Frans , ons Normandisch stiertje

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Jolliegirl

Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:39

Wauw wat een dier!!
Enorm gaaf, leuk om te blijven volgen!


aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 18:24

senna21 schreef:
Tja, altijd lastig... heb blijven stieren, en 'mak' is niet altijd een voordeel.
Ik betwijfel of een menzweep helpt. Zul je voorzichtig zijn!!!

Spoiler:
Onze buurman kan het niet navertellen



Een vriend van ons is ook gedood door een stier , voorzichtig ben ik zeker . :j
Hij heeft respect voor de zweep , wijkt er ook keurig voor .
Mak kan zeker gevaarlijk zijn , je hebt gauw dat ze dan brutaal worden , maar blijft ook een kwestie van opvoeden net als bij mijn hengsten .
Geen geschuur met zijn kop aan mij bv , van jongs af aan bijbrengen wat de regels zijn .
Lekkers halen is prima , maar geen opdringerig gedoe en dat weet hij keurig :)

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-18 20:11

Een zwartbonte Frans .

Afbeelding

Met rood om zijn ogen , verder geheel wit.,Uit een rode blaarkop moeder .

Afbeelding


Dochters
Afbeelding

Myrthe en Lara 4 maanden oud . Met uitloop naar binnen , kunnen ze nog net van het mooie najaar genieten .

Afbeelding

Met Frans gaat het super , hij blijft maar groeien .
Hij is zo slim dat hij zichzelf in de melkstal brokjes kan geven .
Gewoon met zijn kop aan het touwtje trekken en hup , bak vol met brokjes ~~}>
Vinden wij iets minder lollig :D

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:18

Ik ben verliefd op Frans en zijn kindjes <3 <3

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

DemDeempel

Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:24

Oh wat een schatjes, heb je ook een fotootje van de mooie man zelf?

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:24

Wat een knappe vent is Frans, met hele mooie kindjes!

Fijn om te zien dat jullie wel heel voorzichtig zijn, ik ben ook weduwe geworden door een stier. Montbéliarde, werd hier al genoemd als gevaarlijk. Helaas waren wij een van de eersten die ze gebruikten en wat waren we trots op onze kalveren van hem. Met de tweede stier ging het fout.

Webshop - digital art: MoTekent

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:34

Waarom zie ik nu pas dit topic :oo Want wat is Frans een leukerd zeg! Nu zijn koeien in het algemeen ontzettend leuk, maar hij is wel heel erg leuk! En wat heeft hij al knappe kinderen op de wereld gezet!
Verschillen Normandiërs in karakter heel erg van Dexters? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Mag ik vragen hoe je Frans tam hebt gemaakt? Nu Eva (koe zonder hoorns. Ze is zonder hoorns geboren) en haar zoon Lancelot apart staan mag ik Lancelot tam maken. Nu is het met Eva volledig automatisch gegaan. Hebben echt een klik en ze is mijn koeien vriendinnetje, maar met Lancelot is het even zoeken :) . Ik kijk uiteraard heel goed uit. Word met regelmaat gewaarschuwd en mag ook niet zomaar de wei van de koeien in. Het is dat Eva en haar zoon nu apart staan dat ik bij hun twee er wel in mag (moet ook wel om bij de kudde Shetjes te komen). Eva en haar zoon zijn wat dat betreft ook de meest betrouwbare :) .

Lancelot houd wel van avontuur _O- .
De fokker van mijn pony heeft naast een klein schalige kudde Shetjes ook een kleine kudde Dexter koeien. Dit jaar twee prachtige zwarte kalfjes gekregen. Jongste kalf was met een paar uur oud zelfs ontsnapt naar de wei van zijn pa (pa stond met nog een koeien dame). De twee moeders in wei er naast.
Schrok mij helemaal wild toen ik aan kwam en Lancelot aantrof bij Pa in de wei ook omdat ik nog niet gebeld was dat er een kalfje was geboren. En dus geen idee had of hij al melk had gehad etc.
Eigenaar en zijn vrouw niet thuis. Sta je daar. Euhm tsja. Toch maar de wei in. Kalfje optillen die nog niet zo heel licht was. Een voorbij ganger was zo lief te helpen toen hij stopte en ik vroeg om hulp. Ging het in mijn eentje niet redden. Al met al. Alles goed afgelopen. Kalf terug bij mams en Lancelot is nu een knap stiertje van 9 maand oud :D
Bleek later dat eigenaar en zijn vrouw het al wisten dat die geboren was, maar hij in de paar uur dat ze weg waren was ontsnapt.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:36

