Baby hoornparkiet grootbrengen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 19:20

Via de vriend van mijn schoonmoeder kreeg ik vorige week zaterdag een appje. Hij had een kuiken van een hoornparkiet dat niet meer gevoerd werd, maar wel nog leefde. Kuiken was 3 dagen oud op dat moment. Hij had heel veel onderhuidse lucht, en hij was er slecht aan toe.
Als hij zondag nog zou leven zou hij naar mij komen. Ik ben dit jaar achtervanger voor de kneusjes, voor het geval er iets crasht. En bij deze was dat dus het geval. Dit was het eerste filmpje dat ik kreeg:

https://youtube.com/shorts/wT3W9lw_iUQ?feature=share

Zondag werd hij gebracht. Er was al contact geweest met een vogelarts, en die constateerde aan de hand van foto's en filmpjes dat het ging om een lekke luchtzak. Vogels hebben luchtzakken in hun lijf, om te helpen met ademen. Mijn eigen dierenarts omschreef het als een soort slijmvlies. De vogelarts adviseerde om de bel door te prikken met een gesteriliseerde naald, en af te wachten. Hij zou er geen pijn aan hebben, en het moest gewoon blijven leven, en dan kom het gat zelf dichtgroeien.
Inmiddels was Kruimel niet alleen bij zijn krop opgeblazen, maar eigenlijk vrijwel over zijn hele lijf behalve over zijn rug. Aangezien ik niks anders kon dan prikken als hij echt volledig opgeblazen was, deden we dat maar.
En zo verbaasde Kruimel ons door zondag te overleven.

Afbeelding

Afbeelding

Maandag deed hij het ook nog. Maar dit was eigenlijk geen doen. Ik kon niet blijven prikken, want elke prik was gewoon een risico op infectie. Want je prikt door het vel heen, en onder het vel zit je meteen op het vogeltje om het maar zo te zeggen.

https://youtu.be/iuqYnWtxLhA
Hier kun je een beetje aan zijn nek zien hoe opgeblazen hij was. Al die lucht onder dat vel hoort er dus niet.

Dinsdag leefde hij nog, dus er moest iets gaan gebeuren. Dus een telefoontje er aan gewaagd naar mijn eigen dierenarts die zich ook richt op vogels. Deze schrok van het feit dat hij zó bol was en nog zo jong. We besloten allebei dat blijven prikken een te groot risico was. Advies was hem nog één keer prikken, en dan een soort compressiekous omdoen. Om te zorgen dat hij niet meer op zou blazen. Dat zou voor de vogel fijner zijn, en bovendien het herstel bevorderen. Omdat er dan geen lucht meer door 'het gat' zou gaan, en het sneller zou moeten genezen.
Zo gezegd zo gedaan. Van een babysokje maakte ik samen met mijn moeder zijn eigen vestje. Met gaatjes voor zijn pootjes en voor zijn vleugeltjes. En vrijwel meteen hielp het. Hij blies wel nog op, maar niet meer zo extreem.

Afbeelding

Dit was de proef versie. Zoals je kunt zien zakte dit nog wat af waardoor zijn nek alsnog op blies.
We pasten het concept aan, tot we er blij mee waren. Om de 2 dagen wisselden we, zodat we konden zien of er geen drukplekjes waren, en om te zorgen dat zijn truitje geen smetvlekken ging veroorzaken door eventueel eten wat er in zou zijn gevallen.

