Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 17:26

Otje is een 1 jarige Silken Windsprite, een relatief nieuw windhonden ras.

We doen sinds een paar maandjes Flyball met haar, maar nu het seizoen gestopt is wilde we eens wat nieuws proberen en dit heeft ons naar de renbaan gebracht :D

Gisteren was het dan zo ver en gingen we voor het eerst erheen. Ot en ik ondernemen graag leuke dingen samen en vinden het heel leuk om samen nieuwe dingen te leren. Ik vind het wel heel belangrijk dat zij het naar haar zin heeft en op haar gemak is, zij mag dan ook met nieuwe dingen leren altijd het tempo bepalen.

We zijn wel 1x eerder op de renbaan in Spaarndam geweest, toen was ze nog heel jong en hebben we alleen maar gekeken. Volgens mij herinnerde ze zich dat, want toen we het terrein opreden met de auto begon ze gelijk te blaffen!

Er waren natuurlijk heel veel windhonden die allemaal aan het blaffen waren omdat ze wilden rennen, dus Otje was eerst wel heel erg onder de indruk. Ze wilde steeds maar vastgehouden en opgetild worden, scheetje. Ik strek dan m'n armen naar haar uit en ze springt dan echt in m'n armen, zo kan ze dus zelf bepalen of ze ook wel echt opgetild wil worden.


Afbeelding


De mensen van de renvereniging hadden me aangeraden om haar even naast de baan op te tillen bij de eerdere runs zodat ze kon zien wat de bedoeling was. De haas met de hond erachteraan kwam voorbij, die zag ze, d'r ogen werden groot als schoteltjes, ze keek mij aan van "ZAG JE DAT???" en toen was ze helemaal hyped :):) _O-

Ze wilde steeds maar zelf kijken <3
Afbeelding

Afbeelding

Toen ze dat eenmaal gezien had ging ze zelf ook lekker hard mee blaffen elke keer en ontspande ze tussen alle andere honden. Wij zaten in de laatste groep, bij de honden die nog aan het leren zijn. We hebben een lange zijde van de baan gedaan, zodat ze nog geen bochten hoefde te lopen. M'n moeder was mee, dus 1 van ons kon haar starten en de ander kon haar opvangen.

De eerste keer snapte ze het nog niet zo goed, ik startte haar en m'n moeder ving haar op, maar halverwege draaide ze om om te kijken of ik er nog wel stond :)) Dat was natuurlijk zo, dus ging ze weer vooruit. Ze tikte m'n moeder aan, en rende vervolgens keihard terug. Brave hond, goed opgelet bij Flyball :D :Y)

Afbeelding

Daarna was het pauze en hebben we even een half uurtje in de auto gezeten, Otje viel met 1 minuut als een blok in slaap. Die was natuurlijk hartstikke moe van alle indrukken. Ze werd zelf weer wakker na een half uurtje en had weer hernieuwde energie :):) Het is zo'n lekkere stuiterbal.

De tweede run heeft m'n moeder haar gestart en ik haar opgevangen, dat vond ze duidelijk fijner want toen rende ze wel in 1x door. Het is heel normaal dat ze in het begin "op de baas" rennen in plaats van op de haas. Op een gegeven moment "klikt" het dan en snappen ze dat ze de haas moeten hebben :D Met opvangen kan je dan nog even samen met de haas spelen, waardoor ze het wat sneller begrijpen.
Ze hield de haas wel echt nauwlettend in de gaten maar kwam wel recht op mij afgerend!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's laten de error in de eerste run zien :D Ik moedigde haar aan om verder te gaan en m'n moeder riep d'r, dus toen besloot ze toch maar verder te gaan.
Afbeelding

Afbeelding

Deze foto is echt zó 100% Otje <3
Afbeelding

Andddd off again!
Afbeelding

Afbeelding

Een echte "vlieg" foto <3 Zo trots op m'n kleine meisje.
Afbeelding

De laatste 9 foto's zijn gemaakt door Cees van Hoogdalem

Ot is vandaag moe, maar wat vond ze het geweldig. We gaan dit zeker vaker doen! Ik ben echt heel trots op hoe ze het gedaan heeft. Ze kan zo onzeker zijn als ze ver van mij weg moet lopen, maar ze heeft het toch maar mooi gedaan! Met Flyball was het een beetje hetzelfde, de eerste les(sen) durfde ze ook alleen maar als m'n vriend of ik bij de machine stond. En de laatste les heeft ze het hele parcours in 1x zelf gelopen zonder dat wij er stonden! Ze heeft daar gewoon wat meer tijd voor nodig.
Volgende week zijn we weer van de partij op de renbaan! *\o/*