Prachtig om naar te kijken, ik kan me voorstellen dat je daar van geniet <3

Ik schrik wel van alle verhalen van mensen die de gedood zijn door hun stier :oo

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 21:52

Stieren 'tam maken' is zeer af te raden. Af en toe tref je een uitzonderlijk rustige stier, dan heb je geluk. Juist door het eventuele trainen kun je het werkelijke karakter slecht beoordelen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:02

Senna, zo tam wil ik hem inderdaad niet maken. Meer dat hij wel kent/leert hoe we hem rustig in een stal krijgen (bij ons een opvanghok ivm ze 24/7 buiten staan) voor als ze een keer weg moeten met de trailer. Zijn vader was zo’n stier waar je wel goed mee moest uitkijken. Die liet niet heel snel zien wat hij van plan was. Al wat verschillende stieren mee gemaakt in de afgelopen 7 jaar en als ik het niet vertrouw doe ik het ook zeker niet :) . Zodra hij ouder is en grotere hoorns heeft mag ik er overigens ook niet meer bij. Eva en haar zoon Lancelot staan nu alleen samen in een aparte wei ivm Eva elke keer door een andere koe uit de kudde van het hooi word weggejaagd. En op deze manier toch hooi krijgt :) .

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Hannanas
Berichten: 12994
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:45

MoniqueT schreef:
Wat een knappe vent is Frans, met hele mooie kindjes!

Fijn om te zien dat jullie wel heel voorzichtig zijn, ik ben ook weduwe geworden door een stier. Montbéliarde, werd hier al genoemd als gevaarlijk. Helaas waren wij een van de eersten die ze gebruikten en wat waren we trots op onze kalveren van hem. Met de tweede stier ging het fout.


Nav je berichtje las ik je blog over het verlies van Gerard. Heel veel sterkte Monique. Wat is het toch bizar, dat een stier vergeleken de koe zo intens gevaarlijk kan zijn.

Fransje maakt mooie kinders TS!

Niet banketstaaf maar poetsen.

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:43

Dank je, deze periode komt er altijd veel terug, zelfs na 20 jaar nog.

Webshop - digital art: MoTekent

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:19

Wat zijn de Frans-kindertjes heeeul erg knap ! <3 Hebbennnnnnnnn ! :D
En zo fijn dat dit topic nog steeds loopt en we Franske kunnen blijven volgen :j

Thioro

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:27

Frans geeft mooi z'n genen door.

Ben het wel eens met meerderen hier dat je een stier niet tam moet willen maken, de ongelukken gebeuren bijna altijd met de makke dieren die op een dag toch niet zo tam zijn of gewoon lomp en dan win je niet van een ton.
Handelbaar as in: hij laat zich van a naar b sturen, gaat uit de weg als je het vraagt en je kan er zonder moeite een touw aan knopen is goed en handig maar je moet er imo geen dikke knuffelvriendjes mee willen worden.
Sommige koeien trouwens ook niet, ken ook mensen die in het ziekenhuis belandt zijn door een kwaaie koe (zelf ook al een paar keer in benarde positie gezeten, gelukkig zonder erg *hout vasthouden*).

Normandiers zijn nu gelukkig wel vrij kalm en lui van aard, met dat ras heb je niet snel gedragsproblemen. Maar het blijven dieren, altijd opletten.

@Monique: sterkte, kan me voorstellen dat het verdriet niet slijt.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:57

De kalfjes zijn echt mooi! Hij geeft leuk door!

Aangezien hier duidelijk wat meer koeienkenners (in ieder geval mbt tot rassen) zijn...

Ik heb in mijn opleiding ook altijd geleerd 'de boer sterft door zijn liefste stier' en heb dus een heilig respect voor kuddes waar een stier in staat. Niet dat ik er zo vaak tussen loop, maar als dat ooit eens zou moeten weet ik 1 dier waar ik op focus.

