Onze koeien in de ochtendzon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 11:50

Oké, nu wil ik die halve angus redden .... :') Ik zie de trieste diepvries-koe-blik in haar ogen al :\

Nee, zonder gekheid. Ik zou hiervoor dus een hele slechte zijn ( understatement :Y) ), want alles zou gewoon blijven lopen tot ze vanzelf omvallen. :P
Maar ik begrijp heel goed dat dit echt het gezondste en lekkerste vlees is wat je kan hebben en ze heeft een goed leven gehad ook.
Ik koop zelf vlees bij de boer aan huis die zijn limousin koeien ook zelf opfokt in natuurgebieden.

Angus koeien schijnen van karakter ook nog een stukje erger te zijn dan Limousins heb ik altijd horen zeggen }>

Die bruine is zo mooi ! Lijkt wel of ze een fluwelen vacht heeft <3

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:10

Ik hoor juist dat Angus beter te doen zijn dan Limousin. Hebben jullie haar zelf gefokt of is ze aangekocht?

Zou zelf ook nog wel een vleeskoe willen hebben maar dan moeten er weer twee komen want alleen staan is zielig en voor je het weet loopt er een hele kudde :=

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:52

Natuurlijk ook wel een beetje afhankelijk van wat voor soort vlees je wilt. Een Limousin komt natuurlijk meer "luxe" vlees vanaf dan van een Angus...qua karakter heb ik dan weer het idee dat Limousin iets makker (maar wel "gevaarlijker") zijn dan een Angus (die zijn volgens mij ook iets kleiner).

Wij hebben verbeterd Roodbont (en een aantal kruisingen lopen), en ik denk dat als je voor jezelf een rustige hobby koe wil, een kruising tussen een vleeskoe (zoals bijv. Verbeterd Roodbont) en bijv. een MRIJ ideaal is.
Dan heb je gewoon een rustige koe, die toch makkelijk te houden zijn, en waar dan ook nog wel wat luxe vlees vanaf komt.

Voor ons is het ook hobby, begonnen met 2 (nu zijn het er 40 + )....Dus die angst snap ik wel @lizy29 :-P

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:15

Dat zeg ik :')

Zo begonnen we met 4 geiten, inmiddels hebben we er 5, overwegen er nog 2 bij te kopen en zijn aan het bedenken of en hoe we geitenmelk willen integreren in ons bedrijf over een paar jaar :=

Sky_As

Berichten: 4722
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:20

haha ja het is dat wij geen eigen spul hebben maar gewoon links en rechts wei en stallen huren..... maar anders zouden wij denk ik ook geiten, schapen en noem maar op hebben hoor :Y)

Nubische geiten (en dan met van die mooie maanvlekken) <3

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:38

Angus is ook luxevlees, heeft marbling :) Koeien zijn een stuk kleiner dan bv Limousine/Blondes, zeg maar het formaat van een Jersey. Ze zijn eenkenniger, moeders kunnen feller zijn (heb in Canada met deze dames gewerkt) dan bv Limousine, maar ook daar zitten koeien tussen met karakters.. :Y) Scheelt dat Antje haar moeder een van onze makste koeien is.

En we hebben haar zelf gefokt, wij hebben tot op heden nog nooit een kalf/pink/vaars/koe aangekocht. We hebben de hoogste dierziektestatussen en door niets aan te kopen behalve sperma is de kans ook klein dat er iets op ons bedrijf komt.


Lizy, geitenmelkzeep is in de USA helemaal hip :D En als vleesvee in Frankrijk heb je ook nog Aubrac, schitterende koetjes en niet extreem. Eén van mijn favorieten :D

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:41

lizy29 schreef:
Dat zeg ik :')

Zo begonnen we met 4 geiten, inmiddels hebben we er 5, overwegen er nog 2 bij te kopen en zijn aan het bedenken of en hoe we geitenmelk willen integreren in ons bedrijf over een paar jaar :=


Geitenkaas :9
Frankrijk heeft toch echt de allerbeste ! En dan vooral die van de lente als ze vers gras kunnen smikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:52

lizy29 schreef:
Dat zeg ik :')

