Grootbrengen van een baby waterkipje

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 16:04

Sinds vorige week zaterdag woont er een baby waterhoentje in onze badkamer. Een leuke afleiding van het thuiswerken door corona en natuurlijk ook veel te schattig <3

Op Facebook stond een oproepje van een paarden-kennis dat haar kat een baby waterhoentje mee naar huis had genomen. En helaas ook een tweede, dood, nestgenootje. Nest of moeder-waterkip was nergens te bekennen, het kleine ding was doodsbang en at niet. De vogelopvang werd gecontacteerd, maar die hielden de boot af. Of iemand interesse had om het proberen groot te brengen?

Een uurtje later zat het waterkipje in onze badkamer :') privé zwembadje erbij, een oude sjaal als nestje.. Die avond wou hij niets eten en ik vreesde al het ergste. De volgende ochtend leefde hij gelukkig nog. Na heel wat dingen aanbieden via de pincet maakte hij ineens de klik en begon te eten *\o/*

Afbeelding




Echt heel schattig hoe ze dat doen, al 'smakkend' met dat kleine tongetje. Sinds de klik gemaakt is, eet hij/zij super goed. Meelwormen, regenwormen, vlokreeftjes, eendenkroos,... het gaat allemaal vlot binnen. Toen na enkele dagen het erop begon te lijken dat hij het gaat overleven, hebben we hem Scampi gedoopt :D

En zo zit Scampi nog steeds in de badkamer (mijn poetsvrouw stelt zich ernstige vragen over onze geestelijke gezondheid :P ) tot hij wat groter is. Dan mag hij bij onze loopeenden in de tuin (als dat klikt) en daar verder groeien en verwilderen. Als hij groot is, mag hij kiezen of hij wilt blijven of wegvliegt. We hebben thuis een vijver dus blijven kan zeker. Maar het blijft een wild dier dus ik ga ervan uit dat hij de wijde wereld in trekt.

(waterkipjes worden 9 weken door hun ouders geholpen met voedsel zoeken, wij zijn thuis dus kan makkelijk elk uur even voeren met de pincet, verder laten we hem gerust zodat hij niet tam wordt)

Afbeelding

Z'n plonsbadje

Afbeelding

En z'n eendenkroos bakje (ze eten in het wild ook veel waterplanten)

Afbeelding

<3


Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen


Anna79

Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:07

Heel schattig, maar waarom breng je het niet naar een vogelopvang?

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 16:09

Anna79 schreef:
Heel schattig, maar waarom breng je het niet naar een vogelopvang?


Staat in de openingspost, deze werd gecontacteerd door diegene waar hij door de kat werd binnengebracht, maar die wilden hem blijkbaar niet.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:12

wat slecht dat de vogelopvang het niet op neemt?
hier in Nederland mag je zelfs geen wilde dieren thuis houden.

ik weet dat jij dit hartstikke goed kunt hoor, diertje is bij jou wel op de juiste plek.
zijn wel krengetjes als ze groter zijn he, heel territoriaal :P

Ballard_L

Berichten: 2482
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:21

Wat goed dat je hem zo helpt :) Ik had vorige lente ook een waterhoentje gevonden, die liep midden op straat. Gelukkig kon ik het nest traceren en hopelijk is hij groot en sterk geworden. Ik las toen wel dat in Nederland het verboden is om deze dieren zelf te voeren, dat alleen de vogelopvang dat mag doen.

Heel veel succes, ik ga volgen :)

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-21 16:29

ellepel schreef:
wat slecht dat de vogelopvang het niet op neemt?
hier in Nederland mag je zelfs geen wilde dieren thuis houden.

ik weet dat jij dit hartstikke goed kunt hoor, diertje is bij jou wel op de juiste plek.
zijn wel krengetjes als ze groter zijn he, heel territoriaal :P


Ja, het verbaasde me opzich ook wel, misschien zijn ze al overspoeld met jonge diertjes? Hij was natuurlijk ook gepakt door een kat dus misschien hebben ze de overlevingskansen laag ingeschat?

Had misschien in de openingspost moeten vermelden dat ik vrijwilliger ben geweest bij de vogelopvang en dus niet onbekend met klein grut groottrekken. En een waterkipje niet zo moeilijk is.