Even een kleine disclaimer; de renbanen in Nederland en de reden om het racen zijn totaal niet te vergelijken met sommige renbanen in Engeland. Ik keur het absoluut af wat er in sommige gevallen met Greyhounds gebeurd. Een discussie daarover is hier dan ook niet op z'n plaats. We doen dit echt alleen maar om de fun, ik dwing haar nergens toe, we hebben niet als doel om wedstrijden te lopen en als Otje het niet wil hoeft ze het niet.

_Mars

Berichten: 466
Geregistreerd: 17-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:35

Ik vindt Otje echt zo geweldig! Wat een leuk ding zeg! <3 En leuk dat je zo veel met haar onderneemt! Wat ik benieuwd naar was; Hoe denk je dat Silken Windsprite's zouden zijn met agility? Dan is denk ik meer de vraag hoe trainbaar ze zijn, gezien vaak windhonden dat vaak wat minder hebben (in mijn beleving!)

NorwayFjord

Berichten: 3145
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:36

Ohh ik vind Otje zo leuk, super tof dat je dit met haar doet! Ontzettend gave foto's ook <3

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 17:43

_Mars schreef:
Ik vindt Otje echt zo geweldig! Wat een leuk ding zeg! <3 En leuk dat je zo veel met haar onderneemt! Wat ik benieuwd naar was; Hoe denk je dat Silken Windsprite's zouden zijn met agility? Dan is denk ik meer de vraag hoe trainbaar ze zijn, gezien vaak windhonden dat vaak wat minder hebben (in mijn beleving!)


Dankjewel, ik ben ook heel erg blij met haar <3
De Windsprites die ik ken die Agility doen vinden het geweldig!
Ze zijn goed trainbaar hoor, en heel slim! Wil agility ook heel graag nog eens gaan doen met Ot :D
Klopt dat veel windhonden vaak wat minder trainbaar zijn, echter bij whippets, Windhounds en Windsprites gaat het vaak wel heel erg goed. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen! Maar Otje is echt heel braaf, luistert goed en loopt ook makkelijk los. De bedoeling van Flyball pakte ze binnen no time op, alleen vond ze het dan heel spannend omdat "alleen" uit te voeren.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:48

Wat leuk dat je met haar aan coursing doet!

Ik heb het met een van onze RR ook een paar keer gedaan. Zij had totaal geen oog voor de haas, maar rende des te harder naar de baas _O-

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:49

Wat ontzettend leuk. Kan je zo maar met je hond op een renbaan trainen?

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:54

Wat gaaf!! Zag het op instagram al voorbij komen. De foto’s zijn heel gaaf!

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 17:59

@Esplendido ohh wat gaaf! Gisteren was er ook een RR, maar die is niet gestart want de overige rassen training ging niet door gisteren. Maar hij was wel heel blij aan het kijken :D En ach als ze het maar leuk vinden toch :P

@belle_boef de renbaan waar wij heen gaan heeft (bijna) elke zondag baantraining, de ochtend is dan voor de windhonden en in de middag is er dan "overige rassen" training, daar kan je dus inderdaad gewoon aan mee doen :j ervaring is verder niet vereist. http://wrvamsterdam.nl
Er zijn wel meer renbanen in Nederland, volgens mij doen wel meer het voor niet-windhonden! Is echt superleuk om eens te doen!

@Ymor thanks, ben er ook onwijs blij mee <3 Was een goede eerste ervaring!

raket

Berichten: 4082
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:17

Mijn kat heet Otje, dus mijn aandacht was snel getrokken.
Leuke foto's!

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:00

Wauw wauw wauw... Otje al op de renbaan. Kleine hondjes worden groot. Wat heerlijk om te zien hoeveel plezier ze heeft <3

Anoniem

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:06

Henlo Otje :D

Superstoer dit Dees! Wat een heerlijkheid :+:

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 21:42

@raket ooohhh ik vind het zo’n heerlijke naam hè. Schattig, maar ook een beetje ondeugend :P ook heel leuk voor een kat!

@Es jaa zo bizar hoe hard het gaat. Ze is inmiddels alweer ruim 1 jaar. Lekker cliché maar het voelt echt als gisteren dat ik een appje kreeg dat m’n bestelling, een bont teefje, geboren was _O- <3 het is zo’n lekker meisje, geniet echt enorm van d’r.

