De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 23:10

Ik lees al een tijdje mee. Zove moois dat we in nl hebben!!

Vandaag heb ik gefietst in drents friese wold en m'n hoogtepuntjes waren toch wel een zwarte specht (helaas geen foto) en een up close and personal met een heidelibel (iig denk dat het een heidelibel is)


Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 09:26

Van die mistige foto's zijn altijd leuk <3

Nog veel jong leven overal.. ik denk door het koude voorjaar en de natte zomer, dat veel wat opgeschoven is, dieren later aan voortplanting begonnen zijn enz.

Zo'n wilgenhoutrups is indrukwekkend :wow:

en libellen zijn altijd mooi <3


Ik had gisteren ook een indrukwekkend beest gevonden, de larve van een Neushoornkever:

Afbeelding

Echt een mega groot beest! En volgens een vriend zou die nog wel een beetje groter gaan worden voor die verpopt in een kever :oo uiteindelijk moet het zoiets gaan worden: https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=6157AF5B

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-21 17:15

Solleke_Noah: Dank je wel! Ja, was echt zo'n gaaf moment. Hoogtepunt van die dag <3 .
Wow, wat een indrukwekkende larve! En de Kever is ook al aardig groot! Hopelijk zie je de kever straks dan nog een keer lopen tegen dat die is ontpopt!
En je zou inderdaad gelijk kunnen hebben dat het door het natte en koude voorjaar komt waardoor alles nu wat later is. Ook de zomer is geen echte zomer geweest natuurlijk.

Gothico: Dank je wel!

janouk: wat ontzettend bijzonder zeg om ze zo te kunnen volgen! Echt heel bijzonder ook om te zien wat voor afstand ze eigenlijk afvliegen voor hun overwinterplek.

Britta31: Wat een prachtig plaatje zo <3 .

anca: Wat een mooie foto's <3 ! Je zou inderdaad niet verwachten dat er uit die mooie rups zo'n nachtvlinder komt. Dan denk je eerder dat er een prachtige Dagvlinder uitkomt. Niets is wat het lijkt.

Nikass: Dank je wel <3 . Ohhhh kijk nou hoe schattig! En inderdaad wel erg laat in het jaar. Die lijken mij ook nog vrij jong gezien het rood op hun koppies. Kan misschien komen door het natte en koude voorjaar wat we hebben gehad dat veel vogels later jongen hebben dan anders?

Tancreda4: Welkom in het topic! En dat hebben we zeker. NL is, wanneer je goed rond kijkt, echt een prachtig land met mooie natuur <3 . Wat gaaf zeg dat je de Zwarte Specht hebt gezien! Die zie je niet heel veel en niet snel. En prachtige Libel ook!

Afgelopen donderdag een wandeling van 2uur gemaakt. Kwam zelfs op stukken waar het volledig stil was. Je hoorde niets. Geen auto's. Geen mensen. Niets. Je had alleen de natuur en stilte. Wat was dat genieten om in een druk land als Nederland eens helemaal niets te horen <3 .
Moet de foto's daarvan nog op de pc zetten, maar hier nog een foto van een Aalscholver die uit het water vliegt. Ook gemaakt tijdens de boottocht op mijn verjaardag.

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 08:18

Mocht je vaker op zoek zijn naar de stilte, ik ben eens in februari op vakantie geweest in Midsland Noord (Terschelling)
Wat een rust... ;)

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 10:56

Afbeelding



Afbeelding


Dauwtrappen vanmorgen

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 14:14

Dat zag we vanochtend ook nog op de hei, in de schaduw van een boom. Paard ZAG HET OOK!

Je weet wel, uitwijken, ogen op steeltjes en zo _O-

We waren in een deel van de hei waar we niet zo vaak komen; dat is heel spannend hoor, echt waar :j

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:53

https://www.vogelskijkenindenatuur.nl/v ... goede-doel

Deze vogelexcursies zijn echte aanraders voor mensen die willen leren zien wat Nederland aan vogels te bieden heeft.
Vooral het vogelringen vind ik zelf een aanrader: heel dichtbij de vogels kunnen zien tijdens het ringen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:55

Mooie foto's anca!