En zo ging Kruimel eigenlijk best goed, maar hij bleef opblazen.

https://youtube.com/shorts/rU7NHXQdwF0?feature=share

Afbeelding

Zaterdag, een week later dus, was ik een dagje weg. Degene waar hij vandaan kwam zou hem komen voeren, en dan voerde ik als ik terug kwam. Maar ik kwam thuis en Kruimel was Kruimel niet. Bij het voeren, 4 uur daarvoor was alles nog in orde geweest. Maar nu had ik een vogeltje wat er uit zag alsof hij elk moment dood kon gaan. Omdat ik niet wilde dat hij in zijn truitje ongemakkelijk dood zou gaan besloot ik het er af te knippen.
En Kruimel knapte op. Waarschijnlijk heeft hij het, ondanks dat we zijn verblijf bijna helemaal onder de lamp uit hadden gehaald omdat het zo ontzettend warm was, te warm gekregen met zijn jasje aan. Eenmaal uit zijn jasje knapte hij langzaam maar zeker op. En het belangrijkste, hij blies niet meer op als een ballon...

https://youtube.com/shorts/s6sdfG0YUx0?feature=share
En hij begon aan zijn vleugeltjes en stoppeltjes te friemelen. Iets wat hij nog nooit gekund had. Omdat hij dus eerst zo opgeblazen was dat hij er niet bij kon, en daarna zijn jasje aan had. Maar nu.. het was zo bijzonder..

En nu is het zondag. Kruimel is inmiddels dus 11 dagen, en ik heb hem niet meer hoeven prikken. Nog belangrijker is dat hij vandaag en vannacht zijn sokje niet aan gehoefd heeft, en nog helemaal vrij is van onderhuids lucht. Dat zou er dus op moeten wijzen dat het gat in zijn luchtzakken dicht is.
Eigenlijk was Kruimel voor de verkoop. En toen hij dit had zei degene van wie hij kwam al, nou als hij zo blijft houd ik hem zelf in mijn fokprogramma. Maar buiten dat het waarschijnlijk altijd een beetje een kneusje blijft, kan ik hem niet meer kwijt. Hij hoort nu zo bij ons. Hij kent mij door en door, en dat zou ik hem niet aan willen doen om hem dan weg te doen. En ik wil gewoon heel graag dat hij niet meer weg zou gaan. Dus ik had al aangegeven dat ik hem over zou kopen als hij het zou redden.

En gisteren heb ik hem gekregen. 'Voor jou, omdat je het zo verdient met hem.'
Waren de woorden die erbij kwamen. Ik ben zo blij. Zo blij dat hij nu gewoon bij mij blijft. Ik kan hem zelf in de gaten houden, en zelf met hem naar een arts als er iets zou zijn. Ik hoef niet te overleggen, gewoon mijn eigen gevoel volgen (Al kon ik dat wel hoor, maar is toch anders als het niet je eigen vogel is).
En nu is het vooral genieten. De stress van de luchtzakken lijken over te zijn. Nu is het gewoon een klein vogeltje. Wat ook opeens om kan kiepen, maar een tevreden en gezonde indruk maakt.

Dit was hem vanmorgen.

https://youtube.com/shorts/WL_HkmI3L6k?feature=share

Als jullie het leuk vinden wil ik wel blijven updaten. En anders laat ik het hier bij. Ik wilde dit vooral openen omdat er maar heel weinig te vinden is over luchtzak rupturen. En vooral in deze mate niet. Zodat áls iemand ooit met zo'n vogeltje zit, hij misschien dit leest en zich ook kan behelpen met zo'n kindersokje :)


Bootsiebob

Berichten: 5536
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:29

Ik vind je een held, dat je deze zorg op je genomen hebt. En wat ben ik blij dat Kruimel het zo goed doet!!

Tevens heel interessant om te lezen. Ik ben fan van parkieten, heb ze vroeger gehad, maar hier wist ik niets van.

Heel benieuwd hoe Kruimel zich gaat ontwikkelen, ik volg :))

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:47

Heel interessant om te lezen! Vind parkieten leuk op afstand, ben benieuwd hoe Kruimel opgroeid dus blijf zeker volgen

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:59

Wat een hummeltje <3 Wat fijn dat je hem een kans geeft!