Zo begonnen we met 4 geiten, inmiddels hebben we er 5, overwegen er nog 2 bij te kopen en zijn aan het bedenken of en hoe we geitenmelk willen integreren in ons bedrijf over een paar jaar :=


Ik heb geit nummer 5 precies gemist :D Bokje om mee te kweken?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 14:57

lizy29 schreef:
Dat zeg ik :')

Zo begonnen we met 4 geiten, inmiddels hebben we er 5, overwegen er nog 2 bij te kopen en zijn aan het bedenken of en hoe we geitenmelk willen integreren in ons bedrijf over een paar jaar :=

Als je meerdere geiten wil gaan melken en daarom ook richting melkmachine gaat kijken, waarom niet je ooien er aan hangen? Die heb je ten slotte al en er lopen er zat om een redelijk aantal liters te krijgen, zelfs al laat je de lammeren er aan en melk je maar een deel afhankelijk van welke dieren er binnen bereik zijn of melk je de ooien met maar 1 lam 1-2x daags uit ter preventie van mastitis, zeker gedurende de 1e maand (kijkende naar hier waar de 2 met 1 lam paar keer ongelijk waren door voorkeurskant en dus mama lam niet echt willen laten drinken aan de andere wegens teveel uierspanning) kom je al een flink eind. In elk geval genoeg voor zat kaas en volmelksijs voor gezin.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:24

Moestuin schreef:
lizy29 schreef:
Dat zeg ik :')

Zo begonnen we met 4 geiten, inmiddels hebben we er 5, overwegen er nog 2 bij te kopen en zijn aan het bedenken of en hoe we geitenmelk willen integreren in ons bedrijf over een paar jaar :=


Ik heb geit nummer 5 precies gemist :D Bokje om mee te kweken?


Nee we hebben een van de kleintjes aangehouden :')
Bok willen we liever niet zelf voorlopig want schijnbaar gaat je melk door hun aanwezigheid meer ruiken/smaken en zelf ruiken ze ook niet echt naar bloemetjes. Nog erger dan rammen :')

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:33

tamary schreef:
lizy29 schreef:
Dat zeg ik :')

Zo begonnen we met 4 geiten, inmiddels hebben we er 5, overwegen er nog 2 bij te kopen en zijn aan het bedenken of en hoe we geitenmelk willen integreren in ons bedrijf over een paar jaar :=

Als je meerdere geiten wil gaan melken en daarom ook richting melkmachine gaat kijken, waarom niet je ooien er aan hangen? Die heb je ten slotte al en er lopen er zat om een redelijk aantal liters te krijgen, zelfs al laat je de lammeren er aan en melk je maar een deel afhankelijk van welke dieren er binnen bereik zijn of melk je de ooien met maar 1 lam 1-2x daags uit ter preventie van mastitis, zeker gedurende de 1e maand (kijkende naar hier waar de 2 met 1 lam paar keer ongelijk waren door voorkeurskant en dus mama lam niet echt willen laten drinken aan de andere wegens teveel uierspanning) kom je al een flink eind. In elk geval genoeg voor zat kaas en volmelksijs voor gezin.


Onze schapen zijn niet echt geweldige melkers. Ik wil de lijn wel opschonen zodat ook dat beter word maar ik ga eerst voor een gezonde kudde met goede groei en vorm. De geiten waren in eerste instantie bedoeld voor de melk voor de flessenlammeren maar heb momenteel al meer melk als ik nodig heb dus heb nu sowieso al eigen yoghurt en melk en soms een vers kaasje. Wil wel meer kazen gaan proberen maar daar moet ik me nog even op inlezen en spullen aanschaffen. Lijkt me heel gaaf om daarin grotendeels zelfvoorzienend te zijn. En dat verdient zich dan ook wel terug gezien de consumptie hier in huis :=
Oh en geiten zijn gewoon echt leuk O:)

(Maar ik sluit niet uit dat wanneer we inderdaad een kleine melkmachine aanschaffen we ook wat schapen gaan melken). Twee geiten 2x daags melken met de hand is nog leuk maar denk dat als het er 4 worden de lol er al wel van af gaat.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:40