Ik heb alleszins geen enkele intentie om het beestje te houden, enkel tot hij groot genoeg is om buiten zonder mama te overleven. Ik zit er ook niet mee te knuffelen, doe enkel wat ze in de opvang ook doen: elk uur voeren en verder met rust laten :) maar ik snap de bezorgdheid hoor! Had dat misschien moeten incalculeren voor ik een topic maakte.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Anna79

Berichten: 3370
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:30

Solleke_Noah schreef:
Anna79 schreef:
Heel schattig, maar waarom breng je het niet naar een vogelopvang?


Staat in de openingspost, deze werd gecontacteerd door diegene waar hij door de kat werd binnengebracht, maar die wilden hem blijkbaar niet.


Ah, sorry daar heb ik overheen gelezen. Apart hoor dat de vogelopvang dat weigert. Heel veel succes!

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:34

Wat leuk zeg wij deden dit ook ooit voor een grote eend, ze had raar gezegd een verstandelijke beperking. Daarom liet de moeder haar achter, ze is in huis groot gebracht en liep ons overal achter na. Toen ze volwassen was leefde ze in de tuin, soms ging ze weg maar ze kwam altijd weer terug.

Mando

Berichten: 15634
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:51

Wat schattig en leuk dat je dit doet. Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Kookaburra

Berichten: 5334
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:59

Hier eens een paar verdwaalde wilde eendenkuikens 'opgevoed'. Dus laten eten en zwemmen. Ook werk wat veel voldoening geeft.

Veel succes met Scampi!

Telpeva

Berichten: 14593
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:36

Oh wat lief dat je dit wilt doen, in je eigen badkamer nog wel! Ik ben vrijwilliger bij een vogelopvang, jonge waterkipjes hebben we op het moment nog niet, maar vorige week zijn er wel al 20+ baby eendjes binnen gebracht. Het zal nog wel drukker gaan worden, ik ben ook gevraagd of ik eventueel als het echt de spuigaten uit loopt met de aantallen of ik dan ook wat mee naar huis wil nemen om voor te zorgen want dat is wel de verwachting. Ik zie bij jou precies de dingen die wij op de opvang ook voor ze doen, gaat vast helemaal goed komen bij jou <3 Succes met Scampi!

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:50

Dus jullie hebben nu gezelschap op de badkamer _O-

Maar echt wel wat voor jou, beestje zit wel goed op de plek zo.
Wel blijven updaten hoor :D

Wat stom van die opvang zeg, ik snap best dat je niet alles kunt redden maar toch -O-

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

zonnebloem18

Berichten: 24818
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:22

Bij elke andere gebruiker had ik gezegd dat het verboden is wilde dieren op te vangen, maar bij jou gaat dat helemaal goed komen. Wat een dotje. Houd er wel rekening mee dat kattenbeten heel snel kunnen gaan ontsteken, kattenslachtoffers krijgen hier preventief propolis om ontsteking tegen te gaan.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:41

Top van je hoor! Ik hoop dat Scampi een grote gamba wordt!

Don't take anything for granted

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:45

Die pootjes! :oo lijken wel xxxl-spinnen...


Maar wat klinkt het goed allemaal.

Fijn dat je zoveel kennis hebt, je bent de beste kans voor het beestje.

axel_1997

Berichten: 1782
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:50

ellepel schreef:
zijn wel krengetjes als ze groter zijn he, heel territoriaal :P


Waterkipjes vallen toch wel mee? Voor zo ver ik weet zijn het vooral de meerkoeten die ruzie maken met alles en iedereen.

Ik lees gezellig mee. Ben benieuwd hoe het gaat.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:51

Gaat vast goed komen met Scampi *\o/*

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:59

Oh wat lief, ik volg!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:39

Ahh wat leuk! <3
Wat goed dat je hem aan het eten hebt gekregen!
Romeo had er vorig jaar ook een keer één mee naar huis, we kwamen net thuis, stapten de auto uit en hoorden verontwaardigd gekrijs, dus ik snel de tuin in en jahoor, een meerkoetje, Romeo vond het niks dat hij zo tekeer ging dus die had hem al los gelaten.
Denk wat jonger nog dan deze want het was nog zo'n halfkaal lelijk dingetje.
Maar die was feisty, de vogelopvang kwam hem ophalen (ze zeiden eerst, laat maar weer los bij het water :+ ) maar toen was hij al twee keer ontsnapt en achter de keukenkast beland, dus moesten we die zware kast weghalen. _O-
Gelukkig was hij dus wel nog heel fit.
Was trouwens zelf eerst wel nog twee meren hier in de buurt doorgewaad om het nest te zoeken maar kon niks vinden.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Danielleeee_
Berichten: 3167
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:33