Marigold

Berichten: 12573
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:57

Mooi he de natuur dichtbij huis.
Momenteel de laatste snoepvluchtjes van de atalanta’s voor ze op trek gaan.
De eerste brandganzen weer in NL om te overwinteren.
Elke avond het egeltje in de tuin.

Natuur is overal. En blijft super mooi.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 20:02

Kadootjes van de Natuur vanochtend op de wei

Afbeelding
Bart Buizerd vanochtend

en een vlucht Puttertjes / Distelvinken
Afbeelding

Koolmees
Afbeelding

Grauwe Gans
Afbeelding

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 20:14

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schitterende spiegeling in het water bij een bosmeertje in Beetsterzwaag (Friesland).

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 20:37

Prachtig Janouk!
Wat heerlijk als je de dag zo kunt beginnen.

Hier wordt ik ook blij van :)
Afbeelding

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 20:41

Prachtig dat vennetje <3

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 21:11

Nikass: Dank je wel voor de tip! Terschelling, Texel, etc. staan inderdaad ook echt nog hoog op mijn wensenlijst om ze eens te bezoeken. Zowel voor de natuur, als de vogels, als de rust. Zijn ze ook te doen als je een weekendje daar heen wilt? Een week van mijn pony en huisdieren weg gaan zie ik nou niet eh... echt zitten. Ik mis ze na een halve dag al.
Jaaa, zonnebloemen! Ze zijn zo mooi! Hier bloeien ze ook volop in mijn tuin. Ze zijn zo mooi en fleuren de tuin echt helemaal op <3 .

anca: Prachtige foto's! En zo mooi met al die spinnenwebben! Dan was je wel heel vroeg opgestaan die dag?

ikke: Heerlijk die paarden _O- . Het zou je maar gebeuren als paard wanneer zo iets je toch maar ineens aan zou kunnen vallen _O- . Of zag hij stiekem een spin waar hij bang voor was?

janouk: Dank je wel voor de tip! Die website ga ik vaker in de gaten houden. Zo te zien hebben ze er maar een excursie op staan, maar hebben ze er ook meerdere excursies door het jaar heen?
En prachtige foto's ook weer <3 . Bart de Buizerd blijft toch mijn favoriet!

Marigold: Ach, dat wist ik helemaal niet dat de Atalanta's trekvlinders zijn. Weet je ook waar ze naar toe trekken? Snap nu wel waarom ik er de laatste tijd zoveel Atalanta's bij elkaar zie. En de natuur is en blijft gewoon prachtig <3 .

Anna79: Prachtige foto's en wat een ontzettend mooi Bosmeertje <3 .

Hier mijzelf even vakantie gegeven van het lopen. Loop natuurlijk normaal gezien 2x in de week en dat al sinds begin dit jaar en vond het wel eens tijd worden voor twee weken rustig aan doen. Kan ik ook de foto's een beetje bijwerken want ik loop achter. Heb ze al wel allemaal op soort etc. staan, maar nog niet de foto's zelf bewerkt.

Deze Nijlganzen stonden op mijn verjaardag eind augustus netjes op de boot te wachten, maar helaas voor hun zat ons bootje vol.

Afbeelding

Om daarna even rek en strekoefeningen te doen :j :

Afbeelding

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:05

Witte wiev'n in aantocht

Afbeelding


Gevolgd door een prachtige nacht

Afbeelding


Ik vraag mij wel af welk beest er op de voorgrond licht geeft :D

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 17:24

Een vos?Of een wit wiev.