Ik heb hier dit jaar de 2 ooien met 1-ling een paar keer moeten uitmelken ter preventie van erger dan enkel te volle uier en dus niet mogen drinken, vandaar ook dat ik de optie aandraag. Zou je problemen met mastitis en dus toedienen antibiotica schelen, net als het moeten wegdoen van ooien wegens het chronisch worden er van. Zou bv ook zat melk zijn om een varkentje of 2-3 mee vet te mesten of misschien iets mee te kunnen qua marketing dierenwelzijn mocht je die melk of kaas willen verkopen.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:48

Ja dat probleem hebben we hier eigenlijk nooit. Wel een aantal met oude mastitis (van voor onze tijd) maar die zijn we langzaam aan aan het uitselecteren. En als er eens een beginnende mastitis is dan masseren we met essentiële oliën en melken we alleen het hoognodige/koppelen het lam aan.

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:20

En er zit ook best wel een verschil in melkbaarheid tussen ooien voor vleeslammeren en melkschapen. Vaak moeten de ooien van vleeslammeren hard 'geklopt' worden om melk te laten schieten (het simuleren van het hardkoppige gebeuk van lammetjes := ), melkschapen zijn hier ook al op geselecteerd.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:44

En als je ziet hoe soms de ooien omhoog vliegen als een al iets groter lam aan komt rennen en aankoppelt =:)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:59

Oooh topic naar mijn hart TS, geweldig :D

Leestip: The secret life of cows.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:22

We zijn een keer naar een open dag geweest van een Angus fokker, ik vond die koeien juist super relaxt. Wij als vreemden konden gewoon de wei in (kalveren liepen bij de koeien). Was geen enkel probleem.
Blondes zijn erg eenkennig, je hoeft bij ons niet de wei in te gaan zonder dat mijn man. Ook op stal worden ze wakkerder als er een vreemde binnen is.
We gaan als experiment 2 Maine Anjou pinken aanschaffen, die zijn een stuk relaxter :D

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:06

Leuk topic! Wij hebben zelf Brandroden. Oud Nederlands dubbeldoel rund wat valt onder de zeldzame huisdierrassen. We zijn eind vorig jaar gestopt met melken. We molken er zo'n twintig en maakten er een biologisch type berg-kaas van, gruyère recept maar dan met vegetarisch stremsel. Brandroden zijn heel duurzaam, een groot deel van onze kudde was tussen 8 en 14 jaar oud. Voor het type kaas konden we geen kuil etc voeren, alleen gras en onverpakt droog hooi. Productie was maar ca. 4000 per lactatie maar wij hielden de kalfjes er allemaal 3 maanden bij (tot ze zonder melk kunnen) dus precies kan ik het niet zeggen, zo was het bij de vorige eigenaar. Die drie maanden betaalden zichzelf bij ons wel terug in meerwaarde van ons product en heel gewilde sterke kalveren, de stiertjes werden dan met 2,5 maand gecastreerd zodat ze daar nog even van bij konden komen bij hun moeder, en daarna gingen ze opgroeien in begrazingsproject van iemand anders, die ze hield tot ze ca. 2,5 waren.

70% van de kaas ging naar de horeca, dus covid hakte er na 3 bizar droge zomers op zandgrond waarin we veel hooi moesten inkopen (reken maar uit, biologisch en onverpakt in schaarse tijd, terwijl je ook je eigen- en pensionpaarden verplicht bio moet voeren) te hard in en we zijn moeten stoppen.
We hebben er een aantal gehouden, wat oude trouwe dieren voor goede oude dag, en een aantal beloftes voor de toekomst van het ras. De rest konden we gelukkig allemaal kwijt bij hobbyhouders van het ras. Mijn man werkt nu buiten de deur en met de koeien proberen we om er nog een beetje bedrijfsmatig begrazing te doen. Dat clubje reist dus rond in de omgeving, en een koe met tweeling plus een pink staan bij onze paarden bij huis zodat die wel goed mak worden ook.