Hoe zit dat eigenlijk met al die hooglanderkuddes? Ik zie in de oortjestopics best wel eens foto's op echt heule korte afstand op - vaak jonge - stieren. Da's toch levensgevaarlijk? Ik weet dat een hoop mensen ook niet beseffen hoe wendbaar en snel een koe/stier is. Maar waarom gaat dat niet fout? Op veel van die foto's lijken die hooglanders best wel gewend te zijn aan mensen en dus ook voor mijn comfortabele zone véél te dichtbij komen.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:31

Ik denk dat bij die Hooglanders vooral het "probleem" is dat ze gevoerd worden en zo dus tam worden.

Hier in de regio gebeuren ook veel ongelukken met koeien en stieren. Het ras dat hier veel loopt is de limousin koe. Deze staan over het algemeen vooral bekend als erg kalf beschermende koeien. Veel ongelukken gebeuren dus als er iets met de kalveren gedaan moet worden zoals oormerken geven. De boeren worden dan vaak gewoon platgedrukt door de koeien. Het is dan vaak nieteens de agressie maar meer het lompe van de koe :+

In de wei naast de onze staat ook vaak een kudde van deze koeien en met alleen een simpel schrikdraad ertussen ben ik altijd wel wat voorzichtig.
De koeien en onze paarden zijn echter vrij close dus vaak lijkt het op een afstandje gewoon 1 kudde.
Afbeelding
Toen ons paard lag te veulenen stonden ze allemaal bij het hek te kijken, met uiteraard de stier in het midden }:0

Er komen hier ook wel steeds meer Normandische koeien bij de melkveehouderijen al zijn dat er niet zo veel hier. Vind het een fijner beeld dan die Holstein koeien.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:35

Zoals jullie weten lopen er in India overal runderen gewoon los rond. Ik wou daar ooit naar een buitentoilet gaan wat op een binnenplaatsje was met 1 smalle ingang. Toen kwam er ineens een rund (koe of stier heb ik zogauw niet gezien) naarbinnen gestormd en rende op me af. Ik dacht toen dat mijn laatste uur geslagen had en dat ik op een binnenplaatsje in India zou sterven.Ik pakte te verdediging het enige wat daar lag,dat was een handveger en een kokosnoot,en ging met mijn rug tegen de muur staan. Toen kwam er een man naar binnen gestormd met een touw,en die nam het rund mee.Goed afgelopen dus. Terwijl ik een enorme dierenvriend ben en ook speciaal dol op runderen,ben ik er voortaan voorzichtig mee want ze kunnen ineens boos worden. Maar ze zien er zo knuffelig uit,in mijn ogen dan!Zoals ook de schattige diertjes in dit topic!

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:37

Nog iets: Dat Indiase rund had enorm lange spitse hoorns. Die laten ze er in India gewoon aanzitten. Is wel veel mooier!

Thioro

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:42

@Hoppit: koeien hebben vaak van nature respect voor paarden en zoals palousa_boy zegt, ze worden vaak zenuwachtiger als er kalfjes bij zijn. Ben je trouwens zeker dat het enkel stieren zijn die ze in de natuurgebieden zetten?

In een kudde is het niet persé de stier die je moet wantrouwen, eerder de pas gekalfde koe. En honden werken vaak ook als een rode lap, houden ze niet van te dicht bij de kudde.
Bij die limousins bvb, ras dat er om bekend staat vrij nerveus te kunnen zijn. Maar niet de stieren, die worden oa geselecteerd op karakter. Maar de koeien daarentegen, draken zijn het als ze hun kalf willen beschermen.
Nja, blondes zijn nog erger. Die chargeren omdat je verkeerd keek }:0 .

Mensen moeten idd eens af van het idee dat koeien schattige knuffelbeesten zijn.
Koeien zijn leuk maar heus niet zo lief als velen denken :P .
Laatst bijgewerkt door Thioro op 08-11-18 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 10:43

Monique wat vreselijk van je man .Heel veel sterkte

Frans vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 10:45

:wow: Stoere bink! 8-)
Hij blijft een hoog kroelgehalte hebben met zijn krullenkopje :') <3

aricia

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-18 10:57

X Yaartje ,over dat tam maken .
Toen Frans bij ons kwam was hij met zijn 4 maanden oud vreselijk bang en wild , was ook als zoogkalf gehouden en kende geen omgang met mensen .

Vangen ,halster omdoen , leren vaststaan ,vaak even vastpakken en indien mogelijk stukje wandelen (met zweep) en geduld hebben .Vertrouwen en respect moet je van elkaar krijgen .
Maar weet en onthoudt dat je een stier NOOIT kan vertrouwen !!
Het zijn hormonenbommen en hoe braaf en knuffelig Frans ook is .Ik ga nooit zonder zweep het land in en zorg ook dat ik nooit midden in het land loop, hij zou maar willen spelen en hij rent toch echt harder dan ik :D .
Tam maken gaat vreselijk fout als er niet een stuk opvoeding om de hoek komt kijken .
De ene stier is de andere niet .We hebben hier ook enkele rotzakken gehad ,die vroegtijdig het erf af moesten .
Daarbij zijn er ook zeker koeien die kunnen doden .Hier hebben we ook een koe gehad die mijn man te pakken heeft genomen . Veearts kon al niet eens in de buurt komen ,ook niet als ze vaststond.

Frans luistert zeer goed .Komt als ik hem roep .Als ik terug zeg en naar hem wijs ,na een lekkere krabbeurt bij hem ,gaat hij braaf achteruit en uit mijn ruimte. Hij heeft zeer zeker respect .
Maar ik ben me altijd bewust van het feit dat 1000 kilo je met een paar seconden je dood kan drukken ,dat gaat zo snel .En komt helaas nog zo vaak voor...

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Ijslander Veulen en kruising te koop ,Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:07

Thioro schreef:
@Hoppit: koeien hebben vaak van nature respect voor paarden en zoals palousa_boy zegt, ze worden vaak zenuwachtiger als er kalfjes bij zijn. Ben je trouwens zeker dat het enkel stieren zijn die ze in de natuurgebieden zetten?

In een kudde is het niet persé de stier die je moet wantrouwen, eerder de pas gekalfde koe. En honden werken vaak ook als een rode lap, houden ze niet van te dicht bij de kudde.
Bij die limousins bvb, ras dat er om bekend staat vrij nerveus te kunnen zijn. Maar niet de stieren, die worden oa geselecteerd op karakter. Maar de koeien daarentegen, draken zijn het als ze hun kalf willen beschermen.
Nja, blondes zijn nog erger. Die chargeren omdat je verkeerd keek }:0 .

Mensen moeten idd eens af van het idee dat koeien schattige knuffelbeesten zijn.
Koeien zijn leuk maar heus niet zo lief als velen denken :P .


Oh geen idee of dat enkel stieren zijn hoor, ik roep wbt dat maar wat. Is mss een aanname van mij dat het gemengde kuddes zijn.

Maar mbt de koeien met kalf heb je ook absoluut gelijk. Ik vind überhaupt dat mensen te weinig leren van kuddes. Bange paarden, koeien of schapen, doet er niet toe, het zou goed zijn als kinderen/mensen op school bij boerderij bezoek oid leren hoe ze met een kudde moeten omgaan (afstand houden, er niet doorheen willen als het niet echt moet, leren inschatten wat voor dit soort dieren in het nauw drijven is, ...)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Morganlefay

Berichten: 8686
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:10

Lees al een tijdje mee en vind de titel toch wel wat vertekenend. Frans, ons Normandisch stiertje }:0
Heb zelf ooit eens moeten rennen en een hek en sloot moeten nemen vanwege een stier en dat was toch al heel wat jaren geleden. Heb het al niet op koeien laat staan stieren.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:25

Jezus wat een beest :wow:
Ik heb ook veel respect voor koeien en stieren. Je hoort te vaak dat het fout gaat.

Deze staan bij ons in het natuurgebied, die zijn niet bang en stalken je (waar ik helemaal niet dol op ben :+ ) lijkt wel mini koeien. Ze zijn echt niet groot althans. Hebben allemaal krulletjes.
Geen stier bij. Ik vind ze wel heel leuk! Staat ook een bruin kalfje bij. Meeste zijn zwart en dan twee van die witte.

Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, LesleyAnne en 2 bezoekers