@Hans Henlo Jans <3 het was geweldig!

Kreeg nog een paar hele leuke foto’s door.

Otje die denkt dat ze een Pitbull is :))
Afbeelding

Otje die denkt “haaaaaaaiiii mammie heb je het allemaal wel gezien?” :D
Afbeelding

Pretbek <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:16

Super gaaf! Blijf haar echt een toffe hond vinden :j

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:52

Wat heerlijk om haar zo te zien! <3 Fan van Otje! :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:56

Oh heel gaaf! En die foto's dat ze helemaal 'plat in de lucht zweeft' zijn echt heel tof! <3
Otje is gewoon echt heel cool natuurlijk ook :D

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:20

Knappe Otje! Wat een enorm leuke foto's van een (volgensmij) erg geslaagde eerste keer op de baan :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:32

Ahhhhhh wat is het toch een schatje he! En zo fijn dat jullie zo gelukkig met elkaar zijn! Het is ook echt een geweldig dier, een echt maatje voor het leven.

Wat ik me afvroeg he Dees: hoe hard gaan die honden eigenlijk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:43

Ik vind haar ZO leuk! <3
Het is dat we geen hond willen momenteel, maar anders wist ik het wel! Wat een superleuk ras!
Ik ben ook benieuwd hoe hard ze gaan!

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:47

Wat gaaf! Knap hoor van Otje, wat moeten dat veel indrukken voor haar geweest zijn zo de eerste keer. Fijn dat jullie er samen zoveel lol in hebben!

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Otje de Windsprite voor het eerst op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:51

Wat gaaafff!!!
Wat moet dat geweldig zijn voor een hond om te mogen doen!!
Gave foto's ook.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:55

Vliegende hond, lekker enthousiast dier... :+ ... ik heb hier totaal geen ervaring mee .. wat moet ik me voorstellen bij de haas? Een nepperd of laten ze een echte los?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 10:57

Ooohhh wat leuk om Otje weer te zien! Knap kind!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:04

Otje is toch wel een van mijn favoriete honden van bokt <3 Wat een schatje!

Neon, het zijn geen echte hazen gelukkig :D De 'haas' is gewoon een stuk touw bv dat aan een lijn langs de baan of over het veld wordt getrokken.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:07

Neon schreef:
Vliegende hond, lekker enthousiast dier... :+ ... ik heb hier totaal geen ervaring mee .. wat moet ik me voorstellen bij de haas? Een nepperd of laten ze een echte los?


Gelukkig is dat al heel lang geen echte meer ;)
Iets met 'dierenwelzijn' :D

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 20:56

De "haas" zijn meestal gewoon plastic slierten haha. Dat flappert zo lekker. Zicht jagers he :D
Die zit aan een machine die op een rail naast de baan loopt. In dit geval is het een zandbaan. Kan ook op een grasbaan, hoorde zondag dat het dan iets anders werkt maar daar weet ik verder het fijne niet van haha. De afstanden zijn 280, 350 of 480 meter. De 480 meter wordt voornamelijk door de grotere windhonden gelopen; Afghanen, Greys en Saluki's bijvoorbeeld. Veruit de meeste honden lopen de 350 meter!

Er zijn snelle jongens die de 60 km/u of zelfs sneller halen, echt bizar. Afgelopen zaterdag was de snelste tijd 350 meter in 22,29 seconde geloof ik. Maar dat zijn echt de Whippets die ervoor gefokt zijn. Ot is natuurlijk wel een windhond maar veel meer "allround" zeg maar. Windsprites worden niet persé op snelheid gefokt. Je ziet ook wel verschil hoor, Otje was best wel stevig vergeleken met die racing Whippets daar :D Over een aantal jaar wil ik er graag een windhond bij en zou er best wel een race Whippet bij willen haha.

Ik denk dat Ot op fullspeed iets van 45 km/u haalt ofzo? 50 misschien? Als ze toe is aan de 280 of 350 meter en dus de tijd bijgehouden wordt zal ik m'n vriend eens vragen om de tijd om te rekenen :P Ik heb dyscalculie _O-

Zo leuk dat jullie Ot allemaal zo leuk vinden! <3
Heb aankomende zondag afgesproken om samen met haar zusje Billie te gaan! Zin in. Dat is ook zo'n enorme leukerd. Heel benieuwd wat zij er ook van vindt!

De beide troublemakers :+:
Afbeelding