Het is jammer dat juist bedrijfjes zoals wij het niet redden vind ik zelf, maar ik ben wel blij dat ik niet meer hoef, ik ben compleet versleten en heb jaren op morfine gewerkt zonder ooit een dag vrij. Er zijn helaas ook "collega's" die het aangrijpen om te beweren dat het "dus" niet kan, kalfjes bij de koe, maar daar had het nou net helemaal niks mee te maken dat we gesneuveld zijn.
Wij hebben trouwens totaal niet ervaren dat de kalfjes minder mak zouden zijn, die we aanhielden waren later juist de allerfijnste koeien om mee te werken. Ze zijn beleefder omdat ze ook een koeienopvoeding hebben gehad. Doordat ze twee keer per dag mee heen en weer liepen naar de meikstal waarbij je contact met ze hebt, en doordat ze zien hoe vertrouwd hun moeders met ons zijn ging dat juist hartstikke goed.
Maar de Brandroden zijn van zichzelf ook wel een rustig ras.

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:03

Wat een mooie foto <3
Maar wel een verhaal met een zwarte rand zo te lezen. Zo jammer dat jullie bedrijf het niet gered heeft. Wel beter voor je lijf, dat dan weer wel. Letterlijk kapot gewerkt.

En ik krijg nu spontaan zin in zo'n lekker stukje kaas :9

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:39

Karina schreef:
Leuk topic! Wij hebben zelf Brandroden. Oud Nederlands dubbeldoel rund wat valt onder de zeldzame huisdierrassen. We zijn eind vorig jaar gestopt met melken. We molken er zo'n twintig en maakten er een biologisch type berg-kaas van, gruyère recept maar dan met vegetarisch stremsel. Brandroden zijn heel duurzaam, een groot deel van onze kudde was tussen 8 en 14 jaar oud. Voor het type kaas konden we geen kuil etc voeren, alleen gras en onverpakt droog hooi. Productie was maar ca. 4000 per lactatie maar wij hielden de kalfjes er allemaal 3 maanden bij (tot ze zonder melk kunnen) dus precies kan ik het niet zeggen, zo was het bij de vorige eigenaar. Die drie maanden betaalden zichzelf bij ons wel terug in meerwaarde van ons product en heel gewilde sterke kalveren, de stiertjes werden dan met 2,5 maand gecastreerd zodat ze daar nog even van bij konden komen bij hun moeder, en daarna gingen ze opgroeien in begrazingsproject van iemand anders, die ze hield tot ze ca. 2,5 waren.

70% van de kaas ging naar de horeca, dus covid hakte er na 3 bizar droge zomers op zandgrond waarin we veel hooi moesten inkopen (reken maar uit, biologisch en onverpakt in schaarse tijd, terwijl je ook je eigen- en pensionpaarden verplicht bio moet voeren) te hard in en we zijn moeten stoppen.
We hebben er een aantal gehouden, wat oude trouwe dieren voor goede oude dag, en een aantal beloftes voor de toekomst van het ras. De rest konden we gelukkig allemaal kwijt bij hobbyhouders van het ras. Mijn man werkt nu buiten de deur en met de koeien proberen we om er nog een beetje bedrijfsmatig begrazing te doen. Dat clubje reist dus rond in de omgeving, en een koe met tweeling plus een pink staan bij onze paarden bij huis zodat die wel goed mak worden ook.

Het is jammer dat juist bedrijfjes zoals wij het niet redden vind ik zelf, maar ik ben wel blij dat ik niet meer hoef, ik ben compleet versleten en heb jaren op morfine gewerkt zonder ooit een dag vrij. Er zijn helaas ook "collega's" die het aangrijpen om te beweren dat het "dus" niet kan, kalfjes bij de koe, maar daar had het nou net helemaal niks mee te maken dat we gesneuveld zijn.
Wij hebben trouwens totaal niet ervaren dat de kalfjes minder mak zouden zijn, die we aanhielden waren later juist de allerfijnste koeien om mee te werken. Ze zijn beleefder omdat ze ook een koeienopvoeding hebben gehad. Doordat ze twee keer per dag mee heen en weer liepen naar de meikstal waarbij je contact met ze hebt, en doordat ze zien hoe vertrouwd hun moeders met ons zijn ging dat juist hartstikke goed.
Maar de Brandroden zijn van zichzelf ook wel een rustig ras.