Wat een grote voeten :oo

Ontzettend fijn dat je hem hebt opgevangen en hem verzorgt! Goed ook dat je ervaring hebt met jonge vogels, dat lijkt me voor jezelf ook wel prettig :)

Ik ben benieuwd hoe Scampi uitgroeit :D

*pum*

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-21 08:34

Voor de zekerheid toch nog even zetten: als je een jong diertje vindt en er zelf geen ervaring mee hebt, is vogelopvang altijd de beste keus! Zelf heb ik ook al tal van jonge diertjes (vleermuis, egel, nest jonge mussen) naar daar gebracht als ik er zelf niet de expertise of tijd voor had. Vooral insecteneters (zangvogeltjes) zijn echt niet makkelijk... nestvlieders zoals eendjes etc zijn dan weer makkelijker is mijn ervaring.


@Danielle: die voeten zijn hilarisch he :')

@MirandaMalik: haha ik zou bijna medelijden gaan krijgen met Romeo :P Scampi is ook lekker feisty, als ik met mijn hand (zonder pincet met eten :') ) naar hem toega, doet hij meteen zich oprichten en 'vleugeltjes' (kale stompjes liever) breed, heel stoer... :')

@zonnebloem: ja, daar was ik de eerste dagen wel alert op, de dierenarts zit gelukkig vlakbij. Hij leek nergens wondjes te hebben maar zo'n kattenbeet is tricky. Ondertussen zijn we bijna een week verder dus ik denk dat een ontsteking al duidelijk zichtbaar was geweest?

@CS: ja, soms zijn reacties van zo'n opvang heel wisselend.. heb zelf het telefoontje ook niet gedaan dus kan er verder niks over zeggen.

@Telpeva: wat veel jonge eendjes al! Jij zit dus binnenkort misschien ook met wat logées in de badkamer? ;)

Ik zal af en toe een update geven. Veel doet hij momenteel niet behalve zwemmen en eten en beledigd piepen als hij meer van me ziet dan een pincet met voer (lekker ondankbaar :+ :') )

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:14

TS, Wat goed dat je je over deze arme guppert ontfermt.

De dieren/vogel opvang neemt vnl bedreigde soorten onder de arm, omdat ze anders overspoeld worden.
Het gebeurt natuurlijk best vaak dat er vogeltjes uit een nest vallen, mama kwijt zijn en of worden thuis gebracht door de kat zoals in dit geval..
Blijkbaar hebben ze ook maar een kleine overlevingskans en .... dus tenzij echt bedreigd of bvb een grote vogel die vastzit oid zullen ze niet gauw komen.

Wel kennen ze vaak adressen van particuliere mensen die opvang doet en worden deze dan gecontacteerd als er geen oplossing gevonden word.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:20

Let wel op dat (roof)vogeljongen meestal buiten het nest verder gevoerd worden. Helaas worden die vaak naar de opvang gebracht, maar dat is meestal helemaal niet nodig. De jongen zijn al snel vliegvlug en worden daarna buiten de kast verder groot gebracht. Alleen als er acuut gevaar dreigt kun je proberen ze op hogere takken te zetten. Het meest verstandig is om eerst te bellen met de opvang en niet aan het jong te zitten.

Succes met de opvoeding! Het is echt heel gezellig om zo'n jong in huis te hebben, hopelijk kan ie snel naar buiten straks!

Dit zijn de eerste nesten, helaas overleven weinig jongen dit. Ze zijn voedsel voor andere jongen, de grotere roofvogels. Moeders gaat vast nog wel weer een nestje beginnen.

Telpeva

Berichten: 14593
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:32

@ts: nouuuu ik hoop toch liever dat ik vogels mee krijg die ik gewoon in een hok of voliere kan zetten, en niet los in mijn badkamer :') _O-

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Solleke_Noah

Berichten: 11051
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-21 10:41

Telpeva schreef:
@ts: nouuuu ik hoop toch liever dat ik vogels mee krijg die ik gewoon in een hok of voliere kan zetten, en niet los in mijn badkamer :') _O-


Flauw hoor, toch gezellig, samen in bad met de eendjes :')

Het is hier ook gewoon de enige kamer die we lekker warm kunnen stoken, vandaar _O-

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Eliana en 2 bezoekers