Alayna Ylva, bijna bij ons!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 17:50

Bedankt voor je opheldering KimD over de ontheffing. Hier wordt ik zeker wijzer van.

Om eerlijk te zijn had ik wel een grote zucht bij je bericht. Waarom ik niet één keer ben gaan kijken. Met name omdat het helemaal in Zweden is en ik net startende ben met een bedrijf en het er allemaal bij in schoot. Natuurlijk niet helemaal een excuus maar ik kreeg van de fokker naarmate ze ouder werden een uitgebreid verhaal hoe het karakter van alle pups waren en dan zou ik alsnog mijn keuze kunnen aanpassen. Dit was echter niet van toepassing want ze had nogsteeds mijn voorkeur met haar meewerkende , zeer leergierige, ondernemende , rustige en blije karakter. Ik heb haar danwel niet gezien maar ik ken haar karakter nu al door en door waar ik nogsteeds elke dag blij mee ben. Ik kies haar niet op de leuk. Wellicht op die foto wel ja. Maar ik sta nogsteeds achter die keuze na uitleg hoe haar karakter is e.d

Hoezo vind je nou altijd dat een kruising het slechtste ter wereld is? Liever een gezonde kruizing dan een doorfokte stamboomhond... mocht ik zou gaan fokken worden alle erfelijke gebreken getest. Mocht ze iets hebben veeg ik het van tafel. Ik egoïstisch? Helemaal niet zelfs om juist een gezond nest op de wereld te zetten. Deze ouders zijn getest en die van karmachansy ook 100%. Daarnaast heb ik van de fokkers begrepen dat de andere voorouders ook 100% gezond zijn verklaard. Dus waarom egoïstisch? Omdat het niet in jou straatje valt? Hoezo neem jij zomaar aan dat er niks getest is? Echt serieus? Mag hopen dat dat een grapje is?

Daarnaast is het toekomst. Wellicht heb ik er niet eens zin in of andere doelen.... ik fok paarden ja. Aankomend jaar en het jaar erop komt er ook een kruizing en geen stamboom fries. Is dat dan ook egoïstisch? Of wel goed omdat ik de hengst met zorg heb uitgekozen, getest is op van alles en zeker mijn merrie verbeterd?

Ik hoop dat je ervan bewust bent dat je met kruisingen ook doordacht kan fokken.

Ik heb deze hond niet voor de leuk uitgezocht. Ik weet dat de familie getest en keihard is. Nooit ziek of erfelijke gebreken in de nesten. Daarom heb ik haar uitgezocht. Zeker met de beschrijving van haar karakter erbij!

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 17:56

Citaat:
Helemaal niet zelfs om juist een gezond nest op de wereld te zetten.


Op de rest hoef ik niet eens te reageren, ik denk dat je bij deze uitspraak al de mist in gaat. ;)

Edit: Als de familie allemaal getest is hoef je de pup ook niet te testen.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 17:57

KimD schreef:
Citaat:
Helemaal niet zelfs om juist een gezond nest op de wereld te zetten.


Op de rest hoef ik niet eens te reageren, ik denk dat je bij deze uitspraak al de mist in gaat. ;)

Ik denk het niet ;)
Er is helemaal niks met deze honden en ze zijn helemaal gezond verklaard. Wat is het probleem volgens jou? Een papiertje?

Ik laat de hond zeker wel testen. Al is het voor mijn eigen gemoedsrust :)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Alayna Ylva, bijna bij ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 18:04

Ik denk het wel maar dan laten we het hierbij, wens ik je veel succes en spreken we ons later nog wel.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-21 18:17

KimD schreef:
Ik denk het wel maar dan laten we het hierbij, wens ik je veel succes en spreken we ons later nog wel.

Ik zal je vast nog tegen komen op bokt en vind je topic zeer interessant. Maar ik kan er niet bij wat er erg is met fokken met geteste ouderdieren waarbij het in de familie ook bekend is. Maar goed. Dan laten we het hier bij

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 08:52

KimD schreef:
Citaat:
Helemaal niet zelfs om juist een gezond nest op de wereld te zetten.


Op de rest hoef ik niet eens te reageren, ik denk dat je bij deze uitspraak al de mist in gaat. ;)

Edit: Als de familie allemaal getest is hoef je de pup ook niet te testen.



Wat is dat voor onzin uitspraak?? Dus als ouders en grootouders getest zijn kun je gerust met kleindochter of kleinzoon fokken zonder te testen? Lijkt mij heel erg apart. Dat doe jij toch ook niet?

Verder tja.... Ik vind kruising op kruising op kruising met geteste ouders en voor mij aantrekkelijke rassen vele malen interessanter om een pup uit te nemen dan uit stamboom lijnen tegenwoordig. Dat is mijn mening gebaseerd op mijn ervaringen ;)

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Alayna Ylva, bijna bij ons!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 21:26

Nog 4 dagen dan gaan we eindelijk <3

Ze blijft al heel netjes van de chips af :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En echt chapeau aan de fokkers die haar zo goed voor mij hebben uitgezocht. Echt net haar oom :j

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Alayna Ylva, bijna bij ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 17:45

Schattige pup, heel avontuur ook zo uit Zweden!

Voor je gaat mushen, zou ik me echt goed inlezen en verdiepen in de sport. Het is niet even een ontheffing regelen en je hond voor de fiets/step knopen..

Waar zijn de ouders precies op getest en hebben ze ook een ecvo-oog onderzoek gehad?

Ik ben het ook met KimD eens. Het is een leuke pup, maar een kruising fokken voegt verder niets toe aan het ras, buiten vermeederen en geld vangen.
Daarnaast is er nog een heel grijs gebied tussen een kruising fokken en een doorgefokte rashond fokken. :)

Veel plezier met je pup!

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 17:59

Oh joh ik laat gewoon even een zinnetje vallen dat het mij leuk lijkt. Maar dat is inmiddels al uit mijn hoofd gepraat hoor ;)

En ben zeker niet van plan mijn hond zomaar voor een slee te knopen. Vreemd dat je dat denkt := Mijn vriendin , tevens Hondenschool instructeur doet dat met haar husky. Dus komt helemaal goed!

Toch bedankt :) Morgen zie ik haar :D
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-12-21 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Re: Alayna Ylva, bijna bij ons!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 18:06

Ik zeg ook niet dat je dat doet, maar daar je zelf aangaf weinig kennis van de treksport te hebben en het tegenwoordig een hype is.

Het is gewoon een tip om je te verdiepen in de sport, omdat er wel aardig wat bij komt kijken. Maar ik lees dat je er hulp bij hebt, dus dan moet dat helemaal goedkomen!

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-21 18:07

_classic schreef:
Ik zeg ook niet dat je dat doet, maar daar je zelf aangaf weinig kennis van de treksport te hebben en het tegenwoordig een hype is.

Het is gewoon een tip om je te verdiepen in de sport, omdat er wel aardig wat bij komt kijken. Maar ik lees dat je er hulp bij hebt, dus dan moet dat helemaal goedkomen!

Ik snap dat je intentie goed is :D Meer dan lof voor want ik weer inderdaad hoe de meeste mensen zijn. Helaas :=
Nogmaals bedankt! We gaan lekker genieten <3