“Horses don’t love good technique. Horses love interaction that feels good to them.” ~ Lockie Philips

Tilmar

Berichten: 3312
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:10

Wat een verhaal!! Geweldig dat je hem zo goed verzorgt en dat het nu zo goed gaat!
Erg leuk dat hij nu van jou is, ik ben benieuwd hoe hij uit gaat groeien.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

ellepel

Berichten: 47315
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:11

ach wat een frummeltje <3
ja vooral blijven updaten hoor, top dat je dit doet!

dat filmpje ook dat hij zichzelf verzorgd, echt helemaal geweldig

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 21:05

Wat een lieve reacties allemaal! Ik doe het vooral omdat ik het leuk vindt. Elk kreukeltje wat bij mij gekomen zou zijn met minder nodige aandacht had ik ook bewust meer afstand van gehouden. Niet praten als ik hem voer, niet tuttelen. Zodat de overgang voor verkoop makkelijker is. Maar Kruimeltje heeft het zo nodig..

Voor mezelf maak ik sowieso iedere ochtend en iedere avond een filmpje of foto, voor zijn vooruitgang. Dus bij deze een laatste groet van Kruimel voor vandaag!

Afbeelding

Niet de mooiste foto, maar wel een heel duidelijk vol buikje en geen luchtbellen!

Bootsiebob

Berichten: 5536
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:17

Goedenacht Kruimel, groei maar goed.
Wat een hummeltje inderdaad <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:41

Poeh wat een klus! Het opblazen komt trouwens vaker voor! En idd is doorprikken dan de beste optie.
Soms helpt het ook om zachtjes de luchtbellen naar boven toe te masseren, maar dat helpt vaak alleen bij de minder ernstige gevallen.
Toch kunnen ze bij doorprikken prima groot ermee worden omdat ze er later overheen groeien!
En bij het voeden enorm goed op luchtbellen in het spuitje letten, anders kun je weer van voor af aan beginnen :+
Eventueel zou je kunnen proberen om met een kropnaald te voeren. Dan hebben ze een stuk minder kans op het ontwikkelen van luchtbellen. Maar dat moet je wel kunnen en durven.
Succes! Hij is heel schattig!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 21:43

Dankjewel voor de tips!
Ik had juist gelezen dat leegdrukken van de luchtzakken ook niet goed was, omdat je het dan naar binnen kon duwen. Dus daar heb ik me niet aan gewaagd :D
Ik hoop heel erg dat het nu gewoon stabiel blijft. Scheelt dat ik nu wel een beetje weet wat ik moet, als het nog eens zou gebeuren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:45

Klopt! Je moet ook echt niet drukken maar heel lichtjes masseren. Dat is wel een kunst op zich, en drukken mag idd absoluut niet.
Ik heb het geleerd van mijn vogelarts, maar het is echt heel lastig uit te leggen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-21 21:49

Mocht het nodig zijn dan neem ik dan even contact met je op! Maar ik hoop dat het niet meer nodig is :D

Rocamor

Berichten: 10815
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 21:59

Ik volg de aliens van Cayenne ook. En ik kom hier Kruimel ook volgen. Wat een inieminie vogeltje.

Held dat je dit voor hem / haar doet

Rockes <3

Steefz

Berichten: 2081
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:04

Zo te lezen is hij bij jou in goede handen! Heel fijn dat het nu steeds beter met hem gaat. Ik heb even opgezocht hoe een volwassen hoornparkiet eruit ziet: wat een prachtige parkieten zijn dat <3

Mira283

Berichten: 3525
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 23:09

Steefz schreef:
Zo te lezen is hij bij jou in goede handen! Heel fijn dat het nu steeds beter met hem gaat. Ik heb even opgezocht hoe een volwassen hoornparkiet eruit ziet: wat een prachtige parkieten zijn dat <3

Heb hetzelfde gedaan en ze zijn echt mooi als ze volwassen zijn <3

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 06:48

Wauw, nog zo’n knappe alienbaby hier op Bokt! Ik ben benieuwd hoe dit frummeltje opgroeit :j

Ik kende deze parkietensoort helemaal niet, maar na wat gegoogle; wat wordt het een knapperd zeg uiteindelijk!

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-21 07:54

De bedoeling is inderdaad dat hij maar heel knap mag worden! Maar voor nu zie je dat er nog niet aan terug.