[ [url=m/yyyHol.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zo jammer dat jullie het niet gered hebben.. Ik genoot altijd van jullie koeien als ik er langs fietste. En van die prachtige gitzwarte pony met vier witte benen die ik in de verte vaak zag staan :D
Zondag nog een stuk brandrood kaas gegeten bij een kaasplankje.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:37

Heerlijk topic.
Koetjes zijn leuk.
Die brandrode vind ik wel mooi. Jammer dat het bedrijf het niet gered heeft.

Kinke schreef:
We zijn een keer naar een open dag geweest van een Angus fokker, ik vond die koeien juist super relaxt. Wij als vreemden konden gewoon de wei in (kalveren liepen bij de koeien). Was geen enkel probleem.
Blondes zijn erg eenkennig, je hoeft bij ons niet de wei in te gaan zonder dat mijn man. Ook op stal worden ze wakkerder als er een vreemde binnen is.
We gaan als experiment 2 Maine Anjou pinken aanschaffen, die zijn een stuk relaxter :D


Angus zijn inderdaad vrij relaxed. Ken een boer die z'n blondes voor Angus geruild heeft, omdat de markt nu beter ligt voor Angus dan voor Blondes en hij vind het een verademing nu rustige koeien te hebben.

Met maine anjou ga je idd wel helemaal de andere kant op qua karakter als je nu Blondes hebt. Beetje hysterische arab vs goedmoedig trekpaard :+ .
Doet me denken toen ik een keer bij een boer 2 stierkalveren ging castreren. Beide dezelfde sedatie gekregen maar de blonde probeerde nog het licht uit m'n ogen te slaan terwijl de maine anjou 3u heeft liggen snurken :') .

Naar onbekenden toe vind ik Blondes by far de ergste, die gaan zo ontzettend snel in de verdediging. Op de hielen gevolgd door limousins.
Salers is ook nerveus maar zolang je die niet te veel in het nauw drijft is daar wel mee te werken.
De andere vleesrassen zijn best ok vind ik.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:26

Brandrood vind ik ook echt prachtig. Lopen hier ook in de Uiterwaarden langs de IJssel.
Hysterische Arab _O-
Blondes zijn inderdaad pittige tantes, je moet zelf een heel rustig karakter hebben, anders gaat het helemaal fout. En geen haast hebben als er iets moet gebeuren, andere weide oid, of alles naar stal brengen.
Aan de andere kant, ook melkvee kun je onrustig krijgen. Mijn man werkte vroeger bij de bedrijfsverzorging. Die heeft meerdere keren meegemaakt dat de boer ff in de melkput kwam kijken of alles wel ok was, want de koeien waren zo rustig :D

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:52

Wat een mooie koeien! <3 ik ben verliefd! Ik zou gewoon uren in het gras kunnen zitten kijken geloof ik! Haha

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:59

Ailil, bedankt voor de tip! Dat ik dat boek als boerin niet ken :x

Kinke, al wat vorderingen met de Anjou pinken?

Karina, wat een leuke foto! Brandroden vind ik schitterend :D De boeren waarbij ik de kalveren bij de koe hebben gezien hadden tussen de 50 en 150 koeien, dat zal vast schelen in de makheid. Je kunt ervan uit gaan dat een kalf tussen de 10 en 15kg melk per dag wegdrinkt bij een koe. Jammer dat Corona jullie bedrijf genekt heeft.. Ook omdat jullie bedrijf juist is wat de consument graag ziet! Wel fijn dat je nu niet continu aan de morfine hoeft aan de andere kant, pijnstilling is een mooi iets, maar blijft 'rommel'.

Thorio, Salers heb ik alleen in Nieuw-Zeeland gezien, daar leken ze wel prima. Maar dat was wel op een show met de eigenaresse erbij, dat vertekend misschien.

