[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:43

jeetje wat ontzettend leuk zeg.
ik volg mee *\o/*

wat bijzonder dat ze helemaal zwart zijn

Luxorvalkje
Berichten: 1937
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:48

Wat leuk! Mijn vader haalt vaak een mix bij een boer (zo grappig hoe dat bij kippen werkt).

Het is dan een verassing wat je krijgt. Gewoon, spikkels, sokken, kuiven. Een bont ensemble zullen we maar zeggen. Ik denk dat hij dit ook wel leuk vind.

Ze gaan na een paar jaar wel de pan in :o
En de haantjes hebben pech, daar kan hij er maar één van houden.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 18:30

Erg veel te updaten valt er niet, behalve dat pleegmama kip (is trouwens een Welsumer kip) haar taak uiterst serieus neemt en stevig aan het broeden is. 1 van de andere kippen zat er heerlijk "naast" (bak is in 2en verdeeld, pleegmama kan niet bij de rest en vice versa).

Afbeelding
Afbeelding

Voor de leuk, even een foto van vorig jaar, 1 van de loopeenden met haar kuikens. Helaas werden het er iedere dag minder, tot er geen kuikens meer overbleven. Dit jaar dus proberen ze beter te beschermen/af te schermen tegen roofdieren, net als de nog uit te komen Ayam Cemani kuikens.
Afbeelding
Afbeelding

De loopeendjes zijn inderdaad echt heel erg leuk. Heel tam ook. Via het gaas v/d sloot kwamen ze vaak bij mij in de wei buurten. Vond ik prima, maar ze konden ook via het gaas aan de straatkant een uitstapje op straat en naar de buren maken. Vonden de buren ook niet erg, maar het leek ons toch een beter idee om het wat meer af te gazen met kippengaas aan de onderkant. Daar weten ze soms nog wel door te komen hoor :') Groot voordeel is dat ze ongedierte als wormpjes, evt. leverbot etc wegeten. Ze vinden het alleen ook erg leuk (ondanks een lange sloot en een grote poel) om in mijn waterbakken te wroeten, dan in het zand, dan weer in het water. Had soms een flinke modderlaag onderin mijn waterbakken :')

Suusjepluus

Berichten: 788
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:39

Wat geweldig die kleine loopeendjes <3 Ben heel benieuwd naar je kippenkuikens, ik had nog nooit van dit ras gehoord. Pleegmama heeft wel een flinke taak met zoveel eieren, dat dat past onder 1 kip :wow:

pillow
Berichten: 7805
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:54

Misty12 schreef:
Je zou de eieren kunnen schouwen om te kijken of ze allemaal bevrucht zijn.

dat kan pas na een dag of 10 broeden

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:32

Zo leuk ook die eendjes ! <3

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 10:47

@ seven: wat leuk, en mooie kippen ook! Vooral je haan is echt prachtig met die glanzende gloed. Heb je dan nu helemaal geen raszuivere meer? Persoonlijk vind ik het wat "jammer" dat de lellen/kammen toch rood zijn nu ipv zwart.

@ Luxorvalkje: zo'n mix is ook wel een grappig idee, niet weten wat er uit komt. Broedei-verrassingspakket :D

De loopeendjes zijn ook echt heel erg leuk. Laatst hadden er 2 wat ruzie, 1tje zwom hard door de sloot, de ander liep de pootjes uit z'n lijf langs de slootrand. Was super grappig om te zien; was net of ze een wedstrijdje deden, maar konden elkaar aardig bijhouden. :')
Geert heeft wel een tijdje geleden wat eieren van de loopeend weggehaald; er zat 1 eend op 30 eieren.... dat leek hem een beetje teveel.
Ik heb er smakelijk wat opgegeten. Grotere dooier, en romiger van smaak zeg maar. iets meer uitgesproken smaak.

Suusjepluus schreef:
Wat geweldig die kleine loopeendjes <3 Ben heel benieuwd naar je kippenkuikens, ik had nog nooit van dit ras gehoord. Pleegmama heeft wel een flinke taak met zoveel eieren, dat dat past onder 1 kip :wow:

Ja, ik wist dat ook niet. Schijnt prima te kunnen. En passen doet het zeker; je ziet niks van de eieren als pleegmama er op zit.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:49

Ik zag dit ras laatst in een tijdschrift van mijn moeder. Echt prachtige kippen. Ik ben ontzettend benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:50

Oh wat grappig. Meestal worden eendeneieren enkel gebruikt voor gebak ed omdat ze nogal waterachtig smaken :)

Seven

Berichten: 21198
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:53

Ik heb geen enkele raszuivere meer nee die waren niet vriendelijk genoeg, wij hebben ze los lopen op onze boerderij en dan moet je wel rustige en vriendelijke kippen en haan hebben :D
De kleuren van de lellen zijn hier 50/50 zwart en rood. Ik vind het beide mooi.

Heb nu eieren in de broedmachine van zwarte kippen en vuil witte haan. Ben heel benieuwd of we weer alles zwart wat wit of zelfs blauw krijgen :D

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:58

Super leuk, altijd zelf kipjes met de broedmachine gebroed, vorig jaar onder de kip. Dit jaar niks, gaat ook niks komen. Dus extra leuk om deze specials te volgen!!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 10:59

pillow schreef:
Misty12 schreef:
Je zou de eieren kunnen schouwen om te kijken of ze allemaal bevrucht zijn.

dat kan pas na een dag of 10 broeden


Ik heb het e.a. opgezocht over schouwen; daar hebben we beide geen ervaring mee (ook niet met het laten uitbroeden van eieren trouwens).
Hebben ook geen schouwlamp; het schijnt ook zonder te kunnen?
Maar, dan stoor je de kip toch, door de eieren te pakken?

Ze vind het prima als je de bak even opent om te kijken, blijft gewoon rustig zitten. Maar toch zijn we er wel heel voorzichtig mee.

Ik bedacht me laatst overigens dat het maar goed is dat kippen niet zo slim zijn..... Zit je als mamakip ruim 3 weken op "je" eieren, je geeft ze al je liefde, warmte en energie. Komen er daarna ineens pikzwarte kuikens uit :') :wow: _O-

Seven

Berichten: 21198
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:01

Schouwen kan met een sterke kleine zaklamp die kun je gewoon bestellen. In een donkere ruimte en dan ei voor ei checken hoe ver ze zijn. Niets leuker dan een beginnend kuikentje te zien rond zwemmen <3
Dat kan ook onder de kip. Ik merk de eieren altijd en haal weg wat niet goed is of onbevrucht

Ik heb de voorkeur voor zelf broeden omdat we de kuikentjes dan zelf opfokken en ze goed mens mak worden. Ookal zijn onze kippen mens mak zijn kuikentjes bij de kip altijd schuwer is mijn ervaring hier.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 11:05

DeMolenhoek schreef:
Oh wat grappig. Meestal worden eendeneieren enkel gebruikt voor gebak ed omdat ze nogal waterachtig smaken :)


Ik heb ze zachtgekookt, eet gekookte eieren het liefst altijd zachtgekookt. Zijn de meningen over verdeeld qua gezondheid. De dooier was wat "vetter" en olieachtiger van substantie. Het eiwit sneed ik er meestal rondom een beetje af; dat had een wat korrelige structuur en smaakte minder vond ik. Waterig vond ik ze zeker niet.

Jolliej schreef:
Super leuk, altijd zelf kipjes met de broedmachine gebroed, vorig jaar onder de kip. Dit jaar niks, gaat ook niks komen. Dus extra leuk om deze specials te volgen!!

Merkte je verschil tussen broedmachine en onder de kip? Ik zag ook veel soorten broedmachines, gewoon een kleintje tot 12 eieren die je zelf moet draaien is nog wel betaalbaar om "voor de leuk" te doen.
Heb je met een broedmachine bijvoorbeeld meer opbrengst (uiteraard als je het goed doet)?

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 11:11

Seven schreef:
Schouwen kan met een sterke kleine zaklamp die kun je gewoon bestellen. In een donkere ruimte en dan ei voor ei checken hoe ver ze zijn. Niets leuker dan een beginnend kuikentje te zien rond zwemmen <3
Dat kan ook onder de kip. Ik merk de eieren altijd en haal weg wat niet goed is of onbevrucht

Ik heb de voorkeur voor zelf broeden omdat we de kuikentjes dan zelf opfokken en ze goed mens mak worden. Ookal zijn onze kippen mens mak zijn kuikentjes bij de kip altijd schuwer is mijn ervaring hier.


hmm, deze kippen zijn niet echt heel erg tam zeg maar. Niet zodanig dat je ze makkelijk kan pakken en aaien bijvoorbeeld.
Hoe doe je dat schouwen dan als je de eieren onder de kip hebt? Voorzichtig 1 pakken, snel checken en dan terugleggen? Stoor je de kip dan niet? Zelf ga ik dat niet zonder overleg zomaar doen; we doen het samen, maar het zijn uiteindelijk wel Geert z'n dieren. :j
Een hele sterke kleine zaklamp heb ik wel.... die heeft ook nog een geheel andere functie. Laten we het er op houden dat ik dat ding altijd bij me draag ter zelfverdediging....

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:17

JoyCiej007 schreef:
Net als mij, houdt ook hij van aparte, vrij zeldzame rassen... En, hij heeft al kippen, een kippenhok, diverse andere hokken voor z'n dieren naast de schuilstal. Mijn enthousiasme werkte aanstekelijk...


Iets met aanstekelijk werken, is de ketawa kip ook wel wat voor jou denk ik. Wel een video luisteren. _O-

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 11:21

haffiefreak schreef:
JoyCiej007 schreef:
Net als mij, houdt ook hij van aparte, vrij zeldzame rassen... En, hij heeft al kippen, een kippenhok, diverse andere hokken voor z'n dieren naast de schuilstal. Mijn enthousiasme werkte aanstekelijk...


Iets met aanstekelijk werken, is de ketawa kip ook wel wat voor jou denk ik. Wel een video luisteren. _O-


Ik heb zelf al een hele oude (27 jaar) witte tamme lachduif thuis. Heb m al van kleuter af aan, gekregen als klein jong doffertje.

Zijn gelach is op mijn telefoon ingesteld als geluid als ik op Whatsapp een groepsgericht krijg (bijv. Ons gezin).
Hij is oud, wat trager van begrip, maar "doet het nog steeds".
Is gekortwiekt en zit in groot hok. Laten vliegen is geen optie omdat hij zo tam is en makkelijke prooi.

De reacties van mensen die dat horen, geniaal.

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:29

Ik heb het even opgezocht. Ook leuke dieren.
Verder vindt ik de zwarte kip ook erg gaaf. Wij willen ook nog kippies.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:37

@ Seven, verkoop jij ook broedeieren en waar in Drenthe zit je als ik vragen mag? Heb een ceymani hen gehad en heb daar een kruising nakomeling van maar zou best wat meer gekruiste willen hebben hier. Ik heb hier een allegaartje aan rassen en kruisingen en juist die verrassings kuikens zijn zo leuk.

Seven

Berichten: 21198
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:42

Nee dit ras is een stuk minder makkelijk dan bijv een Barnevelder cochin etc. Ze zijn vliegers zitten graag heel hoog en zijn fel. Hanen vochten ook al heel snel, ook de kippen onderling waren fel. De hanen vielen onze zoontje aan al vanaf 5 maanden dus dat was voor ons wel de druppel om te kijken wat kruisingen zouden doen. Ik moet zeggen dat het experiment goed is gelukt, ze zijn minder kalm dan de volle Barnevelders maar nu 2 5 jaar fok verder hebben we heel stabiele kippen en konden we zelfs 4 hanen bij elkaar houden zonder dat ze elkaar echt afmaakten.
Ze kippen kun je goed uit de hand voeren en ook onderling is er geen strijd. De haan is een ontzettend lief dier en laat m'n zoon met rust en die loopt nu rustig tussen de kippen ze traantjes te geven.

Ik haal eitje voor eitje er onder weg en merk ze, de kippen vinden dat hier prima en het geeft je een idee vanaf wanneer de kleintjes geboren worden.
De Ayam's waren ontzettend slechte broeders dus daar konden de Barnevelders ook goed helpen,we hadden gehoopt dat met de barneverlder opvoeding ze makker zouden worden, dat was niet het geval. Toen met de hand geprobeerd maar ook daar naar 2 a 3 maanden werden ze schuwer en feller we hebben toen besloten de rassen te combineren en dat heeft zeker in de Ayam x Barnevelder x Ayam x Isa brown combi echt heel fijne karakters gebracht die ook nog eens zeer goede eieren leggen.

Dblijham
Ja hoor broedeieren halen is hier ene optie, ik heb standaard 5 a 6 eieren per dag. Als ze voor de broed zijn bewaar ik ze voor mensen op kamer temperatuur en draai ik ze.
Wij zitten in wezup Drenthe

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:45

JoyCiej007 schreef:
Jolliej schreef:
Super leuk, altijd zelf kipjes met de broedmachine gebroed, vorig jaar onder de kip. Dit jaar niks, gaat ook niks komen. Dus extra leuk om deze specials te volgen!!

Merkte je verschil tussen broedmachine en onder de kip? Ik zag ook veel soorten broedmachines, gewoon een kleintje tot 12 eieren die je zelf moet draaien is nog wel betaalbaar om "voor de leuk" te doen.
Heb je met een broedmachine bijvoorbeeld meer opbrengst (uiteraard als je het goed doet)?


Ik vond van niet nee. Onder de kip had ik sowieso veel beter resultaat, wat bevrucht was kwam ook echt uit. Echter klopte metingen op mijn broedmachine niet helemaal, dat heeft ook wel meegewerkt. Nadeel vond ik wel dat de kuikens onder de kip allemaal heel angstig waren, terwijl uit de broedmachine kwamen ze iedere dag in handen omdat ze dan ook in de woonkamer stonden. Zou ik volgend jaar of jaar daar op, want waarschijnlijk ga ik eerst niet meer. Dan wordt het wel weer onder de kip!

Schouwen deed ik overgerins met 5 dagen, dan kun je al een beetje zien of er iets bevrucht is, na een week toch wel duidelijk. Wat je ook kan doen, een wcrolletje, hier een sterke, lichte zaklamp opzetten en aan de andere kan kun je dan makkelijk het ei opzetten. Ik had wel een schouwlamp, meestal had ik ook meerdere keer broeden per jaar, dus voor mij wel handig haha. Volgens mij kwam die van mij bij de welkoop vandaag, niet eens zo heel duur.
Wat betreft storen van de kip, voor een keer is dat niet erg, maar zal niet 10x per dag eronder gaan kijken. Je moet er trouwens wel om denken dat ze zelf het nest afkomt om te eten en drinken. Doet ze dan niet dan moet je haar wel stimmuleren en eens of tweemaal per dag er even afhalen en bij het eten en drinken zetten. Sommige hennen verhongeren zichzelf anders helemaal!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:47

@Seven. Dat is best te doen vanaf Blijham. Wat vraag je per ei? Dan ga ik in de gaten houden wanneer er weer een hen broeds wordt. Heb nu een zijdehoender op 8 combi eitjes zitten.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:51

Hier in de buurt zijn er ook diverse mensen die ze hebben. Zo ver ik heb begrepen zijn het niet de liefste kippen. Ik hou het maar bij Orpington en Cochin denk ik hihi.

Wel veel succes met je kippen.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:53

Wauw wat een ontzettend gave kippen zeg!

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:18

De haan heeft te veel rood in de lellen.