Captain Jack Sparrow geeft voorlichting!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ik vind het leuk om hier over te lezen:

Ja
11 (55%)
Nee
7 (35%)
Sommige stukken wel, andere niet!
2 (10%)

Totaal aantal stemmen: 20


AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Captain Jack Sparrow geeft voorlichting!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 15:47

:wave:

Ik waarschuw alvast; de foto's zijn in een donkere kamer zonder kunstlicht gemaakt (ik gebruik normaal een studiolamp) dus de kwaliteit is gewoon slecht, haha

Afbeelding

Sinds enkele maanden ben ik aan het hamsterscapen. Hamsterscapen is een breed begrip voor het verbeteren van je hamsterkooi/aqua en hierbij dus een 'wereld' te creëren voor je hamster(s). Dit prachtige begrip is bedacht door Denise (xDenies), afgeleid van aquascaping. :P

De Duitse stijl is het zo natuurlijk mogelijk maken van je hamster verblijf, vergelijkbaar met hamsterscaping dus. Het verschil is dat er bij de Duitse stijl van alles wordt verplicht (standaard dingen voor in het verblijf) en het bij hamsterscaping dus vooral jouw keuze is. Dit ligt mij daarom meer, de community van de Duitse stijl kan je echt verslinden als je vijf centimeter minder bodembedekking etc doet. Dat vind ik zelf een beetje hopeloos, dus ik neem een beetje van beiden (en nog mijn eigen fantasie :Y) )

Het belangrijkste is (op een gezond dieet en vers drinkwater na dan...) dat het verblijf waar de hamster in verblijft en zich 23/7 in bevindt de minimale afmetingen van 80 x 40 (70 x 50) centimeter heeft. Dit zijn de nieuwe standaard maten, relatief klein maar zo kan je je verblijf altijd uitbreiden. Als je eenmaal groter dan 80 x 40 hebt wil je nou eenmaal niet meer kleiner! Ook de hoogte is erg belangrijk, want er wordt -tenzij je een terrarium hebt- minimaal vijftien centimeter bodembedekking in gedaan.

Voor ideeën en voorbeelden kan je dit bord op pinterest volgen, ik plaats er regelmatig handige tips, voorbeelden of DIY's op! :j

To the point:
Mijn Russische dwerghamster Captain Jack Sparrow (a.k.a Jacky) woont in het kleinste aquarium die ik op mijn kleine zolderkamertje heb staan, een 90 x 30 x 40 cm. Hij is echt adorabel, ontzettend ondernemend en hier thuis de rommelmaker. Dat laatste is erg vervelend met hamsterscaping want ik kan dus niet helemaal los gaan, hij gooit het gelijk om of graaft er onderdoor! Hij heeft vooral baat bij zoveel mogelijk (en verschillend) bodembedekking, tunnels, takken, zand, zijn kokosnootjes (hij kan echt niet zonder!) en zijn loopwiel.

Jack in zijn oude aqua, zijn loopwiel zorgt er voor dat hij zijn energie kwijt kan.
Afbeelding