Kinke, dat was hier met de koeien toen wij hier 4j terug kwamen. Hing je 7 melkklauwen onder (we melken in een 2x7) en dan werden alle 7 afgetrapt.. Zo onrustig -O- Dan vraag je je wel af waar je aan begonnen bent.. Niet tussen de koeien door kunnen lopen, uitzoeken ho maar. Na een half jaar waren er vrienden die al zeiden; ze zijn zoveel rustiger! En nu is uitzoeken voor klauwbekappen/insemineren/scannen echt een makje :D En zijn er nog maar 2 vd 100 die de melkklauw zo nu en dan aftrappen. Humeurige Neushoorn 2840 :))

Loez, Het is heerlijk om zo een halfuur/uur door de wei tussen de koeien te struinen <3

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 00:15

Karina schreef:
Leuk topic! Wij hebben zelf Brandroden. Oud Nederlands dubbeldoel rund wat valt onder de zeldzame huisdierrassen. We zijn eind vorig jaar gestopt met melken. We molken er zo'n twintig en maakten er een biologisch type berg-kaas van, gruyère recept maar dan met vegetarisch stremsel. Brandroden zijn heel duurzaam, een groot deel van onze kudde was tussen 8 en 14 jaar oud. Voor het type kaas konden we geen kuil etc voeren, alleen gras en onverpakt droog hooi. Productie was maar ca. 4000 per lactatie maar wij hielden de kalfjes er allemaal 3 maanden bij (tot ze zonder melk kunnen) dus precies kan ik het niet zeggen, zo was het bij de vorige eigenaar. Die drie maanden betaalden zichzelf bij ons wel terug in meerwaarde van ons product en heel gewilde sterke kalveren, de stiertjes werden dan met 2,5 maand gecastreerd zodat ze daar nog even van bij konden komen bij hun moeder, en daarna gingen ze opgroeien in begrazingsproject van iemand anders, die ze hield tot ze ca. 2,5 waren.

70% van de kaas ging naar de horeca, dus covid hakte er na 3 bizar droge zomers op zandgrond waarin we veel hooi moesten inkopen (reken maar uit, biologisch en onverpakt in schaarse tijd, terwijl je ook je eigen- en pensionpaarden verplicht bio moet voeren) te hard in en we zijn moeten stoppen.
We hebben er een aantal gehouden, wat oude trouwe dieren voor goede oude dag, en een aantal beloftes voor de toekomst van het ras. De rest konden we gelukkig allemaal kwijt bij hobbyhouders van het ras. Mijn man werkt nu buiten de deur en met de koeien proberen we om er nog een beetje bedrijfsmatig begrazing te doen. Dat clubje reist dus rond in de omgeving, en een koe met tweeling plus een pink staan bij onze paarden bij huis zodat die wel goed mak worden ook.

Het is jammer dat juist bedrijfjes zoals wij het niet redden vind ik zelf, maar ik ben wel blij dat ik niet meer hoef, ik ben compleet versleten en heb jaren op morfine gewerkt zonder ooit een dag vrij. Er zijn helaas ook "collega's" die het aangrijpen om te beweren dat het "dus" niet kan, kalfjes bij de koe, maar daar had het nou net helemaal niks mee te maken dat we gesneuveld zijn.
Wij hebben trouwens totaal niet ervaren dat de kalfjes minder mak zouden zijn, die we aanhielden waren later juist de allerfijnste koeien om mee te werken. Ze zijn beleefder omdat ze ook een koeienopvoeding hebben gehad. Doordat ze twee keer per dag mee heen en weer liepen naar de meikstal waarbij je contact met ze hebt, en doordat ze zien hoe vertrouwd hun moeders met ons zijn ging dat juist hartstikke goed.
Maar de Brandroden zijn van zichzelf ook wel een rustig ras.

[ [url=m/yyyHol.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ooh wat jammer dat jullie hebben moeten stoppen met jullie bedrijf.

Wat leuk brandroden. Onze buren hebben ook een biologisch bedrijf met brandroden, zij hebben ook de kalveren er nog bij lopen. Ze verkopen ook hun vlees en zuivel aan huis.