Afbeelding
Als je zachtjes tegen hem blaast flappert hij met zijn vleugeltjes :D
Dit is van vanmorgen. Die doet het zo goed! Alleen staat hij wat raar op zijn voeten. Even in de gaten houden en anders maar weer een arts contacteren.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101628
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:07

Hij is alles behalve knap nu. :') Niet te geloven dat het zo'n prachtige vogel wordt!
Ik volg ook mee. :D

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

lies_sparkle

Berichten: 6123
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 08:34

Baby Vogels zijn echt de aliens van deze planeet :+
Wat lief dat je hem opvangt TS! Ik ben benieuwd naar updates

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 09:16

Wat een hummeltje. <3
Weet je ook waar het vandaan komt die luchtbel, of hoe dat komt.
Of heb ik er overheen gelezen.
Ben benieuwd hoe die uitgroeit.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-21 09:31

Die luchtbel komt naar alle waarschijnlijkheid door een kapotte luchtzak. Dan zit er dus een scheurtje in, en elke keer als hij ademhaalt pompt hij dus als het ware lucht onder zijn vel. Daar kunnen ze overheen groeien, als dat gat eenmaal dicht is, dan kan die lucht niet meer onder het vel komen.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-21 19:01

Vandaag contact gehad over de pootjes van Kruimel. Ze stonden wat naar buiten en zijn teentjes werkten niet helemaal mee. Waarschijnlijk doordat hij zo opgeblazen is geweest dat zijn pootjes naar buiten zijn gedrukt, en daarna door zijn sokje wat natuurlijk niet helemaal lekker zat. Maar het was allemaal een kiezen tussen 2 kwaden, en ik denk toch dat ik met alles tot nu toe wel de juiste keus heb gemaakt.
Maar goed, zijn pootjes. Neiging naar spreidpootjes. De oplossing was simpel, zorgen dat de pootjes bij elkaar blijven en niet uit elkaar kunnen zakken. Met knijpringetjes, of met elastiekjes, of wat ik kon vinden wat niet zou schuren.
Uiteindelijk van 2 dikke, zachte haarelastiekjes houdertjes gemaakt. Instructies van de arts, en plaatjes op internet lieten zien hoe het ongeveer wel moest. En nu mogen ze er een dikke week op blijven zitten en dan zou het zeker opgeknapt moeten zijn.

Afbeelding

Maar eigenlijk ziet hij er nu al beter uit, hij zit nu al beter op zijn pootjes. Beter in balans en zijn tenen werken nou ook gewoon goed mee. Het is even sneu, maar het is echt voor het betere.
Het is wel een kneusje, mijn Kruimel.. maar elke overwonnen horde is er weer 1, en elke dag is hij weer een beetje sterker.
Dit is overigens een slechte foto zie ik. Straks na zijn laatste avondhapje zal ik een betere maken, beloofd!

Kookaburra

Berichten: 5375
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Baby hoornparkiet grootbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:05

Ooh, wat wordt ik blij van dit topic! Kleine hummel :(:)

Bootsiebob

Berichten: 5536
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:07

Ach gossie, ik heb echt een zwak voor Kruimel. Kijk hem nou, wat een dapper vogeltje <3 En wat boft hij met jou

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110621
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 19:25

Dat is idd de makkelijkste oplossing voor spreidpootjes!
Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad gelukkig, maar je ziet het wel vaker voorbij komen op oa Facebook.
Zit hij wel op zachte ondergrond verder? Soms hebben ze als mini baby heel weinig bodembedekking in het nest gehad en omdat de ouders er bovenop zitten om ze warm te houden, worden de pootjes dan naar buiten gedrukt en groeien ze scheef.
Je zou ook eventueel wat calciumpoeder door zijn papje kunnen mengen. Dat zorgt ook voor gezonde botgroei straks.
Je bent goed op weg! <3 Super hoor!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DWitzel, JesdaJinn en 38 bezoekers