Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 08:21

Tieme schreef:
Hier 3 op een rij
[ [url=m/sz6yCR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Aha een roestboom. Vaak allemaal familieleden, Ransuilen. Ze komen in de wintermaanden bij elkaar in de buurt van mensen, waar ze veilig zijn tegen Haviken.
Er zitten er vast veel meer in de boom.

Hier in de buurt is een roestboom met ca.15 ransuilen in de Winter. Inoost europa zijn er bomen waar soms wel 700 uilen bij elkaar komen. Dat zou ik ooit wel eens live willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 08:49

Oh dat is inderdaad tof, zo'n roestboom!

Hoe gaat het met Viper en Greta? Sniper en Berta? Hoe heten ze ook alweer :7

fjordjes

Berichten: 12022
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 08:51

Een vos 'schreeuwt' een soort van. De eerste keren dat ik dat hoorde dacht ik welk mens schreeuwt er zo.

Hier in dit filmpje hoor je het geluid

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 08:54

Sniper en Betty. <3

Helaas is hun nest van de zomer mislukt, na een aanval van 5 eksters. Betty is verjaagd van het nest. |( jammer , want ze waren al weken bezig met paren en nestelen in de tuin Ik had zo graag de jonge Ransuilen groot zien worden

Betty is wel weer terug, maar helaas te laat. Wie weet, volgend jaar een nieuwe poging tot knappe kids.

Anoniem

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 08:57

Ahh dat is sneu. Hopelijk volgend jaar!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:02

Leuk weer dit ! Prachtige foto's <3
Die marter is ook schattig op foto, maar hell...het zijn echte duiveltjes }>

Het Sniper-brievenbusbordje ligt nog steeds te wachten tot de nieuwe poort komt. Is beloofd voor deze maand :=

Die zoekplaatjes met die hoge boom zijn ook tof ! :D

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:18

Wat een leuke foto's!

Wij hebben ooit een ransuil in huis gehad. Als uilskuiken gekregen, grootgebracht en is daarna weer uitgezet. Hele bijzondere ervaring zo'n prachtige vogel in huis :j .

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:23

Hier hebben we ook veel steenuilen, zie ze vaak vliegen en op een van onze schuren tegenover het huis zit er elke avond een. Op een van onze schoorstenen zitten er ook vaak een paar, denk dat daar een nest heeft gezeten.

Van de week zat er bijna een in m'n bloter, weet niet wat voor uil het was want ik zag alleen maar een licht beest wegvliegen dus zal wel een kerkuil geweest zijn oid.

Verder veel roofvogels, zeker als ik aan het maaien ben dan komen er steeds meer kijken of er wat te eten valt.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 09:40

Wat heb je deze mooi op de foto gezet! <3

Ik heb een paar jaar geleden eens een uilenwandeling gedaan via Natuurmonumenten, over de buitenplaatsen bij 's-Graveland. Bij volle maan ook nog, erg gaaf was dat.

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:00

Schitterende foto´s!
Ik woon in Portugal, maar ook hier zijn genoeg uilen te spotten.
Ik heb een keer het genoegen gehad dat er overdag een oehoe vlak over onze hoofd heen suisde, ik zat toen te paard. Ik heb nog nooit een vogel met zo´n enorme spanwijdte van zo dichtbij gezien.

Ik hoor diverse soorten ´snachts, maar ik weet niet van alle uilen welke geluiden ze maken.

Uilen zijn wel de reden waarom ik mij katten ´snachts probeer binnen te houden, want een oehoe bv maakt natuurlijk geen onderscheid tussen een konijn en een kat.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:42

Geweldig mooi :D

anca

Berichten: 1779
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:52

Prachtige foto's. En wat leuk dat je ze inderdaad " ziet" tijdens zo'n workshop.

Hier in de strast hadden we ook een roestboom van ransuilen . Ook wel 7 stuks gesteld. Was zo leuk ook om de " mestballen" te onderzoeken met de kinderen.

Helaas hadden de nieuwe bewoners last van de boom en ondanks vele protesten toch gekapt .

Wij hebben een klein boompje voor in de tuin en iedere avond kwam daar een in zitten en zat naar binnen te loeren zo leuk.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 15:54

Bedankt voor de complimenten, allemaal <3

marga1
Berichten: 891
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 16:23

Mooie foto's Janouk

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:11

Prachtige foto's!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 17:26

Superleuke foto's.

Het plaatje met de 5 uilen heb ik er 4 kunnen vinden. :D

Hier op de weides zie ik voornamelijk Buizerds. Maar ik vermoed dat er zeker ook uilen zitten snachts. In het bos 300m verderop heb ik bij schemering 2 jaar terug wel eens een uil zien wegvliegen.

Ik hoor ook bijna dagelijks een vreemd geluid. Ik dacht eerst een hond die op heel vreemde manier blaft/krijst...maar na het horen van de geluiden van vossen vermoed ik dat het 2 vechtende vossen zijn die ik steeds hoor.
Vandaag ook uitwerpselen gevonden in de wei. Ik denk een vos maar kan iemand dit bevestigen?
Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 18:39

Nee, dat ziet er uit als ganzen mest

Vossen mest hebben zo'n karakteristiek puntje aan de mest
Zie foto http://outdooridee.com/vos-uitwerpselen/


Als ie veel buizerds of reigers heb rond het weiland overdag, heb je veel muizen in het gebied . Dan zijn er s nachts vaak uilen aan het jagen

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 18:58

Wat gaaf Janouk. Mooie foto’s van heel bijzondere vogels. Ben je de na ht goed doorgekomen?

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 19:02

Belker schreef:
Wat gaaf Janouk. Mooie foto’s van heel bijzondere vogels. Ben je de na ht goed doorgekomen?


Te spannend tijdens speurtocht om moe te worden. Maar wel heel koud s nachts in de auto met het raam de hele tijd open.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:12

fjordjes schreef:
Een vos 'schreeuwt' een soort van. De eerste keren dat ik dat hoorde dacht ik welk mens schreeuwt er zo.

Hier in dit filmpje hoor je het geluid [ Video ]


Dank je. Ik hoorde dit elke nacht (vooral de ruziënde vrouwtjesvossen) toen ik in het buitengebied woonde, en vroeg me altijd af wat ik nou precies hoorde ;)

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 19:29

Wat gaaf!
Wij hebben een week of 2 geleden voor het eerst een steenuil hier op het terrein gespot. Sindsdien zien we hem (of haar) regelmatig. Vandaag een kast in elkaar gezet. Hopelijk wordt ie in gebruik genomen.

Toen we hier net kwam wonen hadden we een prachtige kerkuil in de schuur. Na alle verbouwingen hebben we hem helaas nooit meer gezien.


Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 19:57

Wat een prachtige Kerkuil. Jammer dat ze niet terug gekomen is. Hopelijk wordt de steenuilenkast gebruikt gaat worden. Tip, zorg dat er een beveiliging voor zit, waardoor steen marters de kast niet kunnen plunderen.

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:01

janouk schreef:
Wat een prachtige Kerkuil. Jammer dat ze niet terug gekomen is. Hopelijk wordt de steenuilenkast gebruikt gaat worden. Tip, zorg dat er een beveiliging voor zit, waardoor steen marters de kast niet kunnen plunderen.


Hebben we indd gedaan. Deze zou marter-proof moeten zijn! :j

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:05

Hier ook kerkuilen en steenuilen, allebei in een speciale kast.
De kerkuilen worden opgevolgd en jaarlijks geringd.

Hier drie uilskuikens als ze nog klein zijn:
Afbeelding

En een beetje groter:

Afbeelding

En vorig jaar zat in het veld hier tegenover een kiekendief, hij had een jong en ook die werd geringd:

Afbeelding

En hier een gered steenuiljong die na opgroeien in de opvang, bij ons uitgelaten werd:

Afbeelding

Stuk voor stuk plaatjes! We zijn omringd door natuurgebied dus naast ‘onze’ uilen, zitten hier nog heel veel andere uilen en roofvogelsoorten.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-21 22:16

<3