Hoort speciaal voer bij dit hele 'hamsterscapen'?
Ja. En nee. Het is vooral belangrijk dat de hamster gevarieerd eet en de basis van zijn voer goed binnen krijgt. Sparrow is dan niet erg lastig met eten (buiten dat hij als dwerg niet erg veel grote dingen eet), hij eet zo ongeveer alles wat je hem voorschotelt. Dit is dan ook de reden waarom hij een mix/muesli krijgt en geen pellets (of biks). Ik weet van hem dat hij ongeveer alles op eet. In tegenstelling tot mijn Syrische hamster Bassie, die erg lastig eet en weinig aanneemt uit de hand. Zij krijgt daarom pellets -die ze gelukkig wel eet- van Hope Farms.
Erg belangrijk is verse groenten, eiwitten en de juiste proteïnen. Nu zeg ik niet dat een gemiddelde muesli mix van Fuik je hamster slecht ter been houdt, maar dat het altijd beter kan. Denk aan ongeveer drie keer per week, minimaal, een stukje verse groente of fruit. Ze mogen bijvoorbeeld witlof, broccoli, ijsbergsla, spinazie, wortel, komkommer en bloemkool. Ook hebben de meeste hamsters baat bij kleine zaden en nootjes, dit is een van de gezondste oplossingen voor snoepgoed. Nu zit er over het algemeen best wel veel suiker in, maar het is altijd beter dan het gemiddelde hamstersnoep. Ze mogen (on)gepelde pinda's, pompoenpitten en zonnebloempitten.
Een hamster is een omnivoor, nu kan je lactose beter vermijden (mocht je wel lactose willen geven doormiddel van Brinta; gebruik kattenmelk!) maar extra ijzer en eiwitten kunnen geen kwaad. Zo kan je een hamster gekookt ei, pasta/macaroni en hondenbrokjes geven, op zijn tijd natuurlijk.
Ik zeg dat een ander dieet er bij hoort, omdat je tegenwoordig overal hooi en ander ruwvoer voor je hamster kan krijgen. Buiten dat het hartstikke lekker ruikt (mijn kamer is een walm van heerlijk, zoet hooi) is het een enorme tijddoder voor het kleine knaagdiertje en ziet het er leuk uit!
Denk hierbij aan normaal gedroogd hooi, bloemen- of kruidenhooi, korenschoofjes, kattengras en tarwe- en haverstengels.

Zie hier de korenschoofjes en de-plant-waarvan-ik-de-naam-telkens-vergeet!
Afbeelding

Welke bodembedekking is de juiste?
Die bestaat er in mijn ogen niet. Afwisseling is iets wat erg belangrijk is voor de Duitse stijl. Wissel dus af van de soort bodembedekking die je gebruikt. Gebruik sterke, zachte en zo stofvrij mogelijke bedekking waar de hamster tunnels in kan graven. Zelf gebruik ik vooral plospan houtvezel, supasoft, cotton clean en hooi. Ook gebruik ik wel eens Care Fresh (ultra of natural). Ik overweeg hennepvezel omdat dit erg fijn en stevig is, maar alleen in groot verpakkingen te krijgen is. Nu werk ik dus in lagen, dus bijvoorbeeld: Laagje houtvezel op de bodem, laag supasoft vermengt met houtvezel, laagje hooi, houtvezel en dan bovenop nog een laagje cotton clean. Het is belangrijk dat het goed wordt aangedrukt zodat de tunnels en holletjes stevig blijven. Omdat je wilt dat de hamster gaat graven stimuleer je hem door verschillende tunnetjes, takken en eventueel stenen in de grond te begraven. Naast en om deze objecten gebruik ik nog hooi en mos. Mos is op verschillende sites te krijgen maar ook in tuincentra te krijgen. Om er zeker van te zijn dat de beestjes die zich er in verschuilen niet meer leven kan je het mos 48 uur in de vriezer leggen. Het is van belang dat jij doet waar je hamster zich het meeste in vermaakt, de een heeft liever hennepvezel en de ander liever supasoft. Wees niet bang om verschillende dingen te proberen!
Vergeet vooral niet dat de hamster altijd behoefte heeft aan een zandbad! Of hij er nou in rolt, plast, hamstert of graaft. Het is de manier om zijn vacht schoon te houden en voor de meesten ook om er lekker op los te gaan.

