwachten ook nog dat onze 2de geit één dezer dagen gaat bevallen.
Het grijs witte is een mieke met de naam Ophelia. Het zwarte is een bokje. De bruin witte mama noemt Melanie en hebben wij zelf gekweekt. De zwarte is Lucy, mama van Melanie en verwacht dus één dezer dagen haar eigen lammetjes.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Papa Marshal op 7 maand oud


Afbeelding

Afbeelding

josewoos

Berichten: 4812
Geregistreerd: 30-01-08

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:01

Oooohh wat zoet <3 Mogen ze bij je blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:01

Wat superlief <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:11

josewoos schreef:
Oooohh wat zoet <3 Mogen ze bij je blijven?


Het mieke, Ophelia, wel :j De bokjes verkopen wij. Het zijn melkgeiten en die zijn nog wel wat gewild als de moeders goed melk geven :)

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:25

Wat prachtig! Gefeliciteerd ts!

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:29

Oh wat lief <3

Wij krijgen dit voorjaar hopelijk ook een paar lammetjes van onze melkgeiten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:41

Ooh Nele wat een schatjes. En zo leuk dat het grijs witte een Mieke is, da's de mooiste <3

Ik wil binnenkort op baby bezoek kopen :D

Muronia

Berichten: 19542
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 23:43

Oh zo lief! Geitjes zijn geweldig <3 . Vroeger hadden we 2 dwerggeitjes, sliepen s' nachts bij de shetlander in de stal en overdag hadden ze hun eigen buitenverblijf. Wat een leuke dieren zijn dat om te houden (mits het maar goed omheind is)

Anoniem

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:51

Oh wat spannend, nog geitjes onderweg bij andere bokkers!

Ze zijn inderdaad ontzettend leuk. Ik weet niet wat in het leukste vind, schapen of geiten…

Art: Zeker welkom als wij uit quarantaine zijn := Eind februari komt de grootste bups. 13 ooien moeten dan lammeren.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:29

13 ooien dat worden minimaal 13 lammeren <3

Bootsiebob

Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:19

Wat een leukerds. Ik kijk al uit naar foto‘s eind februari

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:24

Hoe ze nu vaak liggen te slapen <3


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:57

*\o/*


Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:18

*\o/* *\o/* nog meer kleintjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:22

Jep! En ik wou zo graag een kopie van de papa. Geen 1 van de 4 :') Dit zijn 2 bokjes overigens.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:48

Ah jammer alleen het grijs witte dus een meisje.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 01:56

Gefeliciteerd met je lammetjes. De grijs witte is wel heel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 02:16

Art_Ificious schreef:
Ah jammer alleen het grijs witte dus een meisje.


Ja jammer hé! Ik had ook een zwart bont mieke besteld maar helaas. Volgend jaar nieuwe ronde, nieuwe kansen :D Het zijn 2 erg vlotte bevallingen geweest en daar ben ik al ontzettend blij mee. Dat is eigenlijk belangrijker dan wat er nu precies uitkomt :j

Gea99: Ja, zij is knap hé! Ze mag ook blijven <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 10:12

Idd gezond en wel ter wereld komen is belangrijker dan het geslacht. Je hebt vorig jaar al genoeg pech gehad met je dieren :(:) En je hebt 1 prachtig Mieke (vind ik althans).

Anoniem

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:31

Nog even enkele foto’s. We hebben een klein probleem met de zwarte geit. Zij houd van ALLE lammetjes en laat ze ook allemaal drinken. 1 van haar eigen lammetjes heeft wat x benen en is aan de kleinere kant, dus die krijgt vaak geen kans om voldoende te drinken. Gelukkig zagen wij het direct! Hij krijgt nu ‘s ochtend en ‘s avond een fles van 180 bij en daar doet hij het prima mee!
Wij hebben dit jaar ook gekozen voor een erg mensgerichte bok met een goed karakter en dat vertaald zich gelukkig naar al zijn lammetjes! Alle 4 zijn ze enorm mens gericht, lief, aanhankelijk. Zit je in de stal, heb je zo een hoop lammetjes in jou schoot :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:37

Van yt-bers die geiten fokken voor de melk hoor ik dat als ze damraised zijn ze echt de 1e maand tig keer per dag gehanteerd moeten worden (verplicht op schoot en knuffelen), want na de 1e week worden ze anders minder mensgericht worden en ook bv benen (meer zien ze ook niet van een mens als ze gewoon lopen) eng gaan vinden. Sommigen halen ze daarom al vroeg van de moeder af en brengen ze met de fles groot (wel op eigen melk). Dan doet de link met eten het werk, maar anders is het inderdaad veel tijd investeren die eerste maand om dat op te vangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 15:52

Valt best goed mee hoor :) Naar mijn ervaring is het grootste aandeel toch karakter. Wij hebben er nog aan de fles gehad die ons gewoon nooit leuk vonden en dan het omgekeerde: Niet aan de fles maar elke dag komen vragen om aandacht :) Iedereen zegt hetzelfde als ze hier komen: Zo lieve en sociale schapen/geiten. Ik antwoord altijd hetzelfde: Met angsthazen ben je niets. Als je ze niet kunt hanteren zonder hulp dan is het niets voor hier.

Onze ooien en rammen worden uitgezocht op karakter en dat is echt 90% van het werk. Wij moeten onze schapen niet opjagen en klein zetten om ze te pakken te krijgen of ons erop gaan werpen. Uiteraard, de ene ziet jou liever komen dan de andere. Maar ik kan bij alle ooien de uiers controleren, ze hanteren en verzorgen (ontworming etc) in mijn eentje.

Ik snap dat dit voor grotere stallen minder evident is hoor :j Maar als je start met een pasgeboren lam dat direct denkt: Oh, wie ben jij en ben jij leuk? Dan ben je gewoon zoveel verder dan een pasgeboren lam dat vanaf dag 1 weg kruipt achter de moeder.

Wij zijn meerdere keren per dag in de stal, maar echt bezig met de lammetjes is enkel ‘s avonds. Wie wil die komt en wie niet wil die komt niet. Daarom verkopen onze bokken en rammen ook erg goed. Ze gaan erg vaak naar jonge gezinnen omdat ze zo open staan voor mensen :j

En ik ga eerlijk zijn: Paardensnoepjes af en toe helpt ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 23:28


Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 07:49

Och wat een skattie <3

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Geitenlammetjes geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:54

Wat lief zeg!