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 08:22

xYaartje, ik weet niet waar je woont, maar de eilanden zijn zeker te doen voor een weekend. Terschelling zit je langer op de boot (2 uur) dan Texel (20 min), maar ik deed Terschelling soms zelfs voor een dag :)
En lekker buiten het hoogseizoen gaan, anders kan het wel druk zijn. Vooral tijdens Oerol (juni) is Terschelling overvol, maar ook in juli/aug is het best moeilijk om een huisje te huren. Zeker als je bijvoorbeeld honden mee wil nemen.
Maar ik vind het een prachtig eiland en in februari met een dikke laag sneeuw was ook leuk ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 08:42

Er leven 's nachts veel meer dieren in mijn tuin, dan ik dacht, zoals deze nachtvlinder: Plakker.

Gisteren de vogelhuisjes schoongemaakt en ontsmet. In een van de huisjes kwam ik 3 dode Plakkers tegen en hun eitjes. De vrouwtjes sterven na het eieren leggen.

Weer wat geleerd. Vooral de mannetjes met hun antennes en pluizige lijfjes zijn apart om te zien. Zie foto's van Vlinderstichting. Eerste foto is gemaakt door Mary van Steeg

Ander twee foto's zijn door mij gemaakt van de overleden dames


https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... er/plakker


[
Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:10

Wat een bijzonder diertje, nog nooit gezien!

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:13

Ik ook niet. Ze schijnen heel algemeen voor te komen. En ik toch 's nachts geregeld op 0ad voor de uilen, maar deze nooit gezien. Het is een behoorlijke nachtvlinder qua formaat.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 09:53

anca: prachtige foto's! Helemaal zo met de mist (witte wiev'n) zo! En ook die van de nacht is erg gaaf!

Nikass: Woon in de Achterhoek. Op 10 a 15 minuten van Doetinchem af. Het zal best een eindje rijden zijn vrees ik. Buiten het hoogseizoen is dan sowieso wel het plan inderdaad. Houd niet zo van al die toeristendrukte in het hoogseizoen, maar eerst maar even sparen en zien dat ik ooit iemand vind die mee wilt en tot die tijd geniet ik vrolijk van de vogels dichtbij huis <3 . Ooit ga ik wel naar de eilanden, daar ben ik zeker van! Het staat op mijn bucket list.
Thanks voor de tips alvast! Die zijn al erg fijn!

janouk: Wat prachtig! En bijzonder om te zien ook. Er leeft toch maar veel moois daar bij jou! Wat heb je met de eitjes gedaan als ik vragen mag? Heb je die laten liggen?

Gisteren met een vriendin vogeltaarten gemaakt voor de vogels, maar ook andere dingen. Dus voor de komende herfst en winter ligt er hier al genoeg klaar voor de vogels <3 . Was erg leuk om te doen. Ook voor het eerst gedaan.

Hier alvast een foto van de twee taarten. De kleinste taart heb ik mee naar huis genomen. Zal zien dat ik straks nog een foto van de rest maak wat ik mee naar huis heb genomen:

Afbeelding

En vanochtend zat er dit Koolmeesje van de Zonnebloempitten te snoepen in de tuin <3 . Had de instellingen helaas verkeerd staan waardoor het wat donker uitvalt, maar het was zo leuk om te zien <3

Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 13:03

Heeft iemand misschien een idee welk ontzettend, lief, klein, schattig muisje mij vandaag met een bezoek heeft vereerd in mijn tuin?

Door de regen en de regendruppels op de ramen was het wel een uitdaging om toch nog een leuke foto te maken.

Afbeelding

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 13:24

De gewone bosmuis. Leuk hè die kraaloogjes

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 13:58

Oh wat leuk! Meer dan welkom. Hij ruimt maar al te graag de troep achter de vogels op. Ideaal. Ja, zo onwijs leuk <3 . Te lief gewoon en ook zo leuk om ze tegen te komen. Die laten zich niet zo makkelijk zien.

Nikass

Berichten: 16698
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:36

xYaartje schreef:
Heeft iemand misschien een idee welk ontzettend, lief, klein, schattig muisje mij vandaag met een bezoek heeft vereerd in mijn tuin?

Door de regen en de regendruppels op de ramen was het wel een uitdaging om toch nog een leuke foto te maken.

[ [url=m/dLrLea.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind m superschattig <3