Jack heeft momenteel cotton clean, hooi en mos op de bovenste laag liggen.
Afbeelding

Wat vindt een gemiddelde hamster leuke objecten?
De meeste hamsters hebben even de tijd nodig om het graven te her-leren. Ze zijn dit niet meer gewend maar nog altijd erg goed in tunnels graven. Stimuleer ze door oude wc rolletjes, kartonnen tunnels, houten tunnels, tunnels van kurk of verschillende holletjes in de bodembedekking te verstoppen, laat sommige uiteindes boven de grond. Natuurlijk moet er boven de grond ook zoveel mogelijk leuk spul (vooral van jezelf, voor jezelf) staan. Hamsters kunnen 'pleinangst' ontwikkelen en zijn schichtig op open plekken. Vul de bedekking op met takken van wilgen, mangrove of noten- en vruchtenbomen, stenen, kokosnoten holletjes, wilgenbruggetjes, paadjes, kurk of stenen namaak dingen. Die laatste zijn bijvoorbeeld holle boomstammen van keramisch steen die je vaak op de reptielen en aquarium afdeling kunt vinden. Zorg voor een loopwiel dat groot genoeg is, laat deze voor extra stevigheid op een plateautje staan. Zolang er wat rechte paadjes door de kooi lopen en het voor de hamster begaanbaar is kan je zo los gaan als je zelf wilt.

In het aquarium van Sparrow ontbreekt nooit de holle boomstam en zijn kokosnoot!
Afbeelding

Goed, na een uur prutten en het steeds opnieuw plaatsen van dingen ben je dan eindelijk klaar. Ongeduldige hamster mag uit zijn vervoersbakje en begint gelijk met onderzoeken. Omdat het voor Jacky de eerste keer is dat zijn kooi volledig wordt verschoond zit er wat oude bodembedekking in zijn kokosnoot. Het heerlijke ding heeft al gauw door dat er onder het loopwiel een holletje zit waar hij heen kan. Achter zijn rad dumpt (hamstert) hij zijn nieuwe voer, hij heeft het veel te druk!

Dit verhoogde plateau zorgt ervoor dat zijn loopwiel en voerbakje recht op blijven staan en geeft hem een kant en klaar nest.
Afbeelding

Ook kroop Jack nog even voor mijn lens, de knappe papzak! :D Nog steeds best wel veel ruis, maar hij is knap genoeg dat ik ze als nog aan jullie show!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh, en de knappe Bassie was ook even wakker!

Afbeelding

Dit gaat wel passen!
Afbeelding

Afbeelding

Dit was een soort verslag over het houden van hamsters, met Jack Sparrow als entertainer! Hopelijk kunnen jullie er net als ik geen genoeg van krijgen en heb ik sommigen van jullie misschien wel op leuke ideeën gebracht! :)
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 06-01-17 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Wispeltuur
Berichten: 1599
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:57

Ik geniet altijd zo van jou topics!

Vind het erg mooi om te zien dat je je zo bekommert om je hamsters en dat je probeerd andere mensen te informeren over het houden van deze dieren.

Hier kunnen echt een heleboel mensen wat van leren :)

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Captain Jack Sparrow geeft voorlichting!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 16:05

Dankjewel @Wispeltuur, er zijn gelukkig heel wat Bokkers die net zo zijn. We hebben er zelfs een apart topic voor.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Captain Jack Sparrow geeft voorlichting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:11

Wat cool! Ik heb niet alles gelezen, maar herken wel veel van je verhaal over alles overhoop halen :+ Heb gerbils gehad en die deden dat ook altijd, had ik een supermooi hokje gemaakt, kom je een paar uur later kijken... |o Alsof ze het erom doen :P

Je hebt wel echt super leuke hammies zeg <3

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 16:12

Magrathea schreef:
Wat cool! Ik heb niet alles gelezen, maar herken wel veel van je verhaal over alles overhoop halen :+ Heb gerbils gehad en die deden dat ook altijd, had ik een supermooi hokje gemaakt, kom je een paar uur later kijken... |o Alsof ze het erom doen :P

Je hebt wel echt super leuke hammies zeg <3


Jup, de Syr doet het nog tig keer zo erg, maar de kleine rakker kan er ook wat van. :')
En dankjewel, vind ik ook. <3

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Captain Jack Sparrow geeft voorlichting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:59

Gaaf topic met goede tekst zeg! :D

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-17 20:02

MarlindeRooz schreef:
Gaaf topic met goede tekst zeg! :D


Haag, dankjewel! :)

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers